Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

 
 
Discussietools
Oud 17 april 2003, 17:37   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Het communisme is een internationale beweging, die toch niet cultureel-gebonden pleegt te zijn. M.A.W., het zou cultureel (en taalkundig) neutraal moeten zijn, toepasbaar voor elk volk in de wereld. Ik heb de indruk dat de communisten en de andersglobalisten enthousiast zijn meegesprongen op de angelsaxische kar wat betreft internationale communicatie. M.a.w. ze bezondigen zich aan dezelfde imperialistische taalpolitiek als die waar ze tegen strijden. Logisch?
Het engels is enkel en alleen een wereldtaal omwille van economisch imperialisme van voornamelijk de VS. Het Engels wordt op een imperialistische manier opgedrongen aan de rest van de wereld. De taal is toch de ziel van een volk, dus vraag ik me af of de communisten wel het belang inzien van de huidige taalpolitiek in de wereld. Willen de communisten een cultureel conformistische wereld? Ze zouden moeten kiezen voor een neutrale taal, die echt het internationalisme in zich draagt en het Esperanto is een taal die de verbroedering van de volkeren in zich draagt. De idealen van de communistische beweging en het Esperanto zijn dus in veel opzichten hetzelfde.
Bovendien is het Esperanto veel simpeler aan te leren dan het Engels. Als u de doorsnee afrikaanse imboorling wil betrekken bij de strijd voor een rechtvaardige wereld ben je beter af hem eerst Esperanto te leren (hooguit een half jaar is genoeg om vlot te spreken) dan Engels.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 18 april 2003, 16:22   #2
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Langs welke kanalen moet dat aangeleerd worden? Taal wordt op die manier een machtsinstrument. Mensen worden namelijk afhankelijk gemaakt van iets extern...
Jonas De muynck is offline  
Oud 19 april 2003, 11:12   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Is dat dan nu niet nog meer het geval?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 19 april 2003, 20:37   #4
Snowball
Vreemdeling
 
Snowball's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 41
Standaard

Ik ben en voorstander van het Esperanto en tamelijk links.

Ik zie het Esperanto meer als een tweede taal, naast de moedertaal. Dus enkel een tussentaal over alle linguistieke barrières heen.

Maar zo neutraal is deze taal niet:
De woordstammen zijn voor 60% afgeleid uit Romaanse talen, voor 25 % Germaanse en 10% slavische talen. Daarmee lijkt ze me in de eerste plaats een Europese en westerse taal te zijn.

Het Esperanto wordt ook vaak verweten dat het een artificiële taal is. Maar kijk eens naar het Nederlands: deze taal lijkt me ook eerder artificiëel te zijn en is eigenlijk een tussentaal over alle Nederlandse dialecten heen. (Ik veronderstel dat dit een proces is dat de andere westerse talen ook doorgemaakt hebben.)
In feite doet Esperanto juist hetzelfde, maar dan op een groter/globaler niveau.
Snowball is offline  
Oud 19 april 2003, 21:18   #5
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Is dat dan nu niet nog meer het geval?
De taal om sociale promotie te maken is op de eerste plaats het Nederlands, dat iedereen vrij vlot kan aanleren. Taal wordt immers op de meest uiteenlopende manieren doorgegeven en blijft langer doorwerken dan we vermoeden. Dialecten zijn bijvoorbeeld nog steeds niet verdwenen hoewel men in bepaalde streken AN geeft in de lagere en middelbare scholen.

Het esperanto zal een echte top-down-beweging worden die dus door de elite zal aangeleerd worden aan de lagere klassen.

Op zich vind ik het uiteraard een interessant idee, maar zoals execute ook al terecht opmerkte, is het toch een Westerse taal die bijvoorbeeld geen elementen uit andere talen bevat.
Jonas De muynck is offline  
Oud 19 april 2003, 22:27   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Esperanto is toch heel wat 'universeler' dan het Engels dat enkel brits-amerikaans is.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 20 april 2003, 08:05   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Op zich vind ik het uiteraard een interessant idee, maar zoals execute ook al terecht opmerkte, is het toch een Westerse taal die bijvoorbeeld geen elementen uit andere talen bevat.
De woordstammen zijn westers, de opbouw daarentegen bevat oosterse systemen..........
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 21 april 2003, 14:41   #8
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Maar het overwicht ligt toch bij de westerse talen?
Jonas De muynck is offline  
Oud 21 april 2003, 14:55   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Datzelfde argument geldt ook (en nog veel méér) voor het Engels.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 21 april 2003, 15:40   #10
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Als alternatief voor het Engels heb je groot gelijk, maar de haalbaarheid van het project is haast onbestaande...
Jonas De muynck is offline  
Oud 21 april 2003, 20:55   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Ik ken nog van die projecten......
solidarnosc is offline  
Oud 22 april 2003, 16:27   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Haalbaarheid onbestaande? Waarom? Esperanto is zelfs héél haalbaar. Na een jaar studie kan ik Esperanto al beter dan na tien jaar Frans op school.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 23 april 2003, 09:23   #13
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Je denkt toch niet dat ze het Frans bij ons gaan vervangen door het esperanto? Zou uiteindelijk niet slecht zijn hoor, als tweede taal iedereen het esperanto gebruiken.
Jonas De muynck is offline  
Oud 28 april 2003, 04:06   #14
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Vanuit een kapitalistisch oogpunt is het idee van Esperanto ook niet zo slecht. U wilt een geglobaliseerde wereld, taal is het middel bij uitstek.

Ik hoop van harte dat de grote economische talen zullen meedoen als het ooit zover komt, anders krijgen we een taalprobleem zoals we dat alleen kennen in Belgie, maar dan op wereldformaat.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 2 mei 2003, 13:37   #15
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door execute
Ik ben en voorstander van het Esperanto en tamelijk links.

Ik zie het Esperanto meer als een tweede taal, naast de moedertaal. Dus enkel een tussentaal over alle linguistieke barrières heen.

Maar zo neutraal is deze taal niet:
De woordstammen zijn voor 60% afgeleid uit Romaanse talen, voor 25 % Germaanse en 10% slavische talen. Daarmee lijkt ze me in de eerste plaats een Europese en westerse taal te zijn.

Het Esperanto wordt ook vaak verweten dat het een artificiële taal is. Maar kijk eens naar het Nederlands: deze taal lijkt me ook eerder artificiëel te zijn en is eigenlijk een tussentaal over alle Nederlandse dialecten heen. (Ik veronderstel dat dit een proces is dat de andere westerse talen ook doorgemaakt hebben.)
In feite doet Esperanto juist hetzelfde, maar dan op een groter/globaler niveau.
Ik ben ook voorstander voor Esperanto als tweede taal. En de moedertaal moet aanvaard blijven! Ik maak mij vooral zorgen over de minder-begaafde en zelfs degene die amper hun Nederlands kennen wegens een mentale handicap.

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline  
Oud 2 mei 2003, 13:42   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

In welke zin maakt u zich zorgen?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 2 mei 2003, 14:12   #17
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
In welke zin maakt u zich zorgen?
Zij kunnen maar 1 van de 2 talen spreken, dan wordt het kiezen. Dan worden ze bv in de winkel aangesproken in het Nederlands, maar hij/zij is opgevoed in het esperanto's. Deze kinderen/volwassenen zullen in een wereld komen waar ze de helft niet van verstaan. Ik ben thuis tweetalig opgevoed. Mijn broertje is een mongooltje, bij hem hebben ze moeten kiezen: Nederlands of Frans. Het is Nederlands geworden, aangezien ze in Sint-niklaas maar 0.5 procent is die Frans spreekt. Met gevolg dat wij thuis bijna nooit geen Frans meer spreken. Dit is geen ramp, maar dit kan toch ook gebeuren bij het esperanto's? uiteraard kunnen we allemaal kiezen voor het esperanto's maar dan gaat ons Nederlands verloren en dat wensen we toch ook niet?

T.H.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline  
Oud 2 mei 2003, 14:30   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik kan u gerust stellen, het Esperanto heeft namelijk helemaal niet als doel om zich te gaan innestelen in ons dagelijks leven en het Nederlands te vervangen. Esperanto is een taal die dient om de communicatie te bevorderen over taalgroepen en naties heen. Je kiest niet Esperanto als een moedertaal, maar als een brugtaal om met anderstaligen te communiceren. Thuis kan je gewoon Nederlands blijven spreken. Ik denk niet dat uw broer zich daar zorgen om moet maken.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 2 mei 2003, 14:38   #19
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik kan u gerust stellen, het Esperanto heeft namelijk helemaal niet als doel om zich te gaan innestelen in ons dagelijks leven en het Nederlands te vervangen. Esperanto is een taal die dient om de communicatie te bevorderen over taalgroepen en naties heen. Je kiest niet Esperanto als een moedertaal, maar als een brugtaal om met anderstaligen te communiceren. Thuis kan je gewoon Nederlands blijven spreken. Ik denk niet dat uw broer zich daar zorgen om moet maken.
Het is dat wat ik wil zeggen, ik wil niet dat de moedertalen worden vervangen! ( dat van mijn broer was echter een vb ) Het moet een verijking van de Europese cultuur zijn en kan als eenheidstaal gebruikt worden tussen de staatshoofden en in het Europees parlement.

T.H.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline  
Oud 2 mei 2003, 16:32   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Het is toch een veel weerkerende misvatting dat mensen er van uitgaan dat de esperantisten alle talen in de wereld willen gaan vervangen met het esperanto. Integendeel. De esperantobeweging is blijkbaar altijd één van de eersten die aan de alarmbel trekt wanneer het Nederlands in ons land ergens achteruitgesteld wordt.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be