Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2012, 19:15   #1
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard Het cultureel samenwerkingsakkoord tussen Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles

Het werd vandaag met veel tamtam aangekondigd: Vlaanderen en de Franstalige Gemeenschap hebben een cultureel samenwerkingsakkoord afgesloten.

Ik heb nog niet de kans gehad dat akkoord in zijn geheel te bestuderen, maar toch al een paar bedenkingen:

- een deel van de belgicisten gaat wellicht zeer opgetogen zijn want dit akkoord betekent een stap naar toenadering tussen de taalgemeenschappen, na jaren van communautaire strijd.
- een ander deel van de belgicisten zal misnoegd zijn, want het pact werd bedisseld tussen deelstaatregeringen en ontstond zonder federale ("Belgische") inbreng.
- een deel van de flaminganten gaat weer beginnen zeveren dat dit akkoord wel ergens een Belgicistisch complot gaat zijn tegen N-VA en er weer extra transfers gaan komen.
- een ander deel van de flaminganten zal dit akkoord zien als de bevestiging dat er wel degelijk twee naties bestaan in dit land, en dat (zie punt twee) België overbodig is geworden.

Wie heeft nu gelijk, hoe moeten we dit interpreteren?

Ik juich dit tot op zekere hoogte alvast toe omwille van punt twee: het is de de eerste keer dat de twee grote taalgemeenschappen in dit land een samenwerkingsakkoord sluiten, buiten Belgique om. Maar ik heb toch ook een paar twijfels.
- dit is een samenwerkingsakkoord tussen Vlaanderen en wat in de praktijk de fédération Wallonie-Bruxelles is. Het gaat uiteraard om cultuur en dat is een gemeenschapskwestie, maar met dit akkoord heeft de Vlaamse regering eigenlijk de legitimiteit van die Waals-Brusselse federatie erkend. Ik vraag me af wat de Vlaams-Brusselse verhouding precies zal zijn in dit akkoord?
- Wallonië werd in deze alweer zwaar gerold door de Brusselse francofonie, die zoiets als het bestaan van een volwaardige Waalse natie ten allen prijze wil vermijden. Ook voor Vlaanderen betekent dat slecht nieuws, want een Waalse culturele identiteit mee helpen onderdrukken betekent Brussel opgeven.
- de Franstaligen identificeren zichzelf dus weer als Franstaligen (en niet als Walen of Brusselaars). De Nederlandstalige gemeenschap in Belgique identificeert zichzelf vooral als Vlaanderen, en zet daarmee de grote meerderheid van het eigen taalgebied buitenspel als wapen in wat vooralsnog een geopolitiek conflict is genaamd "België". Wat is de rol van pakweg de Taalunie in dit akkoord?

Wat denkt de politics.be gemeenschap er van?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 20:39   #2
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

bronnetje graag

ik kan er niets van vinden en het lijkt me sterk dat er in dat verdragje de naam Wallonie-Bruxelles wordt gebruikt.

Of bedoel je het verdrag tussen Wallonië en Vlaanderen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 20:45   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
bronnetje graag

ik kan er niets van vinden en het lijkt me sterk dat er in dat verdragje de naam Wallonie-Bruxelles wordt gebruikt.

Of bedoel je het verdrag tussen Wallonië en Vlaanderen.
De Franstalige Gemeenschap heeft een nieuwe, ongrondwettelijke, naam: confédération Bruxelles-Wallonie
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 21:23   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.282
Standaard

Joke Schauvliege gaf op de radio 2 voorbeelden van de voordelen van dit samenwerkingsakkoord.

Wallonië had een goeie voet aan wal in het filmfestival van Cannes en kon deuren openen voor de Vlaamse film.
Vlaanderen was dan weer beter vertegenwoordigd op het theaterfestival van Avignon en zou de Franstaligen daar kunnen optillen.
Een akkoord dat richting Frankrijk kijkt of wat had je gedacht misschien.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 22:37   #5
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De Franstalige Gemeenschap heeft een nieuwe, ongrondwettelijke, naam: confédération Bruxelles-Wallonie
Dus lijkt het me sterk dat die in een officieel verdrag met Vlaanderen wordt gebruikt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 22:41   #6
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dus lijkt het me sterk dat die in een officieel verdrag met Vlaanderen wordt gebruikt.
2
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 22:53   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dus lijkt het me sterk dat die in een officieel verdrag met Vlaanderen wordt gebruikt.
In de Franstalige media gebruiken ze toch die term:
http://www.lalibre.be/actu/politique...de-demain.html

Citaat:
Les gouvernement flamand, wallon et de la Fédération Wallonie-Bruxelles ont tenu vendredi une réunion conjointe
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 7 december 2012 om 22:54.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 23:08   #8
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

in de Nederlandstalige media lees ik trouwens uitsluitend positieve reacties op de overdracht van de plantentuin en op het cultureel akkoord. Tevens meldt men dat de Franstalige Gemeenschap ook erg enthousiast is.

Er zit dus een 'catch' in het akkoord. Maar waar?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 23:10   #9
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
in de Nederlandstalige media lees ik trouwens uitsluitend positieve reacties op de overdracht van de plantentuin en op het cultureel akkoord. Tevens meldt men dat de Franstalige Gemeenschap ook erg enthousiast is.

Er zit dus een 'catch' in het akkoord. Maar waar?
Hoezo?

Op vlak van cultuur moeten Vlaanderen en Wallonie toch niet tegenover elkaar staan?
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 23:12   #10
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Hoezo?

Op vlak van cultuur moeten Vlaanderen en Wallonie toch niet tegenover elkaar staan?
In theorie niet, nee.

dus?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 23:13   #11
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In theorie niet, nee.

dus?
Dus moet er niet per sé een 'catch' in het akkoord zijn?
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 00:36   #12
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Joke Schauvliege gaf op de radio 2 voorbeelden van de voordelen van dit samenwerkingsakkoord.

Wallonië had een goeie voet aan wal in het filmfestival van Cannes en kon deuren openen voor de Vlaamse film.
Vlaanderen was dan weer beter vertegenwoordigd op het theaterfestival van Avignon en zou de Franstaligen daar kunnen optillen.
Een akkoord dat richting Frankrijk kijkt of wat had je gedacht misschien.
Zo bijzonder is dat niet, aangezien Nederland geen van soortgelijke internationale prestigefestivals heeft. Cannes en Avignon zijn wel degelijk belangrijke evenementen. Ook buiten de francofonie.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 00:36   #13
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dus lijkt het me sterk dat die in een officieel verdrag met Vlaanderen wordt gebruikt.
Er zal geen woord over gezegd worden nee. Vlaanderen heeft die naam zonder meer aanvaard en zal die niet aanvechten, noch eisen stellen daar rond.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 00:37   #14
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Hoezo?

Op vlak van cultuur moeten Vlaanderen en Wallonie toch niet tegenover elkaar staan?
Wallonië speelt hier geen rol in, daar gaat het net om.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 02:35   #15
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De Franstalige Gemeenschap heeft een nieuwe, ongrondwettelijke, naam: confédération Bruxelles-Wallonie
Zou de Vlaamse gemeenschap daar geen voorbeeld moeten aan nemen: de konfederatie Vlaanderen-Brussel. Want nu wordt ge perceptie geschapen dat Brussel bij Wallonië hoort.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 02:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 11:03   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De Franstalige Gemeenschap heeft een nieuwe, ongrondwettelijke, naam: confédération Bruxelles-Wallonie
Op officiële documenten zal evenwel nog steeds "Communauté Française de Belgique" staan, net zoals we in dergelijke zaken het ook nog altijd hebben over "de Vlaamse Raad" bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 00:35   #17
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zou de Vlaamse gemeenschap daar geen voorbeeld moeten aan nemen: de konfederatie Vlaanderen-Brussel. Want nu wordt ge perceptie geschapen dat Brussel bij Wallonië hoort.
Zeer juist.

Al zie ik zelf liever de benaming: Nederlandse Gemeenschap desnoods Nederlandstalige Gemeenschap. Dan is het direct duidelijk dat Brussel daar deel van uitmaakt, en dat je geen etnische Vlaam hoeft te zijn om lid te zijn van deze club.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 00:51   #18
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zeer juist.

Al zie ik zelf liever de benaming: Nederlandse Gemeenschap desnoods Nederlandstalige Gemeenschap. Dan is het direct duidelijk dat Brussel daar deel van uitmaakt, en dat je geen etnische Vlaam hoeft te zijn om lid te zijn van deze club.
Ik ben voorstander van de naam Nederlandse Gemeenschap Vlaanderen-Brussel.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be