Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 april 2020, 10:52   #1101
groteAntwerpseGust
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2020
Berichten: 280
Standaard cijfers, testen

In Marseille hebben ze blijkbaar het het verhoudingsgewijs grootste aantal mensen getest op het coronavirus. Van 20987 geteste personen waren er 3486 positief, of dus 16%. Nog cijfers https://www.mediterranee-infection.c...9-a-marseille/

We moeten dus nog eens 3 keer zoveel gevallen hebben voor groeps immuniteit.
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:36   #1102
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groteAntwerpseGust Bekijk bericht
In Marseille hebben ze blijkbaar het het verhoudingsgewijs grootste aantal mensen getest op het coronavirus. Van 20987 geteste personen waren er 3486 positief, of dus 16%. Nog cijfers https://www.mediterranee-infection.c...9-a-marseille/

We moeten dus nog eens 3 keer zoveel gevallen hebben voor groeps immuniteit.
En zeggen dat Marseille een "minder geraakt gebied" zou zijn in Frankrijk...

Nu, ik vraag mij af of ze mensen getest hebben die een test wilden, of willekeurig mensen uitgekozen hebben. Want natuurlijk krijg je een sterke bias als enkel mensen "met al wat symptomen" komen voor een test. Dat is dan niet volledig representatief voor de bevolking.

16% is enorm. Dat wil zeggen dat de epidemie al grotendeels overgewaaid is. En dat dit nog geen 10 keer erger is dan gewone griep. Veel te weinig doden. Was dus echt de moeite niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2020 om 11:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:52   #1103
groteAntwerpseGust
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2020
Berichten: 280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En zeggen dat Marseille een "minder geraakt gebied" zou zijn in Frankrijk...

Nu, ik vraag mij af of ze mensen getest hebben die een test wilden, of willekeurig mensen uitgekozen hebben. Want natuurlijk krijg je een sterke bias als enkel mensen "met al wat symptomen" komen voor een test. Dat is dan niet volledig representatief voor de bevolking.

16% is enorm. Dat wil zeggen dat de epidemie al grotendeels overgewaaid is. En dat dit nog geen 10 keer erger is dan gewone griep. Veel te weinig doden. Was dus echt de moeite niet.
Marseille is de stad van het IHU van Didier Raoult, dus ofwel werkt zijn behandeling, ofwel is de mortaliteit veel lager dan eerst gedacht.

De testen zijn afgenomen bij de mensen die naar de kliniek kwamen voor een test / behandeling.
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 12:00   #1104
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groteAntwerpseGust Bekijk bericht
Marseille is de stad van het IHU van Didier Raoult, dus ofwel werkt zijn behandeling, ofwel is de mortaliteit veel lager dan eerst gedacht.
Ja dat weet ik wel. Ik verwacht er geen mirakels van. Wel een effect, geen mirakels.

Ik denk dat de mortaliteit veel lager is dan gedacht. En dat er veel en veel meer mensen besmet zijn dan gedacht.

Zelfs in Belgie: als het waar is dat 8% NU besmet is (dus ongeveer een miljoen mensen), dan zou men bij 10 000 - 15 000 doden moeten uitkomen. Dat lijkt er niet in te zitten in de komende 2 weken of zo, he. En dan zou men rond de 50 000 opnames in IC moeten hebben (geschat op 5% aanvankelijk). Ziet er ook niet naar uit.

Citaat:
De testen zijn afgenomen bij de mensen die naar de kliniek kwamen voor een test / behandeling.
Juist, ik denk dus dat het mensen zijn die een bias hadden. Ik zie niet goed in waarom je een test zou willen ondergaan als je niks voelt of hebt. Haalt weinig uit. Want je kan de dag daarop besmet geraken. Dus dat is maar een moment opname. Tenzij je, eens je getest bent, terug achteraan in de rij gaat staan voor de volgende test

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2020 om 12:03.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 13:11   #1105
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Veel verschil met een collectivistisch communisme is er eigenlijk niet he. Het zijn twee paden naar hetzelfde resultaat.

Er is eigenlijk geen verschil tussen totaal fascisme en communisme.
Toch wel, maar dat is voer voor een andere draad.

Gelieve leninisme, stalinisme, maoïsme, ... niet gelijk te stellen met communisme.
In dat laatste ontbreekt immers élke 'personencultus' (allez, da's toch de bedoeling).

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 13:36   #1106
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Volgens mijn "fancy" model, zou morgen aantal hospitalisaties moeten afnemen (maw nieuwe hospitalisaties < nieuwe doden + ontslagen). Ik moet toch zeggen dat ik wat sceptisch ben gezien de sterke stijging alweer vandaag... #iedereenviroloog
Zoals gevreesd, niks afbuiging hier! observaties en projecties beginnen serieus te divergeren. ai ai!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 13:46   #1107
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Zoals gevreesd, niks afbuiging hier! observaties en projecties beginnen serieus te divergeren. ai ai!
Vanaf dag 1 had ik mijn twijfels dat dat virus gewoon gewoon overgaat van mens tot mens. Vooral dat het zich in amper 2 weken verspreid heeft tot in de kleinste uithoekjes van de wereld. Tot in dorpjes waar de laatste 2 jaar geen buitenstaander meer is toegekomen.
Dit virus verspreidt zich gewoon via de lucht.

En spijtig genoeg begin ik meer en meer gelijk te krijgen. Zelfs de WHO begint het in te zien.

Dus enige oplossing zal zijn om (goed) maskers te dragen...iedereen en overal....gedurende .....??


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200331_04907936

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 april 2020 om 13:47.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 15:28   #1108
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja dat weet ik wel. Ik verwacht er geen mirakels van. Wel een effect, geen mirakels.

Ik denk dat de mortaliteit veel lager is dan gedacht. En dat er veel en veel meer mensen besmet zijn dan gedacht.

Zelfs in Belgie: als het waar is dat 8% NU besmet is (dus ongeveer een miljoen mensen), dan zou men bij 10 000 - 15 000 doden moeten uitkomen. Dat lijkt er niet in te zitten in de komende 2 weken of zo, he. En dan zou men rond de 50 000 opnames in IC moeten hebben (geschat op 5% aanvankelijk). Ziet er ook niet naar uit.



Juist, ik denk dus dat het mensen zijn die een bias hadden. Ik zie niet goed in waarom je een test zou willen ondergaan als je niks voelt of hebt. Haalt weinig uit. Want je kan de dag daarop besmet geraken. Dus dat is maar een moment opname. Tenzij je, eens je getest bent, terug achteraan in de rij gaat staan voor de volgende test
Hoe kom je aan die 8%. Dit lijkt me puur giswerk.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 15:34   #1109
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hoe kom je aan die 8%. Dit lijkt me puur giswerk.
Nee, statistieken van het UZ in Brussel.

https://www.brusselstimes.com/all-ne...ussel-ct-scan/

Zou dus, geextrapoleerd, 1 miljoen mensen betreffen, in vergelijking met de 11 000 of zo "waargenomen zieken". Factorke 100.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2020 om 15:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 15:49   #1110
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, statistieken van het UZ in Brussel.

https://www.brusselstimes.com/all-ne...ussel-ct-scan/

Zou dus, geextrapoleerd, 1 miljoen mensen betreffen, in vergelijking met de 11 000 of zo "waargenomen zieken". Factorke 100.
Tja, ik denk niet dat deze sample representatief is.

Ze gaan nu studies opstarten om de besmetting in kaart te brengen. Als dit inderdaad zo zou zijn is dit zoals eerder gemeld eerder goed nieuws maar ik geloof er niet veel van.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 15:59   #1111
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

(sample bias........)
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 16:04   #1112
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
(sample bias........)
Gedeeltelijk. Maar het waren dus mensen die naar het ziekenhuis kwamen voor ANDERE dingen dan corona. Je zou kunnen denken dat de kans om een been te breken, onafhankelijk is van de kans om corona op te doen.

De grootste bias is waarschijnlijk de lokale. Het UZ Brussel zal voornamelijk uit brussel recruteren. Ik zie moeilijk een Oostendenaar naar het UZ Brussel gaan voor een gebroken been bvb.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 16:14   #1113
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ze gaan nu studies opstarten om de besmetting in kaart te brengen. Als dit inderdaad zo zou zijn is dit zoals eerder gemeld eerder goed nieuws maar ik geloof er niet veel van.
Men gaat NU studies OPSTARTEN ?

Het zou tijd worden, zou ik denken. Men neemt beslissingen, en een maand later gaat men kijken of men beslissingen moest nemen...

Ge moet mij wel eens uitleggen hoe ge op zo een "niet-representatieve" test een factor 100 hoger kan uitkomen dan de officiële cijfers, zelfs al is het maar op een honderdtal mensen of zo. Gelijk welke statistische test zal U zeggen dat "een factor honderd" kilometers buiten het betrouwbaarheidsinterval ligt.

Die mensen hadden op de lotto moeten spelen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2020 om 16:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 19:25   #1114
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Verbazingwekkend bizar dat op relatief korte tijd wereldwijd praktisch iedereen als slaafse communistjes in de pas is gaan lopen & verworven vrijheden vrijwillig heeft ingeleverd.
Dat er in 2020 een forse conjunctuurdaling moest komen, was duidelijk. We zaten in een (nu leeglopende) "everything bubble" ofwel alomvattende zeepbel. Dat wordt een erge sociaal-economische crisis (ofwel depressie) en de vraag was hoe de superrijken hun rooftocht zouden kunnen voortzetten en hun buit in veiligheid brengen. Ik heb altijd gedacht: daar zullen ze mohammedanen voor gebruiken, aanslagje hier en aanslagje daar. Bij de CIA weten ze hoe je extremisten kunt manipuleren, met de koran in de hand doen die dat in een handomdraai.

Maar nu wordt de onvermijdelijke instorting met een paar weken of maanden vervroegd door die corona-crisis. Wie wist dat dit eraan kwam, kon zich met perfecte timing positioneren op de beurzen, obligatie- en grondstoffenmarkten en alles in gereedheid brengen om straks de hele economie, inclusief vastgoed, op te kopen. Dankzij covid-19 verkeert de bevolking al in een situatie die van pas zal komen als de dictatuur wordt ingevoerd om opstanden tegen de plutocraten te voorkómen.

Dit "toeval" kwam de superrijken werkelijk erg gelegen, je zou welhaast gaan denken dat er wat te veel systeem in zit.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 20:56   #1115
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dat er in 2020 een forse conjunctuurdaling moest komen, was duidelijk. We zaten in een (nu leeglopende) "everything bubble" ofwel alomvattende zeepbel. Dat wordt een erge sociaal-economische crisis (ofwel depressie) en de vraag was hoe de superrijken hun rooftocht zouden kunnen voortzetten en hun buit in veiligheid brengen. Ik heb altijd gedacht: daar zullen ze mohammedanen voor gebruiken, aanslagje hier en aanslagje daar. Bij de CIA weten ze hoe je extremisten kunt manipuleren, met de koran in de hand doen die dat in een handomdraai.

Maar nu wordt de onvermijdelijke instorting met een paar weken of maanden vervroegd door die corona-crisis. Wie wist dat dit eraan kwam, kon zich met perfecte timing positioneren op de beurzen, obligatie- en grondstoffenmarkten en alles in gereedheid brengen om straks de hele economie, inclusief vastgoed, op te kopen. Dankzij covid-19 verkeert de bevolking al in een situatie die van pas zal komen als de dictatuur wordt ingevoerd om opstanden tegen de plutocraten te voorkómen.

Dit "toeval" kwam de superrijken werkelijk erg gelegen, je zou welhaast gaan denken dat er wat te veel systeem in zit.

Nu weten we meteen waar het nieuwe vele geld voor de NAVO naartoe zal gaan.

We're fucked.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 22:05   #1116
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dat er in 2020 een forse conjunctuurdaling moest komen, was duidelijk. We zaten in een (nu leeglopende) "everything bubble" ofwel alomvattende zeepbel. Dat wordt een erge sociaal-economische crisis (ofwel depressie) en de vraag was hoe de superrijken hun rooftocht zouden kunnen voortzetten en hun buit in veiligheid brengen. Ik heb altijd gedacht: daar zullen ze mohammedanen voor gebruiken, aanslagje hier en aanslagje daar. Bij de CIA weten ze hoe je extremisten kunt manipuleren, met de koran in de hand doen die dat in een handomdraai.

Maar nu wordt de onvermijdelijke instorting met een paar weken of maanden vervroegd door die corona-crisis. Wie wist dat dit eraan kwam, kon zich met perfecte timing positioneren op de beurzen, obligatie- en grondstoffenmarkten en alles in gereedheid brengen om straks de hele economie, inclusief vastgoed, op te kopen. Dankzij covid-19 verkeert de bevolking al in een situatie die van pas zal komen als de dictatuur wordt ingevoerd om opstanden tegen de plutocraten te voorkómen.

Dit "toeval" kwam de superrijken werkelijk erg gelegen, je zou welhaast gaan denken dat er wat te veel systeem in zit.
Ik herinner me dat jij dit 'n aantal jaren geleden reeds voorspelde.

Wat afgedaan werd als samenzweringstheorie blijkt nu uit te draaien op de vreselijkste nachtmerrie.

Ik kan me voorstellen dat er zelfs zijn die dit met open armen ontvangen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2020, 01:26   #1117
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Het immuunsysteem van Moeder Aarde slaat terug.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=252743
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2020, 03:42   #1118
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Het immuunsysteem van Moeder Aarde slaat terug.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=252743
dubbel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2020, 03:46   #1119
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Maar nu wordt de onvermijdelijke instorting met een paar weken of maanden vervroegd door die corona-crisis. Wie wist dat dit eraan kwam, kon zich met perfecte timing positioneren op de beurzen, obligatie- en grondstoffenmarkten en alles in gereedheid brengen om straks de hele economie, inclusief vastgoed, op te kopen.
Dat is juist goed: wie beter dingen kan voorzien dan anderen, die mag winnen he.

Kijk, dit virusje is een totaal normaal verschijnsel, daar is niks bijzonders aan. Zoiets gebeurt de ganse tijd. Dat we er nu hysterisch over doen is een buzz verschijnsel, *dat* was misschien moeilijker te voorspellen, die irrationaliteit en die groupthink bij "wereldleiders", wie dat kon voorzien kon een pluim op zijn hoed zetten. Dik verdiend zou ik zeggen, als je dat wat vroeger zag dan anderen.

Maar dat dit een "complot" is tussen de chimpansees die overheden uitmaken, is een totaal belachelijk idee, even belachelijk als zeggen dat onweer het resultaat moet zijn van een grote god die zich kwaad maakt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2020, 05:21   #1120
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is juist goed: wie beter dingen kan voorzien dan anderen, die mag winnen he.

Kijk, dit virusje is een totaal normaal verschijnsel, daar is niks bijzonders aan. Zoiets gebeurt de ganse tijd. Dat we er nu hysterisch over doen is een buzz verschijnsel, *dat* was misschien moeilijker te voorspellen, die irrationaliteit en die groupthink bij "wereldleiders", wie dat kon voorzien kon een pluim op zijn hoed zetten. Dik verdiend zou ik zeggen, als je dat wat vroeger zag dan anderen.

Maar dat dit een "complot" is tussen de chimpansees die overheden uitmaken, is een totaal belachelijk idee, even belachelijk als zeggen dat onweer het resultaat moet zijn van een grote god die zich kwaad maakt.
Als ik de tijd vind, zal ik in de loop van de komende dagen nog antwoorden op vragen die djimi stelde. Los daarvan: even los van mijn fundamentele bedenkingen bij de visie van Patrick (zie eerder), ik snap ook binnen zijn redenering niet waarom hij zich vrolijk maakt over de kapitalistische psychopathie en daarbij de staat principieel wantrouwt. Dat laatste kan overigens wel terecht zijn voor zover die staat (en dan meer bepaalde de deep state) in functie staat van en verweven is met de kapitalistische psychopathie, wat overigens niet moeilijk aan te tonen is (ga de banden van politici op wereldniveau na en je kan er niet naast kijken).

Maar de staat faalt dus volgens Patrick principieel. Kan je anderzijds niet net stellen dat Big Pharma al lang aan medicatie voor virussen, waarvan men wist dat ze eraan zouden komen (er is ook al lang onderzoek naar coronavirussen, even los van de vraag naar de motieven daarbij want het gaat alweer om het Amerikaanse leger), had kunnen werken, maar dat gewoon pas zal doen als er veel geld mee te verdienen valt (net zoals bij het gesjacher met schaars geworden mondmaskers). Uiteraard is kortzichtigheid een algemene menselijke kwaal, maar op zijn minst qua 'belangenstructuur' zou een sterk gecollectiviseerde staat een grotere impuls kunnen hebben bij preventieve medische innovatie (en nogmaals: de ontwikkeling van het Internet in het militaire apparaat van de USA bewijst dat overheid en innovatie elkaar niet uitsluiten, en ook hièr gaat het om dingen van levensbelang). Verder: aangezien in het kapitalisme geld en macht uiteraard verweven zijn, neem ik aan dat vrijheidslievende Patrick uitkijkt naar de half- of geheel fascistische globale orde die de concentratie van geld/macht nu kan vestigen, in combinatie met de 'intelligence'-services van de staat die nu nog méér middelen zullen verkrijgen, meer dan Orwell zich kon voorstellen?

Het 'methodische individualisme' van Patrick werkt alleen in een context van een ook moreel al zeer ontwikkelde cultuur (anders word je meteen bij elke transactie bedrogen en beland je gauw in de jungle) waarbij een aantal sluwe enkelingen kunnen gaan teren op de moraal van de anderen. Maar al gauw stort die moraal zelf in, of gaat een kleine oligarchie van 'sluwsten' met alle prijzen lopen (of niet eens de sluwsten, gewoon degenen die al de meeste resources hadden). Zo krijg je een karikatuur van de oude feodaliteit/slavernij maar dan deze keer zonder ethische principes. Deze karikatuur is het logische eindpunt van het libertarisme en het is dan ook niet toevallig dat neoliberalen eerder al betrokken waren bij het vestigen van dictaturen als die van Pinochet. Winnen doen ze daarbij eigenlijk niet echt iets: rijk zijn ze sowieso, en ze maken de wereld enkel lelijk, ook voor henzelf en als spiegel van de armoede in hun innerlijk.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be