Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2009, 21:35   #4421
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dus iemand die in een vliegtuig wilt roken vraagt ge ook om twee minuten buiten te gaan roken ?
Eigenlijk wel een afdoend middel om van zijn verslaving af te komen.
Het lijkt erop dat het bijna algemeen rookverbod in vliegtuigen gaat verdwijnen of reeds weg is.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/vliegtuig+roken
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 8 juni 2009 om 21:40.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 21:40   #4422
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
Voor een rookverbod op cafe's
ik wil zelf kiezen wat ik wil doen, en tot nu toe had ik die keus niet.
Tot nu toe had je die keus juist wel.
Een verbod laat juist geen keuze.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 09:12   #4423
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Tot nu toe had je die keus juist wel.
Een verbod laat juist geen keuze.
Even in zijn juist kontekst zetten:

Om mijn drang tot sosiale Vlaamse omgang tegemoet te komen, moest ik - een onweerstaanbare dwang en een ongeschreven recht in Vlaanderen - af en toe een kaffee binnen stappen.
Tot op heden, had ik dan geen keuze: ik zat in de smerige rook.

Ik stap ook al eens graag binnen in de kafetaria van een sportkompleks, her en der in Vlaanderen en Wallonië. Ook daar had ik tot voor kort geen keuze: ik zat in de smerige rook.

Ik nam ook al eens een vliegtuig. Tot voor een jaar of twintig was er geen keuze: je zat in de rook. Een jaar of tien geleden kwam er verandering: de korte vluchten werden rookvrij. Een jaar of vijf geleden kwam er nog eens verandering: nu zijn ook de lange vluchten rookvrij.

Met de nieuwe wetgeving (resent wat betreft sport, zeer binnenkort wat betreft de kaffees) hebben we inderdaad ook geen keuze: als we binnen stappen is er geen keuze: de lucht is er rookvrij.

Maar de rokers hebben nog altijd wel de keuze om te roken. (niet op plaatsen waar het de veiligheid betreft ...) Ze kunnen altijd even buiten gaan. (er zijn zelfs mensen, zoals ik, die soms mee buiten gaan; ik ben geen zittend gat en ik heb vrienden en kollega's die roken. Ik vind dat zelfs aangenaam, zo even wat buitenlucht als ge wat te lang binnen gezeten hebt.)


Besluit: die affaire van de keuze: stop maar gauw met daarover te leuteren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 11:32   #4424
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even in zijn juist kontekst zetten:

Om mijn drang tot sosiale Vlaamse omgang tegemoet te komen, moest ik - een onweerstaanbare dwang en een ongeschreven recht in Vlaanderen - af en toe een kaffee binnen stappen.
Tot op heden, had ik dan geen keuze: ik zat in de smerige rook.

Ik stap ook al eens graag binnen in de kafetaria van een sportkompleks, her en der in Vlaanderen en Wallonië. Ook daar had ik tot voor kort geen keuze: ik zat in de smerige rook.

Ik nam ook al eens een vliegtuig. Tot voor een jaar of twintig was er geen keuze: je zat in de rook. Een jaar of tien geleden kwam er verandering: de korte vluchten werden rookvrij. Een jaar of vijf geleden kwam er nog eens verandering: nu zijn ook de lange vluchten rookvrij.

Met de nieuwe wetgeving (resent wat betreft sport, zeer binnenkort wat betreft de kaffees) hebben we inderdaad ook geen keuze: als we binnen stappen is er geen keuze: de lucht is er rookvrij.

Maar de rokers hebben nog altijd wel de keuze om te roken. (niet op plaatsen waar het de veiligheid betreft ...) Ze kunnen altijd even buiten gaan. (er zijn zelfs mensen, zoals ik, die soms mee buiten gaan; ik ben geen zittend gat en ik heb vrienden en kollega's die roken. Ik vind dat zelfs aangenaam, zo even wat buitenlucht als ge wat te lang binnen gezeten hebt.)


Besluit: die affaire van de keuze: stop maar gauw met daarover te leuteren.
Stop eens met appelen met peren te vergelijken om uw gelijk te halen.
Het gaat hier over het rookverbod in cafés, niet in vliegtuigen, openbare gebouwen, restaurants enz.
Daar was ik ook geen tegenstander van.
Niemand gaat om te recreëren een ganse avond in een trein of een openbaar gebouw zitten.
Maar een roker die niet mocht roken op zijn werk, op de trein naar huis, in het restaurant zal heus de rest van zijn avond geen recreatie gaan zoeken in een café waar niet mag gerookt worden. Die gaat in het vervolg naar huis, een groot deel toch. Dat café is heus niet onmisbaar om er een gezellige avond van te maken.
Laatst stapte ik een kantine van een jachthaven binnen.
De ene kant van het gebouw zat bijna vol, de ander zijde geen mens.
Wij namen daar natuurlijk plaats.
Bleek dat de andere kant de rokers zone was. ( Wordt dat trouwens niet bij sportcomplexen gerekend ?)
Later op de avond ben ik ook maar bij bekenden tussen de rokers gaan zitten.
Kom mij dus niet vertellen dat er zoveel vraag is naar een rookvrij café, buiten enkele uitzonderingen.
En ja, ik stap ook graag eens naar buiten, meer zelfs, meestal zit ik op het terras en dan zullen alle rokers daar hun vuile rook in mijn gezicht komen blazen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 12:30   #4425
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik weet dat het hard is voor de verslaafde.

Maar het moet.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 13:53   #4426
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik weet dat het hard is voor de verslaafde.

Maar het moet.
Welke verslaafde ?
Ik neem aan dat ge de café-uitbaters bedoelt ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 14:34   #4427
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Welke verslaafde ?
Ik neem aan dat ge de café-uitbaters bedoelt ?
Ook die zullen niet meer mogen roken in kaffees.
Net zoals watmannen niet meer mogen roken in hun tram.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 16:01   #4428
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Stop eens met appelen met peren te vergelijken om uw gelijk te halen.
Bwoa, zo ver liggen die dingen toch niet van elkaar. Wat is er mis met rookcabines om in café's te plaatsen? Hé, ik heb net een gat in de markt ontdekt!
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 16:54   #4429
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ook die zullen niet meer mogen roken in kaffees.
Net zoals watmannen niet meer mogen roken in hun tram.
O jawel.
Als ze het boeltje sluiten mogen ze zich te pletter roken en kunt gij met uw kleindochter onder een boom gaan schuilen.
Mij maakt het eigenlijk niet uit, roken doe ik niet, een café uitbaten doe ik ook niet en een café kan ik ook wel missen.
Trouwens, waarschijnlijk zal ik zelfs welkom zijn bij de rokende gewezen café-uitbater in zijn zwart café.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 16:56   #4430
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Bwoa, zo ver liggen die dingen toch niet van elkaar. Wat is er mis met rookcabines om in café's te plaatsen? Hé, ik heb net een gat in de markt ontdekt!
Dat moet ge eens aan een roker gaan vragen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 17:55   #4431
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je ziet hoe het resentere rookverbod (werkvloer, trein, sportkompleksen, openbare gebouwen ...) nageleefd wordt, dan zie je dat gedragswijziging wel degelijk mogelijk is.

Of topik: de zedenwet is er niet zozeer om jongeren te verbieden om seks te hebben onder mekaar; maar wel dat een erg jongere misbruikt wordt door een relatief oudere.
Zo is het erg triestig dat rokers niet zo hoffelijk zijn, dat een beschermende wet overbodig zou zijn. Maar ja, verslaafden kunnen niet hoffelijk zijn tegen hun verslaving in.
Het verschil is dat een rookverbod op treinen en vliegtuigen ten eerste wel afdwingbaar is (aangezien daar conducteurs en stewards zitten), ten tweede dit verbod niet tot financiële verliezen leidt (rokers zullen het niet laten om de trein of het vliegtuig te pakken omdat ze er niet kunnen roken) ten derde omdat trein en vliegtuig nu eenmaal geen recreatieve plaatsen zijn, ten vierde omdat er voor de anti-rokers en mensen die geen sigarettenrook kunnen verdragen geen alternatieven zijn zodat ze dan ergens verplicht worden om in de rook te zitten. Idem voor werkvloer. Openbare gebouwen zijn eigendom van de overheid dus daar kan men wel een rookverbod invoeren.

Bij cafés is dit zinloos omdat de eigenaar in vele gevallen zelf niet achter een rookverbod staat (laat staan dat hij iets zal ondernemen wanneer er iemand rookt in zijn zaak), idem voor het grote deel van zijn cliënteel. Wetten waar de bevolking niet achter staan hebben meestal geen enkel effect, laat staan dat ze de middelen hebben om dit af te dwingen. Maw mij kan het niet echt schelen of er een rookverbod komt in cafés, de meesten zullen zich er toch niks van aantrekken en denk maar niet dat de politie gaat afkomen wanneer er iemand rookt in een café om een pv te komen opstellen. Die komen zelfs niet af wanneer iemand u aant verkrachten is, laat staan voor een banale sigaret.

Uiteindelijk leven we in een democratie en tot de dag van vandaag is nooit aangetoond dat de meerderheid van de bevolking achter een rookverbod staat in de cafés.
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 17:58   #4432
BladeToke
Gouverneur
 
BladeToke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2006
Berichten: 1.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Tot nu toe had je die keus juist wel.
Een verbod laat juist geen keuze.
lol nee nu heb ik die keuze niet, de roker heeft de keuze, de niet-roker moet het maar inhaleren.
__________________
Intelligence plus Character,
That is the goal of true education
(Martin Luther King)
__________________________
Facebookpagina over Defensie
Youtube kanaal Defensie
BladeToke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 18:01   #4433
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
lol nee nu heb ik die keuze niet, de roker heeft de keuze, de niet-roker moet het maar inhaleren.
ocharmkes toch...
Ik ga nog zowaar medelijden krijgen met mezelf.
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 19:09   #4434
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Gewoon een café vinden waar veel politieagenten roken.

__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 19:15   #4435
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
lol nee nu heb ik die keuze niet, de roker heeft de keuze, de niet-roker moet het maar inhaleren.
Er is echt wel meer dan een café, ook cafés waar niet gerookt wordt.
U mag zelfs zelf een rookvrij café beginnen.
Ge hebt dus de keuze.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 21:58   #4436
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het lijkt erop dat het bijna algemeen rookverbod in vliegtuigen gaat verdwijnen of reeds weg is.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/vliegtuig+roken
Vergeet het maar snel

Dat rookverbod heeft ook een heel simpele veiligheidsreden. Fatigue cracks in de romp kunnen vol met teer raken als er gerookt wordt en zo minder zichtbaar zijn bij inspecties. Ook kunnen ze dan om de zoveel tijd het hele interieur verversen of kuisen, wat ook veel down time en kosten met zich meebrengt.

En, heel de airco/luchtverversingsleidingen kunnen vol komen te zitten met deze rotzooi. Alweer extra onderhoud.

Roken komt nooit terug in de luchtvaart, als is het maar om veiligheids- en centen redenen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 22:01   #4437
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dus iemand die in een vliegtuig wilt roken vraagt ge ook om twee minuten buiten te gaan roken ?
Eigenlijk wel een afdoend middel om van zijn verslaving af te komen.
Iemand die op een vliegtuig wilt roken pakt ge hardhandig aan. Punt.

Het grootste deel van de lucht wordt gerecycled (en aangevuld met verse lucht van de compressor stage van de motor) dus roken zou belachelijk zijn. Weer extra filters, weer extra gewicht....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 22:10   #4438
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Iemand die op een vliegtuig wilt roken pakt ge hardhandig aan. Punt.
Niet buiten gaan roken dus ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 22:14   #4439
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Niet buiten gaan roken dus ?
Sigaret afnemen, bij weerspannigheid gewoon laten oppakken bij de landing door de luchthavenpolitie.

Marginalen die het blijven proberen moeten het maar eens voelen. In een vliegtuig rook je niet, je zit daar met 200 mensen in 1 cabine....en die mensen hebben niet de luxe om te kiezen voor een rookvrij vliegtuig, aangezien je zelf vaak niet weet met welke carrier je vliegt (lang leve code sharing en dergelijke).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 11:19   #4440
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik vermoed ook wel dat de overtreding van het rookverbod in een vliegtuig, geen simpele overtreding is; maar een inbreuk op het veiligheidsspellement.

Iemand een idee hoe groot die boete zou zijn ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be