Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb.
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb. Onlangs won Storme de Prijs voor de Vrijheid en werd daarmee door menig academicus gelauwerd voor zijn strijd voor de individuele (private) rechten. Die strijd kwam vooral tot uiting bij het aanvechten van de antidiscriminatiewet. Vorige week in het nieuws, nu in uw forum.

 
 
Discussietools
Oud 17 februari 2005, 15:24   #21
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Als je weet wie er precies van die 'buurtfeesten om het samenhorigheidsgevoel op te krikken' profiteert, weet je ook wie dergelijke 'pogingen tot' wel of niet op hoongelach onthaalt.
Kijk, nog geen twee posting hierboven zeg ik dat te veel mensen elke winst voor een ander zien als een verlies voor henzelf, en daar komt al iemand die mentaliteit prachtig illustreren.

Waarvoor mijn hartelijke dank.

Citaat:
Jongens toch!
Als je tien euro moet bijleggen voor een vettige barbeque en ook nog je eigen glas moet meebrengen om bij de roddelkliek van de buurt aan tafel te mogen zitten....
Flippend Rund is offline  
Oud 17 februari 2005, 15:33   #22
Fiere Vlaming
Banneling
 
 
Fiere Vlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 209
Standaard

Er bestaat nog een vorm van tolerantie:

OVERTOLERANTIE!

maw alles moet kunnen. Dat leidt doorgaans tot een soort anarchie en vooral onverschilligheid.


De maatschappij is op meer gebaseerd dan enkel tolerantie. Zo zijn er afspraken, regels,... die onze maatschappij zo ver vooruit hebben gekregen.
Fiere Vlaming is offline  
Oud 17 februari 2005, 15:50   #23
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Vlaming
Er bestaat nog een vorm van tolerantie:

OVERTOLERANTIE!

maw alles moet kunnen. Dat leidt doorgaans tot een soort anarchie en vooral onverschilligheid.


De maatschappij is op meer gebaseerd dan enkel tolerantie. Zo zijn er afspraken, regels,... die onze maatschappij zo ver vooruit hebben gekregen.
Juist, zo zijn er wetten en maatregelen nodig tegen de nationalistische dwaasheid. Hey, Vlaams Belang zie ik daar staan, wordt die partij dan nog toegelaten?

OVERTOLERANTIE!
Der Wanderer is offline  
Oud 17 februari 2005, 17:14   #24
Bert Bubber
Provinciaal Statenlid
 
Bert Bubber's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 september 2004
Locatie: land van maas&kempen
Berichten: 683
Standaard

[quote=Fiere Vlaming]Er bestaat nog een vorm van tolerantie:

OVERTOLERANTIE!

maw alles moet kunnen. Dat leidt doorgaans tot een soort anarchie en vooral onverschilligheid.


De maatschappij is op meer gebaseerd dan enkel tolerantie. Zo zijn er afspraken, regels,... die onze maatschappij zo ver vooruit hebben gekregen.[/QUOTE

Ook is onverschilligheid het gevolg van een tekort aan vitamine B1.
Varkensvlees is een goede, natuurlijke bron vitamine B1
__________________
Bert Bubber is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:04   #25
Matthias Storme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 62
Standaard

[quote=Flippend Rund]Dat klinkt allemaal wel mooi zo, maar men kan evengoed aanvoeren dat de perversie van tolerantie erin bestaat dat:
- Het beledigen van andersdenkenden wordt goedgepraat als het verdedigen van eigen opvattingen.
- xenofobie wordt schoongewassen als de verdediging van de eigen cultuur
- homofobie wordt aanvaard als een dapper verweer tegen moreel subjectivisme
- islamofobie wordt getolereerd als verdedigen van de eigen godsdienst.

______________________________________

Neen dat kan men niét evengoed aanvoeren. Waar het me om gaat is dat andere meningen gecriminaliseerd worden. Goedpraten is geen misdaad. Politiek correcten willen dit goedpraten, zelfs dit verdedigen verbieden als "intolerant", waarmee ze enkel hun eigen intolerantie bewijzen.
Matthias Storme is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:10   #26
Matthias Storme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 62
Standaard

Als intoleranten geen recht hebben op tolerantie, heeft der wanderer dat ook niet, want hij zegt ons dat we intolerant moeten zijn tegenover wie hij intolerant noemt. In naam van de leifde wordt dus haat gepredikt. Ik meen dat nog gelzen te hebben in de Newspeak van Orwell.
Matthias Storme is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:14   #27
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
Als intoleranten geen recht hebben op tolerantie, heeft der wanderer dat ook niet, want hij zegt ons dat we intolerant moeten zijn tegenover wie hij intolerant noemt. In naam van de leifde wordt dus haat gepredikt. Ik meen dat nog gelzen te hebben in de Newspeak van Orwell.
Dat klinkt steekhoudend maar het is het niet.

Natuurlijk moet je soms tegen je eigen principe handelen om de nettowinst van wat je beoogt mogelijk te blijven maken.

Als je iemand in de gevangenis stopt, dan doe je iets waar je eigenlijk tegen bent, maar de nettowinst (mensen die veilig op straat lopen) is groter dan het verlies dat je lijdt.

Zo is het met het oog op de "liefde" (wat niet al te hippieachtig moet gezien worden) soms beter om mensen het zwijgen op te leggen, en wat dat betreft zou ik me niet houden aan de principes van een systeem die enkel maar geldig zijn binnen het discours van dat systeem.
Der Wanderer is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:18   #28
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

PS: Ik zeg niet dat we intolerant moeten zijn tegen intoleranten, maar tegen de predikers van denkbeelden die de Ander meer dan nodig ideologisch fixeren. Zo kunnen extreem-rechtse nationalisten perfect de tolerantie verdedigen, maar dat maakt hun denkbeelden niet minder "ranzig".
Der Wanderer is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:41   #29
Matthias Storme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 62
Standaard

Ranzigheid is een kenmerk van boter. Maar het botert blijkbaar niet. De liefde zal de boter dus wel opgegeten hebben. Liefde van de man gaat immers door de maag. Elkaar opeten zal dus wel het toppunt van liefde zijn.
Matthias Storme is offline  
Oud 17 februari 2005, 22:46   #30
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
Ranzigheid is een kenmerk van boter. Maar het botert blijkbaar niet. De liefde zal de boter dus wel opgegeten hebben. Liefde van de man gaat immers door de maag. Elkaar opeten zal dus wel het toppunt van liefde zijn.
Het stond tussen aanhalingstekens, wat betekent dat het overdrachtelijk dient te worden geïnterpreteerd. Maar waarschijnlijk was uw uiteenzetting ook metaforisch?...

In ieder geval een leuk taalspel. Boter => boteren. Straks wordt u nog modernist. Alleszins een vooruitgang ten opzichte van Conscience en Rodenbach.
Der Wanderer is offline  
Oud 17 februari 2005, 23:06   #31
Fiere Vlaming
Banneling
 
 
Fiere Vlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
Ranzigheid is een kenmerk van boter. Maar het botert blijkbaar niet. De liefde zal de boter dus wel opgegeten hebben. Liefde van de man gaat immers door de maag. Elkaar opeten zal dus wel het toppunt van liefde zijn.
Het toppunt van liefde is nog maar het tipje van de ijsberg. Ijsbergen zijn koud, maar het tipje straalt van warmte. De liefde zal de ijsbergen beschermen tegen het smelten. Dus als we allemaal liefde uitstralen zullen de ijskappen niet smelten en is kyoto niet nodig. enz, enz,...
Fiere Vlaming is offline  
Oud 17 februari 2005, 23:52   #32
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

[quote=Zo is het met het oog op de "liefde" (wat niet al te hippieachtig moet gezien worden) soms beter om mensen het zwijgen op te leggen, en wat dat betreft zou ik me niet houden aan de principes van een systeem die enkel maar geldig zijn binnen het discours van dat systeem.[/QUOTE]
Ik merk dat u het humanisme van Sartre mee overgenomen heeft. Die vond het ook dik OK dat in communistische landen tegenstanders van het regime geëxecuteerd worden. U beiden had een mooie taak gehad in het uittellen van de netto-winst in Cambodja onder Pol Pot waar de "liefde" erg werkzaam was.

U geeft hier de mooiste illustraties van hoe een filosofie als het postmodernisme uiteinderlijk aankomt bij hetgeen ze wil bestrijden. Misschien is dit de kern van uw "vertoog" over het zichzelf ondergraven van vertogen. Iemand anders noemde dit ooit het ten onder gaan aan de eigen contradictie. Heeft u het al gehad over de noodzaak aan een permanente revolutie?
Rene Artois is offline  
Oud 18 februari 2005, 00:31   #33
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

[quote=Rene Artois]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zo is het met het oog op de "liefde" (wat niet al te hippieachtig moet gezien worden) soms beter om mensen het zwijgen op te leggen, en wat dat betreft zou ik me niet houden aan de principes van een systeem die enkel maar geldig zijn binnen het discours van dat systeem.[/QUOTE
Ik merk dat u het humanisme van Sartre mee overgenomen heeft.
Alles wat ik zeg - of toch veel - valt te traceren, ik wil zeker niet de indruk geven dat het mijn "eigen" gedachten zijn, en ik streef dat ook niet na, al moet ik wel zeggen, dat ik behalve "Les jeux sont faits" nog niets van Sartre gelezen heb. (Ik ken hoogstens leuzen als L'enfer c'est les autres, mauvaise foi,...).

Ik moet wel zeggen dat het woord "humanisme" me wat afstoot...

Citaat:

Die vond het ook dik OK dat in communistische landen tegenstanders van het regime geëxecuteerd worden. U beiden had een mooie taak gehad in het uittellen van de netto-winst in Cambodja onder Pol Pot waar de "liefde" erg werkzaam was.
Dat zijn associaties die ik niet wil maken. (Wat kan ik daar nu meer op zeggen?).

Een cipier is vanwege van zijn beroep nog geen nazi-beul.

Citaat:

U geeft hier de mooiste illustraties van hoe een filosofie als het postmodernisme uiteinderlijk aankomt bij hetgeen ze wil bestrijden. Misschien is dit de kern van uw "vertoog" over het zichzelf ondergraven van vertogen. Iemand anders noemde dit ooit het ten onder gaan aan de eigen contradictie. Heeft u het al gehad over de noodzaak aan een permanente revolutie?
Ik zei al dat er een noodzaak van de leugen bestaat, zodat de deconstructie niet tot destructie leidt. Maar centraal moet de Ander blijven staan, en dus niet een wezen dat "geïntegreerd" dient te worden om "vooruitgang" te bereiken. Integratie is een noodzakelijke toegeving aan onze beperktheid en hoe meer we openstaan voor de Ander, hoe minder we er nood aan hebben, omdat dan het conflict dat het product is van BEELDEN over de Ander verdwijnt, zoals je ook in het beste geval althans geen pan breekt op het hoofd van je geliefde, hoewel dat soms toch gebeurt in crisissituaties bij gedesillusioneerde mensen: zoals gezegd impliceert anderszijn en het centraal plaatsen daarvan kwetsbaarheid. Daarom de nood aan de leugen, maar weet dat het een leugen is.

Het postmodernisme bevat mss iets "fascistisch" maar niet meer dan elke andere denkvorm, maar andere denkvormen trachten dat te verbergen in hun legitimaties. Het differentiedenken is als dusdanig het meest eerlijke denken, zich bewust van de aporie die het begrippenpaar "eerlijk denken" oproept.
Der Wanderer is offline  
Oud 18 februari 2005, 17:13   #34
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard Er bestaat geen Westerse beschaving!

Het sleutelbegrip van onze Westerse beschaving zou tolerantie zijn. Zo, zo. Dat verklaart meteen de Inquisitie, de pogrom's, de Holocaust (eindstadium van eeuwenlang katholiek antisemitisme), het kolonialisme, het uitmoorden der indianen, en dies meer zij...

Overigens bestaat er niet zo iets als een Westerse beschaving. Als er iets bestaat als "onze beschaving", dan wordt zij gekenmerkt door de creatieve spanning tussen abrahamitische godsdienst en Griekse logica. Nu is het echter een feit dat we deze logisch-abrahamitische beschaving delen met... de orthodoxe en de islamitische wereld!

Twee zogenaamd "Oosterse" beschavingen... Zou het dan niet kunnen dat deze Westerse beschaving een fictie is, die wél de politieke doelstellingen van bepaalde stromingen dient, die toevallig niet meteen de meest liberale, de meest democratische of de meest progressieve zijn?
jjohanvdb is offline  
Oud 18 februari 2005, 21:22   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.772
Standaard

Citaat:
Zou het dan niet kunnen dat deze Westerse beschaving een fictie is, die wél de politieke doelstellingen van bepaalde stromingen dient, die toevallig niet meteen de meest liberale, de meest democratische of de meest progressieve zijn?
Nu ga jij ons natuurlijk vertellen welke de beschaving is die géén fictie is, die géén politieke doelstellingen van bepaalde stromingen dient, en die wél de meest liberale, democratische en progressieve is.
Ja toch?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 19 februari 2005, 21:59   #36
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Blijkbaar toch niet...
ilfalco is offline  
Oud 21 februari 2005, 00:06   #37
Isegrim
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2004
Berichten: 325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
Het sleutelbegrip van onze Westerse ervaring in deze manier van denken is het begrip tolerantie. Het is des te meer een sleutelbegrip omdat ook tolerantie door het verabsoluteren ervan in een absolute intolerantie kan verkeren.

De sleutel is te vinden in de scholastieke definitie door Reimond van Peñaforte in zijn Summa de Iure canonico (ca. 1123): Minus malum toleratur, ut maius tollatur: een kwaad wordt getolereerd omdat het bestrijden ervan een groter kwaad is dan het verdragen ervan.

Dit is geen eenvoudige gedachte, dames en heren: dat iets kwaad kan zijn en toch moet toegelaten worden omdat het bestrijden ervan nog een erger kwaad zou zijn dan het kwaad dat men ermee bestrijdt. Meer nog, de enorme betekenis van dit intellectueel inzicht kan m.i. niet onderschat worden. De kunst van de tolerantie bestaat er immers niet in om dingen te tolereren die men als goed beschouwt, maar wel om wat men kwaad acht niet op een dusdanige wijze te bestrijden dat de bestrijding erger is dan de kwaal. De tolerantie is, naar de uitdrukking van Todorov, "het smalle pad" tussen twee ravijnen:
- Aan de ene kant vinden we de klassieke intolerantie, bestaande uit de overspanning van het eigene: vormen racisme en vreemdelingenhaat, vormen van ideologische haat, enzovoort.
- Aan de andere kant vinden we de perversie van de tolerantie in een antitolerantie: wanneer men anderen verbiedt om datgene wat ze moeten tolereren ook kwaad te vinden en de eigen waarden beter te vinden, en eenieder dus verplicht om andere opvattingen over het goede aan de zijne evenwaardig te vinden. Bij deze perversie van de tolerantie wordt de verdediging van eigen opvattingen gecriminaliseerd tot een belediging van andersdenkenden, en dit op steeds meer vlakken: de verdediging van de eigen cultuur wordt gebrandmerkt als xenofoob, die van morele opvattingen over het privéleven tegenover een absoluut moreel subjectivisme als homofoob, die van de eigen godsdienst als islamofoob. Dit leidt, in de woorden van Alain Finkielkraut, naar "une tolérance qui, finalement, ne tolère qu'elle-même". Is het kwaad overigens niet altijd ergens de perversie van het goede ?

Zie verder ook http://www.storme.be/tolerantie.html
Waarden, hoe abstract ook, zijn er. Normen ontstaan en vervagen weer.
Het probleem is dat de wetgever (parlement) een amalgaam maakt van normen en waarden, waardoor een zeer diffuus beeld ontstaat van wat als tolerantie en intolerantie aanzien wordt.
Isegrim is offline  
Oud 9 mei 2005, 00:59   #38
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard Gegen Romfront (sic!) und Reaktion

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Nu ga jij ons natuurlijk vertellen welke de beschaving is die géén fictie is, die géén politieke doelstellingen van bepaalde stromingen dient, en die wél de meest liberale, democratische en progressieve is.
Ja toch?
Dat heb ik toch al gezegd! De logisch-abrahamitische samenleving is een realiteit. Pas wanneer we erkennen dat we van de Indus tot de Zuilen van Herakles (en ver daarbuiten) met hetzelfde probleem worstelen, zullen we ons van zowel logos als abraham kunnen emanciperen om democratische, progressieve en liberale experimenten aan te gaan!

Maar wil de oude garde, van Storme over Rafsandjani tot kroonprins Abdallah, natuurlijk niets van weten... Als we erachter zouden komen hoe gelijkend al deze lieden zijn, dan was hun macht voorgoed ten einde.
jjohanvdb is offline  
Oud 9 mei 2005, 08:32   #39
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Storme geen demokraat of niet progressief? Als ik deze draad doorlees heeft hij het hoogste demokratische gehalte van al wie bij dit gesprek betrokken was, mezelf inbegrepen. En is het streven naar een herverkaveling vanuit onze neofeodale strukturen naar volksgebonden strukturen toe niet demokratisch-progressief? Wat versta jij dan wel onder die termen? Of moeten we volgens jou daarvoor lijfeigenen blijven van kroonprins Filip?

Deze man op gelijke voet stellen met Rafsandjani of Abdullah vind ik een onwaarschijnlijk grove onbeschoftheid en doet me eraan twijfelen of je eigenlijk wel weet waar hij voor staat. Lees zijn vele geschriften liever eens aandachtig door, ook al is het niet altijd gemakkelijke lektuur. Dat helpt om een wat waarheidsgetrouwer beeld te krijgen.

Als er iets is dat - althans bij ons - absoluut niet demokratisch noch progressief is, dan is het wel het liberale gedachtengoed met zijn fundamentalistische behoudsgezindheid. Daarmee vergeleken stonden zelfs de libertijnen al een heel stuk verder.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 9 mei 2005 om 08:34.
Leo is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be