Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2021, 16:01   #101
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Daar overdrijft hij.

België is reeds het beste land ter wereld.
Vaneiges.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:03   #102
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja... ik vrees dat uw stroeve marxistische ideologie u hier parten speelt. Ik ben zo een van die particulieren. En ik kan u verzekeren dat ik in mijn leven voor mij en mijn nakomeling aankopen heb kunnen permitteren die ik met mijn onderwijswedde niet had gekund. Dank zij beleggingen. Je weet toch ook wel hoeveel een gewone spaarrekening tegenwoordig opbrengt? 0,11%!!! M.a.w. je verliest gegarandeerd koopkracht, zelfs met de huidige vrij lage inflatiegraad. Wat heb jij er eigenlijk tegen dat iemand zich daartegen poogt te verdedigen door via een aankoop van aandelen mede-eigenaar te worden van een waardecreërende onderneming?
Dividenden zijn een extraatje, deelname in de winst. Sommige bedrijven keren zeer zelden of zelfs nooit dividenden uit. Is dat een reden om die niet te kopen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:08   #103
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Schijnheilig bezig bedoel je zeker?

Amper 7 maanden geleden akkoord gaan dat de lonen maximum 0,4 % mogen stijgen en nu plots dat 1 mei nadert keert hij zijn kar.
Plat populisme !
Populisme: oorspronkelijke betekenis: beweging onder de kleine boeren in Z.Amerika tegen het grootgrondbezit en voor het behoud van de "welvaart".
Betekenis nu: er is rechts populisme & links populisme.
Het links populisme ligt hier onder vuur. Links populisme wil een grote rol voor de overheid. Dit draagt bij aan de vorming van welvaart. Denk a.d. index die inkomens +/- welvaartvast maakt. Vooral links populisme richt zich op de verlangens van Jan Modaal. Hierdoor neigt een partij als Vooruit naar het midden. Populisten, niet alleen die van Vooruit, willen een rechtvaardige verdeling v.d. winsten in de bedrijven.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:12   #104
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat heeft niks met dividenden te maken. Dividenten zijn deling in de winst. Werknemers hebben evenveel recht op een aandeel van de winst.
O.k. laat de onderneming dan een soort fonds aanleggen waarin speciaal voor haar werknemers een aantal aandelen worden gedeponeerd. In normale jaren (dus met een netto-winstsaldo van de resultatenrekening) wordt aan de werknemers dan een dividend uitbetaald (eventueel kan de werknemer kiezen voor een “keuzedividend” waardoor hij een extra fractie aandelen aan zijn tegoed ziet toegevoegd worden). Wanneer de werknemer met pensioen gaat wordt zijn aandelentegoed hem/haar ter beschikking gesteld.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:13   #105
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat heeft niks met dividenden te maken. Dividenten zijn deling in de winst. Werknemers hebben evenveel recht op een aandeel van de winst.
Ik snap niets wat uw opmerking te maken heeft met hetgeen ik hierboven zei. Ik stelde enkel dat beleggen een nuttige aanvulling kan zijn, ook voor particulieren.

Werknemers hebben geen 'recht' op een aandeel in de winst. Waar zij recht op hebben is hetgeen dat contractueel is bepaald. Zij krijgen een vergoeding (die wel natuurlijk aan bepaalde indexaties onderhevig is) voor het werk dat ze leveren, punt.

En als men vindt dat werknemers automatisch recht hebben op een aandeel in de winst, dan moet het in de omgekeerde richting ook gelden hé: bij slechte resultaten, minder loon.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:13   #106
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
O.k. laat de onderneming dan een soort fonds aanleggen waarin speciaal voor haar werknemers een aantal aandelen worden gedeponeerd. In normale jaren (dus met een netto-winstsaldo van de resultatenrekening) wordt aan de werknemers dan een dividend uitbetaald (eventueel kan de werknemer kiezen voor een “keuzedividend” waardoor hij een extra fractie aandelen aan zijn tegoed ziet toegevoegd worden). Wanneer de werknemer met pensioen gaat wordt zijn aandelentegoed hem/haar ter beschikking gesteld.
Vooral: laat ondernemingen dat zelf kiezen en/of afspreken met hun werknemers.

Laat de overheid zich er vooral niet te veel mee bemoeien.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:14   #107
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dividenden zijn een extraatje, deelname in de winst. Sommige bedrijven keren zeer zelden of zelfs nooit dividenden uit. Is dat een reden om die niet te kopen?
Bij zulke bedrijven reken je dan weer op een hogere meerwaarde op de aandelen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:16   #108
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik snap niets wat uw opmerking te maken heeft met hetgeen ik hierboven zei. Ik stelde enkel dat beleggen een nuttige aanvulling kan zijn, ook voor particulieren.

Werknemers hebben geen 'recht' op een aandeel in de winst. Waar zij recht op hebben is hetgeen dat contractueel is bepaald. Zij krijgen een vergoeding (die wel natuurlijk aan bepaalde indexaties onderhevig is) voor het werk dat ze leveren, punt.

En als men vindt dat werknemers automatisch recht hebben op een aandeel in de winst, dan moet het in de omgekeerde richting ook gelden hé: bij slechte resultaten, minder loon.
OK maar als dat werk véél opbrengt, is het logisch dat zij willen ONDERHANDELEN over de vergoeding.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:29   #109
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dividenden zijn een extraatje, deelname in de winst. Sommige bedrijven keren zeer zelden of zelfs nooit dividenden uit. Is dat een reden om die niet te kopen?
Dat is zeker geen reden om niet te kopen. De meeste tech-aandelen die genoteerd worden op de beurzen hebben de eerste jaren geen dividend uitgekeerd. Gewoon omdat er in die eerste jaren geen of onvoldoende winst was. Of omdat de Raad van Bestuur vond dat het beter was die eerste winsten op reserverekeningen te boeken en dus niet uit te keren aangezien er nog belangrijke investeringen moesten gebeuren waarvoor heel wat cash nodig was. Een typisch voorbeeld was Amazon dat de eerste jaren van zijn beursnotering serieus verlieslatend was.

Anderzijds zijn er ondernemingen die principieel nooit winst uitkeren en waarvan de aandelen toch zeer gegeerd zijn. Berkshire Hathaway is er zo een. Gesticht in 1964. Deze investeringsmaatschappij van Warren Buffett heeft nog geen dollar dividend uitbetaald. Maar in de loop der jaren is de beurskoers astronomisch gestegen. Komende Zaterdag is de algemene vergadering in Omaha. Is te bekijken op Yahoo Finance. Warren Buffett is negentig en zijn ondervoorzitter Charlie Munger is er 97. Die twee houden dan een talkshow. Ondanks hun hoge leeftijd twee verbluffend heldere geesten.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:33   #110
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is zeker geen reden om niet te kopen. De meeste tech-aandelen die genoteerd worden op de beurzen hebben de eerste jaren geen dividend uitgekeerd. Gewoon omdat er in die eerste jaren geen of onvoldoende winst was. Of omdat de Raad van Bestuur vond dat het beter was die eerste winsten op reserverekeningen te boeken en dus niet uit te keren aangezien er nog belangrijke investeringen moesten gebeuren waarvoor heel wat cash nodig was. Een typisch voorbeeld was Amazon dat de eerste jaren van zijn beursnotering serieus verlieslatend was.

Anderzijds zijn er ondernemingen die principieel nooit winst uitkeren en waarvan de aandelen toch zeer gegeerd zijn. Berkshire Hathaway is er zo een. Gesticht in 1964. Deze investeringsmaatschappij van Warren Buffett heeft nog geen dollar dividend uitbetaald. Maar in de loop der jaren is de beurskoers astronomisch gestegen. Komende Zaterdag is de algemene vergadering in Omaha. Is te bekijken op Yahoo Finance. Warren Buffett is negentig en zijn ondervoorzitter Charlie Munger is er 97. Die twee houden dan een talkshow. Ondanks hun hoge leeftijd twee verbluffend heldere geesten.
Om hard cash te verdienen moet je niet meer op de beurs zitten, maar in niet beurs genoteerde bedrijven investeren waar een stevige leverage te verdienen valt.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:36   #111
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Om hard cash te verdienen moet je niet meer op de beurs zitten, maar in niet beurs genoteerde bedrijven investeren waar een stevige leverage te verdienen valt.
Jij hebt hierin ervaring ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:38   #112
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

50% van de werkmens heeft direct of indirecte beleggingen

geef mij maar dividend, worden maar voor 30% belast ipv 40% bij loon
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:40   #113
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Jij hebt hierin ervaring ?
Je moet mensen kennen, mensen die weten dat je cash hebt of cash kan vrijmaken, en je moet zelf in het project geloven natuurlijk.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:42   #114
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
50% van de werkmens heeft direct of indirecte beleggingen

geef mij maar dividend, worden maar voor 30% belast ipv 40% bij loon
Die andere 50 % die werken in bedrijven die winst boekten, willen nu ONDERHANDELEN over een extraatje.
De rechtse populisten willen daar niet van weten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:43   #115
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Om hard cash te verdienen moet je niet meer op de beurs zitten, maar in niet beurs genoteerde bedrijven investeren waar een stevige leverage te verdienen valt.
Daar heb je geen ongelijk. Dan is het voor de belegger wel mogelijk om zijn geld te stoppen in investeringsmaatschappijen (holdings) die zich steeds meer oriënteren naar “private equity”. Dat is bv. het geval met Sofina en met Brederode. Op de Zweedse beurs is er eentje uit het Wallenberg imperium dat uitsluitend daarin investeert en genoteerd wordt onder de naam Equity.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 16:59   #116
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik snap niets wat uw opmerking te maken heeft met hetgeen ik hierboven zei. Ik stelde enkel dat beleggen een nuttige aanvulling kan zijn, ook voor particulieren.

Werknemers hebben geen 'recht' op een aandeel in de winst. Waar zij recht op hebben is hetgeen dat contractueel is bepaald. Zij krijgen een vergoeding (die wel natuurlijk aan bepaalde indexaties onderhevig is) voor het werk dat ze leveren, punt.

En als men vindt dat werknemers automatisch recht hebben op een aandeel in de winst, dan moet het in de omgekeerde richting ook gelden hé: bij slechte resultaten, minder loon.
Natuurlijk niet, je mag al blij zijn dat ze de bedrijven niet aanslaan. Dadeemelee heeft gelijk, en de verheerlijking van de leugen van het 'vrije contract' mag wel eens gedaan zijn.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 17:03   #117
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.880
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Rousseau heeft gelijk. Vaneiges. Zitten te chicaneren om een schamele loonsverhoging van 4% maar ondertussen weldadige dividenten uitkeren aan fabrieksbazen en aandeelhouders.
Dividenden. Uit winst. Die gemaakt worden op de rug van de "waarekmensch."

die 12 maanden werkzekerheid heeft
die een 13de en veertiende maand heeft
die maaaaanden ouderschapsverlof kan nemen
die elk jaar weken betaald verlof heeft
die een hele rist extra-legale voordelen geniet
die bij ontslag wordt beschermd van hier tot in Tokio
en, die dankzij de snotvalling thuis mag werken

Ik weet een goei oplossing.

We geven de loontrekkenden in plaats van 0,4% loonsopslag, 10 keer zoveel. Dus 4%
En we delen de dividendbelasting gelijk, door 10. van 30% naar 3,0%
Zo, opgelost.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 17:04   #118
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar heb je geen ongelijk. Dan is het voor de belegger wel mogelijk om zijn geld te stoppen in investeringsmaatschappijen (holdings) die zich steeds meer oriënteren naar “private equity”. Dat is bv. het geval met Sofina en met Brederode. Op de Zweedse beurs is er eentje uit het Wallenberg imperium dat uitsluitend daarin investeert en genoteerd wordt onder de naam Equity.
Daar heb ik het niet over, wel over rechtstreeks in bedrijven investeren waar jji zelf controle over kan hebben.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 17:07   #119
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Dividenden. Uit winst. Die gemaakt worden op de rug van de "waarekmensch."

die 12 maanden werkzekerheid heeft
die een 13de en veertiende maand heeft
die maaaaanden ouderschapsverlof kan nemen
die elk jaar weken betaald verlof heeft
die een hele rist extra-legale voordelen geniet
die bij ontslag wordt beschermd van hier tot in Tokio
en, die dankzij de snotvalling thuis mag werken

Ik weet een goei oplossing.

We geven de loontrekkenden in plaats van 0,4% loonsopslag, 10 keer zoveel. Dus 4%
En we delen de dividendbelasting gelijk, door 10. van 30% naar 3,0%
Zo, opgelost.
"die" zaken zijn het resultaat van meer dan 150 jaar sociale strijd.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2021, 17:20   #120
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK maar als dat werk véél opbrengt, is het logisch dat zij willen ONDERHANDELEN over de vergoeding.
En als het werk weinig opbrengt? Geldt het dan omgekeerd ook?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be