Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2012, 18:27   #481
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik geloof ook dat lokale overheden mee verantwoordelijkheid moeten gaan dragen voor de stopplaatsen op hun grondgebied, maar wil toch enige correcties aanbrengen. Sommige gemeentes krijgen immers wel heel wat haltes te onderhouden, terwijl andere soms (gratis?) mee kunnen profiteren van een halte in een nabijgelegen gemeente, voorbeelden: gemeente Herzele met haltes in Terhagen, Herzele en Hillegem, of gemeente Lint, dat al aan de achterkant van station Kontich begint.
Toch wil ik wel pleiten voor een zekere eenvormigheid in de halte-accomodatie, zodat je niet in station A een verwarmde wachtzaal, zitbanken in het grijs, en rode verlichtingspalen, en 2 haltes verder, in een station met evenveel opstappers, geen wachtzaal hebt, een veel te krap bushokje als afdak, rode zitbanken, maar wel een digitaal informatiebord dat dan in de andere halte ontbreekt.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:12   #482
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geniaal. Musolini heeft dat ook al gedaan in de jaren 20-30. Zonder computer.
Dat Mussolini de treinen in Italië op tijd deed rijden is een mythe.
http://www.snopes.com/history/govern/trains.asp
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:18   #483
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
En toch neemt het aantal treinreizigers in het VK toe. Treinen naar Londen zitten vol tijdens de spits. Hoe kan iets tegelijkertijd te duur zijn en te populair?

Wat de vergelijking met Spanje betreft: Zoek eens uit hoeveel het kost om van Malaga naar Figueres te geraken...

Edit: Wat de vergelijking met Frankrijk betreft: In het aangehaalde voorbeeld krijg je voor je Franse abonnement een trein per uur die er 50 minuten over doet, terwijl je in het VK een trein elke kwartier krijgt die er 40 minuten of minder over doet... En in de Britse trein kan je ook nog eens koffie krijgen, terwijl die Franse trein niet eens toiletten heeft...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 24 september 2012 om 08:30.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:19   #484
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En toch neemt het aantal treinreizigers in het VK toe. Treinen naar Londen zitten vol tijdens de spits. Hoe kan iets tegelijkertijd te duur zijn en te populair?
Monopolie van de trein : met de auto geraak je de stad gewoonweg niet meer binnen ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:23   #485
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Tenslotte moeten ook de perrons enkel nog toegankelijk zijn voor passagiers en personeel, naar analogie met de Brusselse metro. Op ongelijkvloerse stations is dat geen probleem, daar kan de toegang tot de perrons gebeuren via toegangscontrole aan de trappen. Voor de gelijkvloerse perrons kunnen er over X-aantal kilometer spoor aan beide kanten omheiningen gebouwd worden zodat niemand zich via het spoor toegang verschaft tot de perrons.

De toegang verloopt via poortjes zoals nu bij de MIVB. Op die manier worden treinen véél veiliger en veel interessanter voor zowel passagiers als personeel dat tegenwoordig met totaal ongeoorloofd geweld geconfronteerd wordt, wat op (middel)lange termijn ook weer zal leiden tot meer inkomsten.
De perrons afsluiten met poortjes is geen goed idee. Je wil juist dat reizigers vlot van op de trein kunnen komen, zonder veel omwegen, met korte loopwegen vanaf de fietsenstalling of de bushalte. Dus wil je vooral veel ingangen. Op onbemande stations zijn poortjes al helemaal niet mogelijk.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 24 september 2012 om 08:24.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:26   #486
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Monopolie van de trein : met de auto geraak je de stad gewoonweg niet meer binnen ?
De trein heeft helemaal geen monopolie. Er zijn ook nog bussen. En er zijn ook nog andere steden... London is gewoon zo aantrekkelijk als plek om te wonen en te werken dat men de dure treinkaartjes er bij neemt.

De lagere prijzen in andere steden zijn voor een flink deel te wijten aan subsidies, en aan de lagere koopkracht van de bevolking. Het OV rond Londen is grotendeels kostendekken, wat op zich eigenlijk een goede zaak is.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:28   #487
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De trein heeft helemaal geen monopolie. Er zijn ook nog bussen. En er zijn ook nog andere steden... London is gewoon zo aantrekkelijk als plek om te wonen en te werken dat men de dure treinkaartjes er bij neemt.

De lagere prijzen in andere steden zijn voor een flink deel te wijten aan subsidies, en aan de lagere koopkracht van de bevolking. Het OV rond Londen is grotendeels kostendekken, wat op zich eigenlijk een goede zaak is.
Ik denk dat die bussen even vast staan in het verkeer als de auto's.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:32   #488
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik denk dat die bussen even vast staan in het verkeer als de auto's.
Nee. Tegenwoordig reis ik in Londen zelfs hoofdzakelijk met de bus, omdat die tegenwoordig best vlot vooruitkomen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:37   #489
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Nee. Tegenwoordig reis ik in Londen zelfs hoofdzakelijk met de bus, omdat die tegenwoordig best vlot vooruitkomen.
Ik ben er nog maar één keer geweest en ik ga er nooit meer terug. Al het verkeer stond overal stil en als het niet stil stond had het geen greintje respect voor voetgangers. De lelijkste lawaaierigste stad ooit. Althans dat was mijn eerste indruk.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 08:43   #490
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik ben er nog maar één keer geweest en ik ga er nooit meer terug. Al het verkeer stond overal stil en als het niet stil stond had het geen greintje respect voor voetgangers. De lelijkste lawaaierigste stad ooit. Althans dat was mijn eerste indruk.
Ik kom graag in London. Mijn ervaring is dat het verkeer juist wel respect heeft voor voetgangers. Meer dan in Brussel alleszins.
Een paar weken terug was ik even in Londen, enkel maar om van trein te veranderen. Wat mij opviel was hoe er in de stations overal personeel rondliep dat spontaan aanbood om je te helpen als je er een beetje verloren bij liep. De manier waarop men in stations alle haltes van een trein op de borden aankondigt is ook best handig.
Kan de NMBS nog wat van leren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 09:57   #491
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Maar vanwaar komen al die verliezen dan?
http://www.vacature.com/carriere/tre...-een-f1-piloot

Citaat:
Opleiding: diploma secundair onderwijs, met optie in de boekhouden en bedrijfsbeheer
Aantal jaren bij NMBS: 10 jaar
Salaris: Het salaris bestaat uit 2 delen: één vast gedeelte van 3.000 euro bruto (bedrag na een anciënniteit van 12 tot 15 jaar, voor een starter is het vaste startbedrag 2.300 euro bruto) + premies (voor nacht- en weekendwerk, het aantal lijnen en type locomotieven waarvoor je een opleiding hebt gevolgd) die maandelijks 400 tot 500 euro bruto opleveren + gratis openbaar vervoer voor partner en kinderen + maaltijdcheques
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 22:44   #492
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als die 8 uur rijdt is dat geen probleem maar die uren die hij stilstaat. Ze zouden hem eens moeten betalen per kilometer.
Ik denk, ik kan het absoluut niet bevestigen, maar volgens mij doet een chauffeur op 8 uur meer kilometers dan een treinbestuurden, ook op 8 uur.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 23:04   #493
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Ze staken alweer.
Nog liever de camionnekes halfvol door het gewicht dan de trein op.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 09:47   #494
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik kan in de privé beginnen aan 3100 euro bruto, 800 euro premie en een bedrijfswagen er bovenop voor 0 jaar anciënniteit.
Maar ik doe dat niet omdat ik dan bij de eerste de beste crisis op straat lig. Of omdat de eerste keer dat ik langdurig ziek ben op latere leeftijd op straat lig. En omdat de werkomstandigheden zo zijn dat ik die job nooit aankan tot aan mijn pensioen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 09:54   #495
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Als die 8 uur rijdt is dat geen probleem maar die uren die hij stilstaat. Ze zouden hem eens moeten betalen per kilometer.
Ik denk, ik kan het absoluut niet bevestigen, maar volgens mij doet een chauffeur op 8 uur meer kilometers dan een treinbestuurden, ook op 8 uur.
Dat klopt denk ik. Ik doe meestal niet meer dan 500 km (route die ikzelf veel rij zelfs nooit meer dan 400km) op 8 uur. Dat is wel met tussen de 1500 ton en de 3500 ton. Niet met 20 ton.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 25 september 2012 om 09:58.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 16:10   #496
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Het kan efficiënter, maar daar zijn niet de bestuurders voor verantwoordelijk. Bij de verdeling van het werk zou het kunnen worden georganiseerd dat iemand, mits een kleine pauze, constant aan het bollen is, ipv ergens te moeten wachten, ergens zonder trein te moeten terugkeren, etc.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 16:59   #497
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
http://www.vacature.com/carriere/tre...-een-f1-piloot
Citaat:
Opleiding: diploma secundair onderwijs, met optie in de boekhouden en bedrijfsbeheer
Aantal jaren bij NMBS: 10 jaar
Salaris: Het salaris bestaat uit 2 delen: één vast gedeelte van 3.000 euro bruto (bedrag na een anciënniteit van 12 tot 15 jaar, voor een starter is het vaste startbedrag 2.300 euro bruto) + premies (voor nacht- en weekendwerk, het aantal lijnen en type locomotieven waarvoor je een opleiding hebt gevolgd) die maandelijks 400 tot 500 euro bruto opleveren + gratis openbaar vervoer voor partner en kinderen + maaltijdcheques
Is uw punt nu dat ze verlies draaien omdat de treinchauffeurs te weinig verdienen???
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 19:33   #498
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Maaseik
Berichten: 2.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De perrons afsluiten met poortjes is geen goed idee. Je wil juist dat reizigers vlot van op de trein kunnen komen, zonder veel omwegen, met korte loopwegen vanaf de fietsenstalling of de bushalte. Dus wil je vooral veel ingangen. Op onbemande stations zijn poortjes al helemaal niet mogelijk.
Oké, maar ik voorzie ook geen poortjes per perron natuurlijk. Ik bekijk het eerder als een passagierszone waar enkel passagiers en personeel kunnen komen, zoiets als in een luchthaven. Een zone met voldoende toegangspoortjes om een zo groot mogelijke instroom mogelijk te maken. De uitstroom kan gebeuren via de gangen die je ook op Brussels Airport ziet om te verhinderen dat mensen die de steriele zone net verlaten hebben ze terug kunnen betreden.

En waarom kunnen ze niet op onbemande stations? Die stations zijn net onbemand omdat er een kleiner passagiersverloop is en doorgaans hebben deze stations ook maar twee perronsporen. Daar moet men dan voldoende poortjes voorzien zodat een defect poortje geen probleem hoeft te zijn. En dan nog mobiele ploegen per regio die dit soort mankementjes oplossen.

Hoe je het ook draait of keert, maar om alle - of toch minstens zoveel mogelijk - lijnen interessanter te maken voor de passagiers zou je het schorem er toch vanaf moeten houden zodat ze veiliger worden en tenzij je op alle risicotreinen in dit land enkele politiemensen (en dan nog zoals blijkt uit de vele verhalen van NMBS treinbegeleiders) kan zetten, zijn het afsluiten van de perrons de enige oplossing.

Zo kan men op langere termijn ook evolueren naar meer treinen met éénmansbediening.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 20:19   #499
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
En waarom kunnen ze niet op onbemande stations? Die stations zijn net onbemand omdat er een kleiner passagiersverloop is en doorgaans hebben deze stations ook maar twee perronsporen. Daar moet men dan voldoende poortjes voorzien zodat een defect poortje geen probleem hoeft te zijn. En dan nog mobiele ploegen per regio die dit soort mankementjes oplossen.
Het gaat er niet alleen om of het technisch mogelijk is alle stations met poortjes af te sluiten, maar ook of het wel de kosten waard is. Neem een halte met pakweg 200 opstappende reizigers per dag (dat zijn nog lang niet de kleinsten trouwens). Is het het echt waard om daar heel het perron met hoge hekken of draad van minstens 2 meter hoog (mét prikkeldraad, anders kruipen ze er gewoon over) af te zetten, minstens een poortje of 10, én draad in de wijde omgeving van het station, om een paar potentiële zwartrijders tegen te houden? Dat lijkt me niet. Zelfs de Londense metro heeft stations buiten het centrum waar geen poortjes staan.

Regelmatige controles zijn wat dat betreft veel efficiënter. Je hoeft geen poortjes te hebben om eenmansbediening in te voeren: zorg voor voldoende 'vliegende' controleteams die in groep werken, en het kan ook. En veel doeltreffender tegenover potentiële agressieve klanten.

Citaat:
Hoe je het ook draait of keert, maar om alle - of toch minstens zoveel mogelijk - lijnen interessanter te maken voor de passagiers zou je het schorem er toch vanaf moeten houden zodat ze veiliger worden
'onveiligheid' is echt niet het grootste probleem van de NMBS hoor. Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld op een trein. En ook die onveiligheid kan je perfect aanpakken door regelmatig in groep te controleren, en streng op te treden tegen overtreders.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 19:35   #500
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Stations afsluiten gaat ook helemaal tegen de filosofie in van de NMBS om de (grotere) stations meer te laten zijn dan zuiver plaatsen waar men op de trein stapt. De idee is dat, net zoals in Duitsland of Zwitserland, stations ook bezocht worden door mensen die niet de trein willen nemen, maar enkel iets nodig hebben.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be