Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2011, 11:02   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ok, ik respecteer je mening.

maar kan het volgens jou dat iemand kritiek heeft op de werking van het Brussels Gewest, zonder dat hij anti-Franstalig is?
Dat kan inderdaad gebeuren maar ik vermoed dat wat vooral veel Vlamingen irriteert, is het feit dat het Frans een zo belangrijke plaats in Brussel heeft.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 11:03   #22
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat moet je toch echt onaangenaam verrast hebben, dat uitgerekend FRANSTALIGEN de werking van Brussel ook in vraag stellen, niet ?
Franstaligen, die hetzelfde durven te denken, en ook nog eens durven te zeggen, als Nederlandstaligen. Nestbevuilers, zeg ik je. Nestbevuilers.
ENKELE Franstaligen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 11:05   #23
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
ENKELE Franstaligen.
Zelfs ENKELE Franstaligen zijn al voldoende om je de gordijnen in te jagen.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 11:06   #24
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat kan inderdaad gebeuren maar ik vermoed dat wat vooral veel Vlamingen irriteert, is het feit dat het Frans een zo belangrijke plaats in Brussel heeft.
'vermoed',

Je neemt je wensen voor werkelijkheid.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 11:07   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat kan inderdaad gebeuren maar ik vermoed dat wat vooral veel Vlamingen irriteert, is het feit dat het Frans een zo belangrijke plaats in Brussel heeft.
kan zijn, maar daarover gaat het hier niet echt over.

de vraag is waarom er geen bevoegdheden kunnen overgeheveld worden van het gemeentelijk niveau naar het gewestelijk niveau.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 11:15   #26
Fj9lnir
Gouverneur
 
Fj9lnir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2011
Locatie: Bærrrgæn
Berichten: 1.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat kan inderdaad gebeuren maar ik vermoed dat wat vooral veel Vlamingen irriteert, is het feit dat het Frans een zo belangrijke plaats in Brussel heeft.
Eigenlijk niet. Dat het Frans in Brussel belangrijk is, is meer dan logisch.
Wat mij irriteert, is dat het Nederlands in Brussel onbelangrijk is.
(niet iedereen die pro-Vlaams is is daarom anti-Waals/Frans)
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 11:17   #27
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Manneke toch, hoe DURF je de franstalige Brusselaars beledigen???
MAJESTEITSSCHENNIS!!!

blijkbaar is Everytime een echte Brusselse bourgeois. Die zijn allemaal perfect!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 11:57   #28
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Zolang het Bussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat, zal de hervorming van daar uit dienen te gebeuren.


Wat mij betreft :
Geef Brussel haar echte dimensies terug.
Ontmantel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Het werkt blijkbaar toch niet.
Het kost alleen maar geld.
En geld dat dan enkel maar lijkt te verdwijnen in de zakken van de Brusselse politici.

Uiteraard mogen ze altijd de hulp inroepen van anderen, ik denk hier dan bijvoorbeeld aan het Vlaamse Gewest. Het Vlaamse Gewest kan dan best het Brussels Hoofdstedelijk Gewest omarmen en opnemen in het Vlaamse Gewest, en hen welkom heten :

"Brussel, welkom terug thuis."
De franstaligen vragen de uitbreiding van Brussel. Ik ook: de uitbreiding van Brussel-Stad tot de grenzen van het huidige Hoofdstedelijk Gewest (met eventueel districtsraden zoals in Antwerpen). Eén stad, 1 burgemeester, 1 politiezone. Uiteraard tweetalig.
En die stad is inderdaad welkom in Vlaanderen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 13:33   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is niet omdat sommige politici zo denken dat het zo is. In Vlaanderen heerst een anti-Franstalig gevoel maar daarmee moet men meer lachen dan iets anders. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter! En zijn Vlamingen niet tevreden ermee, pech voor hen! Begrepen?
Maar het cententekort gaat steeds harder nijpen in "Bruxelles". Reken er maar niet op dat Vlaanderen nog lang zal bereid zijn bij te passen. Bij wie zal dan die oude, kwalijk ruikende Beulemans-cocotte gaan schooien?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 13:46   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Natuurlijk is het houdbaar. Het zijn de Vlamingen die altijd komen met dezelfde zevers. Al uw brol verbergt een anti-Franstalig gevoel dat in Vlaanderen heerst en dat tot reactie moet leiden. Die reactie is een sterkere migratie van Franstaligen naar heel Vlaanderen, dat het Vlaanderen bevalt of niet.
als ik ergens naartoe verhuis, en dat heb ik al een paar keer gedaan, dan leer ik de plaatselijke taal spreken

op die manier is er nergens een probleem, voor niemand
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 13:56   #31
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

En de brokken zullen op Vlaamse hoofden vallen.
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 16:56   #32
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en dat is niet ik of een Brusselshatende Vlaams-nationalist die het zegt:



bron: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...5019152673.htm

Het Brussels gewest zou beter onbonden worden, maar dat steunt geen enkele Vlaamse partij, dus daarover gaat het niet.

maar een interne staatshervorming, met meer bevoegdheden voor het Gewest en minder voor de burgemeesters, is levensnoodzakelijk. 1 probleem: dat zien de meeste Franstaligen niet zitten omdat dan de Vlaamse Brusselaars teveel macht zouden hebben.....
Akkoord maar dan moet men consequent zijn en bevoegdheden die van het federale komen ook naar de gewesten laten gaan ipv de gemeenschappen. Men kan niet zeggen van we willen van het Brussels gewest absoluut geen volwaardig gewest maken om vervolgens het gewest op veel punten meer te laten doen dan het Vlaams gewest. Dat is evengoed politiek opportunisme maar dan van Vlaamse kant.

Vergeet niet dat lokale mandatarissen van de Vlaamse partijen met CD&V op kop moord en brand zouden schreeuwen mocht nog maar een fractie van wat vandaag al door het Brussels gewest wordt gedaan en niet door de gemeenten (in tegenstelling tot in Vlaanderen en Wallonië) naar het Vlaams gewest zou worden overgeheveld. Want bon in Vlaanderen is lokale autonomie en meer beslissingmacht voor lokale besturing en minder betutteling van het gewest net in de mode.

Daarom pleit ik voor een daling van het aantal lokale besturen tot een tiental met een aantal bevoegheden die naar het gewest gaan in ruil voor een versoepeling van een aantal taalwetten/taalverhoudingen, meer geld voor Brussel en de erkenning van Brussel als volwaardig gewest dat toch eerder symbolisch is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 19:05   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Wat zou het.
Ik heb eerder de indruk dat het vlaamse front op instorten staat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 19:15   #34
Fj9lnir
Gouverneur
 
Fj9lnir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2011
Locatie: Bærrrgæn
Berichten: 1.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat zou het.
Ik heb eerder de indruk dat het vlaamse front op instorten staat.
er is helemaal geen vlaams front kluppel, dus hoe kan dat instorten.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 19:25   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
er is helemaal geen vlaams front kluppel, dus hoe kan dat instorten.
Voila, dus ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 19:31   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Akkoord maar dan moet men consequent zijn en bevoegdheden die van het federale komen ook naar de gewesten laten gaan ipv de gemeenschappen. Men kan niet zeggen van we willen van het Brussels gewest absoluut geen volwaardig gewest maken om vervolgens het gewest op veel punten meer te laten doen dan het Vlaams gewest. Dat is evengoed politiek opportunisme maar dan van Vlaamse kant.

Vergeet niet dat lokale mandatarissen van de Vlaamse partijen met CD&V op kop moord en brand zouden schreeuwen mocht nog maar een fractie van wat vandaag al door het Brussels gewest wordt gedaan en niet door de gemeenten (in tegenstelling tot in Vlaanderen en Wallonië) naar het Vlaams gewest zou worden overgeheveld. Want bon in Vlaanderen is lokale autonomie en meer beslissingmacht voor lokale besturing en minder betutteling van het gewest net in de mode.

Daarom pleit ik voor een daling van het aantal lokale besturen tot een tiental met een aantal bevoegheden die naar het gewest gaan in ruil voor een versoepeling van een aantal taalwetten/taalverhoudingen, meer geld voor Brussel en de erkenning van Brussel als volwaardig gewest dat toch eerder symbolisch is.
waarom zouden er bevoegdheden van de gemeenschappen naar de gewesten moeten gaan? enkel om de Brusselse machthebbers te plezieren? ik zie geen enkel voordeel daarin hoor.

de enigste reden waarom de Franstalige Brusselaars het Brussels onderwijs zouden willen organiseren, is om het Nederlandstalig onderwijs te kortwieken en dus om geld van daar naar hun eigen noodlijdend onderwijs te sluisen. ik zie niet in waarom we daar moeten met meewerken?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 19:32   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat zou het.
Ik heb eerder de indruk dat het vlaamse front op instorten staat.
en alweer een zeer inhoudelijke posting zè. wat zou het forum zonder jou zijn??
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2011, 19:37   #38
Fj9lnir
Gouverneur
 
Fj9lnir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2011
Locatie: Bærrrgæn
Berichten: 1.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Voila, dus ?
Dus is uw zogenaamden 'indruk' van uwe veurige post zever in pakskes

http://nl.wikipedia.org/wiki/Delen_door_nul

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 25 mei 2011 om 19:38.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 04:05   #39
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is niet omdat sommige politici zo denken dat het zo is. In Vlaanderen heerst een anti-Franstalig gevoel maar daarmee moet men meer lachen dan iets anders. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter! En zijn Vlamingen niet tevreden ermee, pech voor hen! Begrepen?
In Vlaanderen heerst er geen anti-franstalig gevoel, wel een anti-franskiljongevoel en dat is een groot verschil.
Verfransing niet willen omarmen is niet het hetzelde als franstaligen haten, maar dat jij dat verschil niet wil zmaken, blijkt uit (bijna) elke post.
Als Brussel officieël tweetalig is, dan moeten brieven van bv. de gemeente is correct Nederlands worden opgesteld (en niet een schlechte vertaling via Google).
Het lage aantal Nederlandstaligen �*n brussel is een rechtstreeks gevolg van de taalpolitiek en superieuriteistgevoel van de brusselse franstaligen.
Als de bruxellois de taalwet willen veranderen moeten ze maar een tweederde meerderheid vinden. Je kan niet op gemaakte afspraken terugkomen. In de praktijk evenwel doen de bruxellois net dat met de taalwet.

De franstaligen in belgië hebben nog NOOIT respect aan de dag gelegd voor de Nederlandse taal in belgië (cfr de benaming flamand, féderation bruxellois Wallonie) en elke toegeving aan de vlaamse verzuchtingen werd duurbetaald met financiële middelen en slechte akkoorden (egmondpact, B-H-V, gewesten vs gemeenschappen, B.H.G.). Dóór deze slechte akkoorden werkt het land nu niet meer.

Los daarvan is er in Wallonië nog altijd het politiek en sociaal domineerde cliëntelisme door het hoge aantal ambtenaren en (generatie-)werklozen. De Walen worden de franskiljons opgejut tegen de Vlaamse bevolking via de politiek-benoemde media. Ooit zullen de Walen echter inzien w�*e het echte probleem is in belgië: nl de franksiljon (in Wallonië en Vlaanderen) en de brusselse franstaligen.

Eigenlijk bent u een typische franstalige brusselaars in belgië, maar u bent één van de weinigen die zijn mening in het Nederlands kan en durft verkondigen. Mensen zoals u, system, azert, hans, bruno, bob of Olivier Mangain zouden inderdaad hun meningen moeten verkondigen op een veel groter draagvlak
Doe zo voort, de flaminganten wrijven mooi verder in hun handen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 04:19   #40
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

[b]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Eigenlijk niet. Dat het Frans in Brussel belangrijk is, is meer dan logisch.
Wat mij irriteert, is dat het Nederlands in Brussel onbelangrijk is.
(niet iedereen die pro-Vlaams is is daarom anti-Waals/Frans)
2
Het is nú onbelangrijk omdat het een boerentaaltje van collabo's is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
er is helemaal geen vlaams front kluppel, dus hoe kan dat instorten.
Er zijn twee fronten: een Flamingant front dat verdeeld is over hoofdzakelijk twee concurerende partijen en monddoodgemaakt is in de andere partijen en er is een belgistisch oude-krokodillenfront.
Aan franstalig kant is er ook niet echt één hecht front, maar wel een steeds brozer wordende coalitie tussen partijen die hun clientelismestatus zien ondergraven (ps-cdh) en een antivlaams-franskiljon front der barronieën (mr/fdf-cdh).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van

Laatst gewijzigd door Miguelito : 26 mei 2011 om 04:27.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be