Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2006, 12:24   #1
Patje48
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 301
Standaard Staat int 299 miljoen aan verkeersboetes

En weer gaat er een massa Vlaamse centen naar Wallonië, waar inning van geldboetes quasi onbestaande is :

BRUSSEL - De overheid heeft vorig jaar voor 299 miljoen euro aan verkeersboetes geïnd. Het gaat om het hoogste bedrag ooit, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën. Dat schrijft Het Belang van Limburg.
In totaal is vorig jaar 299.517.606 euro geïnd. In vergelijking met 2004 is dat een stijging van 13 procent. Maar liefst 151,1 miljoen euro werd via onmiddellijke inning of het betalen via boetezegels gerecupereerd. Volgens de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) is er echter nog altijd een probleem met de verdeling van de inkomsten. 83 procent van de boetes wordt in Vlaanderen geïnd en amper 5 procent in Wallonië. Toch vloeit meer dan de helft van de inkomsten uit het fonds terug naar Wallonië.
(BELGA)30/01/2006
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 17:32   #2
Confucius
Gouverneur
 
Geregistreerd: 1 april 2003
Berichten: 1.020
Standaard

We moeten niet kwaad zijn op de Walen maar wel op de Vlaamse politici, die dergelijke wantoestanden laten bestaan. Het zijn die hypocrieten die we moeten wegstemmen. Niet moeilijk dus, de SP.a en de VLD... hebben ons het systeem van de pestboetes opgelegd en zij zorgen voor deze zoveelste transfer op kap van de werkende Vlaming. Afvoeren...
__________________
Laten we de kerk in het midden van het dorp houden !!!
Confucius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 18:27   #3
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

De flaminganten zijn weer losgeslagen.
Nochtans is het zuiver aan henzelf gelegen als ze boetes oplopen.
Bekijk het als een vrijwillige transfer.
Een fanatieke flamingant weet nu wat hem te doen staat: géén overtredingen begaan, en zich houden aan het reglement. Dan hoeft hij niet langer te zanikken, en dan gaat er geen € boetegeld van hem meer over de taalgrens.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 18:32   #4
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Wel ja dat is een goed voorstel : gaaf alle boetes geïnd in Vlaanderen aan Wallonië & alle boetes geïnd in Wallonië aan Vlaanderen. Dat zal het wederzijds toerisme bv. zeer bevorderen. Maar maak de boetes hoog genoeg om roekeloos rijgedrag te beteugelen. Het aantal verkeersslachtoffers is dalende ! Neem een voorbeeld aan Zweden : waar men onverminderd aktie blijft voeren om het verkeer veiliger te maken en men ten minste naar 0 slachtoffers streeft.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 18:40   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De flaminganten zijn weer losgeslagen.
Nochtans is het zuiver aan henzelf gelegen als ze boetes oplopen.
Bekijk het als een vrijwillige transfer.
Een fanatieke flamingant weet nu wat hem te doen staat: géén overtredingen begaan, en zich houden aan het reglement. Dan hoeft hij niet langer te zanikken, en dan gaat er geen € boetegeld van hem meer over de taalgrens.
Ik voel me als "flamingant" helemaal niet geviseerd wanneer er boetes worden geïnd. De laatste boete die ik opgelopen heb, dateert al van elf jaar geleden.

Wat me stoort, is de onjuiste verdeelsleutel. Me dunkt dat de verkeersboetes plaatselijk horen terug te vloeien en door iedere gemeente geïnvesteerd in het verbeteren van zowel verkeersdoorstroming, -veiligheid als het aanmoedigen binnen de gemeenten van alternatieven. De gemeente die wil investeren in camera's moet ook de vruchten ervan plukken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 19:20   #6
teaumaz
Vreemdeling
 
teaumaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2005
Berichten: 82
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De flaminganten zijn weer losgeslagen.
Nochtans is het zuiver aan henzelf gelegen als ze boetes oplopen.
Bekijk het als een vrijwillige transfer.
Een fanatieke flamingant weet nu wat hem te doen staat: géén overtredingen begaan, en zich houden aan het reglement. Dan hoeft hij niet langer te zanikken, en dan gaat er geen € boetegeld van hem meer over de taalgrens.


Of het nu 10.000 euro of zoveel miljoen euro is, die verdeelsleutel verandert niet hoor. Uw reply slaat dus weer helemaal op niets, zoals steeds eigenlijk. Wat hier aangeklaagd wordt, is niet de massa geld die versast wordt, wel het feit dat Wallonië het vertikt om te investeren in verkeersveiligheid (kwestie van de kiezers natuurlijk niet voor de borst te stoten), terwijl ze wel de meerderheid van de opbrengsten opstrijken.

Het wordt toch echt tijd dat unionisten zich ofwel uit inhoudelijke discussies weren en sprookjes gaan schrijven... De schoenmaker en zijn leest, weet je wel.
teaumaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:00   #7
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Op het VRT-nieuw werd dolgelukkig het nieuws gebracht, natuurlijk werd als "objectieve" nieuwszender er niet bij vermeld dat het grotendeels uit Vlaanderen kwam en er een pak naar Wallonië gaat van de opbrengsten.

Objectiviteit en VRT zijn nog steeds twee moeilijk verenigbare zaken.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:03   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik voel me als "flamingant" helemaal niet geviseerd wanneer er boetes worden geïnd. De laatste boete die ik opgelopen heb, dateert al van elf jaar geleden.
Uit uw hoogstpersoonlijke geval kunnen we helaas geen algemeen geldende waarheid afleiden.

Citaat:
Wat me stoort, is de onjuiste verdeelsleutel. Me dunkt dat de verkeersboetes plaatselijk horen terug te vloeien en door iedere gemeente geïnvesteerd in het verbeteren van zowel verkeersdoorstroming, -veiligheid als het aanmoedigen binnen de gemeenten van alternatieven. De gemeente die wil investeren in camera's moet ook de vruchten ervan plukken.
Zijn het de gemeentes die camera's plaatsen en bekostigen?
Zoja, dan zitten in die gemeentelijke overheden dommekloten. Vlaamse dommekloten welteverstaan.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:06   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door teaumaz Bekijk bericht


Of het nu 10.000 euro of zoveel miljoen euro is, die verdeelsleutel verandert niet hoor.
Als die boetes toch naar eigen zak terugvloien dan zijn ze niet echt nuttig. Een goeie straf doet pijn.
Blijkbaar heeft deze maatregel dubbel effect: poen kwijt én bovendien chagrijn omdat het naar Wallonië gaat.
Eigen schuld dikke bult.
Dus: aanpassen (aan de wegcode) of opkrassen, om het in voor u verstaanbare taal te zeggen.8)
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:07   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door teaumaz Bekijk bericht
Het wordt toch echt tijd dat unionisten zich ofwel uit inhoudelijke discussies weren en sprookjes gaan schrijven... De schoenmaker en zijn leest, weet je wel.

Hear, hear, look who's talking!
België lijkt me nog altijd een stuk reëler dan het sprookje van 't vlaams Republiekske.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:13   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zijn het de gemeentes die camera's plaatsen en bekostigen?
Zoja, dan zitten in die gemeentelijke overheden dommekloten. Vlaamse dommekloten welteverstaan.
Neen, het is de Vlaamse overheid die de camera's plaatst. Bijgevolg hoort het boetebedrag hierdoor geïnd ook naar die overheid te gaan.

In mijn overtuiging zou het goed zijn dat er een gedeelde financiële inspanning is, waardoor de inkomsten ook gedeeld moeten worden over de overheden die een inspanning doen om de verkeersveiligheid te verhogen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:26   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het is de Vlaamse overheid die de camera's plaatst. Bijgevolg hoort het boetebedrag hierdoor geïnd ook naar die overheid te gaan.
Okee dan.
Ik corrigeer: de Vlaamse overheid zit vol dommekloten, die hun eigen mensen koejeneren, goed wetende dat de pestbelasting naar Wallonië vloeit.
Ik stel dezelfde vraag: "Is dat het zootje waar ge uw Vlaams republiekske wilt aan toevertrouwen?"

Citaat:
In mijn overtuiging zou het goed zijn dat er een gedeelde financiële inspanning is, waardoor de inkomsten ook gedeeld moeten worden over de overheden die een inspanning doen om de verkeersveiligheid te verhogen.
Dat lijkt logisch, maar behoeft het niet te zijn.
Als hier de meeste boetes geïnd worden, dan zou het best eens kunnen, dat hier een heel pak verkeerscriminelen dringend moet bijgeschroefd worden. Moet de vlaamse overheid beloond worden voor het wangedrag van haar onderdanen?
Dat zou al te kras zijn.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:34   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Okee dan.
Ik corrigeer: de Vlaamse overheid zit vol dommekloten, die hun eigen mensen koejeneren, goed wetende dat de pestbelasting naar Wallonië vloeit.
Ik stel dezelfde vraag: "Is dat het zootje waar ge uw Vlaams republiekske wilt aan toevertrouwen?"
Ik zie niet in waarom een camera plaatsen die de verkeersveiligheid verhoogt omschreven moet worden als "eigen mensen koejeneren". Ik beschouw het al evenmin als een "pestbelasting". Camera's zijn een heel goede zaak.

Niet de Vlaamse overheid heeft trouwens de verdeelsleutel onderhandeld. Dat is gebeurd binnen de federale overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:36   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als hier de meeste boetes geïnd worden, dan zou het best eens kunnen, dat hier een heel pak verkeerscriminelen dringend moet bijgeschroefd worden.
Dit kan alleen besloten worden wanneer de parameters om de vergelijking mogelijk te maken dezelfde zijn. Dat is nu niet het geval.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:39   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom een camera plaatsen die de verkeersveiligheid verhoogt omschreven moet worden als "eigen mensen koejeneren". Ik beschouw het al evenmin als een "pestbelasting". Camera's zijn een heel goede zaak.
Zeur dan niet, en betaal.

Citaat:
Niet de Vlaamse overheid heeft trouwens de verdeelsleutel onderhandeld. Dat is gebeurd binnen de federale overheid.
En daar zaten geen Vlamingen aan tafel?

Komaan zeg: een goede straf doet pijn.
En dat lijkt hier het geval: poen kwijt én bovendien aan de Walen!
Zalig gewoon!


Het is aan de Vlamingen zelf om te beslissen: de wet respecteren of bloeden.

Ik wil u echter niet geheel froisseren: waarschijnlijk zal een gedeelte ook door geflitste Walen betaald worden. Die durven hier soms ook eens passeren.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:52   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zeur dan niet, en betaal.
Ik zeur niet, maar ik betaal al evenmin (daar ik afgelopen elf-twaalf jaar geen enkele verkeersboete heb gekregen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:54   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Komaan zeg: een goede straf doet pijn.
En dat lijkt hier het geval: poen kwijt én bovendien aan de Walen!
Zalig gewoon!
't Geld gaat niet "naar de Walen". Slechts een gedeelte gaat ernaar. Er is immers een verdeelsleutel, wat ook betekent dat het grootste deel naar Vlaanderen weer gaat.

Maar zoals eerder al gezegd vind ik de verdeelsleutel niet goed. Niet omwille van communautaire motieven, wel omdat het geld moet toekomen aan die gemeenten en/of overheden die daadwerkelijk investeren in verkeersveiligheid. Welnu, dat is een bevoegdheid van o.m. de regionale en gemeentelijke overheden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 23:21   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 Bekijk bericht
En weer gaat er een massa Vlaamse centen naar Wallonië, waar inning van geldboetes quasi onbestaande is :

BRUSSEL - De overheid heeft vorig jaar voor 299 miljoen euro aan verkeersboetes geïnd. Het gaat om het hoogste bedrag ooit, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën. Dat schrijft Het Belang van Limburg.
In totaal is vorig jaar 299.517.606 euro geïnd. In vergelijking met 2004 is dat een stijging van 13 procent. Maar liefst 151,1 miljoen euro werd via onmiddellijke inning of het betalen via boetezegels gerecupereerd. Volgens de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) is er echter nog altijd een probleem met de verdeling van de inkomsten. 83 procent van de boetes wordt in Vlaanderen geïnd en amper 5 procent in Wallonië. Toch vloeit meer dan de helft van de inkomsten uit het fonds terug naar Wallonië.
(BELGA)30/01/2006
Wat is het resultaat? Wallonië heeft nu zowat de onveiligste wegen van Europa, en Vlaanderen scoort middelmatig. We moeten er wel wat kluiten voor neerdokken, maar onze wegen zijn toch veiliger dan de Waalse.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 10:51   #19
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 Bekijk bericht
En weer gaat er een massa Vlaamse centen naar Wallonië, waar inning van geldboetes quasi onbestaande is :

BRUSSEL - De overheid heeft vorig jaar voor 299 miljoen euro aan verkeersboetes geïnd. Het gaat om het hoogste bedrag ooit, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën. Dat schrijft Het Belang van Limburg.
In totaal is vorig jaar 299.517.606 euro geïnd. In vergelijking met 2004 is dat een stijging van 13 procent. Maar liefst 151,1 miljoen euro werd via onmiddellijke inning of het betalen via boetezegels gerecupereerd. Volgens de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) is er echter nog altijd een probleem met de verdeling van de inkomsten. 83 procent van de boetes wordt in Vlaanderen geïnd en amper 5 procent in Wallonië. Toch vloeit meer dan de helft van de inkomsten uit het fonds terug naar Wallonië.
(BELGA)30/01/2006
Als België unitair was gebleven zou dit niet zijn gebeurd. Daar staat u nu met uw mooi federalisme. Eigen schuld, dikke bult.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 11:50   #20
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als België unitair was gebleven zou dit niet zijn gebeurd. Daar staat u nu met uw mooi federalisme. Eigen schuld, dikke bult.
Jij doet waarschijnlijk gewoon een Ctrl+V in de meeste topics zeker ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Tuurlijk, de B.U.B. is de spreekbuis van het volk. Alleen weten ze het zelf nog niet.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be