Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2017, 08:57   #21
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Je zou dat in tegenwoordige dagen anders niet zeggen dat het Nederlands een wereldtaal is.

Kijk eens als u software gaat downloaden, in de meeste gevallen kan u al fluiten naar het Nederlands als taal.

Download eens een film met de MSoft Store dan is het even opletten geblazen of u heeft een film in het Frans of met Franse ondertiteling, het Nederlands is meestal zoek.

Huishoudelijke toestellen keuken, badkamer, tuin ... meestal handleidingen in de meest duistere talen, het Nederlands ontbreekt of je kan het in extremis op het net gaan zoeken.

Zo zie je maar.

Het Nederlands is een 'wereldtaal' maar velen zien dat zo precies niet meer.
Misschien koop ik te weinig huishoudelijke toestellen maar ik ben er zeker van dat ik er nog nooit één heb aangekocht waar geen Nederlandse handleiding bij zit.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 09:10   #22
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Misschien koop ik te weinig huishoudelijke toestellen maar ik ben er zeker van dat ik er nog nooit één heb aangekocht waar geen Nederlandse handleiding bij zit.
Bij IKEA gebruiken ze beeldekens. Ik heb steeds gedacht dat dat was om de Vlondereir minder te doen mekkeren.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 09:16   #23
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Bij IKEA gebruiken ze beeldekens. Ik heb steeds gedacht dat dat was om de Vlondereir minder te doen mekkeren.
De Vlondereir is pertang geen moeilijke mens. Je moet gewoon zeggen "pour les flamands la meme chose" en dan verstaat die alles.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 09:34   #24
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederlanders en Vlamingen zijn veel te bescheiden als het over hun taal gaat.
Veel te snel wordt er tot het Engels overgegaan.

citaatVK:
De IVN (Internationale Vereniging voor Neerlandistiek) heeft begin december het rapport De staat van het Nederlands in de wereld gepubliceerd, waaruit blijkt dat het Nederlands helemaal niet tot ons taalgebied alleen beperkt is. Nederlands wordt over de hele wereld onderwezen en bestudeerd, van Brazilië tot Jakarta, met name in het hoger onderwijs. Meer dan 13 duizend studenten wereldwijd zijn geïnteresseerd in onze taal en cultuur.

De enigen die zich daarover verbazen zijn de Nederlanders zelf. Die maken van het Nederlands een soort 'taaltje voor de eigen groep', lingo-voor-rond-de-dorpspomp, in plaats van in te zien dat het Nederlands ook wel degelijk een wereldtaal is: wereldwijd bestudeerd, wereldwijd vertaald en wereldwijd ingezet voor economische doeleinden.

Een pleidooi voor het Nederlands is geen pleidooi tegen internationalisering, zegt Jensen. Integendeel, een pleidooi voor het Nederlands moet juist de internationale dimensie van de taal onderstrepen. De rest van wereld heeft het culturele, wetenschappelijk, economische potentieel van het Nederlands ontdekt. Nu de Nederlandse politiek nog.

https://www.volkskrant.nl/opinie/ned...aald~a4546246/
Laat ons toch een beetje met beide voeten op de grond blijven staan.

Immers:
Hoeveel mensen zijn er op deze aarde?
En hoeveel mensen spreken Nederlands op deze aarde?





P.S.
Dat neemt niet weg dat we onze taal moeten blijven koesteren en behoeden voor vreemde invloeden. Vooral dan ons Zuidelijk Nederlands dat constant belaagd wordt. Vroeger door het Frans, nu door het Hollands.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2017 om 09:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 09:51   #25
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De Vlondereir is pertang geen moeilijke mens. Je moet gewoon zeggen "pour les flamands la meme chose" en dan verstaat die alles.
Da's waar. Maar dat mekkeren, da's ook waar.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 10:00   #26
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
P.S.
Dat neemt niet weg dat we onze taal moeten blijven koesteren en behoeden voor vreemde invloeden. Vooral dan ons Zuidelijk Nederlands dat constant belaagd wordt. Vroeger door het Frans, nu door het Hollands.
xenofoob

onze taal is juist zo mooi vanwege die veelheid aan invloeden.

Onze prachtige 1500 jaar oude lingua franca van Europa aan de Noordzee.

25 miljoen sprekers in Europa. Het grootste, dikste, rijkste woordenboek ter wereld, een schat aan woorden en betekenissen.

Te bestuderen aan honderden universiteiten wereldwijd. Wordt geleerd door honderdduizenden mensen buiten ons taalgebied, bestudeerd op hoger niveau door tienduizenden. Alleen al in Duitsland leren 20.000 middelbare scholieren Nederlands.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 15:11   #27
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
xenofoob

onze taal is juist zo mooi vanwege die veelheid aan invloeden.

Onze prachtige 1500 jaar oude lingua franca van Europa aan de Noordzee.

25 miljoen sprekers in Europa. Het grootste, dikste, rijkste woordenboek ter wereld, een schat aan woorden en betekenissen.

Te bestuderen aan honderden universiteiten wereldwijd. Wordt geleerd door honderdduizenden mensen buiten ons taalgebied, bestudeerd op hoger niveau door tienduizenden. Alleen al in Duitsland leren 20.000 middelbare scholieren Nederlands.
Lingua franca, akkoord maar het is toch wel zo dat er in onze taal voortdurend bastaardwoorden bijkomen.
Onze taalkundigen zouden nieuwe woorden kunnen halen uit het Afrikaans, een mooie taal met veel originele woorden voor het vervangen van (vooral) Engelse woorden en begrippen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 15:42   #28
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Laat ons toch een beetje met beide voeten op de grond blijven staan.

Immers:
Hoeveel mensen zijn er op deze aarde?
En hoeveel mensen spreken Nederlands op deze aarde?





P.S.
Dat neemt niet weg dat we onze taal moeten blijven koesteren en behoeden voor vreemde invloeden. Vooral dan ons Zuidelijk Nederlands dat constant belaagd wordt. Vroeger door het Frans, nu door het Hollands.
Louter kijken naar (hoeveelheid mensen die een taal spreken/de wereldbevolking) zegt maar weinig. Het houdt er namelijk geenszins rekening mee dat bepaalde talen omwille van de economische of politieke macht van een land veel belangrijker of net veel minder belangrijk worden.

Zo spreken er meer dan 200 miljoen mensen Bengaals (7de meest gesproken taal). Bengaals is echter verre van de 7de meest belangrijke taal.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 16:12   #29
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Louter kijken naar (hoeveelheid mensen die een taal spreken/de wereldbevolking) zegt maar weinig. Het houdt er namelijk geenszins rekening mee dat bepaalde talen omwille van de economische of politieke macht van een land veel belangrijker of net veel minder belangrijk worden.

Zo spreken er meer dan 200 miljoen mensen Bengaals (7de meest gesproken taal). Bengaals is echter verre van de 7de meest belangrijke taal.
inderdaad.

deze studie plaatst Nederlands op een respectabele zevende plaats, net onder Spaans en Japans:

http://www.iflscience.com/brain/new-...ial-languages/

http://language.media.mit.edu/rankings/books

Dus ja, Frans is een 'belangrijker' taal, maar vlak Nederlands inderdaad niet uit.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 16:13   #30
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
inderdaad.

deze studie plaatst Nederlands op een respectabele zevende plaats, net onder Spaans en Japans:

http://www.iflscience.com/brain/new-...ial-languages/

http://language.media.mit.edu/rankings/books

Dus ja, Frans is een 'belangrijker' taal, maar vlak Nederlands inderdaad niet uit.
8ste
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 16:28   #31
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
8ste
zeven klinkt beter
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 16:55   #32
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik snap jouw minderwaardigheidscomplex qua je lokale taal echt niet, Q.
Het Nederlands is wat het is, een taal van flink over de 20 miljoen sprekers. Wanneer ik kijk naar andere Europese landen dan stel ik vast dat, inzake het aantal sprekers, het Nederlands even belangrijk is als alle Scandinavische talen bij elkaar geteld. Kom dus niet leuteren over "minderwaardigheidscomplex qua lokale taal". Het minderwaardigheidscomplex zit veeleer bij de Franstaligen en bij sommige Vlaamse bewonderaars van "la francité". Ze hebben het er erg moeilijk mee dat de status van het Frans gedurende de voorbije halve eeuw serieus is afgekalfd. Ik herinner mij nog uit mijn studententijd dat je in Gent in "pâtisseries" of op de tram groepjes bourgeoisie-dames kon aantreffen die druk aan het tateren waren in (al of niet krom) Frans. En dat was ook zo in ettelijke andere Vlaamse steden. Dat gefossiliseerd restant uit de 19e eeuw is verdwenen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 02:09   #33
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De Vlondereir is pertang geen moeilijke mens. Je moet gewoon zeggen "pour les flamands la meme chose" en dan verstaat die alles.
Dat is omdat hij dat de eerste 100 jaar na het ontstaan van België wel moest door de Franse nationale taal van La Belgique.

https://www.youtube.com/watch?v=Gbdt...dtQ0lWMEM&t=10

Laatst gewijzigd door Garry : 23 december 2017 om 02:11.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 02:18   #34
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Nederlands is wat het is, een taal van flink over de 20 miljoen sprekers. Wanneer ik kijk naar andere Europese landen dan stel ik vast dat, inzake het aantal sprekers, het Nederlands even belangrijk is als alle Scandinavische talen bij elkaar geteld. Kom dus niet leuteren over "minderwaardigheidscomplex qua lokale taal". Het minderwaardigheidscomplex zit veeleer bij de Franstaligen en bij sommige Vlaamse bewonderaars van "la francité". Ze hebben het er erg moeilijk mee dat de status van het Frans gedurende de voorbije halve eeuw serieus is afgekalfd. Ik herinner mij nog uit mijn studententijd dat je in Gent in "pâtisseries" of op de tram groepjes bourgeoisie-dames kon aantreffen die druk aan het tateren waren in (al of niet krom) Frans. En dat was ook zo in ettelijke andere Vlaamse steden. Dat gefossiliseerd restant uit de 19e eeuw is verdwenen.
In Gent wordt er veel Frans gesproken omdat ze anders elkaar in 't Gents niet verstaan.

" 'k Ga 't zeige Waolter, Ne brruutrruuster."

Laatst gewijzigd door Garry : 23 december 2017 om 02:23.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 02:27   #35
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Nederlands is wat het is, een taal van flink over de 20 miljoen sprekers. Wanneer ik kijk naar andere Europese landen dan stel ik vast dat, inzake het aantal sprekers, het Nederlands even belangrijk is als alle Scandinavische talen bij elkaar geteld. Kom dus niet leuteren over "minderwaardigheidscomplex qua lokale taal". Het minderwaardigheidscomplex zit veeleer bij de Franstaligen en bij sommige Vlaamse bewonderaars van "la francité". Ze hebben het er erg moeilijk mee dat de status van het Frans gedurende de voorbije halve eeuw serieus is afgekalfd. Ik herinner mij nog uit mijn studententijd dat je in Gent in "pâtisseries" of op de tram groepjes bourgeoisie-dames kon aantreffen die druk aan het tateren waren in (al of niet krom) Frans. En dat was ook zo in ettelijke andere Vlaamse steden. Dat gefossiliseerd restant uit de 19e eeuw is verdwenen.
Waarom doe je nu alsof je 'begrijpend lezen' opeens van Schoofse-kloten niveau is, Kjoe? Ik had het over JOUW persoonlijk complex. Allez, 'k Zal het nog eens posten:
Citaat:
Ik snap jouw minderwaardigheidscomplex qua je lokale taal echt niet, Q.
Of: om het in schrijnwerkers-jargon te duiden: Gij zit op een Nederlandse mentale taalwier -aka minderwaardigheidskomplex-, en specifiek t.o.v. la langue de Molière, volgens mij.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 02:56   #36
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
In Gent wordt er veel Frans gesproken omdat ze anders elkaar in 't Gents niet verstaan.
" 'k Ga 't zeige Waolter, Ne brruutrruuster."
Probeer dit dan maar eens!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2017, 14:31   #37
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Probeer dit dan maar eens!
Eweil, es doar etwa mis mee soems?

Der es een rutte ut thus ein ot reint reint terein. Es da ni duddelek meschinst.
Mo as getni vestoat, da messant ni wè, ok ek et mo vertoan.

In Aantwaarpe zouden ze zeggen, dan moet het mor verzitten.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 december 2017 om 14:36.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2017, 15:44   #38
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Laat ons toch een beetje met beide voeten op de grond blijven staan.

Immers:
Hoeveel mensen zijn er op deze aarde?
En hoeveel mensen spreken Nederlands op deze aarde?





P.S.
Dat neemt niet weg dat we onze taal moeten blijven koesteren en behoeden voor vreemde invloeden. Vooral dan ons Zuidelijk Nederlands dat constant belaagd wordt. Vroeger door het Frans, nu door het Hollands.
ABA in de plaats? Algemeen beschaafd Aantwaarps.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2017, 20:21   #39
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Laat ons toch een beetje met beide voeten op de grond blijven staan.

Immers:
Hoeveel mensen zijn er op deze aarde?
En hoeveel mensen spreken Nederlands op deze aarde?




P.S.
Dat neemt niet weg dat we onze taal moeten blijven koesteren en behoeden voor vreemde invloeden. Vooral dan ons Zuidelijk Nederlands dat constant belaagd wordt. Vroeger door het Frans, nu door het Hollands.
De Hollandse taal bestaat niet, lijkt mij wel een hele geruststellende gedachte voor u. ????
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 december 2017 om 20:22.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 12:29   #40
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Latijn ook. Oud-Grieks ook.
Dus irrelevant buiten de vertrouwde kerktoren-omgeving behalve voor niet inheemse taal-historici die de dt regel bestuderen.
Gents is ook een wereldtaal, er zitten Gentena
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be