Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juni 2007, 18:36   #1
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard de grenzen van Groot-Nederland?

Iedereen die hier rondhangt weet dat we met Groot-Nederland de hereniging tussen Nederland en Vlaanderen bedoelen. Maar wat vinden jullie wat er met volgende gebieden hoeft te gebeuren?

1) Frans-Vlaanderen, waar tot op heden nog een Vlaams dialect wordt gesproken.
2) De Platdietse Streek, een streek in het Franstalige Wallonië waar er nog altijd een Nederlandstalig Limburgs dialect aanwezig is, gelegen onder Voeren.
3) de Duitse Nederrijn, waar er Kleverlands wordt gesproken.
4) Brussel: waar de lingua franca nu helaas Frans is.

Kortom vindt u dat bovenstaande in een Groot-Nederland moet betrokken worden, Waarom wel of niet.

Wilt u nog andere gebieden erbij betrekken, vermeldt dit dan aub. En wat met ontstolen gebieden na de talentellingen?

Mocht iets niet duidelijk zijn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans-Vlaanderen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Platdietse_streek
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleverlands
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 18:47   #2
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Wilt u nog andere gebieden erbij betrekken, vermeldt dit dan aub. En wat met ontstolen gebieden na de talentellingen?

Mocht iets niet duidelijk zijn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans-Vlaanderen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Platdietse_streek
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleverlands
De lijst van de ontstolen gebieden is wellicht hier bijna even bekend als het begrip Groot-Nederland maar er wordt niets vermeld over Neten, een deelgemeente van Graven.

In 1874 had het Nederlands (Nederduits d.i. een Brabantse tongval) er nog de overhand, aldus meneer Johan Winkler.

http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_062.htm

Op de taalgrenskaart van Flor Grammens uit 1928 loopt de taalgrenslijn dwars door Neten.

Kent er iemand de ontwenteling van de taaltoestand van Neten beter?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 28 juni 2007 om 18:53.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 19:12   #3
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
1) Frans-Vlaanderen, waar tot op heden nog een Vlaams dialect wordt gesproken.
2) De Platdietse Streek, een streek in het Franstalige Wallonië waar er nog altijd een Nederlandstalig Limburgs dialect aanwezig is, gelegen onder Voeren.
3) de Duitse Nederrijn, waar er Kleverlands wordt gesproken.
4) Brussel: waar de lingua franca nu helaas Frans is.
Groot-Nederland: Noord-Nederland + Vlaanderen + Brussel + Franse Westhoek + Platdietse streek + Kleverandse streek. Ik hou wel geen rekening met de Noord-Nederlandse kolonies waar er nog Nederlands wordt gesproken.

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 28 juni 2007 om 19:13.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 19:47   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Iedereen die hier rondhangt weet dat we met Groot-Nederland de hereniging tussen Nederland en Vlaanderen bedoelen. Maar wat vinden jullie wat er met volgende gebieden hoeft te gebeuren?

1) Frans-Vlaanderen, waar tot op heden nog een Vlaams dialect wordt gesproken.
2) De Platdietse Streek, een streek in het Franstalige Wallonië waar er nog altijd een Nederlandstalig Limburgs dialect aanwezig is, gelegen onder Voeren.
3) de Duitse Nederrijn, waar er Kleverlands wordt gesproken.
4) Brussel: waar de lingua franca nu helaas Frans is.

Kortom vindt u dat bovenstaande in een Groot-Nederland moet betrokken worden, Waarom wel of niet.
Niet, irredentisme is een doos van pandora die je best toe laat dus.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 19:49   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Niet, irredentisme is een doos van pandora die je best toe laat dus.
Je hebt het nu enkel over de eerste drie puntjes, neem ik aan?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 19:50   #6
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

Citaat:
Groot-Nederland: Noord-Nederland + Vlaanderen + Brussel + Franse Westhoek + Platdietse streek + Kleverandse streek. Ik hou wel geen rekening met de Noord-Nederlandse kolonies waar er nog Nederlands wordt gesproken.
Raar dat de streek in Duitsland waar Kleverlands gesproken wordt zelden betrokken wordt bij een Groot-Nederland.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 19:58   #7
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Raar dat de streek in Duitsland waar Kleverlands gesproken wordt zelden betrokken wordt bij een Groot-Nederland.
Omdat de streek ook niet duidelijk afgelijnd is.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 19:59   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
de grenzen van Groot-Nederland?
De Westerschelde graag als grens van Groot-Nederland.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 20:01   #9
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Ik denk niet dat zowel Duitsland als La Grande Nation ook maar één vierkante mm zullen afstaan aan wie dan ook.
Wat betreft de overige gebieden: daar zal de bevolking zich over moeten uitspreken.
Brussel is een geval apart.
Het lijkt mij soms een onoplosbaar probleem.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 20:11   #10
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Nu is mijn vraag aan meneer Devos: Wat wil U bereiken met deze redetwist? De grenzen van het Nederlands taalgebied bepalen dus louter een redetwist op vlak van cultuur of een reeks voorstellen om de huidige landsgrenzen te wijzigen dus een redetwist op vlak van het beleid.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 20:14   #11
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.392
Standaard

Ik wil hier niets mee bereiken, ik zie het alleen ergens wel zitten om alle Nederlandstaligen in West-Europa - los van of ze nu in Vlaanderen, Nederland, Frans-Vlaanderen leven .... - in één staat te verenigen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 20:30   #12
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik wil hier niets mee bereiken, ik zie het alleen ergens wel zitten om alle Nederlandstaligen in West-Europa - los van of ze nu in Vlaanderen, Nederland, Frans-Vlaanderen leven .... - in één staat te verenigen.
Hou er wel rekening mee als U slechts één politieke eis aan Uw Groot-Nederland stelt dat het hier onmiddelijk met nee beantwoord zal zijn. Dus ik zou liever een redetwist houden waar we Groot-Nederland als iets cultureels zien en doorheen de tijd als het kan. Anders moet U zaken als Frans-Vlaanderen, Platdietse streek en ontstolen gebieden onmiddelijk schrapen in uw redetwist. Meneer Tantist vergelijkte al de aanhechting van deze gebieden aan Vlaanderen en Noord-Nederland als een doos van Pandora. Als U Brussel erbij trekt zal er ook niet meer veel getikt meer worden over de samenhechting van Noord-Nederland en Vlaanderen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 20:59   #13
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik wil hier niets mee bereiken, ik zie het alleen ergens wel zitten om alle Nederlandstaligen in West-Europa - los van of ze nu in Vlaanderen, Nederland, Frans-Vlaanderen leven .... - in één staat te verenigen.
In Frans-Vlaanderen is het Vlaams op haar na verdwenen. Het is meer een soort van folklore geworden.
Ik denk ook niet dat die mensen zich bij een Groot- of Heel-Nederland willen aansluiten.
Richt je pijlen maar op die gebieden waar nog echt Nederlands/Vlaams wordt gesproken en zorg ervoor dat dat zo blijft.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 20:59   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik wil hier niets mee bereiken, ik zie het alleen ergens wel zitten om alle Nederlandstaligen in West-Europa - los van of ze nu in Vlaanderen, Nederland, Frans-Vlaanderen leven .... - in één staat te verenigen.
In Frans-Vlaanderen is het Vlaams op haar na verdwenen. Het is meer een soort van folklore geworden.
Ik denk ook niet dat die mensen zich bij een Groot- of Heel-Nederland willen aansluiten.
Richt je pijlen maar op die gebieden waar nog echt Nederlands/Vlaams wordt gesproken en zorg ervoor dat dat zo blijft.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 22:03   #15
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Vergeet het maar Dhr. Devos met Frans-Vlaanderen, Platdietse streek,... want het is toch "folklore" of "helemaal verloren". Dit (zonder Brussel uiteraard) zal de enige vorm zijn dat Groot-Nederland zal aannemen. Spijtig het kon een boeiende redetwist worden over het Nederlands taalgebied...

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 28 juni 2007 om 22:04.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 22:05   #16
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Groot Nederland heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. Het dichtste dat er bij komt was de personele unie die er onder de Bourgondiërs bestond van een aantal middelleeuwse graafschappen en hertogdommen. Doch de enige link tussen en was de vorst. Voor de rest behielden ze hun normen, waarden, instellingen en onafhankelijkheid.

Ik als Vlaming zie het trouwens niet zitten om onder Hollandse suzereiniteit te vallen. Dan nog liever een Belg dan een Nederlander. Denken jullie nu echt dat zes miljoen Vlamingen iets te zeggen gaan hebben in een unie tegen 16 miljoen Nederlanders... dat is terug naar 1815-1830 toen de Zuiderlingen totaal niets in de pap te brokken hadden.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 05:46   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Groot Nederland heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. Het dichtste dat er bij komt was de personele unie die er onder de Bourgondiërs bestond van een aantal middelleeuwse graafschappen en hertogdommen. Doch de enige link tussen en was de vorst. Voor de rest behielden ze hun normen, waarden, instellingen en onafhankelijkheid.

Ik als Vlaming zie het trouwens niet zitten om onder Hollandse suzereiniteit te vallen. Dan nog liever een Belg dan een Nederlander. Denken jullie nu echt dat zes miljoen Vlamingen iets te zeggen gaan hebben in een unie tegen 16 miljoen Nederlanders... dat is terug naar 1815-1830 toen de Zuiderlingen totaal niets in de pap te brokken hadden.
Jij bent er ook zo een die schrik heeft om onderdrukt te worden door 16 miljoen 'Hollanders' maar er geen graten in ziet dat hij nu in België gedomineerd wordt door een Franstalige minderheid?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 07:46   #18
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je hebt het nu enkel over de eerste drie puntjes, neem ik aan?
Uiteraard.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 07:54   #19
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Hou er wel rekening mee als U slechts één politieke eis aan Uw Groot-Nederland stelt dat het hier onmiddelijk met nee beantwoord zal zijn. Dus ik zou liever een redetwist houden waar we Groot-Nederland als iets cultureels zien en doorheen de tijd als het kan. Anders moet U zaken als Frans-Vlaanderen, Platdietse streek en ontstolen gebieden onmiddelijk schrapen in uw redetwist. Meneer Tantist vergelijkte al de aanhechting van deze gebieden aan Vlaanderen en Noord-Nederland als een doos van Pandora. Als U Brussel erbij trekt zal er ook niet meer veel getikt meer worden over de samenhechting van Noord-Nederland en Vlaanderen.
Culturele samenwerking lijk mij ook het meest haalbare.
Misschien kunnen we het Algemeen-Nederlands Verbond wat meer leven in blazen?

Als het over staatsvorming gaat ,kunnen we ons beter richten op het samenvoegen van bestaande staten zoals Nederland en Vlaanderen(nu nog deelstaat).

In veel Europeese landen lopen de staatsgrenzen niet paralel met taalgrenzen.
Dus de EU kijkt wel uit om hier aan te gaan sleutelen.
Ze dekken dit af met een minderhedenwet.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 08:07   #20
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Groot Nederland heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. Het dichtste dat er bij komt was de personele unie die er onder de Bourgondiërs bestond van een aantal middelleeuwse graafschappen en hertogdommen. Doch de enige link tussen en was de vorst. Voor de rest behielden ze hun normen, waarden, instellingen en onafhankelijkheid.

Ik als Vlaming zie het trouwens niet zitten om onder Hollandse suzereiniteit te vallen. Dan nog liever een Belg dan een Nederlander. Denken jullie nu echt dat zes miljoen Vlamingen iets te zeggen gaan hebben in een unie tegen 16 miljoen Nederlanders... dat is terug naar 1815-1830 toen de Zuiderlingen totaal niets in de pap te brokken hadden.
Met uw manier van denken hebben zoveel Vlamingen van 1830 tot nu voor de Franstaligen gekozen.
En zolang de meerderheid van de Vlamingen blijven denken dat ze met Franstaligen meer te zeggen hebben dan met Nederlanders, zal Belgie zeker beter zijn voor Vlamingen.

Wij hebben in Nederland onze eigen ideeen over democratie.
Nederland was wel de eerste Republiek in Europa en de verenigde provincies wisten samen heel wat te bereiken.
Na 4 eeuwen hebben deze deze provincies nog een eigen cultuur waar ze trots op zijn.
Natuurlijk blijven de mensen van de niet Hollandse provincies het heerlijk vinden om over de Hollanders te klagen ,dat gebeurt al 4 eeuwen en dat zal nog wel 4 eeuwen blijven.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be