Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Is dit een goede zaak?
Neen! Ook ik wil in heel België kunnen rijden! 6 31,58%
Ja, absoluut! Voor de Vlaamsche Zaak wil ik alle comfort opofferen! 13 68,42%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2003, 14:51   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ik heb een abonnement voor de Lijn.
Hiermee kan ik niet naar Wallonië, zelfs niet naar Brussel.

Waarom mag ik er niet in heel België mee rijden? Omdat enkele scheurmakers in Brussel dat zo beslisten!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 15:02   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Ik heb een abonnement voor de Lijn.
Hiermee kan ik niet naar Wallonië, zelfs niet naar Brussel.

Waarom mag ik er niet in heel België mee rijden? Omdat enkele scheurmakers in Brussel dat zo beslisten!
U had misschien liever het oude systeem van de buurtspoorwegen. Toen bestonden er alleen algemene abonnementen per provincie. Dan toch liever de nieuwe regeling van De Lijn!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 15:20   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Ik heb een wigw-pasje van de spoorwegen. Daar kan ik in heel België mee terecht. Ik spoor echter nooit naar Wallonië. Hoogstens naar Brussel maar ook zelden want vanuit Limburg reist men beter niet met de trein wegens te lange reisduur maar met de auto.
Wil ik echter naar Maastricht dan moet ik over Luik sporen...waar ik dus niet hoef te zijn want het is veel verder van mijn woonplaats af dan Maastricht!
Regionaliseren dus die spoorwegen! Dan kan ik zeker binnen de korstste keren rechtstreeks naar Nederland zonder "Belgische" omwegen via Luik.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 15:20   #4
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Neen, liever héél België!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 16:28   #5
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Neen, liever héél België!
Krachtige stelling, en zo goed onderbouwd!
Vroeger kon je ook niet in heel België terecht met een pasje van de bus, maar slechts provincie per provincie. Dankzij die vervloekte scheurmakers kan je nu in heel Vlaanderen toeren.
Maar daarop reageren kost duidelijk te veel denkwerk, slogans roepen gaat de belgicisten duidelijk beter af.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 16:32   #6
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Het is eigenlijk zot hoe Wallonië bevoordeeld is met het aantal grensovergangen. Vlaanderen had er 1tje (met Nederland uiteraard), Wallonië een pak meer. Knuppel haalt dus duidelijk een teer punt aan...

Alleen al met Frankrijk zijn er 5 overgangen... Allemaal vanuit Wallonië. Een overgang tussen Frankrijk en Vlaanderen zou overigens Vlaanderen en vooral de Antwerpse haven minder afhankelijk maken van Waalse stakingsacties als het aankomt op buitenlands spoorverkeer. Alles maakt dan noodgedwongen een omleiding en sijpelt binnen langs de ene overgang die we hebben, met Nederland. Productief is anders.

A propos, over de Knuppel en zijne Limburg: Limburg is zwaar benadeelt wat betreft spoorontsluiting. Vanuit Hasselt spoor je naar Brussel in 1u15 (IC, 87 km). Vanuit Luik 1u03 (IC, 104 km). Moet er nog zand zijn?

Dat de Walen goed voor hun mensen en infrastructuur zorgen, blijkt ook uit de indeling van de hoofdassen (een hoofdas krijgt meer geld, zie je?). 70% van het dagelijks verkeer vindt plaats in Vlaanderen (incl Brussel), 70% van de hoofdassen zitten in Wallonië. En dat terwijl Antwerpen op een tweede havenontsluiting wacht (die ook een zegen zou zijn voor de economie van Wallonië, maar het geldgewin op korte termijn, naijver en haat van het zuiden verhinderen dat dit doordringt) en Limburg nog vrij weinig ontsloten is (reeds aangehaald)...

Een gefederaliseerd spoor kan specifieke problemen aanpakken op specifieke punten. Maar het enige wat tegenstanders bij deze nuchtere analyses kunnen doen, is een karikatuur maken alsof de treinen aan de gewestgrenzen zullen stoppen en jij moet overstappen, een groteske leugen...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:05   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Een gefederaliseerd spoor kan specifieke problemen aanpakken op specifieke punten. Maar het enige wat tegenstanders bij deze nuchtere analyses kunnen doen, is een karikatuur maken alsof de treinen aan de gewestgrenzen zullen stoppen en jij moet overstappen, een groteske leugen...
Zoals de bussen?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:13   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Wederom een poll die op niks trekt!!!

1. Ik heb helemaal geen bus-pas nodig voor Wallonie. Ik vraag me af welke student of huisvrouw dikwijls naar Wallonie moet???

2. Iets opofferen voor de Vlaamse zaak!? Net DOOR de regionalisering van het busvervoer is het er in Vlaanderen bijzonder goed op vooruit gegaan! Dus van opofferen is absolùùt geen sprake! Wel integendeel. In Hasselt gratis, voor ouderen is het gratis,.... De Lijn is een gezond en goed werkend bedrijf geworden! In tegenstelling met de situatie voor de regionalisering.


PS: Patriot, heb jij nooit in school geleerd hoe het woord 'Vlaams' wordt geschreven?? Blijkbaar niet! (Ik begin dat ècht wel beu te worden hoor! )
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:20   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Zeno, als je zou kunnen kiezen:

1. Een Belgisch, goed werkend openbaar vervoer waarmee je in Vlaanderen, Brussel en Wallonië kan rijden met één abonnement

of

2. Het huidige Vlaamse openbaar vervoer
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:29   #10
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Zeno, als je zou kunnen kiezen:

1. Een Belgisch, goed werkend openbaar vervoer waarmee je in Vlaanderen, Brussel en Wallonië kan rijden met één abonnement

of

2. Het huidige Vlaamse openbaar vervoer
Ik heb absoluut niks tegen een bus-pasje waarmee je zowel op het Vlaamse als Waalse openbaar vervoer kan. (Waarom ineens geen benelux-pasje??)
Daarvoor hoeft er dus geen "Belgisch" openbaar vervoer te zijn. Elke deelstaat organiseert het eigen vervoer.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:34   #11
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Zeno, als je zou kunnen kiezen:

1. Een Belgisch, goed werkend openbaar vervoer waarmee je in Vlaanderen, Brussel en Wallonië kan rijden met één abonnement

of

2. Het huidige Vlaamse openbaar vervoer
De mogelijkheden die u geeft zijn nog steeds niet correct:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Een Belgisch, goed werkend openbaar vervoer waarmee je in Vlaanderen, Brussel en Wallonië kan rijden met één abonnement
komt er niet tenzij u uw geliefde unitaire droomstaat krijgt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Het huidige Vlaamse openbaar vervoer
is wat er nu is in het federale België.

En de optie die u vergeet toe te voegen is 'het goed werkende openbaar vervoer in de onafhankelijke Vlaamse staat'.

Als u een multiple choice vraag opstelt moet u wel met meer aspecten dan enkel de huidige situatie en uw droom rekening houden.
Maak desnoods optie 3. iets anders
Maar de huidige keuze is nogsteeds niet objectief!
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:35   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Maar voor u zou (1) dus ok zijn?
Zou u dan ook de stap wagen om de volgende uitspraak te doen?

"Van mij mogen ze het openbaar vervoer terug federaal maken; België is één land en er is moet dus maar één systeem zijn voor 't openbaar vervoer. Het openbaar vervoer dient normaal pas gesplitst te worden als België zelf wordt gesplitst."
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:39   #13
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot

"Van mij mogen ze het openbaar vervoer terug federaal maken; België is één land en er is moet dus maar één systeem zijn voor 't openbaar vervoer. Het openbaar vervoer dient normaal pas gesplitst te worden als België zelf wordt gesplitst."
Bekijk het eens langs deze kant: het is véél gemakkelijker om Belgie te splitsen als het busvervoer al gesplitst is, als het treinvervoer al gesplitst is, als de sportbonden al gesplitst zijn, als de buitenlandse handel al gesplitst is, ..... enz enz... Dus bij elke splitsing wordt het gemakkelijker om Belgie zèlf te splitsen.

In die zin evolueren we gunstig. (Het gisteren nog gehoord dat nu ook de SP.A voor de regionalisering van de spoorwegen is. )
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:39   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
"Van mij mogen ze het openbaar vervoer terug federaal maken; België is één land en er is moet dus maar één systeem zijn voor 't openbaar vervoer. Het openbaar vervoer dient normaal pas gesplitst te worden als België zelf wordt gesplitst."
Wat een kinderlijke redenering... In meerdere landen bestaan er verschillende systemen van openbaar vervoer: in Zwitserland bestaan er heel wat plaatselijke maatschappijen die het openbaar vervoer beheren. Ook in Duitsland is dat het geval. En zelfs in Frankrijk bestaat er geen overkoepelende busmaatschappij bijvoorbeeld. Er bestaan daar ook geen nationale abonnementen of zo.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:40   #15
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Fredje, we hebben het over België.

Zolang België één Land is, één openbaar vervoer!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:41   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ok, Zeno, uw masker van 'beter bestuur' valt nu wel af.
De splitsingen zijn UITERAARD niet voor een 'beter bestuur' maar om België sneller te doen barsten.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 17:56   #17
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Ok, Zeno, uw masker van 'beter bestuur' valt nu wel af.
De splitsingen zijn UITERAARD niet voor een 'beter bestuur' maar om België sneller te doen barsten.
Mijn masker valt helemaal niet af (heb er trouwens geen).

Net door die regionaliseringen is er een beter bestuur gekomen! En ja, hoe meer je reagionaliseert, hoe minder Belgie natuurlijk. Dat is de bijwerking.

Minder Belgie = beter bestuur.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 18:41   #18
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Fredje, we hebben het over België.

Zolang België één Land is, één openbaar vervoer!
Daarmee dat u met De Lijn niet in Wallonië geraakt ... omdat België één land is en één openbaar vervoer heeft.

Wat maakt de droom van een unitair België zoveel realistischer dan de die van een onafhankelijk Vlaanderen, dat uw ideaal wel moet worden opgenomen en dat van een ander niet?
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 18:58   #19
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid
 
Lieven Corneillie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2002
Berichten: 345
Standaard

Ik heb de indruk dat Vlaanderen de spoorwegen wil regionaliseren om sneller te kunnen privatiseren. Met de sterke PS in Wallonië is dat natuurlijk niet mogelijk. Dit is voor mij nog de grootste reden om tegen regionalisering te zijn, namelijk mijn afkeer voor privatiseringen.
Lieven Corneillie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 20:07   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Corneillie
Ik heb de indruk dat Vlaanderen de spoorwegen wil regionaliseren om sneller te kunnen privatiseren. Met de sterke PS in Wallonië is dat natuurlijk niet mogelijk. Dit is voor mij nog de grootste reden om tegen regionalisering te zijn, namelijk mijn afkeer voor privatiseringen.
Ach ja, de spoorwegen zijn nu in handen van de SP en ze zijn een toonbeeld van efficiëntie en perfect budgetbeheer...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be