Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 september 2011, 19:32   #21
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Ik denk dat de Hollanders eerder uw Vlaanderen voor een leuk prijsje aan de Wallonie gaan verkopen.
De provincie Holland wordt op het ogenblik opgekocht door de Chinezen.
Misschien wordt Vlaanderen dadelijk ook door de Chinezen opgekocht???
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 19:37   #22
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als Nederland ook dat kan annexeren, mij goed, maar dat moeten de Walen zelf kiezen eh. Een verenigde Noordzeerepubliek is mijn ideaal. Maar daar stel ik wel een aantal voorwaarden aan: Wallonië moet binnen dat geheel voldoende autonomie krijgen en althans op zijn grondgebied volledige rechten voor de eigen ta(a)l(en).

Maar ik vrees eerder dat de Walen met vol enthousiasme richting Parijs kijken.
Annexeren zien wij Noord-Nederlanders niet zitten. Geen tweede 1830 meer!
Eerst moet de anti-Hollandse bacterie weg uit de harten van alle Vlamingen.
Dan pas kunnen we verder praten!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 september 2011 om 19:38.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 19:39   #23
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik ben het met je eens. Deze transformatie maakte ik in de periode 2005-2007 al mee.
werd uw huid dan ook zo groen en schubachtig ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 19:58   #24
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
werd uw huid dan ook zo groen en schubachtig ?
Toen hij jou hier een paar dagen geleden een rationele Belgicist noemde, moet hij wellicht toch een onderhuidse opwelling gehad hebben.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 20:22   #25
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben de afgelopen maanden door een merkwaardige politieke transformatie gegaan. Nu is het niet mijn gewoonte hier over te komen zeveren op dit forum (behalve in K&K dan), maar ik wil toch mijn 'transformatie' hier kenbaar maken omdat ik vermoed (en zelfs vrij zeker weet) dat er nog zullen zijn die een gelijkaardige transformatie hebben ondergaan, weliswaar niet zo radicaal misschien, maar toch in essentie.

Ik ben langzaam aan tot de vaststelling gekomen dat ik absoluut geen flamingant ben en al helemaal geen vlaams-nationalist. Vlaanderen als natie beschouw ik eigenlijk als een stommiteit en Vlaamse onafhankelijkheid enkel goed als tussenstap naar een totale heropname in Nederland. Ongetwijfeld gaan heel wat flaminganten hier nu knarsetanden. Maar laat me eerst deze gedachtegang uitleggen.

Het Belgische probleem gaat verder dan een louter institutioneel en staatkundig probleem en wat perikelen rond administratieve grenzen. Het gaat om een strijd tegen de Belgitude, de erfenis van 1830. De Belgitude, dat is de onderdanigheid van de gehele maatschappij in de zuidelijke Nederlanden aan de Brusselse bourgeoisie (en heersers in het algemeen, maar dat is een kwestie die we later met noord en zuid samen moeten aanpakken). Die Belgitude bestrijden betekent dus in consequentie de staatsgreep van 1830 bestrijden. En het mag veel flaminganten vreemd in de oren klinken maar het Vlaams nationalisme van vandaag is de voortzetting van die Belgitude.

Laat ons niet vergeten dat het ontstaan van die "Vlaamse natie" slechts mogelijk was omdat er een Belgische afscheiding heeft plaatsgevonden. Indien de staatsgreep van 1830 mislukt was geweest zouden we onszelf vandaag gewoon Nederlanders genoemd hebben. Het Vlaams-Nationalisme in zijn enge zin bevestigt eigenlijk het drama van 1830. Het rekent dus niet ten volle af met de Belgitude.

Ik zie het nationale conflict dan ook niet vanuit een 'Vlaams' standpunt maar vanuit een Nederlands(talig). De facto is vandaag geheel België verbelgd. Ook het Vlaams Gewest zonder faciliteitengemeenten. De kwestie BHV bijvoorbeeld zie ik dan ook niet zozeer als een conflict tussen Vlaanderen en Brussel/België maar als deel van een breder conflict tussen Nederland en Frankrijk, want daar komt het op lange termijn zowel als historisch gezien op neer. Flaminganten schreeuwen moord en brand over de verfransing van de randgemeenten, maar zij zien niet in dat in realiteit geheel 'Vlaanderen' verbelgd werd, ontstolen uit de Nederlandse gemeenschap. Op dit moment beschouw ik geheel België (of concreter gesteld alle grondgebied ten zuiden van de Nederlandse staatsgrens) daarom als 'verloren', ook het Vlaams Gewest. Grondgebied dat de facto door Parijs werd gekoloniseerd. Een onafhankelijk Vlaams republiekje gaat dat niet veranderen, dat blijft de speelbal van diezelfde koloniale machten.

Mijn doel is niet het bestrijden van faciliteiten voor een paar Franstaligen. Mijn doel is niet het splitsen van BHV, wat eerlijk gezegd zou neerkomen op het verder opdelen van zuidelijk, bezet Nederland. Mijn doel is niet Vlaamse onafhankelijkheid (wel integendeel). Mijn doel is de uitbreiding van de Nederlandse invloed en haar territorium. Zelfs al zou dat met slechts enkele gemeenten aan de grens zijn, dan nog is dat een netto-winst voor de Nederlandse Gemeenschap. Maar hoe meer we van het Belgisch grondgebied kunnen inpikken, hoe beter uiteraard. Kan dat mét de rand rond Brussel en mét Brussel zelf, dan is dat perfect. Kan dat niet, tja dan is dat volledig te wijten aan de Belgitude waar zowat alle Vlamingen mee besmet zijn geraakt. Nu, gemakshalve wens ik als Antwerpenaar toch wel dat de Nederlandse staatsgrens op zijn minst ten zuiden van de stad Antwerpen komt te liggen, laten we stellen dat dat mijn 'minimum' is.

Dat heeft ook als gevolg dat ik me niet meer bezig hou met gelul over federalisme en confederalisme of over separatisme, noch met klein-Vlaams particularistisch gezever, noch over 'Vlaams' karakter van iets, elke institutionele hervorming zal ik afwegen aan het einddoel: de zuidwaartse uitbreiding van het territorium van de staat Nederland. Hoe die staat intern georganiseerd wordt is voer voor andere discussies, zolang ze maar uitgebreid wordt. Overigens wens ik dat met het verdwijnen van Belgique ook de Vlaamse overheidsinstellingen verdwijnen. De Vlaamse regering is overbodig. Moest Nederland er ooit in slagen heel het Vlaams (en Brussels) gewest te annexeren, dan kunnen we eventueel zien of er ruimte is voor een soort van regionale entiteit, maar die zie ik niet direct als "Vlaams".

Vanaf nu beschouw ik mezelf dus niet meer als Vlaams-nationalist (dat is bijna een even zware belediging als me Belgicist noemen). De Vlaamse Leeuw heeft voor mij even veel betekenis als het Limburgs volkslied of "Hertog Jan": goed voor de regionale folklore en het collectief cultureel patrimonium van de lage landen maar niet meer dan dat.

Laat de banvloeken nu maar komen. Ik weet dat er zo veel zullen zijn, zowel van klein-flaminganten als van belgicisten (beiden Belgitudes) maar ik weet dat er ook een aantal zijn die het hier in grote lijnen mee eens zullen zijn en 't zijn die mensen die ik wil bereiken.
U valt van de ene stommiteit in de andere. En bovendien is de andere stommiteit nog groter dan de eerste. Of hoe erg menselijke verdwazing kan toeslaan. Want u vergeet dat het VKN maar even kunstmatig was als België. Ja, zelfs kunstmatiger. En het bewijs ligt voor de hand: het VKN duurde nauwelijks 15 jaar en België meer dan 175 jaar.

Laatst gewijzigd door system : 16 september 2011 om 20:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 20:31   #26
Grey
Vreemdeling
 
Grey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2011
Berichten: 50
Standaard

Interessante wending, en ondanks het feit dat ik een federalist ben kunnen bepaalde delen van je 'theorie' me best wel smaken, vooral het idee erachter dat landen niet behoren tot de zo gezegde natuurlijke orde, maar kunnen opgaan in een ander land (maar ook kunnen uiteenvallen). Maar dat vind ik nu net het 'zwakke' punt van je 'theorie'. Je houdt denk ik te weinig rekening met de Vlaamse identiteit & Waalse identiteit. Als ik de dekolonisatiegolven bekijk krijg ik altijd het gevoel dat landen vroeg of laat onafhankelijk moesten worden. Net door bepaalde processen van bewustwording. Zo ben ik van mening dat we ons na 1830 nooit Nederlanders zouden noemen.
__________________
"Neither a man nor a crowd nor a nation can be trusted to act humanely or to think sanely under the influence of a great fear."

Bertrand Russell
Grey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 20:35   #27
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grey Bekijk bericht
Interessante wending, en ondanks het feit dat ik een federalist ben kunnen bepaalde delen van je 'theorie' me best wel smaken, vooral het idee erachter dat landen niet behoren tot de zo gezegde natuurlijke orde, maar kunnen opgaan in een ander land (maar ook kunnen uiteenvallen). Maar dat vind ik nu net het 'zwakke' punt van je 'theorie'. Je houdt denk ik te weinig rekening met de Vlaamse identiteit & Waalse identiteit. Als ik de dekolonisatiegolven bekijk krijg ik altijd het gevoel dat landen vroeg of laat onafhankelijk moesten worden. Net door bepaalde processen van bewustwording. Zo ben ik van mening dat we ons na 1830 nooit Nederlanders zouden noemen.
De Waalse identiteit is artificieel, de Vlaamse identiteit is ook kunstmatig. En de Belgische ook, maar minder kunstmatig omdat wij sinds de Oostenrijkse tijd voor een groot deel uitmaakten van hetzelfde bewind en onder hetzelfde politieke gezag stonden.

Laatst gewijzigd door system : 16 september 2011 om 20:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 20:40   #28
Grey
Vreemdeling
 
Grey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2011
Berichten: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Waalse identiteit is artificieel, de Vlaamse identiteit is ook kunstmatig. En de Belgische ook, maar minder kunstmatig omdat wij sinds de Oostenrijkse tijd voor een groot deel uitmaakten van hetzelfde bewind en onder hetzelfde politieke gezag stonden.
Eenmaal een identiteit er is kun je het kunstmatig noemen of niet, hij is er wel en is niet zo makkelijk weg te krijgen.
__________________
"Neither a man nor a crowd nor a nation can be trusted to act humanely or to think sanely under the influence of a great fear."

Bertrand Russell
Grey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 20:41   #29
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

De vervlaamsing van nederlandstalig België is te ver doorgedreven alsmede de verhollandisering van het gebied onder de Moerdijk. Nederlandstalig België aansluiten bij Nederland zou vloeken als een tang op een varken. Behalve de Limburgers. De vervlaamsing en verhollandisering van de Limburgers is minder goed gelukt. Dat de rest doet wat ze willen maar laat Belgisch-Limburg en Nederlands-Limburg hand in hand de toekomst in huppelen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 20:41   #30
Mr. Orange
Parlementslid
 
Mr. Orange's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Locatie: Café Pajottenland!
Berichten: 1.802
Standaard

Als dat je mening is, dan respecteer ik die. Wat niet wegneemt dat onze gezamenlijke strijd tegen België is.
__________________
Vlaams-republikeinse atheist.
Echte Belgen haten Nederlanders.
Mr. Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 20:52   #31
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Als dat je mening is, dan respecteer ik die. Wat niet wegneemt dat onze gezamenlijke strijd tegen België is.
Daar gaat het bij Pelgrim ook om. Hij is niet zozeer voorstander van iets, hij is vooral tegenstander van iets. Pelgrim is een volksnationalist. Maar hij beseft dat er maar weinig volksnationalisme te bespeuren valt in Vlaanderen. En daarom gaat hij in een andere vijver vissen. In Nederland echter is er nog weiniger volksnationalisme. Daar is alles staatsnationalisme, goed georchestreerd en zorgvuldig in de hand gehouden door de Oranjes en hun kliek (koninginnedag) en de Haagse politieke junkers die naar de pijpen dansen van de Oranjes om hun eigen job veilig te stellen.

Wat Pelgrim niet begrijpt is dat het niet alleen een kwestie van taal is om mensen bijeen te houden. Het is ook een kwestie van mentaliteit, van geestesgesteldheid, van manier van leven, kortom van levensmoraal. Dat is één van de redenen waarom België uiteindelijk niet kraakt. En deze mentaliteit verschilt bij ons wel degelijk van die der Nederlanders. En dus Groot-Nederland is een fata morgana, een doodgeboren kind.

Laatst gewijzigd door system : 16 september 2011 om 20:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 21:19   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dit is natuurlijk pure speculatie. Maar het is een feit dat de Vlamingen het onder het bewind van Willem I beter hadden dan in de 100 jaar erna. Dus historisch is er alvast geen grond voor uw bangmakerij.
Dat is geen speculatie.
Elke keer ik Hollanders, excuses Nederlanders in aktie zie en hoor ben ik blij dat ik geen NL achterop mijn wagen heb.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 21:36   #33
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U valt van de ene stommiteit in de andere. En bovendien is de andere stommiteit nog groter dan de eerste. Of hoe erg menselijke verdwazing kan toeslaan. Want u vergeet dat het VKN maar even kunstmatig was als België. Ja, zelfs kunstmatiger. En het bewijs ligt voor de hand: het VKN duurde nauwelijks 15 jaar en België meer dan 175 jaar.
Jaja, ge moet zo niet demonstreren da ge gebuisd zijt voor geschiedenis, wisten we al lang.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 21:39   #34
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Pelgrim ik ben helemaal mee met u. Prachtig geargumenteerd betoog.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 21:46   #35
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Jaja, ge moet zo niet demonstreren da ge gebuisd zijt voor geschiedenis, wisten we al lang.
Kunt ge mij eens zeggen waar dat system fout zit?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 21:48   #36
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Het probleem met de Vlaamse identiteit is dat ze een gevolg is van 1830; zonder het ontstaan van België had men nooit over "Vlaanderen" gesproken, zoals wij dat nu doen. Overigens had ook België zonder de val van Antwerpen in 1585 en de Spaanse, Oostenrijkse en Franse bezettingen nooit kunnen ontstaan als een territoriaal geheel. Toch is het Vlaanderen van vandaag wel degelijk een echte natie op zichzelf en is het dus geoorloofd om Vlaams-nationalist te zijn. Ik deel wel de wens dat de Vlaamse identiteit ooit moge opgaan in een Groot-Nederlandse, maar de eerste stap in die richting is de vernieling van de Belgische natie (/= staat), die al bijna rond is. Laat ons hopen dat de effecten van de rampjaren 1585 en 1830 eindelijk teniet gedaan worden en dat ook de Vlaamse identiteit moge opgaan in een Groot-Nederlandse.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 22:06   #37
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Vlaanderen als natie beschouw ik eigenlijk als een stommiteit en Vlaamse onafhankelijkheid enkel goed als tussenstap naar een totale heropname in Nederland.
Eigenlijk is er evenzeer een groot verschil tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Vlamingen en Walen. Is dat verschil te groot om mee samen te leven? Op zich niet MITS dat binnen een eerlijk systeem is waar iedereen gelijkwaardig behandeld wordt. Dat is in België niet het geval op dit moment. Indien in een Vlaams Nederlandse staat de Vlaamse stem even zwaar weegt als de Nederlandse is dat een eerlijker systeem dan het huidige België waar de Vlaamse stem minder weegt dan de Waalse stem. Zo'n eerlijk systeem in een Vlaams Nederlandse eenheidsstaat vergt echter vertrouwen in de goodwill van de Nederlanders. Is er dit vertrouwen? Wel, ik zie dat nog eerder mogelijk dan dat in België de Franstaligen vertrouwen zullen hebben in een 1 man 1 stem, en dus eerlijk, unitair België. Ik zie de Nederlanders de Vlamingen geen 'faciliteiten' geven. Op langere duur is dat de enigste weg naar een effectief functionerend natie. Op korte termijn kan dat wel eens pijnlijk zijn voor vlamingen, zeker indien de Nederlander zich als meester zou beginnen gedragen.

Praktisch gezien is dat allemaal niet evident echter. Zie je de Vlamingen al met Oranjevlaggetjes zwaaien en Koninginnedag vieren? Zie je de Nederlanders ook maar 'iets' opgeven om de samenwerking realistischer te maken en het vertrouwen te vergroten tussen Vlaanderen en Nederland (zoals het opgeven van het koningshuis ten voordele van een republiek der Nederlanden) om het niet als een annexatie maar als een nieuw gezamenlijk project te kunnen beschouwen?

Een eerlijk België is mogelijk maar moeilijk te bereiken. Een echt unitaire staat is een oplossing maar dat willen de Franstaligen niet uit wantrouwen tegenover de Vlamingen (en drang naar een Franstalig België). Een confederale staat is een andere oplossing maar dat willen de Walen ook niet uit opportunistische redenen. Het meest realistische lijkt me uiteindelijk nog die confederale staat. Dat komt er dus op neer dat België nog een hele tijd een onrechtvaardig land zal blijven voor Vlamingen.

Een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring zie ik Vlaanderen niet vlug doen eerlijk gezegd. Maar men zou wel eenzijdig eindelijk eens zijn democratische meerderheid kunnen beginnen gebruiken indien er een Vlaams bewustzijn zou groeien binnen de Vlaamse partijen zoals er nu reeds een 'Waals' bewustzijn bestaat in het zuiden van het land. De eerste taak voor Vlaanderen is dus haar 'dissidente' partijen te overtuigen van het belang van eenheid. Dit houdt in de angsten van die partijen om gemarginaliseerd te raken in een 'rechts' Vlaanderen aankaarten en indien mogelijk opheffen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 september 2011 om 22:34.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 22:22   #38
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben de afgelopen maanden door een merkwaardige politieke transformatie gegaan. Nu is het niet mijn gewoonte hier over te komen zeveren op dit forum (behalve in K&K dan), maar ik wil toch mijn 'transformatie' hier kenbaar maken omdat ik vermoed (en zelfs vrij zeker weet) dat er nog zullen zijn die een gelijkaardige transformatie hebben ondergaan, weliswaar niet zo radicaal misschien, maar toch in essentie.

Ik ben langzaam aan tot de vaststelling gekomen dat ik absoluut geen flamingant ben en al helemaal geen vlaams-nationalist. Vlaanderen als natie beschouw ik eigenlijk als een stommiteit en Vlaamse onafhankelijkheid enkel goed als tussenstap naar een totale heropname in Nederland. Ongetwijfeld gaan heel wat flaminganten hier nu knarsetanden. Maar laat me eerst deze gedachtegang uitleggen.

Het Belgische probleem gaat verder dan een louter institutioneel en staatkundig probleem en wat perikelen rond administratieve grenzen. Het gaat om een strijd tegen de Belgitude, de erfenis van 1830. De Belgitude, dat is de onderdanigheid van de gehele maatschappij in de zuidelijke Nederlanden aan de Brusselse bourgeoisie (en heersers in het algemeen, maar dat is een kwestie die we later met noord en zuid samen moeten aanpakken). Die Belgitude bestrijden betekent dus in consequentie de staatsgreep van 1830 bestrijden. En het mag veel flaminganten vreemd in de oren klinken maar het Vlaams nationalisme van vandaag is de voortzetting van die Belgitude.

Laat ons niet vergeten dat het ontstaan van die "Vlaamse natie" slechts mogelijk was omdat er een Belgische afscheiding heeft plaatsgevonden. Indien de staatsgreep van 1830 mislukt was geweest zouden we onszelf vandaag gewoon Nederlanders genoemd hebben. Het Vlaams-Nationalisme in zijn enge zin bevestigt eigenlijk het drama van 1830. Het rekent dus niet ten volle af met de Belgitude.

Ik zie het nationale conflict dan ook niet vanuit een 'Vlaams' standpunt maar vanuit een Nederlands(talig). De facto is vandaag geheel België verbelgd. Ook het Vlaams Gewest zonder faciliteitengemeenten. De kwestie BHV bijvoorbeeld zie ik dan ook niet zozeer als een conflict tussen Vlaanderen en Brussel/België maar als deel van een breder conflict tussen Nederland en Frankrijk, want daar komt het op lange termijn zowel als historisch gezien op neer. Flaminganten schreeuwen moord en brand over de verfransing van de randgemeenten, maar zij zien niet in dat in realiteit geheel 'Vlaanderen' verbelgd werd, ontstolen uit de Nederlandse gemeenschap. Op dit moment beschouw ik geheel België (of concreter gesteld alle grondgebied ten zuiden van de Nederlandse staatsgrens) daarom als 'verloren', ook het Vlaams Gewest. Grondgebied dat de facto door Parijs werd gekoloniseerd. Een onafhankelijk Vlaams republiekje gaat dat niet veranderen, dat blijft de speelbal van diezelfde koloniale machten.

Mijn doel is niet het bestrijden van faciliteiten voor een paar Franstaligen. Mijn doel is niet het splitsen van BHV, wat eerlijk gezegd zou neerkomen op het verder opdelen van zuidelijk, bezet Nederland. Mijn doel is niet Vlaamse onafhankelijkheid (wel integendeel). Mijn doel is de uitbreiding van de Nederlandse invloed en haar territorium. Zelfs al zou dat met slechts enkele gemeenten aan de grens zijn, dan nog is dat een netto-winst voor de Nederlandse Gemeenschap. Maar hoe meer we van het Belgisch grondgebied kunnen inpikken, hoe beter uiteraard. Kan dat mét de rand rond Brussel en mét Brussel zelf, dan is dat perfect. Kan dat niet, tja dan is dat volledig te wijten aan de Belgitude waar zowat alle Vlamingen mee besmet zijn geraakt. Nu, gemakshalve wens ik als Antwerpenaar toch wel dat de Nederlandse staatsgrens op zijn minst ten zuiden van de stad Antwerpen komt te liggen, laten we stellen dat dat mijn 'minimum' is.

Dat heeft ook als gevolg dat ik me niet meer bezig hou met gelul over federalisme en confederalisme of over separatisme, noch met klein-Vlaams particularistisch gezever, noch over 'Vlaams' karakter van iets, elke institutionele hervorming zal ik afwegen aan het einddoel: de zuidwaartse uitbreiding van het territorium van de staat Nederland. Hoe die staat intern georganiseerd wordt is voer voor andere discussies, zolang ze maar uitgebreid wordt. Overigens wens ik dat met het verdwijnen van Belgique ook de Vlaamse overheidsinstellingen verdwijnen. De Vlaamse regering is overbodig. Moest Nederland er ooit in slagen heel het Vlaams (en Brussels) gewest te annexeren, dan kunnen we eventueel zien of er ruimte is voor een soort van regionale entiteit, maar die zie ik niet direct als "Vlaams".

Vanaf nu beschouw ik mezelf dus niet meer als Vlaams-nationalist (dat is bijna een even zware belediging als me Belgicist noemen). De Vlaamse Leeuw heeft voor mij even veel betekenis als het Limburgs volkslied of "Hertog Jan": goed voor de regionale folklore en het collectief cultureel patrimonium van de lage landen maar niet meer dan dat.

Laat de banvloeken nu maar komen. Ik weet dat er zo veel zullen zijn, zowel van klein-flaminganten als van belgicisten (beiden Belgitudes) maar ik weet dat er ook een aantal zijn die het hier in grote lijnen mee eens zullen zijn en 't zijn die mensen die ik wil bereiken.
Beste Pelgrim, ik ken je al een tijdje van het forum en daarbuiten, en ik ontwaarde bij jou al zo'n sterke verbondenheid met de Nederlandse natie in de ruimste zin des woords, want uiteraard is Nederland groter dan het staats-Nederland tussen Duitsland en de duinen.

Een West-Vlaamse monnik zei het ooit heel kernachtig: "Ik ben geen Vlaming, geen Groot-Nederlander, maar ook geen Heel-Nederlander. Ik ben NEDERLANDER."

Jouw ontboezeming is ronduit indrukwekkend, maar zij zadelt mij wel op met een praktisch probleem. Waar kan ik deze posting kwijt als quote in mijn onderschrift?

Weet, beste vriend, dat jouw en mijn strijd voor de Nederlandse natie met geduld, volharding, overtuiging en taaiheid wordt gestreden tegen de verfoeide belgitude en de klein-Nederlandse, Randstedelijke mainstream. Tegen de stroom in en tegen afbrokkelende, heersende opinies in, maar ook in alle stilte en bescheidenheid.

Ons streven heeft met de formatiecrisis in het Belgische systeem een nieuwe en vastberaden dimensie gekregen. Deze ontwikkelingen kunnen voor de loop van de geschiedenis niet onderschat worden. Alles is voorhanden voor de hereniging der Nederlanden.

Dat ick sal wederkeren in mijnen regiment Wilhelmus 2:7-8
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 22:37   #39
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wacht maar tot ze in je achterkeuken, neen, in je achtertuin zitten.
Dan zul je anders piepen.

Je vindt de Walen vast erg ?
Hollanders zullen de Walen in het kwadraat zijn.


Oppervlakkig, clichématig gekras van een karikaturale volgeling van de belgitude.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 22:41   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht


Oppervlakkig, clichématig gekras van een karikaturale volgeling van de belgitude.
Onrechtstreeks geeft ie wel zijn koloniale mentaliteit nogmaals toe.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 september 2011 om 22:42.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be