Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2021, 06:17   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.614
Standaard Waterschaarste 'door' elektrische wagens???

Elektrische wagens binnenkort de oorzaak van wereldwijde waterschaarste?

Of het klopt daar zal verschil van mening over zijn.

Uit het artikel de vergroening van de economie zou tot roene problemen kunnen leiden.

1. Elektrische auto’s zitten tjokvol chips: en voor de productie van één chip is 100 liter water nodig

2. Groene waterstof vergroot de vraag naar water

Citaat:
‘In de toekomst zal de vraag naar water dus niet alleen worden gestuwd door de bevolkingsgroei en de daarmee gepaard gaande toename van de vraag naar voedsel, maar ook door vergroening van de economie’, besluit Buchwitz.
En dan de kers op de 'taart'

Hackers van Anonymous hebben genoeg van Elon Musk: “We komen achter je aan”

Voor de fans van Anonymous filmpjeuhh op YT

Dat gaat nog 'elektrische' vonken geven denk ik.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 6 juni 2021 om 06:20.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2021, 10:15   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

https://www.nudge.nl/blog/2015/04/15...er-vlees-eten/



Op wat ben je het meeste kwaad?

Het aantal chips naargelang soort wagen volgens het Belgische Melexis.

Citaat:
Mogelijk aantal chips per auto: 2018 | 2023E

Auto’s met verbrandingsmotor: 24 | 31
Mild (of half) hybride: 37 | 45
Vollledig hybride/plug-in hybride: 50 | 58
Electrische voertuigen: 41 | 44
Totale markt: 26 | 35

Markt in miljoen stuks || Jaarlijkse groei tot 2023
2018 | 2023E
Auto’s met verbrandingsmotor: 90,0 | 81,5 || -2 %
Mild (of half) hybride: 2,0 | 11,5 || +42 %
Vollledig hybride/plug-in hybride: 4,0 | 8,5 || +16 %
Electrische voertuigen: 1,5 | 4,5 || +25 %
Totale markt: 97,5 | 106,0 || +9%

https://www.vfb.be/Media/Default/Art...een%20auto.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juni 2021 om 10:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2021, 10:38   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gezien ik heel weinig vlees eet ( kleine 150 gr per dag gevogelte) met een benzine auto rijd en geen kinderen heb moet ik zowat de kampioen zijn inzake ecologische voetafdruk.
Neem een voorbeeld aan de Fred zou ik zeggen en het komt nog goed met deze aardkloot
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2021, 11:00   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Gezien ik heel weinig vlees eet ( kleine 150 gr per dag gevogelte) met een benzine auto rijd en geen kinderen heb moet ik zowat de kampioen zijn inzake ecologische voetafdruk.
Neem een voorbeeld aan de Fred zou ik zeggen en het komt nog goed met deze aardkloot
150 gram per dag?
Dat is 547.500 kg per tien jaar. (nemen we aan dat electro-chips zolang meegaan)

1 kg kippevlees is goed voor 4.300 liter waterverbruik.

Al uitgerekend? lol. ~2,4 miljard liter.

Een EV zijn 44 chips verbruiken 4.400 liter, die van een moderne benzinewagen 3.100 liter.

En volgens @ Universalia suggestieve titel kan dat verschil van 1.300 liter mogelijk tot waterschaarste lijden.

En zo kan men urenlang doorbomen: (kledij en schoenen)

Citaat:
WATER IN JE KLEDINGKAST

De katoenteelt tekent voor ruim 2,5 procent van het wereldwijde watergebruik en behoort daarmee tot de meest waterverslindende gewassen, en staat ruim op kop als het gaat om textielsoorten.

* De teelt van een kilo katoen kost gemiddeld 8000 liter water. De hoeveelheid water die wordt gebruikt, verschilt sterk per gebied. Zo kost de teelt van een kilo katoen volgens het Water Footprint Network in China 'slechts' 4000 liter water, tegenover 22.000 liter in India.

* Het is belangrijk om onderscheid te maken in de bronnen van het water dat voor de katoenteelt wordt gebruikt. Zo is 72 procent afkomstig uit regenwater ('groen water') en 28 procent wordt ontrokken uit oppervlakte- of grondwater ('blauw water'). Met name dat laatste heeft veel impact op regio's waar waterschaarste heerst.groen, blauw en grijs water* Het verven van een kilo textiel kost gemiddeld 100 liter water. Dhaka in Bangladesh kent 1700 ververijen en wasserijen en is daarmee een van de grootste waterverbruikers ter wereld als het gaat om het verven van kleding. Door dat waterverbruik daalt de grondwaterstand in de Bengaalse hoofdstad met een ?* twee meter per jaar.

* Voor een donker T-shirt wordt tijdens het verfproces veel meer water gebruikt dan een licht shirt. Daarbij gaat het niet alleen om het verven zelf, maar ook om de washing erna.

* Turquoise en beige zijn voorbeelden van moeilijk te realiseren kleuren. Als die niet voldoen aan de vereisten, moet de stof opnieuw geverfd worden. Dit kost dubbel zoveel water, chemicaliën en energie.

* Gemiddeld komt de watervoetafdruk van een katoenen T-shirt uit op 2700 liter water.

* Voor de productie van een spijkerbroek is gemiddeld 8000 liter water nodig. 7500 liter daarvan komt uit de productie van katoen, de overige 500 liter wordt verbruikt tijdens de afwerking (verven 142, bleken 30, printen 188, finishing 136 liter).

De watervoetafdruk van een spijkerbroek, onderverdeeld in katoenteelt en de afwerking. Afbeelding: NCDO

* Nederlanders hebben gemiddeld 5,1 spijkerbroeken in hun kast liggen, wat neerkomt op meer dan 40.000 liter water. Dat staat gelijk aan bijna 620 douchebeurten.

* Echte jeansfanaten wassen hun spijkerbroek(en) niet. Degenen die de wasmachine toch willen laten draaien besparen 500 liter water door in plaats van 1 keer per week, 1 keer per maand hun jeans te wassen.

* Spijkerbroekgigant Levi's bespaarde de afgelopen jaren een miljard liter water met Water>Less Jeans. Vanwege de droogte in Californië hebben ook andere Amerikaanse jeansfabrikanten besloten om hun waterverbruik te beperken.

* Ook leer kan een waterverslinder zijn. De watervoetafdruk van een paar leren schoenen is gemiddeld 3000 liter. Sommige leerlooierijen gebruiken per dag wel 400.000 liter water.

* Er bestaan verschillende initiatieven waarin organisaties en bedrijven ernaar streven om de productie, bewerking en finishing van textiel minder waterintensief te maken, zoals Alliance for Water Stewardship, het Better Cotton Initiative (voor duurzame katoenteelt), het Bangladesh Water PaCT en Better Mill Initiative (om tijdens de afwerking van textiel water te besparen).

Gegevens zijn afkomstig uit onderzoeken van NCDO, berekeningen van het Water Footprint Network en andere rapportages.

https://www.oneworld.nl/lezen/klimaa...e-kledingkast/
De EV is van alles schuld.
Verder enkel maar goeds over de wagen van @Universalia die ze liet verschrotten en nu enkel (best naakt) met de fiets rijdt en dat allemaal zonder te eten of water te drinken.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juni 2021 om 11:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2021, 11:35   #5
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
150 gram per dag?
Dat is 547.500 kg per tien jaar. (nemen we aan dat electro-chips zolang meegaan)

1 kg kippevlees is goed voor 4.300 liter waterverbruik.

Al uitgerekend? lol. ~2,4 miljard liter.

Een EV zijn 44 chips verbruiken 4.400 liter, die van een moderne benzinewagen 3.100 liter.

En volgens @ Universalia suggestieve titel kan dat verschil van 1.300 liter mogelijk tot waterschaarste lijden.

En zo kan men urenlang doorbomen: (kledij en schoenen)



De EV is van alles schuld.
Verder enkel maar goeds over de wagen van @Universalia die ze liet verschrotten en nu enkel (best naakt) met de fiets rijdt en dat allemaal zonder te eten of water te drinken.
Stel je voor ik ook nog eens 3 kinderen had die zich volproppen met steaks kotelletjes en cervela's. En dat die dan nog eens allemaal een auto willen.....en een groot huis dat moet verwarmd worden en zich twee keer
per dag moeten douchen.....en die dan nog 4 keer per jaar op vakantie willen met het vliegtuig.

Maak eens de rekening van die happy family's

Ons nestgedrag is de schuld van alles. Zolang we kweken als de ratten zal het alleen maar erger worden wat je er ook tegenover zet.
We zijn met 5X te veel op deze minuscule aardkloot.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 juni 2021 om 11:42.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2021, 11:48   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Allemaal roene problemen volgens onze draadstarter. lol
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2021, 12:08   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Er is geen waterschaarste, alleen een energieschaarste.

En de meeste milieuproblemen zijn problemen die mensen hebben omdat ze hun eigen leefomgeving onleefbaar maken voor zichzelf.

De eerste stammen wisten donders snel dat ze op tijd moesten verkassen, anders kwamen de 7 magere jaren wel heel snel, nadat ze de omgeving hadden leeggevreten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2021, 07:20   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
150 gram per dag?
Dat is 547.500 kg per tien jaar. (nemen we aan dat electro-chips zolang meegaan)

1 kg kippevlees is goed voor 4.300 liter waterverbruik.

Al uitgerekend? lol. ~2,4 miljard liter.

Een EV zijn 44 chips verbruiken 4.400 liter, die van een moderne benzinewagen 3.100 liter.

En volgens @ Universalia suggestieve titel kan dat verschil van 1.300 liter mogelijk tot waterschaarste lijden.

En zo kan men urenlang doorbomen: (kledij en schoenen)



De EV is van alles schuld.
Verder enkel maar goeds over de wagen van @Universalia die ze liet verschrotten en nu enkel (best naakt) met de fiets rijdt en dat allemaal zonder te eten of water te drinken.
Ik merk dat u mij tot het vrouwvoetvolk rekende?

Pijnlijk detail, ik ben een lelijke oude vent. (<-echt waar hoor!! )

Mijn wagen is een benzinewagen en het zou die zeker niet vervangen door één of andere Tesla.

Ik drink raar of zelden water.

Ik heb ook géén andelen in wat men Tesla noemt.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 juni 2021 om 07:33.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2021, 09:59   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik merk dat u mij tot het vrouwvoetvolk rekende?

Pijnlijk detail, ik ben een lelijke oude vent. (<-echt waar hoor!! )

Mijn wagen is een benzinewagen en het zou die zeker niet vervangen door één of andere Tesla.

Ik drink raar of zelden water.

Ik heb ook géén andelen in wat men Tesla noemt.





Uiteraard opgepikt door de Duitse media: (al een tijdje geleden)
https://www.spiegel.de/auto/elektroa...f-89475aadbe69





De EV-bashing clubjes of beter olielobby heeft al een tijdje geleden verdekte namen gebruikt maar waren snel debunked als anti-EV-groep.

Citaat:
https://electrek.co/2020/06/15/trans...v-lobby-group/

‘Transportation Fairness Alliance’ is uncovered as an anti-EV lobby group

Michelle Lewis - Jun. 15th 2020

A research team at DeSmog has debunked the messaging of an organization that calls itself the “Transportation Fairness Alliance.” It proclaims itself to be in favor of “competitive and equitable transportation,” but it’s actually a powerful, anti-EV, pro-fossil-fuel lobbying group.
Sluit je maar snel aan, @ Mambo heeft zich al aangesloten.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2021 om 10:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2021, 10:46   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een oude vw kever heeft geen chips en rijdt evengoed.
Ook geen water trouwens want het is een luchtgekoelde motor.

Dat is techniek!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2021, 12:29   #11
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uiteraard opgepikt door de Duitse media: (al een tijdje geleden)
Het topic ging over water, niet ...?

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 101
Grootte: 280,8 KB

Een kleine 4 miljoen liter voor een kleine BEV in de VS...

https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2019.104628
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2021, 15:11   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Allemaal roene problemen volgens onze draadstarter. lol
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2021, 10:17   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
2. Groene waterstof vergroot de vraag naar water
Sowieso, gelukkig en hopelijk geraakt groene waterstof niet van de grond.

Adblue voor alle mogelijke dieselvoertuigen vanaf euro 5 en beter verbruiken ook water. (en het is niet de ruitesproeier)

En dan nog peperduur water want heel zuiver gedeminaliseerd water (via gelijkstroom, kost ook nog energie), en zuiver ureum maken doet sinterklaas ook niet.

Citaat:
Wat is AdBlue?

AdBlue is een waterachtige oplossing die wordt gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof. Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent).

https://www.autogids.be/auto-advies/...nk-je-het.html
Al uitgerekend wat je dieselwagen verbruikt aan adblue per jaar?

In de regel is dat tot 5% van uw dieselverbruik.

Tenzij je een vuile sjoemeldiesel hebt die verbruikt veel minder.

Tel dan de miljoenen dieselvoertuigen (ook vrachtwagens) maar eens bijeen wat die per jaar aan duur water zuipen.
De miljarden afgelegde kms van de miljoenen dieselvoertuigen in Belgenland zijn gekend.
Enkel dieselvtg 2017: personenwagens 60,7 miljard km, lichte bedrijfswagens 12 mrd km, vrachtwagens+oplegger-trekker+bussen ook nog tesamen 5,8 mrd kms.

Met pakweg 200 miljoen liter per jaar duur water zal ik er niet teveel langs liggen.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2021 om 10:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2021, 11:08   #14
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Uit LCA analyse van BEV's in Europa blijkt dat het waterverbruik van een BEV overeenkomt met 55 L per 100 km... en dat is enkel voor het gebruikersstadium, de winning van lithium en (toekomstige) lithiumrecyclingtechnieken zoals hydrometallurgische of elektrochemische recuperatie van lithium zijn slokoppen van water en steken niet in de berekening.

https://doi.org/10.1002/sd.2186

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 94
Grootte: 173,2 KB
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2021, 11:13   #15
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Andere studie, door Argonne Nat'l. Lab, hier komen ze op 80 L/100 km uit voor huidige BEV's - maar toegegeven, het waterverbruik (in het verbruikstadium) wordt in wezen bepaald door de manier elektriciteit wordt opgewekt... en een FCEV op groene waterstof verbruikt blijkbaar minder water dan benzine-ICE.

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 99
Grootte: 371,8 KB

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 8 juni 2021 om 11:15.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2021, 12:59   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Uit LCA analyse van BEV's in Europa blijkt dat het waterverbruik van een BEV overeenkomt met 55 L per 100 km... en dat is enkel voor het gebruikersstadium, de winning van lithium en (toekomstige) lithiumrecyclingtechnieken zoals hydrometallurgische of elektrochemische recuperatie van lithium zijn slokoppen van water en steken niet in de berekening.
55 liter/100 km?

Dat is dan minder dan 10 gram varkensvlees per 100 km, of 3,2 gram rundsvlees per 100 km.

Een BEV rijdt pakweg 41 km per dag (15k/jaar)

En deze T&E schattingen voor binnen 10 jaar steken er wslk ook niet in.

Citaat:
The good news is that, according to T&E, batteries will need half the lithium they currently need in ten years. Instead of 0.10 kg/kWh, cells will need 0.05 kg/kWh, which implies we’ll be able to do double the number of battery packs with the same amount of lithium.

When it comes to cobalt, they will need only 25 percent of what they currently use – from 0.13 kg/kWh to 0.03 kg/kWh. Nickel-rich batteries will make the demand for this metal drop by only one-fifth: 0.39 kg/kWh instead of 0.48 kg/kWh.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2021 om 13:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2021, 13:08   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Andere studie, door Argonne Nat'l. Lab, hier komen ze op 80 L/100 km uit voor huidige BEV's - maar toegegeven, het waterverbruik (in het verbruikstadium) wordt in wezen bepaald door de manier elektriciteit wordt opgewekt... en een FCEV op groene waterstof verbruikt blijkbaar minder water dan benzine-ICE.
Wat gaat dat pas zijn bij een BEV op 100% groene stroom.

Die is 3 maal efficiënter dan een FCEV.

Ik vraag me af wat de Tesla Cybertruck aan water gaat besparen want die inox krijgt helemaal geen lak of heeft er geen nodig.

Het is "maar" 600 liter per auto. Kan vandaag wat minder zijn.

De reusachtige Gigafabriek van Tesla in Brandenburg mag maar max 1,423 miljoen m³ verbruiken. Tesla heeft blijkbaar de techniek aangetoond om daaraan te voldoen inclusief de aanliggende batterijfabriek die oorspronkelijk niet ingepland was in de waterhuishouding.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2021 om 13:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2021, 15:51   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Zeer leerrijk over Lithium van een gemiddeld 64 kWh accupack vergeleken met het verbrassen en verstoken van aardolie.

Citaat:
Tegenstanders van e-mobiliteit voeren graag het enorme waterverbruik bij de productie van batterijen aan als argument. Maximilian Fichtner, directeur van het Helmholtz Instituut voor elektrochemische energieopslag in Ulm, legt uit dat dit argument niet opgaat.

Volgens de gangbare berekeningsmethoden wordt voor het lithium van een batterij met een capaciteit van 64 kilowattuur (kWh) 3840 liter water verdampt. Volgens Fichtner komt dit overeen met het waterverbruik bij de productie van 250 gram rundvlees, tien avocado’s, 30 koppen koffie of een halve spijkerbroek.

De gemiddelde Tesla Model 3 heeft een batterij van 64 kWh en een bereik van ongeveer 450 kilometer. Gaan we uit van een gemiddelde levensduur van 2000 laadsessies dan is de batterij goed voor een totale reikwijdte van 900.000 kilometer. De verwachting is dat bij het juiste gebruik een batterij zeker 3000 laadsessies aan kan.

DUURZAMER DAN EEN SPIJKERBROEK
Een batterij is derhalve aanzienlijk duurzamer dan de spijkerbroek of de biefstuk. Opmerkelijk is dat de anti-e-mobilisten het nooit hebben over de lithium die nodig is voor laptops of mobiele telefoons. Als het gaat om EV’s is het opeens een probleem.Er zijn bij veel industriële en chemische processen grote hoeveelheden lithium nodig en niet dus alleen bij batterij productie.

Daarnaast wordt er ook steeds minder kobalt gebruikt in batterijen en Fichtner voorspelt dat er vanaf 2025 volledig kobaltvrije batterijen op de markt zullen zijn. Autofabrikanten zoals BMW en VW zorgen er via het beheer van hun toeleveringsketens al voor dat het kobalt voor hun batterijen op integere wijze wordt gewonnen.

Volgens Fichtner gaat de ontwikkeling bij batterij-elektrische auto’s in de juiste richting. Dit is niet het geval bij de alternatieven, integendeel. Hij rekent voor dat het huidige verkeer een eind-energieverbruik van ca. 800 terawattuur (TWh) heeft. Zou deze mobiliteitsbehoefte volledig met batterij-elektrische voertuigen plaatsvinden dan zou er maar ca. 200 TWh nodig zijn. Daarentegen zouden waterstofauto’s ca. 1000 TWh nodig hebben, gezien de inefficiëntie van waterstof.

OLIE UIT “ONCONVENTIONELE BRONNEN”
Ook als we met verbrandingsmotoren blijven rijden wordt het problematisch om aan voldoende fossiele brandstof te komen. Vanaf 2025 moet meer dan de helft van de olie al worden gewonnen op manieren die zeer ter discussie staan: fracking, teerzanden, de oceanen en het Noordpoolgebied. Het ecologisch systeem zal hierdoor enorm worden aangetast. Zelfs wanneer al deze bronnen zouden worden gebruikt levert dit maar voor 13,5 jaar voldoende olie op.

Overigens, om een liter olie uit fracking of teerzand te winnen en naar het benzinestation te brengen, is de energie van twee (fracking) of zelfs drie (teerzand) liter olie nodig. Qua waterverbruik is voor de huidige wereldwijde productie van 17,5 miljard liter olie per dag, 46 miljard liter water nodig. “Met deze hoeveelheid water kan dagelijks lithium worden gewonnen voor 1,5 miljoen 64 kWH batterijen “, aldus professor Fichtner. “En het water voor olieproductie verdampt niet, het wordt vaak vergiftigd. Kijk maar naar de foto’s uit Nigeria.”

https://e-drivers.com/11-avocados-ve...auto-batterij/
Bijna de helft van Lithium wordt via zoutmeren gewonnen. Dus geen mijnen.

BMW gaat nu ook Lithium halen in Argentinië (op een duurzame manier):

Citaat:
https://automotive-online.nl/managem...-in-argentinie30 maart 2021

BMW Groep gaat vanaf 2022 lithium ontginnen in Argentinië

De behoefte aan de grondstof voor batterijcellen wordt zo groot dat er volgens de fabrikant, naast Australië een tweede toeleverancier nodig is.

BMW Groep heeft een meerjarencontract, ter waarde van 285 miljoen euro, gesloten met het Amerikaanse bedrijf Livent om lithium te ontginnen in Argentinië. Volgens de fabrikant is de behoefte aan lithium voor batterijcellen zo groot dat het in de toekomst niet genoeg is om de grondstof alleen uit Australië te betrekken. Dat meldt BMW Groep vandaag.

"Dit zal ons in technologisch, geografisch en geopolitiek opzicht onafhankelijker maken van individuele leveranciers", aldus Andreas Wendt, lid van Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor inkoop. BMW verwacht tegen 2030 dat de helft van de auto's die het bedrijf verkoopt, elektrisch zullen zijn.

Geen mijnen

BMW ging in 2019 een contract aan voor de levering van lithium uit Australische mijnen. De lithium die afkomstig is uit Argentinië wordt gewonnen uit pekel uit zoutmeren. Volgens BMW maakt Livent in het Noorden van Argentinië gebruik van een pekelbron en wordt volgens een innovatieve methode gewerkt waarbij wordt gelet op duurzaam watergebruik en de impact op lokale ecosystemen. De helft van de wereldwijde lithiumvoorraad bevindt zich onder de zoutmeren in Argentinië, Bolivia en Chili.

Eerder deze maand werd bekend dat de Zweedse batterijfabrikant Northvolt, waar BMW in participeert, de Amerikaanse start-up Cuberg heeft gekocht.
Er is nog een grote bron van lithium : zeewater.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2021 om 15:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be