Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2004, 23:44   #1
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Ik heb zojuist een topic gelezen die gesloten is:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=18022

De reden is "aanzetten tot pedofilie" en plaatsen in de verkeerde categorie.

Over het laatste wil ik het niet hebben. Ik weet trouwens niet waar het oorspronkelijk geplaatst is.
Maar sluiten wegens aanzetten tot pedofilie? Dus taboe op bepaalde onderwerpen? In de eerste post is vind ik nergens het aanzetten tot pedofilie. Het wordt wel ten dele goedgepraat, maar dit is nog steeds een discussie-forum. Posts die haat tegen vreemdelingen worden gedogen (ook een vorm van vrije meningsuiting), en ik kan het daar mee vinden binnen de perken (zolang er niet gescholden wordt en rechtstreeks wordt aangezet tot geweld), dus vind ik dat discussieren over pedofilie ook geen taboe mag zijn.

In de topic zelf wordt ook een relatief fatsoenlijke discussie gehouden. Er is amper gescholden en de reacties zijn over het algemeen volwassen.

Ik zag geen reden in het sluiten van deze topic en vind het ook spijtig dat dit is gebeurd. Het blijft het forum van politics.be, dus mogen de eigenaars naar eigen goeddunken en willekeur censureren en blokkeren wat ze willen, maar dit moest me toch even van het hart.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 01:55   #2
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Leuk dat je dat hier naar voren schuift, ik dacht er namelijk exact hetzelfde over toen ik het gisteren zag. Al moet ik aan de andere kant er ook wel bijzeggen dat het onderwerp mij - bij wijze van spreken - nogal wit van woede deed uitslaan. Onlangs was er een topic waar het over incest ging en ook kinderarbeid was al eens het onderwerp, net als dit moeilijke en delicate onderwerpen waar weinig reactie op kwam eigenlijk. Ik vind dat wel een beetje een spijtige zaak omdat er over zulke zaken ook discussie moet kunnen worden gevoerd, taboes zijn nergens goed voor. Anderzijds kan ik de reactie van de moderatie wel begrijpen aangezien het inderdaad wel eens in strijd zou kunnen zijn met de wet en dat is een risico dat men dan toch beter niet neemt.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 07:11   #3
Peter Johan
Parlementslid
 
Peter Johan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2003
Locatie: Belgium
Berichten: 1.956
Standaard

Eerlijk gezegd ben ik ook niet voor 100% gelukkig met mijn actie.
Het sluiten was zoals jullie het reeds vermoedden eerder uit voorzorg om geen onwettelijkheden te begaan.
Aanzetten tot discriminatie op basis van ras, afstamming, sexe etc. moeten we bijvoorbeeld knippen om niet over 'the thin blue line' te gaan.
Wat de wetgeving inzake pedosex betreft, ben ik vooralsnog niet op de hoogte.

De volledige censuur van het artikel voerde ik niet door, daar het artikel er nog steeds staat: flauw excuus, maar in deze toestand is alles nog 'omkeerbaar'
Ik stel dan ook voor, dat ik deze kwestie via de blauwe knop in deze post, aan de andere moderatoren en de site-admins voorleg, om in deze een beslissing te nemen.
Peter Johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 12:19   #4
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

wetgeving:
praktisch: Als iedereen boven de 18 is, is er geen probleem en mag alles, behalve wurgseks en SM (opzettelijke slagen en verwondingen). Alsook openbare seks kan niet omdat dit de openbare orde verstoort.
iedereen die onder de 16 is, mag geen seks hebben volgens de wet.
Mensen tussen de 16 en 18 mogen seks hebben met een leeftijdsverschil van maximum 5 jaar.

op het forum: aanzetten tot criminaliteit is strafbaar. Eender welke criminaliteit. Dus ook aanzetten tot seks met -16-jarigen is strafbaar.

Ik ben echter van mening dat in die topic niet is aangezet tot seks met -16-jarigen. De persoon praatte het wel ten dele goed, maar hij/zij raadde niemand aan het ook eens even te proberen. Langs die kant zijn er geen onwettigheden gebeurd naar mijn mening.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 12:49   #5
Peter Johan
Parlementslid
 
Peter Johan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2003
Locatie: Belgium
Berichten: 1.956
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
op het forum: aanzetten tot criminaliteit is strafbaar. Eender welke criminaliteit. Dus ook aanzetten tot seks met -16-jarigen is strafbaar. Ik ben echter van mening dat in die topic niet is aangezet tot seks met -16-jarigen. De persoon praatte het wel ten dele goed, maar hij/zij raadde niemand aan het ook eens even te proberen. Langs die kant zijn er geen onwettigheden gebeurd naar mijn mening.
Nemen we ven onderstaand stukje tekst onder ogen:

Citaat:
Vereniging MARTIJN strijdt voor de sociale en maatschappelijke acceptatie van kinderen-ouderen relaties. Bij wederzijds als plezierig ervaren relaties tussen jongeren en ouderen zou eventuele lichamelijke intimiteit geen probleem hoeven te zijn.
De vereniging pleit hier voor het aanvaardbaar maken van lichamelijke intimiteit met kinderen.
Een exacte leeftijd wordt niet vooropgesteld, doch het woord 'kinderen' kan vermoedens van onwettelijke leeftijd oproepen.

Ik zal desondanks het topic heropenen, met als motivatie dat een eventueel foute mening of discussie erover niet dezelfde gevolgen hebben als de onwettelijke daad in kwestie.
Beslissen de admins er anders over, dan stel ik voor dat we ons bij hun oordeel neerleggen.

Okay?
Peter Johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 13:08   #6
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Johan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
op het forum: aanzetten tot criminaliteit is strafbaar. Eender welke criminaliteit. Dus ook aanzetten tot seks met -16-jarigen is strafbaar. Ik ben echter van mening dat in die topic niet is aangezet tot seks met -16-jarigen. De persoon praatte het wel ten dele goed, maar hij/zij raadde niemand aan het ook eens even te proberen. Langs die kant zijn er geen onwettigheden gebeurd naar mijn mening.
Nemen we ven onderstaand stukje tekst onder ogen:

Citaat:
Vereniging MARTIJN strijdt voor de sociale en maatschappelijke acceptatie van kinderen-ouderen relaties. Bij wederzijds als plezierig ervaren relaties tussen jongeren en ouderen zou eventuele lichamelijke intimiteit geen probleem hoeven te zijn.
De vereniging pleit hier voor het aanvaardbaar maken van lichamelijke intimiteit met kinderen.
Een exacte leeftijd wordt niet vooropgesteld, doch het woord 'kinderen' kan vermoedens van onwettelijke leeftijd oproepen.

Ik zal desondanks het topic heropenen, met als motivatie dat een eventueel foute mening of discussie erover niet dezelfde gevolgen hebben als de onwettelijke daad in kwestie.
Beslissen de admins er anders over, dan stel ik voor dat we ons bij hun oordeel neerleggen.

Okay?
Geen probleem. Mijn bedoeling was niet om het te heropenen (ik zou niet willen dat jullie gezag ondermijnt wordt), ik wou het wel even aankaarten omdat ik vermoedde dat er misschien iets te impulsief gereageerd was.

En inderdaad, de daad op zich werd goedgepraat. Ik ben er ook niet mee akkoord, maar het was geen aanzetting tot. Vind ik. Het is inderdaad wel een dunne lijn.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 13:52   #7
Peter Johan
Parlementslid
 
Peter Johan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2003
Locatie: Belgium
Berichten: 1.956
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Geen probleem. Mijn bedoeling was niet om het te heropenen (ik zou niet willen dat jullie gezag ondermijnt wordt),
Een 'moderatorische' actie is niet noodzakelijk onfeilbaar.
Soms is het echt wikken en wegen, en de ene dag is een mens al eens resoluter dan de andere.
Is terugkomen op een beslissing gezagsondermijnend?
Ik denk niet in die termen.
Ik probeer
  • 1/De vrije meningsuiting te respecteren
    2/Het forum legaal te houden
    3/De discussies aangenaam te houden.
Die drie streefdoelen botsen al eens, maar of je daar gezag voor behoeft, zou ik niet durven stellen.


Citaat:
ik wou het wel even aankaarten omdat ik vermoedde dat er misschien iets te impulsief gereageerd was.
Impulsief reageerde ik in elk geval.
Geef ik grif toe.
Doch dat kan geen kwaad zolang de reactie ongedaan kan gemaakt worden.

Citaat:
En inderdaad, de daad op zich werd goedgepraat. Ik ben er ook niet mee akkoord, maar het was geen aanzetting tot. Vind ik. Het is inderdaad wel een dunne lijn.
Hier is de lijn inderdaad zeer dun.
Benieuwd wat de anderen ervan vinden.
Peter Johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 15:25   #8
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Die gewraakte passage is m.i. wel degelijk een oproep is tot pedosex.
Ik ben het dan niet alleen volkomen eens met het sluiten van dat topic, ik was zelfs verbaasd dat die topic niet gewoon volledig gewist was.

@ DaBlacky : dit wil niet zeggen dat ik vind dat "moeilijke" onderwerpen niet aan bod mogen komen. Ik heb geen enkel probleem met een topic over pedofilie. Die gewraakte topic is echter geen topic OVEr, maar een oproep TOT pedofilie, en dat k�*n dus niet.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2004, 17:25   #9
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Die gewraakte passage is m.i. wel degelijk een oproep is tot pedosex.
Ik ben het dan niet alleen volkomen eens met het sluiten van dat topic, ik was zelfs verbaasd dat die topic niet gewoon volledig gewist was.

@ DaBlacky : dit wil niet zeggen dat ik vind dat "moeilijke" onderwerpen niet aan bod mogen komen. Ik heb geen enkel probleem met een topic over pedofilie. Die gewraakte topic is echter geen topic OVEr, maar een oproep TOT pedofilie, en dat k�*n dus niet.
Die topic is een volledige copy-paste van de site van Martijn.
Als u dit aanzetten tot pedofilie vind, kan u beter ook interpol contacteren om de desbetreffende site offline te halen.

Aangezien die site al meer dan een jaar online is, bevat hij geen teksten met aanzetten tot pedofilie.

http://www.martijn.org/info/Pride_2004.html
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be