Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2012, 22:49   #1
limbeurg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 november 2012
Berichten: 19
Standaard Dromen van een onafhankelijk Limburg

Heb reeds met grote interesse als gast de bijdragen in dit forum gelezen en heb me nu aangemeld, nu mijn boek 'De droom van een onafhankelijk Limburg: zin of onzin' is verschenen. Het verbaast me dat nog niet eerder een boek verschenen is over dit voor vele Limburgers toch belangrijke onderwerp.

Ook al beschrijft het boek Nederlands Limburg (beter: oost Limburg), toch is de verwevenheid met Belgisch Limburg (beter: west Limburg) onmiskenbaar.
De hoop is ook, dat het boek als inspiratiebron dient voor de Belgisch Limburgse 'vrijheidsstrijd'.
In het boek ga ik, naast de geschiedenis, ook in op een verenigd onafhankelijke Limburgse staat, de kansen, de mogelijke staatsvormen en de inrichting van een dergelijke vrije staat.

Heb reeds een reactie gehad van een journalist van Het Belang van Limburg om er een artikel over te schrijven.

Uit een in het boek geciteerd onderzoek blijkt dat heel wat Limburgers aan weerszijden van de Maas voor vergaande samenwerking zijn tussen de beide Limburgen. Dat kan een mooie stap richting herenigd Limburg zijn, waarin alle Limburgers gelijk zijn. Op mijn auto heb ik alvast stickers van VLI en LB geplakt en de twee Limburgse vlaggen. Aangezien ik elke dag veel moet rijden hoop ik dat verenigd Limburggevoel wat aan te wakkeren.

De droom van een onafhankelijk Limburg:
Wie droomt er met me mee?

nen echten Limburger,
Henri Smeets
__________________
http://www.limbeurg.be
http://www.onafhankelijklimburg.be
een verenigd Limburg is meer dan de optelsom van twee Limburgen
limbeurg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2012, 22:52   #2
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Graag! Die PVV-provincie zijn we liever kwijt dan rijk!
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2012, 22:58   #3
limbeurg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 november 2012
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Graag! Die PVV-provincie zijn we liever kwijt dan rijk!
In een onafhankelijk verenigd Limburg is er niks meer te PVV-en.
Ik streef naar een door het volk gekozen partijloze staat van wijze mannen en vrouwen. Het landsbelang staat voorop en het volk is de werkgever van de gekozenen, die voor de uitwerking zorgen van wat het volk hen voorlegt via een referendum.
Power to the people.
__________________
http://www.limbeurg.be
http://www.onafhankelijklimburg.be
een verenigd Limburg is meer dan de optelsom van twee Limburgen
limbeurg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 02:55   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Ik streef naar een ieders eigen'huis onafhankelijk !!

Waarom altijd maar kleiner & kleinere staten ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 07:28   #5
Hot_rod
Lokaal Raadslid
 
Hot_rod's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2012
Berichten: 333
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limbeurg Bekijk bericht
In een onafhankelijk verenigd Limburg is er niks meer te PVV-en.
Ik streef naar een door het volk gekozen partijloze staat van wijze mannen en vrouwen. Het landsbelang staat voorop en het volk is de werkgever van de gekozenen, die voor de uitwerking zorgen van wat het volk hen voorlegt via een referendum.
Power to the people.
Uw boek mag dan misschien wel zonder taalfouten geschreven zijn en misschien wel een literair mooi werkstuk (ik zeg misschien omdat ik het nog niet gelezen heb) maar jij moet dringend eens die vierkante meter rond je computer verlaten en de mensheid leren kennen.
Ze blijven dieren die bovenal geprogrammeerd zijn om stamchaos te veroorzaken en meutegedreven emotioneel reageren.
Vergeet uw idee van dat 'wijze' dus maar snel.

Maar in ieder geval gefeliciteerd met het uitbrengen van uw boek.
__________________
Let Hot Rods ride in this idiot country
Hot_rod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 16:56   #6
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limbeurg Bekijk bericht
Heb reeds met grote interesse als gast de bijdragen in dit forum gelezen en heb me nu aangemeld, nu mijn boek 'De droom van een onafhankelijk Limburg: zin of onzin' is verschenen. Het verbaast me dat nog niet eerder een boek verschenen is over dit voor vele Limburgers toch belangrijke onderwerp.

Ook al beschrijft het boek Nederlands Limburg (beter: oost Limburg), toch is de verwevenheid met Belgisch Limburg (beter: west Limburg) onmiskenbaar.
De hoop is ook, dat het boek als inspiratiebron dient voor de Belgisch Limburgse 'vrijheidsstrijd'.
In het boek ga ik, naast de geschiedenis, ook in op een verenigd onafhankelijke Limburgse staat, de kansen, de mogelijke staatsvormen en de inrichting van een dergelijke vrije staat.

Heb reeds een reactie gehad van een journalist van Het Belang van Limburg om er een artikel over te schrijven.

Uit een in het boek geciteerd onderzoek blijkt dat heel wat Limburgers aan weerszijden van de Maas voor vergaande samenwerking zijn tussen de beide Limburgen. Dat kan een mooie stap richting herenigd Limburg zijn, waarin alle Limburgers gelijk zijn. Op mijn auto heb ik alvast stickers van VLI en LB geplakt en de twee Limburgse vlaggen. Aangezien ik elke dag veel moet rijden hoop ik dat verenigd Limburggevoel wat aan te wakkeren.

De droom van een onafhankelijk Limburg:
Wie droomt er met me mee?

nen echten Limburger,
Henri Smeets
Het is een alternatief op het mislukte federalisme in België, maar volgens de B.U.B. is er maar één weg: die van een unitair België met 9 provincies en eventueel zelfs met Nederlands Limburg en andere omliggende provincies (het gebied van Groot-België tussen Rijn en Seine).
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 16:58   #7
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Ik streef naar een ieders eigen'huis onafhankelijk !!

Waarom altijd maar kleiner & kleinere staten ??
Pertinente vraag. Is dat het antwoord op de mondialisering? Erg absurd.
__________________
België unitair !

Laatst gewijzigd door De Brabander : 2 november 2012 om 16:58.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 17:16   #8
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het is een alternatief op het mislukte federalisme in België, maar volgens de B.U.B. is er maar één weg: die van een unitair België met 9 provincies en eventueel zelfs met Nederlands Limburg en andere omliggende provincies (het gebied van Groot-België tussen Rijn en Seine).
imperialistische dromen?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 17:18   #9
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

We zijn weer een weirdo rijker
De Brabander is niet meer alleen

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2012 om 17:19.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 18:48   #10
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
imperialistische dromen?
Waarom niet? Mogen we nog een beetje ambitieus zijn, ja?
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 18:50   #11
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Waarom niet? Mogen we nog een beetje ambitieus zijn, ja?
Vlamingen zijn geen imperialisten.
zegt dus meer over jou.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 18:53   #12
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Ik ben inderdaad geen Vlaming.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 19:26   #13
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Ik ben inderdaad geen Vlaming.
de plaats waar je thuis hoort, is idd Parijs.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 19:30   #14
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limbeurg Bekijk bericht
Heb reeds met grote interesse als gast de bijdragen in dit forum gelezen en heb me nu aangemeld, nu mijn boek 'De droom van een onafhankelijk Limburg: zin of onzin' is verschenen. Het verbaast me dat nog niet eerder een boek verschenen is over dit voor vele Limburgers toch belangrijke onderwerp.

Ook al beschrijft het boek Nederlands Limburg (beter: oost Limburg), toch is de verwevenheid met Belgisch Limburg (beter: west Limburg) onmiskenbaar.
De hoop is ook, dat het boek als inspiratiebron dient voor de Belgisch Limburgse 'vrijheidsstrijd'.
In het boek ga ik, naast de geschiedenis, ook in op een verenigd onafhankelijke Limburgse staat, de kansen, de mogelijke staatsvormen en de inrichting van een dergelijke vrije staat.

Heb reeds een reactie gehad van een journalist van Het Belang van Limburg om er een artikel over te schrijven.

Uit een in het boek geciteerd onderzoek blijkt dat heel wat Limburgers aan weerszijden van de Maas voor vergaande samenwerking zijn tussen de beide Limburgen. Dat kan een mooie stap richting herenigd Limburg zijn, waarin alle Limburgers gelijk zijn. Op mijn auto heb ik alvast stickers van VLI en LB geplakt en de twee Limburgse vlaggen. Aangezien ik elke dag veel moet rijden hoop ik dat verenigd Limburggevoel wat aan te wakkeren.

De droom van een onafhankelijk Limburg:
Wie droomt er met me mee?

nen echten Limburger,
Henri Smeets
De idee van een onafhankelijk Limburg staat mij niet aan en wel om de kleinschaligheid ervan mitsgaders de feitelijke en verdere balkanisering van de Nederlanden.

Veel beter is het de belangen van Limburg te behartigen in een sterk federaal of gedecentraliseerd staatsverband van de Lage Landen. Daarom steun ik van harte het streven naar een herenigd Limburg in het kader van het Limburg-charter
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 2 november 2012 om 19:31.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 19:50   #15
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limbeurg Bekijk bericht
In een onafhankelijk verenigd Limburg is er niks meer te PVV-en.
Ik streef naar een door het volk gekozen partijloze staat van wijze mannen en vrouwen. Het landsbelang staat voorop en het volk is de werkgever van de gekozenen, die voor de uitwerking zorgen van wat het volk hen voorlegt via een referendum.
Power to the people.
Uw streven is sterk idealistisch gekleurd, maar een Afghaans model van een tribale loya jirga kunnen wij, ook in Limburg, missen als kiespijn.

Democratie, dat wil zeggen het besturen van de staat door zijn burgers, behoort tot het wezen van de Nederlandse identiteit. Het is de hoogste en enig wenselijke staatsvorm, én het is de drijfveer om naar een integratie van de Lage Landen te streven. De verkozen politici organiseren zich in politieke partijen, die ideologisch of religieus zijn geïnspireerd, maar alles ingebed in de bestuurscultuur die wij gewend zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 19:55   #16
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Ik ben inderdaad geen Vlaming.
U doet aan zelfontkenning?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 19:56   #17
limbeurg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 november 2012
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De idee van een onafhankelijk Limburg staat mij niet aan en wel om de kleinschaligheid ervan mitsgaders de feitelijke en verdere balkanisering van de Nederlanden.

Veel beter is het de belangen van Limburg te behartigen in een sterk federaal of gedecentraliseerd staatsverband van de Lage Landen. Daarom steun ik van harte het streven naar een herenigd Limburg in het kader van het Limburg-charter
Kleinschaligheid is niet belangrijk, het gaat erom dat je je eigen ding kunt doen als volk. Limburg is immers historisch gezien steeds de speelbal geweest van andere naties.

Limburg-charter moet gezien worden als een warming up naar het echte werk: onafhankelijkheid. Belangenbehartiging is mooi en aardig, maar je moet de aandacht voor je belangen wel verdelen met andere provincies.........tja, "balkanisering van belangen" noem ik dat.
__________________
http://www.limbeurg.be
http://www.onafhankelijklimburg.be
een verenigd Limburg is meer dan de optelsom van twee Limburgen
limbeurg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 20:05   #18
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limbeurg Bekijk bericht
Kleinschaligheid is niet belangrijk, het gaat erom dat je je eigen ding kunt doen als volk. Limburg is immers historisch gezien steeds de speelbal geweest van andere naties.

Limburg-charter moet gezien worden als een warming up naar het echte werk: onafhankelijkheid. Belangenbehartiging is mooi en aardig, maar je moet de aandacht voor je belangen wel verdelen met andere provincies.........tja, "balkanisering van belangen" noem ik dat.
Kleinschaligheid is in deze tijd van (Europese) integratie een anachronisme. Om het nog duidelijker te stellen: regionationalisme leidt tot kleinstaaterei.

De tragiek van de Lage Landen is dat zij immer geconfronteerd zijn geweest met regionale wedijver, onderlinge twisten en separatisme. Uw pleidooi vormt daarvan een triest bewijs.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 20:05   #19
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limbeurg Bekijk bericht
Kleinschaligheid is niet belangrijk, het gaat erom dat je je eigen ding kunt doen als volk. Limburg is immers historisch gezien steeds de speelbal geweest van andere naties.

Limburg-charter moet gezien worden als een warming up naar het echte werk: onafhankelijkheid. Belangenbehartiging is mooi en aardig, maar je moet de aandacht voor je belangen wel verdelen met andere provincies.........tja, "balkanisering van belangen" noem ik dat.
ik denk niet dat er in Limburg een meerderheid zal gevonden worden voor onafhankelijkheid.
wel voor meer autonomie, net zoals bij de andere regio's in Nederland.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 20:18   #20
limbeurg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 november 2012
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Waarom altijd maar kleiner & kleinere staten ??
Wat is hier mis mee? Het is zelfs beter beheersbaar dan een grote staat. In de wiskunde ga je ook differentiëren om iets hanteerbaarder te maken. Een comlex probleem ga je ook top down ontleden om het overzichtelijker te maken, Dus waarom niet met een staat (wat eigenlijk een aaneenschakeling van complexe problemen is)?
Dit zie ik zelfs als de oplossing voor Vlaanderen. Dwergstaatjes hebben bestaansrecht, zie de reeds bestaande. Opdelen i.p.v. groter worden (door op te gaan in een grote staat der Lage Landen).
Ik verbaas me dat Vlaanderen aansluiting wil bij Nederland?! Komplete waanzin!
Denk je werkelijk dat Vlaanderen een gelijke status gaat genieten als de Randstad?
Men zal Vlaanderen graag erbij hebben als belastingbetalers, maar voor de rest is het meer om Nederland groter te maken. De oost-Limburgers hebben er meer dan ervaring mee (o.a. kolenmijnsluitingen).

Laat Vlaanderen net als de Balkan uit elkaar vallen. Het gaat niet om grootschaligheid, maar om levensvatbaaarheid!

Citaat:
Democratie, dat wil zeggen het besturen van de staat door zijn burgers, behoort tot het wezen van de Nederlandse identiteit. Het is de hoogste en enig wenselijke staatsvorm, én het is de drijfveer om naar een integratie van de Lage Landen te streven. De verkozen politici organiseren zich in politieke partijen, die ideologisch of religieus zijn geïnspireerd, maar alles ingebed in de bestuurscultuur die wij gewend zijn.
Democratie schijnt een relatief begrip te zijn. Dat wat we in Nederland hebben en ook in andere landen trouwens, kan ik moeilijk als democratie omschrijven.
Dat je als halve gare met een spandoek over straat mag lopen (waar de regenten zich 0,0 van aantrekken) en dat er vooral met de vinger naar dictatoriale bewinden wordt gewezen, is voor mij geen democtratie. Al helemaal niet als de media (!) en niet de kiezer, ervoor gezorgd heeft dat we de regering hebben zoals nu. Het volk mag nu gedwee afwachten wat een stel egotrippers zich uitdenkt om aan de waanzinsnormen van Europa te voldoen. Democratie? Laat het volk beslissen oveer zichzelf en niet een groep zichzelf etablerende ignoranten.
Waanzin dat er nog mensen zijn die oprecht denken in een democratie te leven. Droom verder.
__________________
http://www.limbeurg.be
http://www.onafhankelijklimburg.be
een verenigd Limburg is meer dan de optelsom van twee Limburgen
limbeurg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be