Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juli 2011, 09:39   #161
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

[quote=Paul Nollen;5596162]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het is vooral het principe van de trombemuur dat je moet bestuderen Paul

QUOTE]


Moest eens eerst zoeken wat een trombemuur is. Dat is natuurlijk interessant. Ik heb zoiets min of meer zonder dat het toen die naam had .
De gevel (ZZW orientatie) waarachter mijn "te verwarmen kamers" liggen is gedeeltelijk zo uitgevoerd. Ik heb geen isolatie in de spouw (wel langs binnen, en ja ik ken het dauwpunt) en de buitenmuur is gedeeltelijk donkere handvorm. Die muur wordt dus warm door de zon (als ze er is) en reduceert zo de stralingsverliezen van de binnenmur in de spouw. Er is wel convectie stroming naar boven en zo door de halfopen stootvoegen van de scheerzolder wordt het daktimmerwerk gedroogd. Ook door het drukverschil tussen de spouwmuren (drukverschil over het huis) wordt deze luchtstroming, en dus de droging, beinvloed.
Wie denkt dat het plaatsen van zonnepanelen op zijn dak geen invloed heeft op de duurzaamheid zal nog even moeten afwachten. volgens mij kan men niet ongemerkt zijn huis in de schaduw plaatsen zonder dat te merken. Anders wordt het wanneer zonnepanelen als dakbedekking gebruikt worden, zij geven ook warmte af en dat zal een rol spelen voor de dakconstructie. Voor mij zijn "warmteverliezen" zeker niet altijd financiele verliezen. Ge moet ze plaatsen in het geheel van het beleven en behouden van de woning.

Paul
hé, er stond onlangs in de krant dat een ongewenst nevenwerking vanzonnepanelen:

door de donkere kleur: opwarming van het huis
en door de extra laag: minder warmteverlies

trombemuur zit wel achter glas
en er zit een gat in onderaan en bovenaan, dus de lucht circuleert zo van beneden naar boven en warmt uw kamer op

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 juli 2011 om 09:41.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 10:06   #162
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

[quote=brother paul;5596189]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht

hé, er stond onlangs in de krant dat een ongewenst nevenwerking vanzonnepanelen:

door de donkere kleur: opwarming van het huis
en door de extra laag: minder warmteverlies

trombemuur zit wel achter glas
en er zit een gat in onderaan en bovenaan, dus de lucht circuleert zo van beneden naar boven en warmt uw kamer op
Solarwall is ook begonnen achter glas maar heeft dat glas nu weggelaten. Onderhoud is niet te doen en de totale energiebalans is veel beter zonder glas.

http://solarwall.com/en/home.php

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 10:08   #163
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Staal is in principe zowat eeuwig te recycleren. Dus een relatief duurzaam materiaal, en een zinklaagje doet wonderen. Maar zelfs zo'n antiroestverf is zalig.

Wat ook interessant is, deze 'ammoniumcyclus warmtepomp'
Het probleem is niet als het nieuw is maar aan de zijkanten van het dak wordt het profiel afgezaagd. Ook het leggen van de dakpannen op het stalen profiel gebeurt niet zonder de beschermlaag te beschadigen.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 29 juli 2011 om 10:09.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 10:16   #164
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

[quote=brother paul;5596189]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht

hé, er stond onlangs in de krant dat een ongewenst nevenwerking vanzonnepanelen:

door de donkere kleur: opwarming van het huis
en door de extra laag: minder warmteverlies
De neveneffecten zullen pas duidelijk zichtbaar worden rond de tijd dat de zonnepanelen versleten zijn. de huidige generatie zonnepanelen zal dan al hopeloos verouderd zijn. Mijn gok is dat zonnepanelen zullen evolueren naar bouwelementen die stroom opwekken ook bij niet directe instraling. Zoals de
http://www.dyesol.com/ op basis van de Graetzel cel. De eerste bouwpanelen zijn geproduceerd http://www.dyesol.com/index.php?elem...roject+ppt.pdf

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 29 juli 2011 om 10:17.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 10:25   #165
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het probleem is niet als het nieuw is maar aan de zijkanten van het dak wordt het profiel afgezaagd. Ook het leggen van de dakpannen op het stalen profiel gebeurt niet zonder de beschermlaag te beschadigen.

Paul
bane toch, dat wordt op maat gemaakt en als een mecano in elkaar geknutseld ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 11:03   #166
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

[quote=Paul Nollen;5596255]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

De neveneffecten zullen pas duidelijk zichtbaar worden rond de tijd dat de zonnepanelen versleten zijn. de huidige generatie zonnepanelen zal dan al hopeloos verouderd zijn. Mijn gok is dat zonnepanelen zullen evolueren naar bouwelementen die stroom opwekken ook bij niet directe instraling. Zoals de
http://www.dyesol.com/ op basis van de Graetzel cel. De eerste bouwpanelen zijn geproduceerd http://www.dyesol.com/index.php?elem...roject+ppt.pdf

Paul
Uiteraard is er altijd winst te boeken door een soort 'prefabisering' van uw woning.

Een dak is een CUMUL van lagen, en als je die als sandwichpanelen in één keer kunt leggen,spaar je gigantisch veel tijd uit en kosten. Meestal wordt dit wel niet zo snel zichtbaar.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 11:04   #167
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
bane toch, dat wordt op maat gemaakt en als een mecano in elkaar geknutseld ?
Er zullen vele systemen bestaan ondertussen maar wat ik gezien heb waren zelfdragende isolatie panelen met ingegoten geperforeerde stalen profielen (met coating) om de pannen op te leggen. Ik vermoed polyeruthaan als isolatie met aluminium folie aan de buitenzijde. Die platen (ik schat 12 cm dik) werden op de bestaande dakconstructie aangebracht waarvan enkel de isolatie en de panlatten verwijderd werden (en sommige verrotte balken werden vervangen).

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 11:53   #168
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
  • natuurleien
  • kunstleien (vezelcement)
  • zinkleien
Die natuurleien die je laat zien zijn nagemaakte kunstleien die er uitzien als natuurleien.
Die zinkleien die je laat zien zijn zinkbanen. Geen leien.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 11:56   #169
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nope, er word niet gezegd waar de isolatie aanbracht moet worden, alleen onder het dak. Ikzelf heb het simpel gehouden.
De panlatten en de 60*60mm dwarsdragers zijn isolatievrij, en de isolatie zit tussen de 170mm dikke hoofdliggers op een appart frame, afgewerkt met gyproc.

En ik heb geen subsidie aangevraagd. Dat ze die €2 per m² in hun gat steken. Kunnen ze later niet komen zeiken.
Dat is feitelijk ook de enige goede manier.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 12:01   #170
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik heb dus ook wel geisoleerde kamers gebouwd binnen de dakconstructie (los ervan zou ik zeggen maar dat is niet waar, technisch gezien). Ik kan in de scheerzolder mijn dakconstructie zien en ik kan u verzekeren dat dat regelmatig serieus nat wordt. Condensatie en waterdoordringing (ook sneeuw) bij storm zijn daar de oorzaak van. Het is dus wel een traditionele constructie van houten daktimmerwerk en kunstleien.

Paul
Zou niet mogen hé.
Leien leggen is één. De afwerking is twee. Het lood aan de zijkanten en onder de leien door op de goede manier plaatsen. De waterloop aan de zijkanten veranderen door de hoekjes af te knippen. Binnengoten maken. Sneeuwslabben maken. Uitzetvoegen. De overlap van uw leien. Zo van die dingen dus. Dingen waar 90% van alle dakwerkers niet veel van aantrekken of dikwijls niet eens kennen of weten hoe.

In principe als het goed gedaan is komt er echt niks meer binnen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 juli 2011 om 12:02.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 12:09   #171
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zou niet mogen hé.
Leien leggen is één. De afwerking is twee. Het lood aan de zijkanten en onder de leien door op de goede manier plaatsen. De waterloop aan de zijkanten veranderen door de hoekjes af te knippen. Binnengoten maken. Sneeuwslabben maken. Uitzetvoegen. De overlap van uw leien. Zo van die dingen dus. Dingen waar 90% van alle dakwerkers niet veel van aantrekken of dikwijls niet eens kennen of weten hoe.

In principe als het goed gedaan is komt er echt niks meer binnen.
Condensatie zit altijd langs binnen en is wel de hoofdoorzaak van het nat aan de binnenkant. Bij storm kan ik u garanderen dat er weinig daken waterdicht zijn. Bij mijn overburen zie ik bij storm de watergolven omhoog over het dak lopen (is wel minder dan 45 °). Prachtig gezicht. Mijn leien hebben de normale driedubbele dekking en het dak heeft 45° helling maar bij storm recht op de dakhelling (NW) komt het water erdoor. Ik zie dat ook als ik met de hoge drukreiniger het dak reinig (mag nu niet meer, het zijn nog asbest cement leien).

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 12:12   #172
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

[quote=Paul Nollen;5596162]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het is vooral het principe van de trombemuur dat je moet bestuderen Paul

QUOTE]


Moest eens eerst zoeken wat een trombemuur is. Dat is natuurlijk interessant. Ik heb zoiets min of meer zonder dat het toen die naam had .
De gevel (ZZW orientatie) waarachter mijn "te verwarmen kamers" liggen is gedeeltelijk zo uitgevoerd. Ik heb geen isolatie in de spouw (wel langs binnen, en ja ik ken het dauwpunt) en de buitenmuur is gedeeltelijk donkere handvorm. Die muur wordt dus warm door de zon (als ze er is) en reduceert zo de stralingsverliezen van de binnenmur in de spouw. Er is wel convectie stroming naar boven en zo door de halfopen stootvoegen van de scheerzolder wordt het daktimmerwerk gedroogd. Ook door het drukverschil tussen de spouwmuren (drukverschil over het huis) wordt deze luchtstroming, en dus de droging, beinvloed.
Wie denkt dat het plaatsen van zonnepanelen op zijn dak geen invloed heeft op de duurzaamheid zal nog even moeten afwachten. volgens mij kan men niet ongemerkt zijn huis in de schaduw plaatsen zonder dat te merken. Anders wordt het wanneer zonnepanelen als dakbedekking gebruikt worden, zij geven ook warmte af en dat zal een rol spelen voor de dakconstructie. Voor mij zijn "warmteverliezen" zeker niet altijd financiele verliezen. Ge moet ze plaatsen in het geheel van het beleven en behouden van de woning.

Paul
Interessante link voor u : [http://www.nedzink.nl/documentmodule...nt_folder_id=3
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 12:18   #173
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Condensatie zit altijd langs binnen en is wel de hoofdoorzaak van het nat aan de binnenkant. Bij storm kan ik u garanderen dat er weinig daken waterdicht zijn. Bij mijn overburen zie ik bij storm de watergolven omhoog over het dak lopen (is wel minder dan 45 °). Prachtig gezicht. Mijn leien hebben de normale driedubbele dekking en het dak heeft 45° helling maar bij storm recht op de dakhelling (NW) komt het water erdoor. Ik zie dat ook als ik met de hoge drukreiniger het dak reinig (mag nu niet meer, het zijn nog asbest cement leien).

Paul
Ik zeg niet dat uw dak niet goed is hé.
Maar in principe is het waterdicht tenzij je omhoog spuit natuurlijk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 12:21   #174
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Condensatie zit altijd langs binnen en is wel de hoofdoorzaak van het nat aan de binnenkant. Bij storm kan ik u garanderen dat er weinig daken waterdicht zijn. Bij mijn overburen zie ik bij storm de watergolven omhoog over het dak lopen (is wel minder dan 45 °). Prachtig gezicht. Mijn leien hebben de normale driedubbele dekking en het dak heeft 45° helling maar bij storm recht op de dakhelling (NW) komt het water erdoor. Ik zie dat ook als ik met de hoge drukreiniger het dak reinig (mag nu niet meer, het zijn nog asbest cement leien).

Paul
mijn dak is waterdicht, hier komt geen druppel binnen ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 12:23   #175
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zeg niet dat uw dak niet goed is hé.
Maar in principe is het waterdicht tenzij je omhoog spuit natuurlijk.
Mambo zeg dat niet, hij heeft zijn dak zelf gelegd, en heeft het beter gedaan dan diegene die het hem uitgelegd heeft? Dus kom jongen, wie kan er zichzelf nu kritisch genoeg bekijkenom te zeggen van zichzelf dat hij gebrield heeft. Ik denk dat hij beter ieder panneke met silicone vastgeplakt had.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 12:27   #176
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Mambo zeg dat niet, hij heeft zijn dak zelf gelegd, en heeft het beter gedaan dan diegene die het hem uitgelegd heeft? Dus kom jongen, wie kan er zichzelf nu kritisch genoeg bekijkenom te zeggen van zichzelf dat hij gebrield heeft. Ik denk dat hij beter ieder panneke met silicone vastgeplakt had.

Silicone en tec 7; de werkinstrumenten van alle bricoleurs 1é klasse.
Siliconen zijn slechts 1 keer bij uitzondering toegestaan en dan enkel en alleen op een pannendak om iets te overlappen dat de mensen niet weten.

Voor de rest nergens.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 13:28   #177
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Mambo zeg dat niet, hij heeft zijn dak zelf gelegd, en heeft het beter gedaan dan diegene die het hem uitgelegd heeft? Dus kom jongen, wie kan er zichzelf nu kritisch genoeg bekijkenom te zeggen van zichzelf dat hij gebrield heeft. Ik denk dat hij beter ieder panneke met silicone vastgeplakt had.
Het is juist om bij uitzonderlijke weersomstanigheden waterdicht te zijn dat een onderdak gelegd wordt. Ik heb dat toen niet gedaan enkel omdat ik toen het geld niet had. Maar ik weet niet of ik het wel zou doen, nu achteraf gezien. Ik heb wel daken gelegd met waterdichte "ademende" membranen als onderdak maar ik ben daar een beetje kritisch over. Hoe "ademend" is dat membraan nog na tien jaar? Owel een volledig dicht onderdak, er zijn allerlei plaatmaterialen die daarvoor aangeboden worden (vroeger menuiserite). In Schotland (is dit een vergelijkbaar klimaat?) worden de onderdaken gelegd in planken met tand en groef. "Ademd" ook niet natuurlijk. In elk geval lijkt mij in ons klimaat een degelijke verluchting zeer belangrijk bij een conventioneel daktimmerwerk. Tenzij men de isolatie volledig aan de buitenzijde houdt en "panlatten" gebruikt in rotvrij materiaal. Dat is zowat de enige recente "isolatie" innovatie die ik positief waardeer.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 13:35   #178
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Alez ik zal degenen die bouwplannen hebben eens wat op weg helpen met hun leien.
Volgens de NBN B 44-001 moeten de volgende overlappen in functie van de helling en de klimatologische blootstelling gerespecteerd worden.

70° of meer 50 mm verticale overlap
30° �* 70° is 90 mm verticale overlap bij gewoon of gunstige ligging van het huis (klimatologisch dus)
110 mm verticale overlap bij ongunstige ligging (bv ligging aan zee of zo)
25° �* 30° is 110 mm en onderdak verplicht. Bij 130 mm is het ten zeerste aan te raden een onderdak te plaatsen, doch niet verplicht.

Het minimale formaat van de lei is een veelvoud van de overlap.
Bv hoogte van de lei is 3 maal de afstand van de overlap
Bv breedte van de lei is 2 maal de overlap

Ongunstige blootstelling is; aan zee, heuveltop, open veld, dakschild met horizontale positie van meer dan 5 meter

Ge ziet dat het dus niet enkel tegelen is allemaal.

ps; graden zijn geen percenten.

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 juli 2011 om 13:37.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 13:45   #179
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het is juist om bij uitzonderlijke weersomstanigheden waterdicht te zijn dat een onderdak gelegd wordt. Ik heb dat toen niet gedaan enkel omdat ik toen het geld niet had. Maar ik weet niet of ik het wel zou doen, nu achteraf gezien. Ik heb wel daken gelegd met waterdichte "ademende" membranen als onderdak maar ik ben daar een beetje kritisch over. Hoe "ademend" is dat membraan nog na tien jaar? Owel een volledig dicht onderdak, er zijn allerlei plaatmaterialen die daarvoor aangeboden worden (vroeger menuiserite). In Schotland (is dit een vergelijkbaar klimaat?) worden de onderdaken gelegd in planken met tand en groef. "Ademd" ook niet natuurlijk. In elk geval lijkt mij in ons klimaat een degelijke verluchting zeer belangrijk bij een conventioneel daktimmerwerk. Tenzij men de isolatie volledig aan de buitenzijde houdt en "panlatten" gebruikt in rotvrij materiaal. Dat is zowat de enige recente "isolatie" innovatie die ik positief waardeer.

Paul
Het nieuwere systeem is een beetje op basis van passief bouwen.
Je timmert onder je kepers allemaal latten en legt daar de isolatie in, beetje zoals je bakken zou maken. En de buitenkant werk je dan traditioneel af.
Menuiserite is een top product. Dat is onrotbaar. Maar je moet voor de strakke delen de dubbel geperste nemen en voor bochtenwerk de enkel geperste.
Velen leggen enkel de enkel geperste.
Menuserite krimpt echter bij koude. Je moet dat dus in de zomer plaatsen zodat hij zich altijd goed opspant en strak zit.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 13:47   #180
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alez ik zal degenen die bouwplannen hebben eens wat op weg helpen met hun leien.
Volgens de NBN B 44-001 moeten de volgende overlappen in functie van de helling en de klimatologische blootstelling gerespecteerd worden.

70° of meer 50 mm verticale overlap
30° �* 70° is 90 mm verticale overlap bij gewoon of gunstige ligging van het huis (klimatologisch dus)
110 mm verticale overlap bij ongunstige ligging (bv ligging aan zee of zo)
25° �* 30° is 110 mm en onderdak verplicht. Bij 130 mm is het ten zeerste aan te raden een onderdak te plaatsen, doch niet verplicht.

Het minimale formaat van de lei is een veelvoud van de overlap.
Bv hoogte van de lei is 3 maal de afstand van de overlap
Bv breedte van de lei is 2 maal de overlap

Ongunstige blootstelling is; aan zee, heuveltop, open veld, dakschild met horizontale positie van meer dan 5 meter

Ge ziet dat het dus niet enkel tegelen is allemaal.

ps; graden zijn geen percenten.
bouwen aan een zesde van de prijs mag wat studiewerk kosten ook hé .

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be