Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2012, 22:37   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Bij je eerste drie voorbeelden ontbreekt de organische band stad/rand die de situatie zo specifiek maakt. Je kunt Marokkaanse Borgerhoutenaars moeilijk zien als randstedelingen van een Marokkaanse kern waar ze dagdagelijks mee in verbinding staan. Er is een mentaal/cultureel contact, maar het is niet zo dat ze dagelijks heen en weer pendelen tussen Borgerhout en Marokko om er te gaan werken, uit te gaan, te gaan winkelen of wat dan ook. Bijgevolg speelt niet dezelfde organische dynamiek zoals ik die geschetst heb.
Eigenlijk begint u over andere dingen, terwijl u het eerder gewoon had over het feit: er is een bevolking die een andere taal spreekt, dus moet de overheid zich maar aanpassen. Dat was uw naakte stelling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 22:44   #22
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.267
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
....er is een bevolking die een andere taal spreekt, dus moet de overheid zich maar aanpassen. ...
Ik hoor zelfs de NVA roepen dat de overheid er in de eerste plaats voor de burgers is...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 22:47   #23
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk begint u over andere dingen, terwijl u het eerder gewoon had over het feit: er is een bevolking die een andere taal spreekt, dus moet de overheid zich maar aanpassen. Dat was uw naakte stelling.
Ik heb van meetaf aan deze stelling gekoppeld aan de stad/rand-dynamiek. Ik ben er niet voor gewonnen dat mensen zich maar lukraak ergens gaan vestigen en dan het recht opeisen om in hun eigen taal bediend te worden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 22:51   #24
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie geen enkele beperking, want we leven niet meer in de tijd van paard en kar. Hoeveel minuten, denkt u, duurt het voor u vanuit Brussel bijvoorbeeld in Waterloo of Terhulpen bent?
Dat zal voor iedereen anders zijn. Sommige mensen willen, om allerlei redenen, fysiek dichtbij de stad of in een specifieke gemeente wonen, anderen zien er geen graten in om wat meer kilometers te malen. Voor die eerste groep is er dus wel degelijk een beperking.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 22:53   #25
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.267
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik heb van meetaf aan deze stelling gekoppeld aan de stad/rand-dynamiek. Ik ben er niet voor gewonnen dat mensen zich maar lukraak ergens gaan vestigen en dan het recht opeisen om in hun eigen taal bediend te worden.
Dan ben ik wel nieuwsgierig waar die Rand van Brussel volgens jou dan precies ophoudt. Wezembeek? Asse? Denderleeuw? Mechelen? Of is die grens flexibel, naar gelang het aantal burgers dat zich Franstalig verklaart?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 22:54   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat zal voor iedereen anders zijn. Sommige mensen willen, om allerlei redenen, fysiek dichtbij de stad of in een specifieke gemeente wonen, anderen zien er geen graten in om wat meer kilometers te malen. Voor die eerste groep is er dus wel degelijk een beperking.
Een beperking die ze zelf gekozen hebben. Iedereen moet leren leven met de gevolgen van zijn of haar beslissingen, dunkt me.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 23:08   #27
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dan ben ik wel nieuwsgierig waar die Rand van Brussel volgens jou dan precies ophoudt. Wezembeek? Asse? Denderleeuw? Mechelen? Of is die grens flexibel, naar gelang het aantal burgers dat zich Franstalig verklaart?
Ik ga mij daar niet persoonlijk over uitspreken. Daarvoor zou ik van elke gemeente afzonderlijk een aantal parameters in kaart moeten kunnen brengen. Men kan daarbij bijvoorbeeld kijken naar fysieke bewegingen tussen stad en ommeland (pendelbewegingen, verplaatsing in functie van vrije tijd, handel, onderwijs, etc.). In dat opzicht is het ook interessant te kijken naar de gemeenten waar anderstaligen effectief in aantal groeien. De "ontnederlandsing" is immers op zichzelf een symptoom en daarom een geschikte rekeneenheid.

Een en ander neemt niet weg dat men dit soort evoluties beleidsmatig kan bijsturen, d.w.z. kanaliseren, bijvoorbeeld door het voor Franstaligen aantrekkelijker te maken om zich ten zuiden van Brussel te vestigen i.p.v. ten noorden, zodat op termijn Brussel niet langer als een enclave moet opereren en er een "natuurlijk" Franstalig suburbaan gebied groeit dat Brussel met Wallonië verbindt.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 23:09   #28
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een beperking die ze zelf gekozen hebben. Iedereen moet leren leven met de gevolgen van zijn of haar beslissingen, dunkt me.
Die beperking is niet dezelfde voor Frans- en Nederlandstaligen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 23:11   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Die beperking is niet dezelfde voor Frans- en Nederlandstaligen.
Kom, kom, we leven niet meer in de tijd dat het overgrote deel van de mensen hun verplaatsingen te voet op de klompen deden. Wat betekent in onze tijd nu twintig kilometer...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 23:21   #30
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kom, kom, we leven niet meer in de tijd dat het overgrote deel van de mensen hun verplaatsingen te voet op de klompen deden. Wat betekent in onze tijd nu twintig kilometer...
Voor sommigen blijkbaar zoveel dat ze liever nog in "vijandelijk" gebied gaan wonen...

Maar het lijkt me interessant te onderzoeken waarom mensen de keuzes maken die ze maken. Pas dan kun je echt gaan kijken hoe en of je de beweging naar Vlaams-Brabantse randgemeenten kunt ombuigen naar Waals-Brabantse.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 23:34   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Voor sommigen blijkbaar zoveel dat ze liever nog in "vijandelijk" gebied gaan wonen...

Maar het lijkt me interessant te onderzoeken waarom mensen de keuzes maken die ze maken. Pas dan kun je echt gaan kijken hoe en of je de beweging naar Vlaams-Brabantse randgemeenten kunt ombuigen naar Waals-Brabantse.
Er is een vrij oude studie daarover, eentje uitgevoerd in opdracht van de, toen nog, "Executieve van de Nederlandse Cultuurgemeenschap van België". Vraag me geen bijzonderheden, want het veel te lang geleden dat ik dat boekje in m'n handen heb gehad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 07:14   #32
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het gaat niet om 'echt niet in Vlaanderen willen wonen'. Mensen willen gewoon in de nabijheid van Brussel wonen en zien de rand als een Brusselse woonzone. Dat de meest nabije gordel rond Brussel exclusief Vlaams terrein is vloekt natuurlijk met de wetenschap dat het gros van de suburbaniserende Brusselse bevolking niet Nederlandstalig is. Voor hen is Brussel de kern van het verhaal en dient de taalpolitiek in de rand dan ook die van Brussel te volgen. Dat er zoveel druk is op (nog) Vlaamse gemeenten komt juist omdat de bestaande suburbanisatiegebieden voor Franstaligen - m.n. noordelijk Waals-Brabant en de faciliteitengemeenten - niet volstaan om die demografische groei van Brussel te absorberen. Hoe kleiner je de trechter maakt, hoe meer druk erop komt. Door die realiteit te ontkennen werkt Vlaanderen juist de ongebreidelde druk noordwaarts - richting Vilvoorde, zelfs Londerzeel - in de hand.

Dat ik het FDF een natte droom bezorg, is noch mijn betrachting, noch mijn nachtmerrie. Ik bekijk deze kwestie vanuit een stadssociologisch en pro-stedelijk standpunt, niet vanuit een communautair standpunt.
Bovendien gaat men in België wonen waar men wilt. Dat Brussel zich uitbreidt is een normaal sociologisch gegeven.Alle steden in Europa en in de wereld breiden zich zeer snel uit. De verstedelijking is trouwens een wereldfenomeen en een proces dat al vele decennia aan de gang is.

Alleen, wie in België in een bepaald taalgebied gaat wonen, zal de taal van het taalgebied zich moeten eigen maken. De Vlaamse regeringspartijen hebben voortreffelijk hun mannetje gestaan. De Franstaligen en meer bepaald het FDF hebben dat zeer goed begrepen hebben. Niet voor niets dat het FDF de PRL verliet.

http://www.seniorennet.be/Pages/Nieu...t_73672_vtm_id

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 april 2012 om 07:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 10:06   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat ik het FDF een natte droom bezorg, is noch mijn betrachting, noch mijn nachtmerrie. Ik bekijk deze kwestie vanuit een stadssociologisch en pro-stedelijk standpunt, niet vanuit een communautair standpunt.
Hetgeen blijkbaar onmogelijk is want we zitten volop in een kommunautaire diskussie. Zie waar ge zelf het woord 'taalpolitiek' liet vallen.
Het specifieke van de 'stadssociologische' gegevenheid in Brussel is nu net dat die volledig beheerst wordt door het kommunautaire.
In Brussel kulmineren de kommunautaire stellingen en daarvoor de ogen sluiten is op zijn minst wereldvreemd.
Oftewel: hoe U een hard kommunautair standpunt een aureool van objektiviteit geeft - ev. zonder het te willen - door het 'stadssociologisch' te verpakken.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 april 2012 om 10:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 10:31   #34
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.267
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
.... De "ontnederlandsing" is immers op zichzelf een symptoom en daarom een geschikte rekeneenheid.
Flexibele grenzen dus....(?)


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
..., bijvoorbeeld door het voor Franstaligen aantrekkelijker te maken om zich ten zuiden van Brussel te vestigen i.p.v. ten noorden,
De witte Franstalige middenklasse trekt al decennialang naar de zones ten zuiden van Brussel.
De "Franstalige" migranten trekken vooral naar het noorden en westen van Brussel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
...,...zodat op termijn Brussel niet langer als een enclave moet opereren en er een "natuurlijk" Franstalig suburbaan gebied groeit dat Brussel met Wallonië verbindt.
Dat gebied is er allang.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 april 2012 om 10:32.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 11:03   #35
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alleen, wie in België in een bepaald taalgebied gaat wonen, zal de taal van het taalgebied zich moeten eigen maken.
Dat hangt er al maar vanaf hoe de demografische verhoudingen liggen.
Als er, bij wijze van voorbeeld, 10.000 Nederlandstaligen in een Franstalig dorpje van 6000 inwoners gaan wonen én Nederlands blijven spreken (wat me logisch lijkt, ze zijn in de meerderheid), is dat dorpje in feite al Nederlandstalig.
Geen enkele wet kan immers opleggen welke taal mensen in informele context bezigen.
Met 'wetten' kun je de verfransing dus niet tegenhouden.
Met demografische verschuivingen wel (gecombineerd met een Nederlandstalig mediabombardement)
Maar daar zie ik de Vlamingen nu niet meteen toe geneigd.
Misschien wat Nederlandse gezinnen in de Brusselse rand droppen?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 12:01   #36
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Dat hangt er al maar vanaf hoe de demografische verhoudingen liggen.
Als er, bij wijze van voorbeeld, 10.000 Nederlandstaligen in een Franstalig dorpje van 6000 inwoners gaan wonen én Nederlands blijven spreken (wat me logisch lijkt, ze zijn in de meerderheid), is dat dorpje in feite al Nederlandstalig.
Geen enkele wet kan immers opleggen welke taal mensen in informele context bezigen.
Dat doet ook geen enkele wet.

Bij al die wettelijke taaldwang voor het politieke bestuur, de administratie en het leger, het gerecht, het onderwijs en het bedrijfsleven, mag men niet vergeten dat de grondwettelijke taalvrijheid absoluut overeind blijft, in de huiskamer bijvoorbeeld en bij de krantenboer. Precies daar is die meestal groter aan Vlaamse dan aan Franstalige kant; er is daar een groter meertalig aanbod aan kranten, boeken en televisiezenders op de kabel.
Bron: WIKI Taalwetgeving in B.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Met 'wetten' kun je de verfransing dus niet tegenhouden.
Onderschat de taalpolitiek niet met als overbelangrijk instrument, het onderwijs.
Zie trouwens hier:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169287&page=3

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Met demografische verschuivingen wel (gecombineerd met een Nederlandstalig mediabombardement)
Maar daar zie ik de Vlamingen nu niet meteen toe geneigd.
Misschien wat Nederlandse gezinnen in de Brusselse rand droppen?
Op het gevaar af dat die ook zullen verfransen omdat die gaan Frans spreken.
Volgens de taaldarwinistische regel gebeurt het omgekeerde echter niet.
Waar F in een natuurlijke konkurrentiepositie komt met NL wint F. Er is geen enkel voorbeeld van het tegendeel.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 april 2012 om 12:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 12:59   #37
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Op het gevaar af dat die ook zullen verfransen omdat die gaan Frans spreken.
Volgens de taaldarwinistische regel gebeurt het omgekeerde echter niet.
Waar F in een natuurlijke konkurrentiepositie komt met NL wint F. Er is geen enkel voorbeeld van het tegendeel.
Ik denk dat die zgn. 'Wet van Bismarck' vooral klopt omdat NL-taligen hem laten kloppen.
Men zou al kunnen beginnen met het verplicht Frans af te schaffen in het Vlaams onderwijs.
Eens kijken hoeveel Vlaamse jongeren uit vrije wil Frans gaan willen leren.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 2 april 2012 om 13:00.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 13:15   #38
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Ik denk dat die zgn. 'Wet van Bismarck' vooral klopt omdat NL-taligen hem laten kloppen.
Men zou al kunnen beginnen met het verplicht Frans af te schaffen in het Vlaams onderwijs.
Eens kijken hoeveel Vlaamse jongeren uit vrije wil Frans gaan willen leren.
Ge zoudt al kunnen beginnen met een petitie te starten en die dan te sturen aan [email protected] om ons tegen de wet van Bismarck te beschermen.
Waarlijk, ik zie in U iemand met een hoog BV-potentieel...

Eén handtekening hebt ge alvast op de eerste regel: die Van Vic Van Aelst!

( Maar, wat zegt mij nu dat ge het hem liever toch maar niet vraagt....)
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 13:22   #39
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge zoudt al kunnen beginnen met een petitie te starten en die dan te sturen aan [email protected] om ons tegen de wet van Bismarck te beschermen.
Waarlijk, ik zie in U iemand met een hoog BV-potentieel...

Eén handtekening hebt ge alvast op de eerste regel: die Van Vic Van Aelst!

( Maar, wat zegt mij nu dat ge het hem liever toch maar niet vraagt....)
Ik weet net zo goed als jij dat er in VL nauwelijks een draagvlak is voor het afschaffen van het Frans in het Vlaams onderwijs (getuige daarvan ook je eigen ridiculiserende reply in de trant van 'haha, probeer het eens').
Vandaar:

Citaat:
...vooral klopt omdat NL-taligen hem laten kloppen.
Bedankt om dat even te bevestigen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 13:27   #40
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge zoudt al kunnen beginnen met een petitie te starten en die dan te sturen aan [email protected] om ons tegen de wet van Bismarck te beschermen.
Waarlijk, ik zie in U iemand met een hoog BV-potentieel...

Eén handtekening hebt ge alvast op de eerste regel: die Van Vic Van Aelst!

( Maar, wat zegt mij nu dat ge het hem liever toch maar niet vraagt....)
Smet is zelf voorstander van het vervangen van het Frans als eerste vreemde taal in het Nederlandstalig onderwijs door het Engels.

http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...eenschap.dhtml
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be