Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 april 2018, 08:16   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Talking Politierechters: ‘Verlaag de verkeersboetes’

Politierechters: ‘Verlaag de verkeersboetes’

Citaat:
‘De huidige verkeersboetes zijn veel te hoog. Zinloos, want velen betalen niet.’ En dus doen twee politierechters een opmerkelijk voorstel: ‘Verlaag de boetes.’
Citaat:
Paul Geukens (60) en Theo Wilsens (61), als politierechter in Hasselt en Beringen goed voor drie decennia aan ervaring, trekken aan de alarmbel, vandaag in Het Belang Van Limburg. ‘Met Koen Geens (CD&V) hebben we eindelijk een ?*minister van Justitie die hervormingen doorvoert’, zeggen ze. ‘Dat is goed. Maar hij doet te veel en te snel. Het gevolg is een tsunami aan wetten, waar niemand nog zijn weg in vindt.’
Dat moet een wreed late 1 aprilgrap zijn denk ik of moet men die hele zaak eens nader gaan bekijken om er misschien andere regels zien op te maken?

Bijvoorbeeld met wat men schrijft: speelgoed afpakken, de klem erop?

Er zullen inderdaad véél mensen zijn die na een overtreding de opgelegde boete soms met veel moeite kunnen betalen maar dan had u zich maar naar de regels die van toepassing zijn in het verkeersreglement moeten gedragen, want anders plaatsen we het even snel onder de noemer: eigen schuld, dikke bult of zie ik daar weer maar eens verkeerd?

p.s.

Verkeersboete betalen
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 april 2018 om 08:22.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 08:32   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.023
Standaard

Ze hebben wel een beetje gelijk.

Voor prulovertredingen betaal je algauw 100 euro. En de veelplegers betalen gewoon niet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 09:29   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Heb vernomen van een Griek dat men daar met zoiets radikaal komaf aan het maken is.
Aangezien Griekse burgers niet de neiging vertonen om verkeersboetes te betalen (velen kunnen zich dat niet permitteren,hun autootje of scootertje rijdend houden is maximum inspanning,de rest is voor voedsel,huur en kleren) is een ganse collecvtie overtredingen bedacht met intrekking rijbewijs tot zelfs verplichten om helemaal opnieuw te beginnen (rijcursussen en al),ogenblikkelijke inbeslagnames van de voertuigen....etc.....

Als het gaat om VEILIGHEID zijn boetes irrelevant en onefficient gebleken,welnu dan,wie blijkbaar niet aan het verkeer KAN deelnemen als een verantwoorde burger MAG het niet meer en moet opnieuw naar school.....of ermee stoppen...

Lollies plaatsen is voor de armlastige Griekse overheden al duur genoeg,die lollies negeren is eigenlijk een f*ck You die niet genegeerd mag worden.


Misschien het Griekse voorbeeld volgen......(tuurlijk,weet het,geen geld in het laatje is moeilijk verteerbaar voor onze geldschraperige overheid alhier....maar blijkbaar "vergriekst" de mentaliteit omtrent boetes betalen.....)


Aangehaalde voorbeelden genoeg op dit forum van nieuwsberichten omtrent figuren waar dergelijke wetgeving nuttig zou kunnen zijn....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 7 april 2018 om 09:33.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 09:30   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze hebben wel een beetje gelijk.

Voor prulovertredingen betaal je algauw 100 euro. En de veelplegers betalen gewoon niet.
En dacht u dat die 'veelplegers' mocht men de bedragen een beetje 'bijstellen' die dan wel gaan betalen? Yeah right!

Ik denk eerder dat die zich te pletter lachen dan.

Niet betalen is wielklem.

We moeten de 'lege' staatskas toch een beetje zien bij te spijzen niet?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 april 2018 om 09:31.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 10:22   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
En dacht u dat die 'veelplegers' mocht men de bedragen een beetje 'bijstellen' die dan wel gaan betalen? Yeah right!

Ik denk eerder dat die zich te pletter lachen dan.

Niet betalen is wielklem.

We moeten de 'lege' staatskas toch een beetje zien bij te spijzen niet?
Veel van die gasten hebben gewoon geen auto, ze rijden met een niet gekeurd wrak zonder rijbewijs of met de auto van hun vriend/vriendin.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 10:46   #6
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Uiteraard pleiten door links aangestelde rechters voor het verlagen van dergelijke boetes, het linkse kiespubliek wordt er namelijk zwaar door getroffen.

Houden ze zo'n paljas met enkele duizenden aan boetes tegen dan is het betalen of hun gammele auto kwijt en uiteindelijk verbeurd verklaard en openbaar verkocht. Dan dalen dergelijke marginale, links stemmende types nog een trede lager op de sociale ladder.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 12:25   #7
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Uiteraard pleiten door links aangestelde rechters voor het verlagen van dergelijke boetes, het linkse kiespubliek wordt er namelijk zwaar door getroffen.

Houden ze zo'n paljas met enkele duizenden aan boetes tegen dan is het betalen of hun gammele auto kwijt en uiteindelijk verbeurd verklaard en openbaar verkocht. Dan dalen dergelijke marginale, links stemmende types nog een trede lager op de sociale ladder.
Auto kwijt? voor een paar euro's hebben ze een andere, en wat eraan kapot is pikken ze wel uit een goeie.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 12:37   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Veel van die gasten hebben gewoon geen auto, ze rijden met een niet gekeurd wrak zonder rijbewijs of met de auto van hun vriend/vriendin.
Als de wielklem geplaatst wordt zal de vriend of vriendin zich we twee bedenken alvorens hun auto uit te lenen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 12:39   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Ik zou graag zien dat men strenger is voor echt gevaarlijke toestanden,
maar tegelijk dat men zachter is voor een overtredinkske per ongeluk.

Een lichte snelheidsovertreding, na vb. vier jaar rijden zonder overtreding: dat is duidelijk geen bewijs van een gevaarlijke instelling in het verkeer. Vervang de geldboete door een vermanende vinger. Desnoods met de melding dat de (kleine) boete bij een volgende inbreuk erbij geteld gaat worden.

Verder moeten de rechters veel meer mogelijkheden krijgen.
Bijvoorbeeld het rijbewijs inleveren voor de weekends en de nachten.
Of enkel nog mogen rijden voor woonwerkverkeer, en ook voor - zo de overtreder dat vraagt en bewijst dat het "erg nodig en niemand anders het kan overnemen" is - het brengen en halen van de kinderen naar sportclub of jeugdbeweging.

Het rijbewijs beperken tot een klein en trager voertuig, vb. maximaal 1000 cc, of een betere norm voor "verplicht traag en niet-agressief rijgedrag".

Een database met alle grote en kleine overtredingen, zodat de rechter kan zien wie er allemaal zwaar zijn kloten aan veegt.
Liefst deze namiddag nog voor Vlaanderen, morgenvoormiddag voor de buurlanden, en morgennamiddag voor gans Europa: overal on line raadpleegbaar voor politie en rechter.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 7 april 2018 om 12:41.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 13:46   #10
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou graag zien dat men strenger is voor echt gevaarlijke toestanden,
maar tegelijk dat men zachter is voor een overtredinkske per ongeluk.

Een lichte snelheidsovertreding, na vb. vier jaar rijden zonder overtreding: dat is duidelijk geen bewijs van een gevaarlijke instelling in het verkeer. Vervang de geldboete door een vermanende vinger. Desnoods met de melding dat de (kleine) boete bij een volgende inbreuk erbij geteld gaat worden.

Verder moeten de rechters veel meer mogelijkheden krijgen.
Bijvoorbeeld het rijbewijs inleveren voor de weekends en de nachten.
Of enkel nog mogen rijden voor woonwerkverkeer, en ook voor - zo de overtreder dat vraagt en bewijst dat het "erg nodig en niemand anders het kan overnemen" is - het brengen en halen van de kinderen naar sportclub of jeugdbeweging.

Het rijbewijs beperken tot een klein en trager voertuig, vb. maximaal 1000 cc, of een betere norm voor "verplicht traag en niet-agressief rijgedrag".

Een database met alle grote en kleine overtredingen, zodat de rechter kan zien wie er allemaal zwaar zijn kloten aan veegt.
Liefst deze namiddag nog voor Vlaanderen, morgenvoormiddag voor de buurlanden, en morgennamiddag voor gans Europa: overal on line raadpleegbaar voor politie en rechter.
Of een rijbewijs met punten...
Puntjes kwijt, alles opnieuw, theorie en praktijk, met een psychologisch onderzoek die moet uitwijzen of de grijze massa tussen de oren voldoende is om geen gevaar op de weg te zijn.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 16:49   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Politierechters: ‘Verlaag de verkeersboetes’
Dat moet een wreed late 1 aprilgrap zijn denk ik of moet men die hele zaak eens nader gaan bekijken om er misschien andere regels zien op te maken?

Bijvoorbeeld met wat men schrijft: speelgoed afpakken, de klem erop?

Er zullen inderdaad véél mensen zijn die na een overtreding de opgelegde boete soms met veel moeite kunnen betalen maar dan had u zich maar naar de regels die van toepassing zijn in het verkeersreglement moeten gedragen, want anders plaatsen we het even snel onder de noemer: eigen schuld, dikke bult of zie ik daar weer maar eens verkeerd?

p.s.

Verkeersboete betalen
Als ze financieel niet eens in staat zijn om een verkeersboete te betalen dan is het bezit van een auto geen spek voor hun bek. Dat ze dan maar kiezen voor "trein, tram, bus".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 17:38   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Uiteraard pleiten door links aangestelde rechters voor het verlagen van dergelijke boetes, het linkse kiespubliek wordt er namelijk zwaar door getroffen.

Houden ze zo'n paljas met enkele duizenden aan boetes tegen dan is het betalen of hun gammele auto kwijt en uiteindelijk verbeurd verklaard en openbaar verkocht. Dan dalen dergelijke marginale, links stemmende types nog een trede lager op de sociale ladder.
Dus volgens U zijn wegpiraten die hun boetes niet betalen alleen marginale linkse types ??

Is dat Bartman Bart die U dat allemaal wijsmaakt ?

https://p-magazine.be/politici-met-d...he-chauffeurs/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160309_02172971

En uiteraard is het grootste schorremorrie de voetballende mens hier ook weer goed vertegenwoordigt..hoe kan het ook anders.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160309_02173078

http://newsmonkey.be/article/82607

Of dat dat allemaal linkse stemmers zijn betwijfel ik nogal heel sterk.....ik denk iets heel anders.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 april 2018 om 17:40.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 19:07   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als ze financieel niet eens in staat zijn om een verkeersboete te betalen dan is het bezit van een auto geen spek voor hun bek. Dat ze dan maar kiezen voor "trein, tram, bus".
Ik ben ook van die mening maar die Politierechters zien dat even iets anders precies.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 19:40   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou graag zien dat men strenger is voor echt gevaarlijke toestanden,
maar tegelijk dat men zachter is voor een overtredinkske per ongeluk.

Een lichte snelheidsovertreding, na vb. vier jaar rijden zonder overtreding: dat is duidelijk geen bewijs van een gevaarlijke instelling in het verkeer. Vervang de geldboete door een vermanende vinger. Desnoods met de melding dat de (kleine) boete bij een volgende inbreuk erbij geteld gaat worden.

snip...
Ik krijg zo ongeveer elke 3 of 4 jaar een boete. Altijd een snelheidovertreding met enkele km/h teveel.

Twee meest recente waren in een zone waar de snelheid recent gewijzigd was (van 70 naar 50 en van 50 naar 30).
Het zou bij mij veel meer effekt gehad hebben moesten ze mij een briefje gestuurd hebben met een vermaning.
Nu interpreteer ik het als een gemakkelijke geldincassering.

Veelplegers betalen gewoon niks.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 april 2018 om 19:40.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 20:06   #15
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Veel van die gasten hebben gewoon geen auto, ze rijden met een niet gekeurd wrak zonder rijbewijs of met de auto van hun vriend/vriendin.
Het zou erger zijn dat het wrak gekeurd zou zijn hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 20:13   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het zou erger zijn dat het wrak gekeurd zou zijn hé.
Moest het positief gekeurd zijn wel uiteraard
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2018, 04:20   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Veel van die gasten hebben gewoon geen auto, ze rijden met een niet gekeurd wrak zonder rijbewijs of met de auto van hun vriend/vriendin.
Ja alsof die keuring er iets aandoet. Laat die klucht maar even achterwege.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2018, 08:13   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja alsof die keuring er iets aandoet. Laat die klucht maar even achterwege.
Leg eens uit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2018, 09:02   #19
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
eigen schuld, dikke bult of zie ik daar weer maar eens verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd.
Een fout maken in het verkeer kan of met opzet zijn gepleegd of door onoplettendheid.

Verder zijn deze fouten maar in 0,00001% aanleiding tot echte schade aan derden. In alle andere gevallen lijdt dus daar eigenlijk niemand schade door.
Die fouten dan gaan beboeten met sommen die enkel betaalbaar worden via een afbetalingsplan is toch wel zeer overdreven.

Zou het kunnen dat dat steeds verhogen van de boetes moet gezocht worden en het oplappen van een wankele begroting?
We hebben zoveel centen te weinig .... er worden zoveel boetes uitgeschreven .... als we die verhogen naar .... is onze begroting in orde....
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2018, 09:06   #20
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dan dalen dergelijke marginale, links stemmende types nog een trede lager op de sociale ladder.
Leg me eens de voordelen uit van uw opmerking.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be