Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 september 2021, 21:00   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Of je doet iets anders. Dan komt die digitale meter automatisch mee.
Omdat ik een wallbox voor den e-auto wil installeren vroeg ik fluvius om de electriciteitsverbinding te versterken.
Dat kon, maar dan kwamen ze wel even een digitale meter installeren. Die installatie was gratis. (De versterking , plus nieuw conformiteitsattest kost daarentegen wel een hoop dineros.. .)
Yup, staat in die bv.-link van Fluvius onder ...

Citaat:
Soms plaatsen we automatisch een digitale meter, bv.

- bij klanten die (ver)bouwen en daarom nieuwe meters voor elektriciteit en/of aardgas aanvragen.
- bij gezinnen die zonnepanelen plaatsen vanaf 2021.
- bij gezinnen die nog een klassieke budgetmeter hebben
- wanneer er technisch geen andere oplossing is, bv. n.a.v. werken in de straat, als de meter defect is ...

Is jouw gemeente nog niet aan de beurt, maar wil je toch zo snel mogelijk een digitale meter? Dat kan, dan komen we speciaal bij je langs. Let wel: in dat geval is de plaatsing niet gratis, maar betaal je een standaard plaatsingskost van 88 euro (inclusief btw voor een digitale elektriciteits- en aardgasmeter). Een nieuwe meterkast zit niet in de prijs inbegrepen. Vraag je digitale meter aan.

https://www.fluvius.be/nl/thema/mete...digitale-meter

Laatst gewijzigd door Micele : 4 september 2021 om 21:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 07:02   #62
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Wel...

We hebben onderhand allemaal wel een bericht gekregen van onze energieleveranciers hé..

En het was niet om aan te kondigen dat er straks grote kortingen zullen zijn.




En de Russen of de Arabieren hebben er NIKS mee te maken,met recente stijgingen!

Laatst gewijzigd door kelt : 5 september 2021 om 07:05.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 07:35   #63
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Corona verlies zijn ze in alle sectoren aan het inhalen.
Bier, gas, elektriciteit, eten, diesel en benzine, eten...
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 10:03   #64
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Corona verlies zijn ze in alle sectoren aan het inhalen.
Bier, gas, elektriciteit, eten, diesel en benzine, eten...
Het is geen jacht op nieuwe winsten, doch het gas dat de elektriek duurder maakt, prijsstijging die nog enkele malen vermenigvuldigd wordt door de aanwezigheid van een heleboel taksen om oa de groene stroomcertificaten te betalen. Globaal beperkt de indexstijging zich wel tot een 3%.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 10:35   #65
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het is geen jacht op nieuwe winsten, doch het gas dat de elektriek duurder maakt, prijsstijging die nog enkele malen vermenigvuldigd wordt door de aanwezigheid van een heleboel taksen om oa de groene stroomcertificaten te betalen. Globaal beperkt de indexstijging zich wel tot een 3%.
Laatste tijd niet buiten geweest, op Café, restaurant, gaan winkelen. 3 %? 30% ligt meer bij de waarheid.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 14:33   #66
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Laatste tijd niet buiten geweest, op Café, restaurant, gaan winkelen. 3 %? 30% ligt meer bij de waarheid.
2,73% als ge het exact wil weten.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...ptieprijsindex
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 15:04   #67
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ik vraag me toch ook af hoe ze aan die 2,73% komen. Enkel in sommige supermarkten zijn de prijsstijgingen van dien aard. Elders neigt het eerder naar de 10 tot 30%.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 16:31   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik vraag me toch ook af hoe ze aan die 2,73% komen. Enkel in sommige supermarkten zijn de prijsstijgingen van dien aard. Elders neigt het eerder naar de 10 tot 30%.
Staat allemaal in detail te lezen in die link.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 september 2021 om 16:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2021, 20:11   #69
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ook altijd binnen gebleven? Jongens toch, laatste tijd niks gekocht of uitgegeven ? Begrijp ik niet goed zijn jullie van de wereld? Drank, eten en energie. Zullen op eind van jaar nog een afspreken. 20 tot 30 % duurder.
Waarschijnlijk zitten hier kluisenaars op.

Laatst gewijzigd door Deo : 5 september 2021 om 20:15.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 16:10   #70
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ook altijd binnen gebleven? Jongens toch, laatste tijd niks gekocht of uitgegeven ? Begrijp ik niet goed zijn jullie van de wereld? Drank, eten en energie. Zullen op eind van jaar nog een afspreken. 20 tot 30 % duurder.
Waarschijnlijk zitten hier kluisenaars op.
Je hebt de officiële cijfers, die gemanipuleerd worden door er bijvoorbeeld de prijs van zeldzame luxeartikelen zoals vliegtickets in mee te rekenen, en je hebt de werkelijke cijfers van producten die mensen dagelijks nodig hebben.

Maar waar je wel rekening mee moet houden dat vandaag de wereldwijde economie en vooral het transport nog altijd ernstig verstoort zijn. Veel prijzen zulken uiteindelijk terug zakken, maar daar ben je vandaag natuurlijk niet veel mee.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 18:53   #71
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Staat allemaal in detail te lezen in die link.
Meh. Dat was een retorische vraag. Met de inflatiecijfers wordt zwaar gesjacherd.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2021, 19:16   #72
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Meh. Dat was een retorische vraag. Met de inflatiecijfers wordt zwaar gesjacherd.
Kan het ook niet helpen dat de inflatiecijfers niet deze zijn van uw eigen grote gelijk.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2021, 08:49   #73
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Kan het ook niet helpen dat de inflatiecijfers niet deze zijn van uw eigen grote gelijk.
De producten die in index zitten koop ik niet allemaal aan maar die ik koop zijn nu zeer sterk gestegen, bier, benzine, stroom en gas allemaal 20 % en meer. Daar moet ik geen inflatiecijfers voor zoeken. Merk ik direct als ik betaal.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2021, 10:19   #74
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
De producten die in index zitten koop ik niet allemaal aan maar die ik koop zijn nu zeer sterk gestegen, bier, benzine, stroom en gas allemaal 20 % en meer. Daar moet ik geen inflatiecijfers voor zoeken. Merk ik direct als ik betaal.
Sommigen, zoals gas..., zijn inderdaad (zeer) sterk gestegen. Weet ook niet of men uiteindelijk een uit de hand lopende inflatie gaat krijgen, of dat het met een sisser gaat aflopen. Mijn inziens zal het veel afhangen wat de centrale banken met hun gratis geld politiek gaan doen, centrale banken die zich in een catch 22 situatie bevinden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2021, 14:29   #75
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Mss. Dat ze het laten uitschijnen in media, zoals aan kust. "de mensen moeten er snel bij zijn want 95% is volgeboekt" terwijl er maar 40% is volgeboekt. Info van kust hoteluitbater.Denk maar eens aan wc papier begin corona, mensen liepen daar met 2 benen in.

Laatst gewijzigd door Deo : 7 september 2021 om 14:32.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 17:57   #76
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.333
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Iemand enig inzicht in die materie. Ik snap er de ballen van. Het maakt niet meer uit hoeveel energie je verbruikt zolang je maar gelijkmatig verbruikt ? Energie verspillen maakt niet meer uit zo lang je het maar gelijkmatig doet. Dat gaat nogal goed komen als de kerncentrales worden stilgelegd.

In appartementen zit men nu al met zoveel lawaai van wasmachines. Gaat men nu ook nog dwingen van die langere 'ecocycles' 's nachts te draaien ? Moeten we allemaal aan de burnout en slapeloosheid ? Het hele beleid wordt blijkbaar geschreven op maat van de rijksten in hun alleenstaande woningen of heb ik dat verkeerd ?
Hier ook zoveel.

Overal lees je een hoop uitleg maar even een inschatting maken blijkt niet zo simpel.

De Vreg argumenteert wel dat het voor een groot gedeelte van de gebruikers geen of nagenoeg geen invloed gaat hebben maar een voorbeeldberekeing maken lijkt niet echt simpel.
Dan vraag ik me af hoe ze bij de vreg kunnen weten dat het voor velen geen of nagenoeg geen invloed gaat hebben op de factuur.

Daarnaast stel ik me toch een aantal vragen:

-Er geldt een minimumtarief. Verbruik je dus extreem weinig en heb je geen hoge pieken betaal je nog steeds dat minimum, ook al zit je er in principe ver onder. Rare manier van motivatie als je het mij vraagt.

-Er wordt gekeken naar de hoogste maandpiek en die bepaalt mee de hoogte van de factuur. Dat heeft ook rare nevenwerkingen. Stel dat ik in het begin van de maand even (al dan niet per ongeluk) veel elektriciteit gebruik gedurende minstens een kwartier (afwasmachine, wasmachine, droogkast, oven,... staan een kwartiertje samen aan). Dat zorgt voor een hoge maandpiek. Maar omdat ik die piek al in het begin van de maand heb veroorzaakt hoef ik de rest van de maand niet meer wakker liggen van eventuele pieken. Zolang ze niet boven de eerste piek uitkomen tellen ze toch niet mee. Rare manier van motivatie als je het mij vraagt.

-Hoe bepaal je als simpele burger welke elektriciteitsgebruikers je al dan niet samen mag opzetten? Hoeveel gebruikt elk toestel? Hoelang gebruikt elk toestel gedurende hoeveel tijd? Hoe kan je als gebruiker nu in godsnaam inschatten welke toestellen je al dan niet samen mag gebruiken?

-Hoe lang gaat het duren vooraleer de fabrikanten hierop inspelen? Een elektrische oven verbruikt bv veel stroom. Het kan voor de fabrikant echter geen probleem zijn om die, laat ons zeggen, om de 10 minuten even een tiental seconden geen stroom te laten gebruiken. Net zo met wasmachines, droogkasten,... Al wordt het natuurlijk wel lastig om die allemaal op mekaar af te stellen...

-Kan een batterij uitkomst bieden? Ik denk maar even luidop. Ik koop een batterij die ik constant laat opladen en waar ik constant stroom van afneem. Ik heb geen pieken want mijn stroomverbruik is constant omdat enkel de lader van de batterij aan het werk is. Pieken in mijn stroomverbruik worden opgevangen door de batterij.

Ik kan me natuurlijk vergissen maar ik vrees dat een dergelijk ondoorzichtig systeem voor het overgrote deel van de gebruikers een flinke duit gaat kosten.

Bovendien krijg ik stilaan horens als ik nog maar weer eens hoor dat we aandacht moeten besteden aan hoe en wanneer we elektriciteit gaan gebruiken.
Denken ze bij de vreg nu echt dat een gemiddeld gezin niks anders aan zijn hoofd heeft dan planningen voor wasmachines, droogkasten en ovens op te maken?

Soit, waar ik al jaren voor vreesde (de 'gratis' zonne- en windenergie die men ons jarenlang in de oren heeft geblazen gaat een bom geld kosten) blijkt stilaan meer en meer uit te komen.

Nooit stonden er meer zonnepanelen en windmolens in ons land en nooit was stroom zo duur.
Wat een vooruitgang...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2021, 18:47   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

https://www.tijd.be/netto/analyse/en...c-a82a3abc2542


Wordt mijn elektriciteitsfactuur duurder?

Het capaciteitstarief is geen bijkomend tarief. Het vervangt een stuk van de nettarieven, die nu nog volledig gebaseerd zijn op het jaarverbruik van een gezin. Maar tegelijk daalt het tarief per verbruikte kilowattuur. Welke impact die verschuiving heeft op een individueel gezin hangt af van de verhouding tussen het totale verbruik en het maximale verbruik op piekmomenten. Wie veel stroom verbruikt maar gespreid in de tijd, zal er doorgaans op vooruitgaan. Wie een laag verbruik heeft, maar met relatief hoge pieken, ziet de elektriciteitsfactuur toenemen.

Als voorbeeld nemen we een doorsneegezin met twee kinderen uit Gent. Het heeft een digitale meter, een verbruik van 3.500 kilowattuur per jaar en een afnamepiek van 4,26 kilowatt. Vandaag betaalt het 520 euro aan nettarieven. De invoering van het capaciteitstarief zal het gezin op jaarbasis 213 euro kosten. Toch zakt het totale bedrag aan nettarieven met iets meer dan 50 euro omdat de netvergoeding per verbruikte kilowattuur daalt.

Voor gezinnen met een beperkt verbruik is de situatie veelal omgekeerd. Een alleenstaande ziet de nettarieven met bijna 20 euro stijgen, terwijl de netfactuur voor een buitenverblijf met meer dan 50 euro toeneemt (zie grafiek).

De reden voor de relatief grote stijging voor buitenverblijven is de invoering van een minimale bijdrage. ‘Als mensen een hele maand niet thuis zijn en amper verbruikt hebben, wordt voor die maand toch altijd een minimumtarief aangerekend vergelijkbaar met een piek van 2,5 kilowatt’, zegt Vandezande. ‘De filosofie daarachter is dat iedereen een eerlijke bijdrage betaalt voor de investeringen die in het verleden gebeurd zijn en de capaciteit die voor iedereen voorzien is op het net.’

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2021 om 18:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2021, 13:24   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En om welke technische reden?


Volgende week vrijdag of de week erop weet ik meer.
ff timeline:

Sinds 3 september 2021 :
nieuwe elec-meterkast en nieuwe digitale elec-meter, ook nieuwe digitale gasmeter.

Alles netjes ingegeven zoals Fluvius het voorschrijft: https://mijn.fluvius.be/verbruik/

En sinds de maand oktober kan ik het dagelijks piekverbruik, dus ook per 15 minuten aflezen. Ik kan dus de eerste 3 dagen oktober nauwgezet aflezen.

Hoogste piekverbruiken per kwartier waren die drie dagen respectievelijk:

Vrijdag 1 oktober tussen 11h30 en 11h45: 0,638 kWh.
Zaterdag 2 oktober tussen 13h15 en 13h30: 0,370 kWh
Zondag 3 oktober tussen 20h30 en 20h45: 0,506 kWh

En pas boven 2,5 kWh kwartierpiek (maand) betaal je meer als het forfaitair van 2,5 kWh. Hoe gaan we daaraan geraken?

de website https://www.energieid.be/ laat zich ook gemakkelijk koppelen via mijn-fluvius-verbruik, daar kan ik het waterverbruik ook (grafisch) opvolgen.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2021 om 13:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 08:32   #79
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
ff timeline:

Sinds 3 september 2021 :
nieuwe elec-meterkast en nieuwe digitale elec-meter, ook nieuwe digitale gasmeter.

Alles netjes ingegeven zoals Fluvius het voorschrijft: https://mijn.fluvius.be/verbruik/

En sinds de maand oktober kan ik het dagelijks piekverbruik, dus ook per 15 minuten aflezen. Ik kan dus de eerste 3 dagen oktober nauwgezet aflezen.

Hoogste piekverbruiken per kwartier waren die drie dagen respectievelijk:

Vrijdag 1 oktober tussen 11h30 en 11h45: 0,638 kWh.
Zaterdag 2 oktober tussen 13h15 en 13h30: 0,370 kWh
Zondag 3 oktober tussen 20h30 en 20h45: 0,506 kWh

En pas boven 2,5 kWh kwartierpiek (maand) betaal je meer als het forfaitair van 2,5 kWh. Hoe gaan we daaraan geraken?

de website https://www.energieid.be/ laat zich ook gemakkelijk koppelen via mijn-fluvius-verbruik, daar kan ik het waterverbruik ook (grafisch) opvolgen.
Zeker dat je eenheden juist zijn? Vermogen wordt gemeten in kW, niet in kWh.
Edit - even nagekeken. Als jij een kwartierverbruik van 0,638 kWh afleest, dan betekent dat je dat kwartier gemiddeld een vermogen van 2,552 kW af nam - iets meer dus dan het forfait van 2,5 kW.

Bovendien is een eigenschap van _piek_vermogen dat je het onmogelijk kunt afleiden/extrapoleren uit data van enkele dagen. Stel dat je even in de keuken de oven en de friteuse tegelijk aan zet, dan zit je gegarandeerd ver boven die 2,5 kW.

Laatst gewijzigd door gertc : 5 oktober 2021 om 08:45.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 10:07   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Zeker dat je eenheden juist zijn? Vermogen wordt gemeten in kW, niet in kWh.

Edit - even nagekeken. Als jij een kwartierverbruik van 0,638 kWh afleest, dan betekent dat je dat kwartier gemiddeld een vermogen van 2,552 kW af nam - iets meer dus dan het forfait van 2,5 kW.
My bad voor mijn uitleg, idd een kwartiertje is een kwart uur dus maal vier en je hebt het piekvermogen.

Dus we zaten er maar eenmaal over, alhoewel hier regelmatig een paar dingen tegelijk gedaan worden. Die 0,638 kWh of +2,55 kW was alvast tijdens het koken (vrijdag 1 oktober tussen 11h30 en 11h45) en wslk liep de droogkast of de wasmachine nog extra. Moet ik volgende keer toch eens opletten of beter mijn vrouw.

Citaat:
Bovendien is een eigenschap van _piek_vermogen dat je het onmogelijk kunt afleiden/extrapoleren uit data van enkele dagen. Stel dat je even in de keuken de oven en de friteuse tegelijk aan zet, dan zit je gegarandeerd ver boven die 2,5 kW.
Maar met mijn kwartiergegevens die ik nu al krijg kan ik nog lang ervaring opdoen tot het in juli 2022 toegepast wordt.

Ik zie dat de link | toon piekvermogen | ook al selecteerbaar is maar er is nog niets grafisch ingevuld, wie weet komt dat nog vanaf januari 2022.
(een lege grafiek piekvermogen ingedeeld per maand van januari tot december)

Citaat:
Opgelet: deze piekvermogens zijn informatief.
Klik hier voor meer informatie over het piekvermogen.
Bij aanklikken van de uitleg onder de link hier krijg je de lange faq waar je dus maal 4 moet doen voor het piekvermogen te hebben

Citaat:
Waarom kan ik mijn piekvermogens raadplegen?

Je kan je piekvermogens raadplegen om meer inzicht te krijgen in je energiegebruik. Op dit moment worden de getoonde piekvermogens niet gebruikt om je elektriciteitsfactuur te berekenen.

Wanneer is het piekvermogen gemeten?

De digitale meter zal automatisch je verbruik en je piekvermogen per maand bijhouden. Wil je weten wanneer je piekvermogen gemeten werd, dan kan je best eerst je verbruik in kwartierwaarden activeren in Mijn Fluvius. Het grootste verbruik per kwartier zal je piekvermogen zijn. Wanneer je die verbruikswaarde in kWh maal 4 doet, krijg je het piekvermogen uitgedrukt in kW.
We hoeven die verbruikscombinaties enkel uit te proberen en noteren.

Gisteren hadden we overigens een piek van 0,586 kWh tussen 11h30 en 11h45 (alweer) tijdens het koken, of 2,344 kW piekvermogen (edit dat was de oven)

Dus onder de 2,5 kW blijven hebben we 3 op 4 dagen zonder er bewust van te zijn gewoon gehaald.

Het is een kwestie van tijdens dat kwartier koken geen andere zware verbruikers nog te hebben opstaan, toch voor ons.

edit: ik heb juist nagehaakt bij mijn vrouw en vrijdag ll tijdens het koken had ze toevallig de droogkast nog lopen vol grote handdoeken.

En gisteren stond de oven aan (lasagne).

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2021 om 10:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be