Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2011, 21:06   #81
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Laat ons eerlijk zijn : de enige reden waarom werkgevers niet met vakbonden overweg kunnen is omdat ze dan een correct loon moeten betalen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 21:07   #82
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het toont wel heel duidelijk aan wat de gemiddelde Amerikaan verdient. Dit bedrag is enkel omhoog gegaan de voorbije jaren.
Daar gaat het niet over.
Het gaat over het aantal armen, en dat kan je niet afleiden uit gemiddelden.

Citaat:
Ik had het over echt arme mensen, geen fake-armen (zoals er hier in deze thread ook ronddolen).
Ik heb het ook over echte armen.
Dat komt wel goed uit.

Citaat:
Er staat weeral niet bij hoe ze dit hebben berekend. Het lijkt mij eerder een ruwe (onnauwkeurige) schatting.
Het komt uit jouw link.
3,5 miljoen daklozen, 35 miljoen armen. In 2007, voor de crisis.
45 miljoen armen lijkt me zeker geen overschatting.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 21:14   #83
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Daar gaat het niet over.
Het gaat over het aantal armen, en dat kan je niet afleiden uit gemiddelden.


Ik heb het ook over echte armen.
Dat komt wel goed uit.


Het komt uit jouw link.
3,5 miljoen daklozen, 35 miljoen armen. In 2007, voor de crisis.
45 miljoen armen lijkt me zeker geen overschatting.
Moesten die in opstand komen... er zou geen houden meer aan zijn.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 21:14   #84
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Is al langer bekend dat vakbonden nefast zijn voor een economie, hoor. Bekijk Walmart bijvoorbeeld. Zij stellen een miljoen mensen te werk, creëren miljarden aan belastingen voor de overheid, ... Als zij zich niet zo tegen vakbonden hadden verzet of vakbonden daar een rol zouden spelen, dan was die groei nooit mogelijk geweest.
Ze stellen een miljoen mensen tewerk waarvan de meesten niet zouden overleven zonder allerlei overheidsprogramma's om mensen met een laag inkomen te ondersteunen. De overgrote meerderheid van hun producten zijn trouwens afkomstig uit China. Geen enkele winkel heef zoveel Amerikaanse arbeidsplaatsten in de Amerikaanse industrie gedelokaliseerd naar China als Waldinges.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 21:40   #85
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Laat ons eerlijk zijn : de enige reden waarom werkgevers niet met vakbonden overweg kunnen is omdat ze dan een correct loon moeten betalen.


Was het maar waar...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 21:46   #86
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Vakbonden moeten er zijn en compromissen ook.
__________________
Dit profiel is gedeactiveerd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 21:58   #87
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Leugenaar! De welvaart is in Europa (voorlopig nog) veel beter gespreid over de bevolking dan in de asociale VS, wie dat ontkent maakt zich hopeloos belachelijk.
Het ging over de levenskwaliteit en het verschil tussen die bij een Europeaan en die bij een Amerikaan. Die zijn net hetzelfde. Dat de welvaart hier zomaar gratis wordt uitgedeeld aan armere mensen verandert daar niets aan.

Citaat:
Leugenaar! Velen in de VS moeten twee jobs aannemen om financieel te kunnen rondkomen, nog nooit gehoord van de zgn McJobs? En diegenen die wel een goede job hebben, verdienen inderdaad doorgaans meer dan het Europese collega's, MAAR moeten qua sociale zekerheid en dergelijke zowat alles uit eigen zak betalen. Uiteindelijk blijft voor een flink deel van, eens datgene is afgetrokken wat hier in Europa via overheidswege wordt ter beschikking gesteld ongeveer evenveel en vaak zelfs minder over.
Gezondheidszorg, onderwijs, ... zijn dan ook allemaal peperdure zaken waarvoor de ene persoon al meer voor wenst te betalen dan de andere. In Amerika worden mensen tenminste met die kosten geconfronteerd en mogen ze hun eigen kosten hiervoor voorzien. Hier in Europa pakken ze gewoon het gros van je loon af en verdelen dat dan over iedereen, ook degenen die nooit een cent bij hebben betaald hebben dan evenveel recht op gezondheidszorg als degenen die pakken betalen. Dat is fundamenteel onrechtvaardig en ziekelijk.

Citaat:
Ziedaar, een voorbeeld voor de liberaal-extremist: mensen die slachtoffer zijn aan hun lot overlaten!
Langdurig werklozen en (vooral) werkweigeraars zijn geen slachtoffers, maar daders.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:03   #88
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
En hoeveel verdient de gemiddelde werknemer van Walmart in vergelijking met bedrijven waar wel een vakbond is ?
Ik dacht dat ze boven het gemiddelde betaalden van bedrijven in dezelfde sectoren (voor mensen met hetzelfde profiel). Op wikipedia lees ik dat het gemiddelde uurloon 10,78$ is. Vergelijk dat dan met iemand die hier in de Delhaize of de Aldi werkt tegen 10€/uur. Zo onmenselijk is dat toch niet?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:03   #89
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Tip : je moet dit zo niet stellen, want daar kunnen ze zich uitpraten. Je moet concreet vragen hoeveel Walmart betaalt.
Zie supra
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:05   #90
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Hier zijn toch wel serieuze kritieken op het Wall Mart systeem te lezen.

Mij lijkt zulk een systeem nu niet onmiddellijk een stabiele maatschappij voort te brengen. Dat is niet leven maar overleven dat die werknemers doen als ik dat zo lees. Als je mensen niet waardeert gaan ze ook geen eigenwaarde ontwikkelen en zich verheffen. Zeker niet als ze hun geloof in de American Dream verliezen nu het langzaamaan doordringt dat het niet meer is dan een droom en slechts voor weinigen een realiteit. Niet moeilijk dat de sociale mobiliteit in Amerika tanende is.
Ok, stel dat Walmart morgen de boeken neerlegt en die mensen allemaal op straat staan. Is dat dan bevorderend voor hun inkomen of hun eigenwaarde of hun geloof in hun carrière?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:08   #91
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
En wat is de Fed? Juist: een verzameling van private banken! Zoals we allen weten zijn die begaan met correcte armoedecijfers en armoedebestrijding!
Ik hecht aan die gasten nog meer geloofwaardigheid dan aan nutteloze armoede-organisaties.

Citaat:
Hang het kalf niet uit! Er staat een MENSWAARDIG bestaan: kunnen voldoende eten kopen (geen evidentie voor miljoenen yanks), de noodzakelijke verzorging en gezondsheidszorg kunnen betalen (geen evidentie voor miljoenen yanks), verwarming en vervoer kunnen betalen (openbaar vervoer trekt op niks in dat ontwikkelingsland), deftig onderwijs voor de kinderen kunnen betalen,....
1) Eten kopen is geen probleem, ik heb de voorbije jaren nog geen één bericht gelezen over Amerikanen die plots omkwamen van de honger omdat ze zo arm waren. Eten is er zelfs goedkoper dan hier.
2) Gezondheidszorg is er net hetzelfde als hier, voor degenen die het bedrag ervoor willen neerleggen.
3) Openbaar vervoer, wat is er daar dan mis mee?
4) Hun universiteiten scoren wel jaarlijks als beste universiteiten ter wereld. Hun middelbare scholen leveren ook geen slechtere kwaliteit af dan onze publieke scholen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:12   #92
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ze stellen een miljoen mensen tewerk waarvan de meesten niet zouden overleven zonder allerlei overheidsprogramma's om mensen met een laag inkomen te ondersteunen. De overgrote meerderheid van hun producten zijn trouwens afkomstig uit China. Geen enkele winkel heef zoveel Amerikaanse arbeidsplaatsten in de Amerikaanse industrie gedelokaliseerd naar China als Waldinges.
Ze bieden toch nog altijd veruit het meeste jobs aan in de USA, zelfs met die delokalisaties die jij hier aanhaalt.
Wat betreft die lonen, ze zijn zeker niet de slechtste betalers in het veld.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:13   #93
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Vakbonden moeten er zijn en compromissen ook.
Nope, ze zijn compleet overbodig. Een arbeidsovereenkomst gebeurt tussen twee partijen, een werkgever en een werknemer. Als één van de twee dat niet zitten kan de overeenkomst nog altijd beëindigd worden. Er is geen enkele behoefte aan een 3e partij erbij.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:15   #94
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik hecht aan die gasten nog meer geloofwaardigheid dan aan nutteloze armoede-organisaties.



1) Eten kopen is geen probleem, ik heb de voorbije jaren nog geen één bericht gelezen over Amerikanen die plots omkwamen van de honger omdat ze zo arm waren. Eten is er zelfs goedkoper dan hier.
2) Gezondheidszorg is er net hetzelfde als hier, voor degenen die het bedrag ervoor willen neerleggen.
3) Openbaar vervoer, wat is er daar dan mis mee?
4) Hun universiteiten scoren wel jaarlijks als beste universiteiten ter wereld. Hun middelbare scholen leveren ook geen slechtere kwaliteit af dan onze publieke scholen.
1 Jij hebt ook niet gehoord dat er voedsel moet uitgedeeld worden?
2 voor wie het bedrag KAN neerleggen
4 voor wie het KAN betalen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:18   #95
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik dacht dat ze boven het gemiddelde betaalden van bedrijven in dezelfde sectoren (voor mensen met hetzelfde profiel). Op wikipedia lees ik dat het gemiddelde uurloon 10,78$ is. Vergelijk dat dan met iemand die hier in de Delhaize of de Aldi werkt tegen 10€/uur. Zo onmenselijk is dat toch niet?
Als een uurloon van 10,78$ het gemiddelde is, betekent dit, dat er ook voor een stuk minder werken.
10,78$ is al onmenselijk weinig, want je moet er pensioensparen, gezondheidsverzekering, school,.... van betalen.
Je kan dit dus niet vergelijken met 10€/uur, dat het minimum is, en waar al een deel mee betaald is.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:19   #96
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
1 Jij hebt ook niet gehoord dat er voedsel moet uitgedeeld worden?
Dat gebeurt hier ook in België, big deal?

Citaat:
2 voor wie het bedrag KAN neerleggen
4 voor wie het KAN betalen.
Voor wie het WILT neerleggen. Veel werkgevers betalen daar trouwens ook deels aan mee voor hun personeel he, bijv. in Starbucks geloof ik dat zelfs gezinsleden van personeel mee verzekerd worden tot bepaalde kostenniveaus.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:23   #97
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als een uurloon van 10,78$ het gemiddelde is, betekent dit, dat er ook voor een stuk minder werken.
10,78$ is al onmenselijk weinig, want je moet er pensioensparen, gezondheidsverzekering, school,.... van betalen.
Je kan dit dus niet vergelijken met 10€/uur, dat het minimum is, en waar al een deel mee betaald is.
Ik denk niet dat de gemiddelde Walmart rekkenvuller voor zichzelf zoveel onderwijskosten te financieren heeft. Als ze kinderen hebben kunnen die nog altijd naar goedkopere publieke scholen gaat.

Laat ons even een rekenvoorbeeld nemen. Persoon X werkt 6 dagen per week in de lokale Walmart en dat gemiddeld 10 uur per dag. Dat maakt 107,8$ per dag of 2,587.2$ per maand. Dat is toch lang niet slecht voor iemand zonder diploma's of veel werkervaring.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:25   #98
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat gebeurt hier ook in België, big deal?
Jij doet alsof het in de VS niet bestaat.
Citaat:

Voor wie het WILT neerleggen. Veel werkgevers betalen daar trouwens ook deels aan mee voor hun personeel he, bijv. in Starbucks geloof ik dat zelfs gezinsleden van personeel mee verzekerd worden tot bepaalde kostenniveaus.
Voor wie het KAN neerleggen. Me dunkt dat als je het wel wil betalen maar niet kan, die wil toch niet voldoende is.
En bij Walmart?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:29   #99
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik denk niet dat de gemiddelde Walmart rekkenvuller voor zichzelf zoveel onderwijskosten te financieren heeft. Als ze kinderen hebben kunnen die nog altijd naar goedkopere publieke scholen gaat.
En hun kindjes of zijzelf worden niet ziek, of anders
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
En om nog even aan te vullen, diegenen die zich in de VS geen afdoende (privé) ziekteverzekering kunnen veroorloven zijn genoodzaakt zich te wenden tot één of ander groezelig achterbuurt-"ziekenhuis" . Of sterven, natuurlijk.
Citaat:
Laat ons even een rekenvoorbeeld nemen. Persoon X werkt 6 dagen per week in de lokale Walmart en dat gemiddeld 10 uur per dag. Dat maakt 107,8$ per dag of 2,587.2$ per maand. Dat is toch lang niet slecht voor iemand zonder diploma's of veel werkervaring.
Aangezien die daarvan nog pensioensparen, gezondheidsverzekering, school moet betalen is dat stukken slechter.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 22:30   #100
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Jij doet alsof het in de VS niet bestaat.
Het gaat over de vergelijking tussen de VS en EU. Er zijn daar niet meer hongerproblemen dan hier.

Citaat:
Voor wie het KAN neerleggen. Me dunkt dat als je het wel wil betalen maar niet kan, die wil toch niet voldoende is.
En bij Walmart?
Iedereen die het wilt neerleggen moet gewoon een job nemen en de kosten ervan financieren. Heel wat mensen willen dit echter gewoon niet.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be