Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juni 2009, 23:21   #4581
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ter bescherming van werknemer en klant.
Dus een verbod als er werknemers zijn.
Zijn klanten zijn grote jongens die zelf wel kunnen beslissen wat ze willen consumeren.

Laatst gewijzigd door Bobke : 27 juni 2009 om 23:22.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 23:25   #4582
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dus een verbod als er werknemers zijn.
Zijn klanten zijn grote jongens die zelf wel kunnen beslissen wat ze willen consumeren.
Neen dat kunnen ze niet. Roken is verslavend, en de negatieve effecten zijn pas zichtbaar op lange termijn. Vrije keuze hierin is slechts illusie. De overheid heeft de taak om de volksgezondheid te beschermen, en niet rokers een minimale blootstelling aan tabaksrook te geven is hierin essentieel. Deze mensen moeten zich in hun sociaal leven niet gehinderd voelen door rokers, de abnormalen.

En een algemeen rookverbod trekt de regelgeving gelijk voor de hele horeca sector. Wat ook weer goed is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 23:28   #4583
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen dat kunnen ze niet. Roken is verslavend, en de negatieve effecten zijn pas zichtbaar op lange termijn. Vrije keuze hierin is slechts illusie. De overheid heeft de taak om de volksgezondheid te beschermen, en niet rokers een minimale blootstelling aan tabaksrook te geven is hierin essentieel. Deze mensen moeten zich in hun sociaal leven niet gehinderd voelen door rokers, de abnormalen.

En een algemeen rookverbod trekt de regelgeving gelijk voor de hele horeca sector. Wat ook weer goed is.
Dan moet de overheid roken verbieden.
Zolang dat legaal is moet de mogelijkheid er zijn om het te doen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 23:57   #4584
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen dat kunnen ze niet. Roken is verslavend, en de negatieve effecten zijn pas zichtbaar op lange termijn. Vrije keuze hierin is slechts illusie. De overheid heeft de taak om de volksgezondheid te beschermen, en niet rokers een minimale blootstelling aan tabaksrook te geven is hierin essentieel. Deze mensen moeten zich in hun sociaal leven niet gehinderd voelen door rokers, de abnormalen.

En een algemeen rookverbod trekt de regelgeving gelijk voor de hele horeca sector. Wat ook weer goed is.
Wat wil je bedoelen met "lange termijn"? Is 56 jaar te kort om iets aan af te leiden?
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 00:20   #4585
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

eelijk gezegd , vind ik dat in geen één van die beide artikelen terug dat die staten dat van plan zijn of al tergeschroefd hebben.
Al wat ik er in terug vind is dat er problemen zijn met de formulering ervan en het ongrieven van de uitbuiters naturrlijk
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 00:31   #4586
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dan moet de overheid roken verbieden.
waarom ? Het één heeft niks met het ander te maken
Citaat:
Zolang dat legaal is moet de mogelijkheid er zijn om het te doen.
Die zal ook blijven bestaan.
De idee achter zo'n verbod is niet zozeer om te ontraden of te verbieden dat ge zou roken maar om anderen die niet wensen ( met jou mee ) te roken ook die mogelijkheid bieden.

ps. eerlijk gezegd zie ik het probleem ook niet... in dat andere topic over de hoofddoek ben jij er als de kippen bij je achter het nieuwe reglement te scharen, zondermeer.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 01:20   #4587
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
eelijk gezegd , vind ik dat in geen één van die beide artikelen terug dat die staten dat van plan zijn of al tergeschroefd hebben.
Al wat ik er in terug vind is dat er problemen zijn met de formulering ervan en het ongrieven van de uitbuiters naturrlijk
De practijk is voor Duitsland dat in de meeste deelstaten minstens in de kleine cafés ongestoord wordt doorgerookt; in Nederland nog wat vaag maar de contrôles lijken verslapt.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 01:41   #4588
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
De practijk is voor Duitsland dat in de meeste deelstaten minstens in de kleine cafés ongestoord wordt doorgerookt; in Nederland nog wat vaag maar de contrôles lijken verslapt.
klopt ... maar daarom wordt het nog niet teruggeschroeft
( de intentie bedoel ik om het in te voeren... misschien moeten ze het wel effe herbekijken )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 03:38   #4589
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
klopt ... maar daarom wordt het nog niet teruggeschroeft
( de intentie bedoel ik om het in te voeren... misschien moeten ze het wel effe herbekijken )
Wellicht heeft "democratie" er uiteindelijk toch een stem in. REFERENDUM.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 07:39   #4590
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Doe maar gerust, niemand zal zich een bal aantrekken van die wet laat staan dat er ook effectief controle wordt op gevoerd en zelfs dan, het parket heeft beter dingen te doen dan zulke prullen te gaan vervolgen.
...
De heel vlotte wijze waarop het rookverbod in restaurants aanvaard is, bewijst het tegendeel.

De kompleet spontane onderwerping aan het rookverbod in grootwarenhuizen, reeds lang voor er enige wet was daaromtrent, bewijst het tegendeel.


Nog een voorbeeldje in een gans andere sfeer: in mijn brede en uitgebreide kennissenkring ken ik tegenwoordig geen enkele nieuwe grootvader meer die nog rookt in huis, als de nieuwgeborene aanwezig is. Dat was vroeger wel anders !!
Ik haal spesiaal dit voorbeeldje aan, omdat brulkikker Dedekker, populist, het argument gebruikte "ik ga een oude opa die rookt in zijn stamkaffee de zondagmiddag, niet buitenjagen om zijn sigaretje op te steken".
Ik zeg jullie en ik voorspel jullie: buiten een paar psichopaten die in het begin wat moeilijk gaan doen, zal de nieuwe gewoonte verrassend snel ingeburgerd geraken alsof het nooit anders geweest is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 07:52   #4591
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De heel vlotte wijze waarop het rookverbod in restaurants aanvaard is, bewijst het tegendeel.

De kompleet spontane onderwerping aan het rookverbod in grootwarenhuizen, reeds lang voor er enige wet was daaromtrent, bewijst het tegendeel.


Nog een voorbeeldje in een gans andere sfeer: in mijn brede en uitgebreide kennissenkring ken ik tegenwoordig geen enkele nieuwe grootvader meer die nog rookt in huis, als de nieuwgeborene aanwezig is. Dat was vroeger wel anders !!
Ik haal spesiaal dit voorbeeldje aan, omdat brulkikker Dedekker, populist, het argument gebruikte "ik ga een oude opa die rookt in zijn stamkaffee de zondagmiddag, niet buitenjagen om zijn sigaretje op te steken".
Ik zeg jullie en ik voorspel jullie: buiten een paar psichopaten die in het begin wat moeilijk gaan doen, zal de nieuwe gewoonte verrassend snel ingeburgerd geraken alsof het nooit anders geweest is.
u vergeet dat men in een restaurant vooral zit om te ETEN en dat er tussen de maaltijden weldegelijk door rokers een sigaretje wordt opgestoken (buiten dan).

in supermarkten is het niet evident om te roken, nooit geweest, omdat men er zijn gedchten bij moet houden om het shoppinglijstje af te werken.
Na het shoppen steken de meeste rokers onmiddellijk een sigaretje op.

Maar op café komt je om te drinken en te kletsen, dé ideale gelegenheid om een sigaretje op te steken, zelfs voordat de pintjes op tafel staan. Dat is veel moeilijker voor de roker om te vermijden.

Ik ben gestopte roker, maar ik ga amper op café, niet omdat er daar gerookt wordt, maar omdat ik er het nut niet meer van in zie.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 10:10   #4592
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
eelijk gezegd , vind ik dat in geen één van die beide artikelen terug dat die staten dat van plan zijn of al tergeschroefd hebben.
Al wat ik er in terug vind is dat er problemen zijn met de formulering ervan en het ongrieven van de uitbuiters naturrlijk
Zo zie je maar.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 10:16   #4593
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
waarom ?
ps. eerlijk gezegd zie ik het probleem ook niet... in dat andere topic over de hoofddoek ben jij er als de kippen bij je achter het nieuwe reglement te scharen, zondermeer.
Ge ziet dus echt het verschil niet tussen een algemeen verbod opgelegd door de wetgever en door de uitbater ?
Ik denk dat ge de draad niet gevolgd hebt.
Ik heb helemaal geen probleem met rookvrije cafés, hoe meer hoe liever.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 10:23   #4594
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
u vergeet dat men in een restaurant vooral zit om te ETEN en dat er tussen de maaltijden weldegelijk door rokers een sigaretje wordt opgestoken (buiten dan).

in supermarkten is het niet evident om te roken, nooit geweest, omdat men er zijn gedchten bij moet houden om het shoppinglijstje af te werken.
Na het shoppen steken de meeste rokers onmiddellijk een sigaretje op.

Maar op café komt je om te drinken en te kletsen, dé ideale gelegenheid om een sigaretje op te steken, zelfs voordat de pintjes op tafel staan. Dat is veel moeilijker voor de roker om te vermijden.

Ik ben gestopte roker, maar ik ga amper op café, niet omdat er daar gerookt wordt, maar omdat ik er het nut niet meer van in zie.
Al 1002 keer is dat al geschreven maar hij blijft meer doordrammen.
Trouwens gefeliciteerd dat ge gestopt bent.
Volhouden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 11:21   #4595
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De heel vlotte wijze waarop het rookverbod in restaurants aanvaard is, bewijst het tegendeel.
Ja, ik ga alleen naar restaurants waar gerookt mag worden.
Citaat:
De kompleet spontane onderwerping aan het rookverbod in grootwarenhuizen, reeds lang voor er enige wet was daaromtrent, bewijst het tegendeel.
Ik heb mijn beide handen nodig om the shoppen.
Citaat:
Nog een voorbeeldje in een gans andere sfeer: in mijn brede en uitgebreide kennissenkring ken ik tegenwoordig geen enkele nieuwe grootvader meer die nog rookt in huis, als de nieuwgeborene aanwezig is. Dat was vroeger wel anders !!
In mijn kennissenkring zijn er wel. Maar ik ken dan geen anti-rokers: die vliegen rapper uit mijn kenissenkring dan ze erin gekomen zijn.
Citaat:
Ik haal spesiaal dit voorbeeldje aan, omdat brulkikker Dedekker, populist, het argument gebruikte "ik ga een oude opa die rookt in zijn stamkaffee de zondagmiddag, niet buitenjagen om zijn sigaretje op te steken".
Ik zeg jullie en ik voorspel jullie: buiten een paar psichopaten die in het begin wat moeilijk gaan doen, zal de nieuwe gewoonte verrassend snel ingeburgerd geraken alsof het nooit anders geweest is.
Tot een nieuwe generatie alle rookverboden aan zijn laars lapt omdat er geen kontrole meer zal zijn.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 11:33   #4596
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Wat wil je bedoelen met "lange termijn"? Is 56 jaar te kort om iets aan af te leiden?
Voor sommige mensen wel. Die hebben problemen met dingen zoals oorzakelijke verbanden leggen.

Het gros van de bevolking heeft ook niet de wilskracht of de intelligentie om het roken te laten. Een kijk op een analyse van de gassen die ge inademt zou voor weldekende mensen voldoende moeten zijn om in te zien dat ge uzelf puur aant vergiftigen zijt.

Maar die link wordt niet gelegd, of de wil is te zwak om de nicotineverslaving te boven te komen. De dag van vandaag zijn er ook zo van die figuren die speciaal willen doen en trots zijn op het feit dat ze roken. Mogen ze kanker krijgen, zonder de niet-rokende medemens te schaden. Voor punt 2 is de overheid noodzakelijk. Punt 1 zorgen ze zelf wel voor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 11:34   #4597
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dan moet de overheid roken verbieden.
Zolang dat legaal is moet de mogelijkheid er zijn om het te doen.
Buiten op straat is voldoende mogelijkheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 11:55   #4598
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor sommige mensen wel. Die hebben problemen met dingen zoals oorzakelijke verbanden leggen.

Het gros van de bevolking heeft ook niet de wilskracht of de intelligentie om het roken te laten. Een kijk op een analyse van de gassen die ge inademt zou voor weldekende mensen voldoende moeten zijn om in te zien dat ge uzelf puur aant vergiftigen zijt.

Maar die link wordt niet gelegd, of de wil is te zwak om de nicotineverslaving te boven te komen. De dag van vandaag zijn er ook zo van die figuren die speciaal willen doen en trots zijn op het feit dat ze roken. Mogen ze kanker krijgen, zonder de niet-rokende medemens te schaden. Voor punt 2 is de overheid noodzakelijk. Punt 1 zorgen ze zelf wel voor.
Nee, het is een kwestie van logische keuze tussen stress en roken. Ik werk beter ontspannen dan onder stress, en een sigaret is nog altijd het minst schadelijk anti-stress middel. Bovendien, doodt stress meer mensen dan nicotine.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 12:13   #4599
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Nee, het is een kwestie van logische keuze tussen stress en roken. Ik werk beter ontspannen dan onder stress, en een sigaret is nog altijd het minst schadelijk anti-stress middel. Bovendien, doodt stress meer mensen dan nicotine.
Ik rook gewoon de bacillen dood.

__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 12:23   #4600
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik rook gewoon de bacillen dood.

Ik herinner me toen ik in de hogeschool zat dat de profs mochten roken in de klas als er een griepepidemie was.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be