Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2015, 14:18   #221
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik veronderstel dat ze op termijn eerder naar Aken willen doorrijden, op dit moment kan dat echter nog niet.
Volgens de nmbs-routeplanner is er om het uur een trein die u op 14 minuten van Welkenraedt naar Aken brengt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoort het laatste en eerste station aan de Belgische oostgrens geen Franstalig oord te zijn?
Citaat:
Welkenraedt (Nederlands: Welkenraat; Waals: Welkenrote; Ripuarisch: Wälekete) is een plaats en gemeente in de Belgische provincie Luik. De gemeente telt ruim 9000 inwoners. Met de twee buurgemeenten Baelen en Blieberg en het oosten van Voeren vormt ze de zogenaamde Platdietse streek. De plaats behoorde tot het oorspronkelijk gebied van het hertogdom Limburg.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 14:56   #222
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Het materieel (M6, locomotief type 18) is nog niet toegelaten in Aken, de trein kan dus niet doorrijden. De reizigers uiteraard wel, mits overstap, en sinds december zelfs elk uur, maar overstappen maakt een verbinding minder aantrekkelijk.
De vervoersregio Aken is al lange tijd vragende partij voor een herstel van de aloude verbinding met Oostende, wat ook het meest logisch zou zijn, een grote stad met dito vervoersvraag, die nu een van België's belangrijkste IC-verbindingen op 15 km van haar hoofdstation ziet afslaan naar een provincienest met nog geen tiende van de bevolking, moet het doen met een boemel naar Spa, of all places, en 9 keer per dag een overprijsde ICE of Thalys. Het AVV (Aachener VerkehrsVerbund) en ikzelf zijn ervan overtuigd dat een IC van Aken naar Brussel en verder heel wat succes zou kunnen hebben...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 15:13   #223
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het materieel (M6, locomotief type 18) is nog niet toegelaten in Aken, de trein kan dus niet doorrijden. De reizigers uiteraard wel, mits overstap, en sinds december zelfs elk uur, maar overstappen maakt een verbinding minder aantrekkelijk.
Als je van Oostende naar Genk wil, kan dat ook enkel om het uur en moet je ook overstappen.
Hoe lang is men in Limburg al vagende partij om bv de trein van Hasselt door te trekken naar Maastricht? Een bijkomend voordeel van die lijn zou zijn dat het goederenvervoer van de Antwerpse haven niet uitsluitend over Welkenraedt naar Duitsland kan. Dat geeft een kortere reisweg en een uitwijkroute als er weer problemen zijn op de sporen tussen Luik en Welkenraedt/Duitse grens.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 17:23   #224
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Bravo, Genk met Aken vergelijken. Het mag dan 3x zo groot zijn als Eupen, het is nog steeds 4x zo klein als Aken, hoor. En Oostende lukt inderdaad niet, maar Leuven, Brussel en Gent lukken wel al overstapvrij vanuit Genk. Vanuit Aken is Luik al ofwel met een dure ICE of Thalys, ofwel met overstap.
En hey, ik heb niets tegen een heropening van lijn 20, al zie ik het niet onmiddelijk gebeuren, en hoop ik alleen al daarom op Spartacus, dat heeft nog enigszins kans op slagen in de eerstkomende decennia, maar er is toch wel een belangrijk verschil met Aken: de sporen naar Aken liggen er al. Vergelijk dan eerder met de IC-04 Antwerpen-Poperinge/Rijsel, die je dan niet meer zou opsplitsen in Kortrijk, maar helemaal naar Poperinge zou sturen, of beter nog, naar Moeskroen.
Ik wil die verbinding, niet zozeer omdat ik graag overstapvrij naar Aken wil reizen (ik zit er niet mee in om eens over te stappen), maar omdat ik ervan overtuigd ben dat het die treinen heel wat reizigers zou opleveren, en dus de kosten zou doen drukken. Nog niet zo lang geleden reedt de IC-A (voorloper van de IC-01 Oostende-Eupen) door naar Keulen. Vandaag geraak je er niet eens mee de grens over...


Edit: correctie: 1x Genk door Gent vervangen.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone

Laatst gewijzigd door groentje : 19 juni 2015 om 17:24.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 19:41   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In het verleden heb ik nog contact gehad met een plaatselijk toneelgezelschap uit Gemmenich dat nog in het Platdiets optrad. Ze gaven toen al toe dat de jeugd die taal niet meer spreekt en voor een groot deel ook niet meer begrijpt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 19:42   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als je van Oostende naar Genk wil, kan dat ook enkel om het uur en moet je ook overstappen.
Hoe lang is men in Limburg al vagende partij om bv de trein van Hasselt door te trekken naar Maastricht? Een bijkomend voordeel van die lijn zou zijn dat het goederenvervoer van de Antwerpse haven niet uitsluitend over Welkenraedt naar Duitsland kan. Dat geeft een kortere reisweg en een uitwijkroute als er weer problemen zijn op de sporen tussen Luik en Welkenraedt/Duitse grens.
Daarom dat de PS niet happig is op dit dossier.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 16:38   #227
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Vandaag nog meegemaakt in Tongeren(ik heb moeten werken vandaag): loket gesloten en automaat kapot. Reizigers moesten ticketje kopen aan de treinbegeleider met toeslag 7€ omdat ze geen ticketje hadden. Ze kunnen nu een heel procedure starten om hun 7€ terug te krijgen. NMBS gaat dan onderzoeken of de automaat kapot, of het loket gesloten was en daarna kunnen ze pas hun 7€ terug krijgen.Kan wel een tijd duren.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 16:56   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Vandaag nog meegemaakt in Tongeren(ik heb moeten werken vandaag): loket gesloten en automaat kapot. Reizigers moesten ticketje kopen aan de treinbegeleider met toeslag 7€ omdat ze geen ticketje hadden. Ze kunnen nu een heel procedure starten om hun 7€ terug te krijgen. NMBS gaat dan onderzoeken of de automaat kapot, of het loket gesloten was en daarna kunnen ze pas hun 7€ terug krijgen.Kan wel een tijd duren.
Altijd foto nemen van een defecte automaat. En even inzoomen op het lampje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 20:04   #229
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Vandaag nog meegemaakt in Tongeren(ik heb moeten werken vandaag): loket gesloten en automaat kapot. Reizigers moesten ticketje kopen aan de treinbegeleider met toeslag 7€ omdat ze geen ticketje hadden. Ze kunnen nu een heel procedure starten om hun 7€ terug te krijgen. NMBS gaat dan onderzoeken of de automaat kapot, of het loket gesloten was en daarna kunnen ze pas hun 7€ terug krijgen.Kan wel een tijd duren.
Als je met meer reizigers tegelijk in zo'n situatie zou zitten, en als het mogelijk is qua reisbestemming, dan zou ik toch trachten af te spreken met zijn allen: noteer maar onze identiteiten, bezorg ons maar een rekeningnummer en wij beloven een juiste storting te doen, maar vandaag: noppes niks geen toeslag.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 21:12   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je met meer reizigers tegelijk in zo'n situatie zou zitten, en als het mogelijk is qua reisbestemming, dan zou ik toch trachten af te spreken met zijn allen: noteer maar onze identiteiten, bezorg ons maar een rekeningnummer en wij beloven een juiste storting te doen, maar vandaag: noppes niks geen toeslag.

.
Dan mag u het netjes gaan uitleggen bij de spoorpolitie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 23:34   #231
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Er wordt inderdaad geen uitzondering gemaakt, maar met je identiteitskaart kan er wel een vaststelling van onregelmatigheid worden opgemaakt. Kosten=75 euro. Erger nog, wie zijn abonnement vergeet, en dus wel een geldig vervoersbewijs heeft, maar het niet kan voorleggen, moet ook een ticket, al dan niet met toeslag, betalen. Dat hij dan achteraf terugbetaald krijgt. Heeft die persoon echter geen geld bij, zal hij achteraf het ticket niet moeten betalen, wordt ook de boete van 75 euro kwijtgescholden, maar blijft er wel nog een administratiekost van 8 euro. Het is dus maar een vermoeden, maar ik denk dat iemand die werkelijk geen mogelijkheid had om zijn ticket te kopen aan een loket of een automaat, en onvoldoende geld op zak heeft voor het ticket met de 7 euro toeslag, achteraf dus die boete van 75 euro krijgt kwijtgescholden, maar wel nog altijd een toeslag van 8 euro moet betalen als 'administratiekost'. Dat vind ik ook onrechtvaardig, maar heeft wel niets te maken met het al dan niet open zijn van loketten, maar met de NMBS-regels die geen rekening houden met dergelijke gevallen.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 06:52   #232
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan mag u het netjes gaan uitleggen bij de spoorpolitie.
In de hypothese zoals ik het stelde, namelijk geen loket open en de automaat die stuk is ? En dan niet individueel maar meerdere reizigers ?

Dan mogen ze mij komen interviewen thuis. Of op dat station zonder loket.
Ik hoop de nodige lokale pers erbij te krijgen.

Die toeslag is gewoon een schande in die omstandigheden, en de lange procedure voor terugbetaling, kost de nmbs mogelijks meer dan de toeslag zelf.

Een schande.

Wel één bemerking: wie is de hoofdschuldige ? Al die apen die "proletarisch" gebruik maken van de nmbs, en geen kaartjes betalen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 08:45   #233
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Mental note to myself: "Neem geen trein wanneer op bezoek bij jullie".
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 09:29   #234
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als je van Oostende naar Genk wil, kan dat ook enkel om het uur en moet je ook overstappen.
Hoe lang is men in Limburg al vagende partij om bv de trein van Hasselt door te trekken naar Maastricht? Een bijkomend voordeel van die lijn zou zijn dat het goederenvervoer van de Antwerpse haven niet uitsluitend over Welkenraedt naar Duitsland kan. Dat geeft een kortere reisweg en een uitwijkroute als er weer problemen zijn op de sporen tussen Luik en Welkenraedt/Duitse grens.
Het goederenverkeer gaat nu ook al niet via Welkenraedt hoor, dat gaat via Montzen. De lijn Hasselt - Maastricht is overigens niet zo handig voor het goederenverkeer naar Duitsland. Vanaf Maastricht is de beste route voor goederentreinen naar Duitsland via Visé en Montzen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 17:14   #235
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Hoe kunt ge uw extra betaalde 7€ terug krijgen als het loket gesloten is?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 17:31   #236
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Hoe kunt ge uw extra betaalde 7€ terug krijgen als het loket gesloten is?
Hoe koop je voedsel als de delhaize al gesloten is?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 18:54   #237
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Hoe kunt ge uw extra betaalde 7€ terug krijgen als het loket gesloten is?
Met zes aangetekende brieven te richten naar de zetel van de NMBS in Brussel, moet dat wel lukken. Binnen de twaalf maanden.
Kan je nog kiezen, want die zetel bestaat uit twee afdelingen: afdeling vertragingen en afdeling stakingen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 20:05   #238
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

NuMaarBeginnenStaken.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2015, 07:20   #239
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik wil die verbinding, niet zozeer omdat ik graag overstapvrij naar Aken wil reizen (ik zit er niet mee in om eens over te stappen), maar omdat ik ervan overtuigd ben dat het die treinen heel wat reizigers zou opleveren, en dus de kosten zou doen drukken. Nog niet zo lang geleden reedt de IC-A (voorloper van de IC-01 Oostende-Eupen) door naar Keulen. Vandaag geraak je er niet eens mee de grens over...
De goede oude tijd. Je kon toen met de trein van Oostende helemaal naar Moskou. Maar ik denk niet dat dit nog terugkomt (of zelfs zinvol is).
Wat ik wel hoor is dat:
a) De DB eigenlijk van de ICE stop in Aachen af wil.
b) DB een hoop steden weer aan het IC netwerk wil hangen.

Dus lijkt het dit een niet onwaarschijnlijk scenario voor de komende jaren:
- DB voert een nieuwe IC in tussen Aachen en Köln (en verder...)
- ICE en Thalys stoppen niet meer in Aachen.
- NMBS IC-12 rijdt door tot Aachen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be