Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Bart Tommelein (VLD) - 26 april tot 2 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart Tommelein (VLD) - 26 april tot 2 mei "Op het hoogste echelon begon hij als raadgever voor Patrick Dewael, later werd hij zijn woordvoerder. Nu is hij volksvertegenwoordiger en klaar om uw vragen te beantwoorden. Op zijn website weet hij te melden dat "Een politicus kan zijn werk onmogel

 
 
Discussietools
Oud 28 april 2004, 15:24   #1
Karl
Lokaal Raadslid
 
Karl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2004
Berichten: 369
Standaard

Beste,

Uw partij zegt reeds meer dan een decennium te ijveren voor bindende referenda. Bent u het met mij eens dat over belangrijke dossiers zoals staatshervormingen de burger moet kunnen beslissen?
Karl is offline  
Oud 28 april 2004, 16:45   #2
Klingon
Burger
 
Klingon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2004
Locatie: Vlaanderen!
Berichten: 146
Standaard

Denk je nu echt dat je dat zou kunnen winnen Karl?
__________________
Mijn land heet Vlaanderen!
Klingon is offline  
Oud 28 april 2004, 23:53   #3
bozeburger
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 april 2004
Berichten: 48
Standaard

Karl heeft gelijk. Het is godgeklaagd dat wij als burger niet eens mogen beslissen over de structuur van ons België, dat het overleven van ons land puur door politieke machtsspelletjes op de helling komt. Walgelijk.
bozeburger is offline  
Oud 1 mei 2004, 16:05   #4
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozeburger
Karl heeft gelijk. Het is godgeklaagd dat wij als burger niet eens mogen beslissen over de structuur van ons België, dat het overleven van ons land puur door politieke machtsspelletjes op de helling komt. Walgelijk.
Inclusief dan referendum over migrantenstemrecht, enz.
Eigenlijk is BROV een systeem waar de bevolking het initiatief kan nemen.
Dus zou op die manier dat stemrecht weer weggestemd kunnen worden.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 1 mei 2004, 16:48   #5
Marco
Parlementslid
 
Marco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2004
Locatie: Waasland
Berichten: 1.744
Standaard

Ik ben radicaal tegen referenda. Het is een schijngevoel van hyperdemocratie. De waarheid is evenwel totaal anders.

Ten eerste gaat een referendum dikwijls over iets anders dan de eigenlijke vraag. Zo krijg je stemmen ‘tegen de regering’ in plaats van ‘aanvaarden we de nieuwe Europese grondwet’.

Ten tweede weten de stemmers gewoonlijk niet waarover het gaat. Gigantische complexe dossiers worden door populistische politici zodanig simplistisch uitgelegd én awel daarover mag je nu eens stemmen hé. Als vele politici de kern van de zaak nog niet door hebben hoe wil je dit dan van de amateur politici, excuseer, de burgers verwachten? Als politici wél de kern van de zaak door hebben hoe komt het dan bijvoorbeeld dat we ooit 130% BBP staatsschuld hadden en geen pensioenreserves?

Ten derde kan je nooit bepalen wat je per referenda ‘stemt’ en wat niet. Wat voor mij een zéér belangrijk probleem is, is voor een ander wellicht de moeite niet om wakker van te liggen. “Moeten nachtvluchten vanuit Zaventem kunnen?” “Ja, ik woon er niet.” Nee, ik slaap er niet van.”

Ik wil dan onmiddellijk een referenda organiseren over de belastingen. Ik stel voor halveren die handel. Zijn er tegenstemmen? De VB kunnen ‘hun vreemdelingen’ oplossen, de SP.a kan gratis dit en gratis dat doordrukken, enz. Het rationeel denken zal dan ver weg blijken te zijn.
__________________
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel.
Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen.
Marco is offline  
Oud 1 mei 2004, 19:17   #6
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozeburger
Karl heeft gelijk.
Karl ben jij zelf, Bruno... Fair is dit niet, en de blauwe knop gaat er meteen aan...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 8 mei 2004, 16:34   #7
Misty5
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Berichten: 1
Standaard

Waarom zouden er referendums moeten zijn als wij zelf kunnen beslissen wie in de verschillende parlementen kunnen zetelen??
Als iedereen zou weten voor wie hij/zij stemt en voor wat hij/zij staat, dan zijn referendums in mijn ogen overbodig!
Misty5 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be