Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2010, 20:02   #1
Moslim!
Parlementslid
 
Moslim!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2010
Berichten: 1.626
Standaard Darwin verklaart niets

In het jaar van Darwin en terwijl een Beagle II de reis van Darwin opnieuw vaart, bekijkt rabbijn Evers de door Charles Darwin ontwikkelde evolutietheorie vanuit Bijbels perspectief. Het overleven van de sterkste? Dat kan toch niet het enige doel hier op aarde zijn! Een van de grootste bedreigingen voor het Jodendom was de evolutietheorie. Sinds Darwin werd het geloof zwaar op de proef gesteld. De evolutieleer staat lijnrecht tegenover de Scheppingstheorie. De “survival of the fittest” is niets anders dan een tautologie. Wie overleven? Degenen, die het sterkst of het meest toegerust zijn om te overleven. Waarom bestaat u nog anno nu? Omdat u kennelijk afstamt van mensen, die het best het hoofd konden bieden aan dodelijke omgevingsinvloeden. Het verklaart niets. Het stelt alleen maar.
Bovendien rechtvaardigt het het recht van de sterkste. De sterkste overleeft. Dat is kennelijk het enige doel hier op aarde: overleven. Ik vind zijn theorie onmenselijk. De Tora predikt liefde, recht, altruïsme en medemenselijkheid. De Grondwet van Darwin ademt de geest van een puur fysieke overlevingsstrategie en kent als enige norm: hoe overleef IK? Iedere vezel van de Tora verzet zich tegen deze totaal onethische levenstheorie.

Darwin verklaart niets. Hij schuift het probleem alleen maar een paar miljard jaar terug in de tijd. Ook hij moet ons uitleggen waar tijd, plaats en materie vandaan komen. En dat doet hij niet. Juist vele wetenschappers staan versteld van de complexiteit, systematiek, wetmatigheid en onderlinge verwevenheid van de natuur. Het Intelligente natuurDesign frappeert iedereen. Dat kan geen toeval zijn.

Mensen gingen nadenken over mogelijke alternatieven omdat de Scheppingstheorie zeer veel morele gevolgen heeft. Als je in G-d gelooft, zul je Hem ook moeten gehoorzamen. Waarom nemen zovelen Darwins theorie klakkeloos over? Darwin plaatst de Genesis enkele miljarden jaren terug. Geen eisen van G-d meer, geen normen of waarden. Maar hij lost de vraag naar het ontstaan van tijd, ruimte en materie niet op. Darwins winst is overzichtelijkheid. Een geleidelijk proces van eencelligen naar dier en mens is voor de simpele geest te bevatten en bovendien waardevrij.
Maar vroeg of laat slaat een gevoel van zinloosheid toe. Wat is het nut van alles? Wat is die drive van de ‘fittest’ (besten) om te overleven? Waar gaat dit naar toe? Waar is het einde van deze onbeperkte verbetering van de soort? Darwins aantrekkingskracht ligt in het gebrek aan waarden en normen. Zin en betekenis van het leven vervagen. Wanneer wij van eencelligen stammen, vervalt elke religieuze eis. Maar geschapen door een normerende G-d moeten wij voldoen aan allerlei hoogstaande opdrachten.
Zonder religieus besef is alles toegestaan. Religie biedt het kader. Met alle morele en ethische voorschriften van de Tora kunnen wij een verantwoorde maatschappij opbouwen. Het kan zijn, dat niet alle individuen de hoge waarden en normen kunnen halen of waarmaken. Maar het Jodendom biedt in ieder geval het kader. En erkent, dat wij als morele wezens geschapen zijn. En eist ook, dat de mens zijn morele en ethische gevoel gebruikt en praktiseert.
bron: nederlands israelitisch kerkgenootschap
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 20:16   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Een scheppingsverhaal over 6000 jaar verklaart natuurlijk veel meer.
Gemakkelijker te begrijpen is het natuurlijk wel.
Een god die zoals de mens de dingen maakt en daarvoor wilt bewondert worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 20:18   #3
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.829
Standaard

Darwin wordt verklaard in mijn atoomtheorie.

Want het zijn de microwezentjes (God) die de hele evolutie hebben geschapen.

Aldus zijn wetenschap en religie met elkander verzoend.




WAAROM MOETEN ATOMEN INTELLIGENTIE BEZITTEN?
Onze maatschappij functioneert ook niet vanzelf, maar berust op onze intelligentie, terwijl ons lichaam nog veel ingewikkelder is dan onze maatschappij en ons lichaam zou vanzelf functioneren.
Dat vind ik dan onlogisch.
Volgens mij is ons lichaam ook weer een maatschappij op zichzelf, met daarin 10^40 microwezens, die ons lichaam besturen en alles dus draaiende houden.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:09   #4
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een scheppingsverhaal over 6000 jaar verklaart natuurlijk veel meer.
Gemakkelijker te begrijpen is het natuurlijk wel.
Een god die zoals de mens de dingen maakt en daarvoor wilt bewondert worden.
Tuurlijk klopt dat verhaaltje en dino's liepen samen met Adam en Eva op aard
Kijk zelf maar : http://creationmuseum.org/
Wel vervelend die carbon14 methode. We vinden maar geen dino's met dezelfde leeftijd als menselijke skeletten.
Vade retro scientifico

Laatst gewijzigd door Cdude : 2 september 2010 om 21:10.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:25   #5
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
In het jaar van Darwin en terwijl een Beagle II de reis van Darwin opnieuw vaart, bekijkt rabbijn Evers de door Charles Darwin ontwikkelde evolutietheorie vanuit Bijbels perspectief. Het overleven van de sterkste? Dat kan toch niet het enige doel hier op aarde zijn! Een van de grootste bedreigingen voor het Jodendom was de evolutietheorie. Sinds Darwin werd het geloof zwaar op de proef gesteld. De evolutieleer staat lijnrecht tegenover de Scheppingstheorie. De “survival of the fittest” is niets anders dan een tautologie. Wie overleven? Degenen, die het sterkst of het meest toegerust zijn om te overleven. Waarom bestaat u nog anno nu? Omdat u kennelijk afstamt van mensen, die het best het hoofd konden bieden aan dodelijke omgevingsinvloeden. Het verklaart niets. Het stelt alleen maar.
Bovendien rechtvaardigt het het recht van de sterkste. De sterkste overleeft. Dat is kennelijk het enige doel hier op aarde: overleven. Ik vind zijn theorie onmenselijk. De Tora predikt liefde, recht, altruïsme en medemenselijkheid. De Grondwet van Darwin ademt de geest van een puur fysieke overlevingsstrategie en kent als enige norm: hoe overleef IK? Iedere vezel van de Tora verzet zich tegen deze totaal onethische levenstheorie.

Darwin verklaart niets. Hij schuift het probleem alleen maar een paar miljard jaar terug in de tijd. Ook hij moet ons uitleggen waar tijd, plaats en materie vandaan komen. En dat doet hij niet. Juist vele wetenschappers staan versteld van de complexiteit, systematiek, wetmatigheid en onderlinge verwevenheid van de natuur. Het Intelligente natuurDesign frappeert iedereen. Dat kan geen toeval zijn.

Mensen gingen nadenken over mogelijke alternatieven omdat de Scheppingstheorie zeer veel morele gevolgen heeft. Als je in G-d gelooft, zul je Hem ook moeten gehoorzamen. Waarom nemen zovelen Darwins theorie klakkeloos over? Darwin plaatst de Genesis enkele miljarden jaren terug. Geen eisen van G-d meer, geen normen of waarden. Maar hij lost de vraag naar het ontstaan van tijd, ruimte en materie niet op. Darwins winst is overzichtelijkheid. Een geleidelijk proces van eencelligen naar dier en mens is voor de simpele geest te bevatten en bovendien waardevrij.
Maar vroeg of laat slaat een gevoel van zinloosheid toe. Wat is het nut van alles? Wat is die drive van de ‘fittest’ (besten) om te overleven? Waar gaat dit naar toe? Waar is het einde van deze onbeperkte verbetering van de soort? Darwins aantrekkingskracht ligt in het gebrek aan waarden en normen. Zin en betekenis van het leven vervagen. Wanneer wij van eencelligen stammen, vervalt elke religieuze eis. Maar geschapen door een normerende G-d moeten wij voldoen aan allerlei hoogstaande opdrachten.
Zonder religieus besef is alles toegestaan. Religie biedt het kader. Met alle morele en ethische voorschriften van de Tora kunnen wij een verantwoorde maatschappij opbouwen. Het kan zijn, dat niet alle individuen de hoge waarden en normen kunnen halen of waarmaken. Maar het Jodendom biedt in ieder geval het kader. En erkent, dat wij als morele wezens geschapen zijn. En eist ook, dat de mens zijn morele en ethische gevoel gebruikt en praktiseert.
bron: nederlands israelitisch kerkgenootschap
Goeie god, waar moet ik hier beginnen?

"Survival of the fittest" =/= overleving van degenen met de meeste fysieke kracht. Het is eerder "Survival of the ones that fit the best", degenen die het beste in de omgeving passen overleven. Fysieke kracht speelt daar zeker een rol in, maar andere dingen zoals groepsgedrag, camouflage, loktechnieken, jaagtechnieken, etc. spelen ook een zéér grote rol. Iemand die iets wist over de evolutietheorie zou meteen zien dat het "het recht van de sterkste" Niet rechtvaardigt.

De evolutietheorie moet NIET uitleggen waar materie, tijd en plaats vandaan komen. Dat is het gebied van andere wetenschappers, in dit geval astronomen (bigbang theorie). Deze twee theorieën kunnen perfect apart bestaan. Evolutie spreekt alleen maar over de ontwikkeling van het leven na het ontstaan van de eerste cel. En als je niet ziet hoe normen en waarden passen in een soort die is geëvolueerd om samen te werken in sociale groepen, kan je beter teruggaan naar het eerste middelbaar.

Dit is een artikel vol intellectuele oneerlijkheid of ignorantie. Pick one

Laatst gewijzigd door Dionysus : 2 september 2010 om 21:26.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:31   #6
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Is het weer zo ver?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:33   #7
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Goeie god, waar moet ik hier beginnen?

"Survival of the fittest" =/= overleving van degenen met de meeste fysieke kracht. Het is eerder "Survival of the ones that fit the best", degenen die het beste in de omgeving passen overleven. Fysieke kracht speelt daar zeker een rol in, maar andere dingen zoals groepsgedrag, camouflage, loktechnieken, jaagtechnieken, etc. spelen ook een zéér grote rol. Iemand die iets wist over de evolutietheorie zou meteen zien dat het "het recht van de sterkste" Niet rechtvaardigt.

De evolutietheorie moet NIET uitleggen waar materie, tijd en plaats vandaan komen. Dat is het gebied van andere wetenschappers, in dit geval astronomen (bigbang theorie). Deze twee theorieën kunnen perfect apart bestaan. Evolutie spreekt alleen maar over de ontwikkeling van het leven na het ontstaan van de eerste cel. En als je niet ziet hoe normen en waarden passen in een soort die is geëvolueerd om samen te werken in sociale groepen, kan je beter teruggaan naar het eerste middelbaar.

Dit is een artikel vol intellectuele oneerlijkheid of ignorantie. Pick one
Welcome to the world of religion.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 10:20   #8
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
In het jaar van Darwin en terwijl een Beagle II de reis van Darwin opnieuw vaart, bekijkt rabbijn Evers de door Charles Darwin ontwikkelde evolutietheorie vanuit Bijbels perspectief. Het overleven van de sterkste? Dat kan toch niet het enige doel hier op aarde zijn! Een van de grootste bedreigingen voor het Jodendom was de evolutietheorie. Sinds Darwin werd het geloof zwaar op de proef gesteld. De evolutieleer staat lijnrecht tegenover de Scheppingstheorie. De “survival of the fittest” is niets anders dan een tautologie. Wie overleven? Degenen, die het sterkst of het meest toegerust zijn om te overleven. Waarom bestaat u nog anno nu? Omdat u kennelijk afstamt van mensen, die het best het hoofd konden bieden aan dodelijke omgevingsinvloeden. Het verklaart niets. Het stelt alleen maar.
Bovendien rechtvaardigt het het recht van de sterkste. De sterkste overleeft. Dat is kennelijk het enige doel hier op aarde: overleven. Ik vind zijn theorie onmenselijk. De Tora predikt liefde, recht, altruïsme en medemenselijkheid. De Grondwet van Darwin ademt de geest van een puur fysieke overlevingsstrategie en kent als enige norm: hoe overleef IK? Iedere vezel van de Tora verzet zich tegen deze totaal onethische levenstheorie.
zo is het: de visie van Darwin is zeer primitief.

De wil tot overleven is slechts een natuurlijke basis.

De inhoud van het leven is veel meer dan dat, bijvoorbeeld om het leven te begrijpen en ook te genieten en cultuur te scheppen en als hoogste om één te zijn met God.

Bovendien heeft het leven niet alleen de wil tot overleven, maar evenzeer een wil om te sterven.

Eenheid van beiden: overleven en sterven is de voortplanting, die het sterven weer teniet doet in de geboorte van een volgend geslacht.

Maar tevens leidt de eigen dood tot een wedergeboorte in de hemel, waar de mens het eeuwige leven geniet, omdat de mens wezenlijk goddelijk is naar zijn geest en innerlijke ziel en innerlijke voorstelling.

Maar ook reeds op aarde kan de mens innerlijk in de hemel zijn.

Dit alles is zoveel meer dan wat Darwin beweert.
Hij is in wezen een goddeloze barbaar.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 10:24   #9
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Darwin wordt verklaard in mijn atoomtheorie.

Want het zijn de microwezentjes (God) die de hele evolutie hebben geschapen.

Aldus zijn wetenschap en religie met elkander verzoend.




WAAROM MOETEN ATOMEN INTELLIGENTIE BEZITTEN?
Onze maatschappij functioneert ook niet vanzelf, maar berust op onze intelligentie, terwijl ons lichaam nog veel ingewikkelder is dan onze maatschappij en ons lichaam zou vanzelf functioneren.
Dat vind ik dan onlogisch.
Volgens mij is ons lichaam ook weer een maatschappij op zichzelf, met daarin 10^40 microwezens, die ons lichaam besturen en alles dus draaiende houden.
waar komen de microwezentjes vandaan? En wat bestuurt die microwezentjes?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 10:32   #10
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
waar komen de microwezentjes vandaan? En wat bestuurt die microwezentjes?
De microwezentjes komen voort uit de nog veel kleinere en hogere mini-microwezentjes, die hen ook besturen.

Enzovoort.

De ware grondslag van het leven is daarom niet het Niets van een zogenaamde Oerknal, maar het oneindige systeem van een oneindige reeks van steeds hogere culturen in de microkosmos.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 11:23   #11
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
waar komen de microwezentjes vandaan? En wat bestuurt die microwezentjes?
Don't go there Pieke ...
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 11:28   #12
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Don't go there Pieke ...
ik had al spijt de seconde nadat ik op Antwoord versturen had gedrukt
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 11:35   #13
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ik had al spijt de seconde nadat ik op Antwoord versturen had gedrukt
Ik voorspel een antwoord(als je die spam zo kan noemen) in de zin van "LEES MIJN BIJBEL" en dan een, voor de 10.000ste keer een evenveel keren weerlegde , circelredenatie.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 11:36   #14
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Ik voorspel een antwoord(als je die spam zo kan noemen) in de zin van "LEES MIJN BIJBEL" en dan een, voor de 10.000ste keer een evenveel keren weerlegde , circelredenatie.
A learning experience is one of those
things that says, 'You know that thing you just did? Don't do that."

__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 12:32   #15
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
A learning experience is one of those
things that says, 'You know that thing you just did? Don't do that."

*grinnik*
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 12:33   #16
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Ik voorspel een antwoord(als je die spam zo kan noemen) in de zin van "LEES MIJN BIJBEL" en dan een, voor de 10.000ste keer een evenveel keren weerlegde , cirkelredenatie.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 12:35   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
Dat kan toch niet het enige doel hier op aarde zijn!
Eerst en vooral is de evolutietheorie geen doelstellende theorie. Daarnaast is een opmerking als "dat kan toch niet het enige zijn!" volstrekt inhoudsloos.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 13:27   #18
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Ik voorspel een antwoord(als je die spam zo kan noemen) in de zin van "LEES MIJN BIJBEL" en dan een, voor de 10.000ste keer een evenveel keren weerlegde , circelredenatie.
Waar is die weerlegging dan?

Ons heelal komt niet uit Niets ( zeer dom om dat te denken ), maar uit een oneindige reeks van steeds hogere culturen.

Open staan voor een nieuw idee: dat is de grote kunst.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 13:29   #19
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
A learning experience is one of those
things that says, 'You know that thing you just did? Don't do that."

het behoeft echt niet in het engels gezegd te worden.

Nadenken: dat is de grote kunst.

Want wat de wetenschap beweert, dat klopt voor geen hout.

Maar wat harriechristus beweert is volkomen logisch.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 13:31   #20
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Eerst en vooral is de evolutietheorie geen doelstellende theorie.
inderdaad niet, omdat de wetenschap geen doel erkent en op zichzelf ook doelloos is.
De evolutie zelf is echter doelgericht als eindeloze ontwikkeling naar een steeds hogere cultuur.
Ons volgende doel is met name het heelal te veroveren.
Citaat:
Daarnaast is een opmerking als "dat kan toch niet het enige zijn!" volstrekt inhoudsloos.
nee: het is een juist opmerking.

Er is veel meer in het leven dan slechts te overleven.

Zeer dom om dat te denken.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be