Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2015, 19:52   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
...
Maar ook dit: de NMBS krijgt zijn eigen personeel niet op tijd op hun werk omdat er vroege treinen zijn afgeschaft. .
..
Och geef die mannen een maaltijdvergoeding zoals die van hun bazen, en die klagen niet meer.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 19:57   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
De vroege treinen reden vroeger wel en het personeel kon op tijd zijn bij de vroege dienst op hun werk geraken. Maar dan beslist de NMBS om die treinen af te schaffen en het personeel moet hun plan maar trekken om op tijd op hun werk te geraken. En in het stationsgebouw op een bank slapen mag niet meer want s'nachts worden de stations gesloten.
Wat is het probleem eigenlijk? Stel dat de eerste trein vroeger om vier uur was. Ik veronderstel dat die trein toch ook personeel nodig heeft om te kunnen rijden?! Dus, hoe geraakte dat personeel daar dan wel?

Juist met eigen vervoer.

Ook als de eerste trein om vijf uur rijdt, zal zich hetzelfde patroon voordoen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 19:59   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Een werknemer in de privé krijgt een bedrijfswagen, of een km-vergoeding in veel gevallen. Bij de NMBS krijg je een vrijkaart. Heel handig als je geen trein hebt om naar huis te gaan.
Als ik me niet vergis, is wel een kilometervergoeding voorzien voor wie op de eerste trein dienst moet doen. Een familielid van een collega is machinist en kan zijn fietskilometers inbrengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 20:06   #24
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Bij de NMBS? Ik kan me vergissen, Jan, maar ik hoor van de meeste bestuurders die ik ken dat er geen km-vergoeding is. Bij ons ook niet, trouwens, en heel wat mensen geraken, op zijn minst in het weekend, ook niet op het werk voor 6 uur met de trein, zelfs niet van vlakbij (Dendermonde-Brussel, bijvoorbeeld). Zij komen dan met de auto, en betalen zelf de brandstof. Uitzonderingen zijn er alleen bij hoge uitzondering, of nadat een overplaatsing is goedgekeurd, maar nog niet uitgevoerd, dan kan je een km-vergoeding krijgen voor het verschil tussen huidige en toekomstige werkplaats, op voorwaarde dat er geen trein is.
Bij de privé-operatoren is er wel vaak een km-vergoeding, of een bedrijfswagen, en ook bij B-Logistics is er een bedrijfswagen, maar bij NMBS zelf?
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 20:13   #25
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

De NMBS is goed op weg om een tikkeltje efficiënter te worden. Helaas voor hen hebben ze nog een eeuw werk.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2015, 21:17   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Bij de NMBS? Ik kan me vergissen, Jan, maar ik hoor van de meeste bestuurders die ik ken dat er geen km-vergoeding is. Bij ons ook niet, trouwens, en heel wat mensen geraken, op zijn minst in het weekend, ook niet op het werk voor 6 uur met de trein, zelfs niet van vlakbij (Dendermonde-Brussel, bijvoorbeeld). Zij komen dan met de auto, en betalen zelf de brandstof. Uitzonderingen zijn er alleen bij hoge uitzondering, of nadat een overplaatsing is goedgekeurd, maar nog niet uitgevoerd, dan kan je een km-vergoeding krijgen voor het verschil tussen huidige en toekomstige werkplaats, op voorwaarde dat er geen trein is.
Bij de privé-operatoren is er wel vaak een km-vergoeding, of een bedrijfswagen, en ook bij B-Logistics is er een bedrijfswagen, maar bij NMBS zelf?
Over welk bedrijf hebben we het als u het over "ons" hebt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 11:56   #27
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

En wat met een baas in een station die de dienstwagen mee naar huis neemt en dan gaat winkelen in de stad met de dienstwagen?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 12:02   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
En wat met een baas in een station die de dienstwagen mee naar huis neemt en dan gaat winkelen in de stad met de dienstwagen?
Wat?

In ieder bedrijf zijn er afspraken over het gebruik van dienstwagens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 12:03   #29
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Vanaf vandaag 01/06/2015 sluit de NMBS verschillende stations dus dienstverlening in die gesloten stations is 0%. Dus geen loket maar automaten om tickets te kopen. Wat nu als er een automaat op zo een station kapot is? Want als je op de trein stapt zonder geldig vervoerbewijs dan komt er op de prijs van je ticket automatisch 7€ bij. Dit gaat pas voor discussie en agressie zorgen.Vroeger als je eerlijk was en je zei dat je geen geldig vervoerbewijs had voor de trein tegen de treinbegeleider dan kwam er 3€ bij. Wilde je sjoemelen en je zei niks en je werd gepakt dan kwam er 12€ bij.Dus als je nu eerlijk bent dan betaal je 4€ meer en als je sjoemeld dan betaal je 5€ minder. Maar ook dit: de NMBS krijgt zijn eigen personeel niet op tijd op hun werk omdat er vroege treinen zijn afgeschaft. Zo kunnen werknemers van de NMBS te Hasselt niet meer op tijd op hun werk geraken bij de vroege(06h00-14h00) dienst. De werknemers die van Diest of Sint-Truiden komen geraken voor 06h00 niet in Hasselt.Diest-Hasselt is ongeveer 23 km en Sint-Truiden-Hasselt is ongeveer 19 km. Dan moet je je auto maar nemen hoor ik dan zeggen maar wat als die mensen geen auto hebben(bestaat)? En wie kan je verplichten om je auto te nemen. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Die mensen leven nog in de jaren '60 van vorige eeuw en moeten dringend heropgevoed worden. Liefst enkele jaren en in een gesloten instelling
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 12:22   #30
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Dus jij reist zonder geld op zak .
Ik heb quasi nooit cash geld bij; waarom zou ik als je ook een kaart bij hebt?

Maar goed, dat heeft nu niks met de stations te maken. Domweg activity based costing doen, en dat in full doorrekenen aan de klant. Als mensen werkelijk een station in het eerste het beste boeregat willen, dan moeten ze maar opdraaien voor de kost ervan ook. En een station dat een beetje slim is, verlaagt die kost door hun ruimte te verhuren aan andere commerce die goed draait in een station. Antwerpen Centraal heeft dat ietwat door; Brussel Zuid ook; voor de rest is er in België quasi geen enkel station dat dat op een intelligente manier gebruikt. In andere landen is dat bon ton in elk station.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 14:18   #31
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Ik heb quasi nooit cash geld bij; waarom zou ik als je ook een kaart bij hebt?
Kaart is traceerbaar en enkel in echt noodgeval. Liever met enkele honderden/duizenden euro's op zak rond lopen. Trouwens weinig cash geld op zak hebben voelt aan als zonder kleren op straat lopen.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 14:31   #32
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Kaart is traceerbaar en enkel in echt noodgeval. Liever met enkele honderden/duizenden euro's op zak rond lopen. Trouwens weinig cash geld op zak hebben voelt aan als zonder kleren op straat lopen.
Ze mogen al mijn financiële transacties traceren zoveel ze willen. Die zijn allemaal 100% wit, en alle inkomsten die eraan voorafgingen zijn 100% legaal, gekend en gedeclareerd. Ik heb daar dus niets op tegen.

Cash op zak is zooooooo 20ste-eeuws...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 15:15   #33
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

De discussie gaat erover dat ge vroeger als personeelslid van de NMBS wel voor 06h00 op uw werk geraakte. Maar de NMBS schaft de vroege treinen af en krijgt zijn eigen personeel nu niet meer voor 06h00 op het werk. Wel snelle verbindingen naar Brussel rond 7 uur zonder stop te Leuven, en waarom? Om de bazen van de NMBS in Brussel te krijgen. Anders zitten de bazen te lang op de trein. Personeel moet zelf doorgeven waar de eerste klasrijtuigen zich bevinden in de treinen naar Brussel. Anders moeten de bazen te ver gaan op de perrons waar ze opstappen.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 3 juni 2015 om 15:16.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 16:10   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
De discussie gaat erover dat ge vroeger als personeelslid van de NMBS wel voor 06h00 op uw werk geraakte. Maar de NMBS schaft de vroege treinen af en krijgt zijn eigen personeel nu niet meer voor 06h00 op het werk. Wel snelle verbindingen naar Brussel rond 7 uur zonder stop te Leuven, en waarom? Om de bazen van de NMBS in Brussel te krijgen. Anders zitten de bazen te lang op de trein. Personeel moet zelf doorgeven waar de eerste klasrijtuigen zich bevinden in de treinen naar Brussel. Anders moeten de bazen te ver gaan op de perrons waar ze opstappen.
Dat ze, zoals iedere werknemer, hun plan trekken om op tijd op hun werk te geraken.
Maar op kosten van de belastingbetaler een trein laten rijden waar voor 100 euro inkomsten aan kaartjes staan tegenover 5000 euro kosten, daar moet ik niet van weten.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:21   #35
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Er zijn zoveel mensen die een bedrijfswagen krijgen, die zullen wel op tijd op hun werk geraken maar aan de bedrijfswagens gaan ze niet raken. Van de NMBS krijgen de werknemers een vrijkaart om gratis met de trein te rijden maar als er geen treinen zijn dan heeft gratis ook geen nut.Mij gaat het erover dat de NMBS hun personeel niet om 06h00 op hun werk krijgt ook omdat dat openbaar vervoer is. Sommige werknemers geraken na 22h00 niet meer thuis.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:27   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Ik heb quasi nooit cash geld bij; waarom zou ik als je ook een kaart bij hebt?

Maar goed, dat heeft nu niks met de stations te maken. Domweg activity based costing doen, en dat in full doorrekenen aan de klant. Als mensen werkelijk een station in het eerste het beste boeregat willen, dan moeten ze maar opdraaien voor de kost ervan ook. En een station dat een beetje slim is, verlaagt die kost door hun ruimte te verhuren aan andere commerce die goed draait in een station. Antwerpen Centraal heeft dat ietwat door; Brussel Zuid ook; voor de rest is er in België quasi geen enkel station dat dat op een intelligente manier gebruikt. In andere landen is dat bon ton in elk station.
Ja, maar in de jaren zeventig en tachtig werden er heel wat stations gesloopt. Dat was de tijd waarin o.m. De Croo als minister van mobiliteit verklaarde dat de trein eigenlijk de toekomst tegen had. Heel veel kleine stations werden, vooral in Vlaanderen, dan gesloopt. Gebouwen die inderdaad een andere functie hadden kunnen krijgen of een gedeelde. Jammer dat er toen zoveel is verdwenen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:29   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
De discussie gaat erover dat ge vroeger als personeelslid van de NMBS wel voor 06h00 op uw werk geraakte. Maar de NMBS schaft de vroege treinen af en krijgt zijn eigen personeel nu niet meer voor 06h00 op het werk.
Onzin. De eerste shift moet altijd met eigen middelen komen, ongeacht het uur van de eerste trein. Of denkt u dat de eerste treinen soms automatisch beginnen te rijden en dat het personeel daar dan opstapt om de andere treinen te bedienen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 21:06   #38
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Er zijn heel wat cheminots die wél beginnen om 6 uur, en voor wie het wegvallen van die eerste trein met aankomst voor 6 een stevige streep door de rekening is. Er zijn meer spoorweglui dan alleen maar bestuurders en conducteurs...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 21:13   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Er zijn heel wat cheminots die wél beginnen om 6 uur, en voor wie het wegvallen van die eerste trein met aankomst voor 6 een stevige streep door de rekening is. Er zijn meer spoorweglui dan alleen maar bestuurders en conducteurs...
Iedereen van de eerste shift moet nu eenmaal met eigen vervoer komen, ongeacht het tijdstip van die eerste shift.

Of ziet u dat anders misschien?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 21:29   #40
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Tja, als je voordien wél een trein had om op je werk te geraken, en plots moet je uit eigen zak je verplaatsing betalen, misschien zelfs een auto kopen, ja, dan is dat zuur. Los daarvan, er is gewoon een mobiliteitsbehoefte zo vroeg, feestvierders die na een nachtje stappen naar huis willen, talloze werknemers in ploegen, mensen die een vlucht te halen hebben... Het is alleen al daarom spijtig dat ze die mensen zeggen 'trek uw plan'...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be