Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Leonard?
Hij heeft volledig gelijk, en dat mag gezegd worden! 12 31,58%
Hij heeft gelijk, maar moet dat niet luidop zeggen. 2 5,26%
Ik zie mezelf als Christen, maar ik moet niet weten van Leonard. 4 10,53%
Ik heb de katholieke kerk bij het voorbije jaar de rug toegekeerd. 2 5,26%
Ik heb de katholieke kerk nooit vertrouwd. 18 47,37%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2010, 18:03   #21
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.930
Standaard

Leonard heeft trouwens al meer gedaan dan wie ook binnen de kerk in het kader van de pedofilieschandalen. Maar ja dit wordt door de seculiere horde, netjes weggeveegd omdat de man conservatief is.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 18:12   #22
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Leonard heeft trouwens al meer gedaan dan wie ook binnen de kerk in het kader van de pedofilieschandalen. Maar ja dit wordt door de seculiere horde, netjes weggeveegd omdat de man conservatief is.
Leonard heeft trouwens al meer gedaan dan wie ook om de RKK tot secte te reduceren. Doe zo voort, Léonard, dat verdient een taart.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:17   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
In plaats van zich te concentreren op details, zoals de precieze manier waarop een mis wordt opgedragen of de immanente aard van AIDS, zou de kerk zich beter bezighouden met de basis van het geloof te verspreiden. Het christendom heeft volgens mij in de eerste plaats een positieve boodschap, geen boodschap met het vingertje.

In deze tijden waarin de kerk zo hard onder vuur ligt door de verkeerde aanpak van kindermisbruik, is het niet verstandig om anderen te veroordelen. Léonard maakt de situatie van duizenden godsdienstleraren en alle Vlaamse katholieken niet gemakkelijk.
De wijze waarop de mis wordt gecelebreerd, is geen detail. Onze liturgie is van groot belang, daar, in navolging van een apostolische vader, het adagio nog steeds geldt "Lex orandi, lex credendi". De wijze waarop wij bidden (en dus des te meer bij de mis, het hoogste gebed voor katholieken, orthodoxen, oud-oostersen en zelfs voor traditionele lutheranen alsook de zogenaamde "Anglo-Catholics"). Daarom ook is het geen detail dat de Kerk vraagt dat haar hoogste vorm van gebed op de correcte wijze verloopt, zodanig dat het in geest en waarheid de uitdrukking van ons geloof.

Mgr. Léonard maakt het "duizenden godsdienstleraren" inderdaad niet gemakkelijk. Dat is een goede zaak. Heel veel van deze leraren zijn immers geenszins katholiek meer te noemen. Wat de meesten in hun lessen verkondigen heeft zo goed als niets meer met het katholieke geloof te maken. Daarom ook is mgr. Léonard voor velen onder hen een hinderlijke horzel. Vandaar ook de hetze die ook gevoerd wordt door zovele naamkatholieken en dito organisaties.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:23   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik heb me al lang vóór Leonard afgekeerd van de kerk, zoals duizenden anderen. Leonard en de paus vinden blijkbaar dat het weer eens tijd is voor een schisma in de Katholieke kerk. Zij die vorm en ritueel belangrijker vinden dan functie, tegenover zij die de boodschap van "heb uw naaste lief als uzelf" prioritair stellen en proberen toe te passen in een wereld van globalisatie en 21ste eeuwse wetenschap en technologie.

Het aantal doopsels zal waarschijnlijk nog fors achteruit gaan, maar het Vaticaan verkiest blijkbaar een kleine, zeer conservatieve en uniforme "kudde", boven een grote gemeenschap van verschillend pluimage.
Niet mgr.Léonard is de oorzaak van een mogelijke schisma. Dat schisma is er al en de modernisten zijn ervan de oorzaak: alhoewel ze in de grond tegen het overgeleverde katholieke geloof zijn, tegen de paus, tegen Rome, tegen conservatieve katholieken, tegen conservatieve bisschoppen en priesters... blijven ze binnen de structuren van de katholieke Kerk. Hun hoop is het om van binnenuit de Kerk over te nemen. Naarmate de jaren sedert Vaticanum II zijn gevorderd, is de kans voor hun machtsovername er steeds kleiner op geworden. Daarom ook roeien ze de grote trom en worden steeds agressiever.

Welja, het is beter dat er minder doopsels e.d. gebeuren. Wat heeft het immers voor zin dat mensen hun kinderen dopen als ze die kinderen geen enkele chirstelijke opvoeding geven, hun kinderen niet leren bidden, met hun kinderen - buiten eerste en plechtige communie - nooit naar een mis gaan, en zelfs niets of weinig om het katholieke geloof geven? Wat heeft dan deze ritus nog voor zin? Niets. In Frankrijk bijvoorbeeld is de toelating tot het doopsel al vele jaren veel strenger geworden. Daar wordt van de ouders een uitdrukkelijk christelijk engagement gevraagd en wordt bij hen in alle eerlijkheid gepolst in hoeverre zij het geloof delen waarin ze hun kinderen willen dopen. Dat lijkt me allemaal heel normaal en in de logische aard der dingen. Als je immers lid wilt worden van een club, dan schaar je je achter de regels van die club. Wat heeft het dan voor zin lid te worden van een schaakclub als je zelf niet schaakt en lak hebt aan de schaakregels. Evenzo geldt dat voor het lidmaatschap tot de Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:26   #25
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

de dwaasheid van de katholieke kerk is dat ze is vervaagd en toegelaten heeft de gebruiken te verloochenen.

In de Islam is daar fundamenteel anders is, met 5x verplicht bidden per dag en een onderstreping in totale overgave aan Allah is een verzwakking haast onmogelijk.

Neem nu met die taartgooier op Leonard... was dit in een moskee, die persoon zou aan het portaal met de voeten omhoog opgehangen zijn en die vrouw uit sint-truiden (afgelopen weekend) achterna zijn gegaan
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:30   #26
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Je vraagstellingen zijn vaag en onvolledig.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:33   #27
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Leonard heeft trouwens al meer gedaan dan wie ook binnen de kerk in het kader van de pedofilieschandalen. Maar ja dit wordt door de seculiere horde, netjes weggeveegd omdat de man conservatief is.
zeg eens duidelijk wat ???
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:40   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zeg eens duidelijk wat ???
Duidelijkheid scheppen, iets wat zijn voorganger bewust niet heeft willen doen. Ook heeft mgr. Léonard een canoniek dossier samengesteld over VG en naar Rome gestuurd met de uitdrukkelijke vraag naar een canonieke sanctie. Ook dit heeft Danneels nooit gedaan, alhoewel hij sedert enige tijd al op de hoogte was van de misdaden van VG.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:44   #29
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Duidelijkheid scheppen, iets wat zijn voorganger bewust niet heeft willen doen. Ook heeft mgr. Léonard een canoniek dossier samengesteld over VG en naar Rome gestuurd met de uitdrukkelijke vraag naar een canonieke sanctie. Ook dit heeft Danneels nooit gedaan, alhoewel hij sedert enige tijd al op de hoogte was van de misdaden van VG.
hij moet niks naar Rome sturen, hij moet dat naar het gerecht sturen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:45   #30
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Duidelijkheid scheppen, iets wat zijn voorganger bewust niet heeft willen doen. Ook heeft mgr. Léonard een canoniek dossier samengesteld over VG en naar Rome gestuurd met de uitdrukkelijke vraag naar een canonieke sanctie. Ook dit heeft Danneels nooit gedaan, alhoewel hij sedert enige tijd al op de hoogte was van de misdaden van VG.
Moest ik overtuigd katholiek zijn, dat zou ik toch willen dat men wat meer terug zou gaan naar de christelijke (in casu Rooms-katholieke) 'basics', wat de waardenbeleving betreft.

Dat is de theorie. Want in de praktijk verandert er zodanig veel in onze snel evoluerende maatschappij, dat ik niet zeker ben of die 'basics' nog kunnen worden aangehouden in onze tijd.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2010 om 19:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:45   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
hij moet niks naar Rome sturen, hij moet dat naar het gerecht sturen.
De feiten zijn verjaard, dus kan het gerecht niets meer doen. Of weet u dat soms niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:47   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Moest ik overtuigd katholiek zijn, dat zou ik toch willen dat men wat meer terug zou gaan naar de christelijke (in casu Rooms-katholieke) 'basics', wat de waardenbeleving betreft.

Dat is de theorie. Want in de praktijk verandert er zodanig veel in onze snel evoluerende maatschappij, dat ik niet zeker ben of die 'basics' nog kunnen worden aangehouden in onze tijd.
Natuurlijk kan dat. Alleen zal daar geen massa mensen meer achter staan, maar wat heeft het voor zin naar grote getallen te streven als die mensen niets of weinig nog delen van het geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:49   #33
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De feiten zijn verjaard, dus kan het gerecht niets meer doen. Of weet u dat soms niet?
geen reden om het gerecht niet te verwittigen. Het gerecht beslist wel of feiten al dan niet verjaard zijn, niet hij.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:50   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk kan dat. Alleen zal daar geen massa mensen meer achter staan, maar wat heeft het voor zin naar grote getallen te streven als die mensen niets of weinig nog delen van het geloof.
Hier hebt u zonder twijfel een punt.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2010 om 19:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:53   #35
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zeg eens duidelijk wat ???
Het feit dat de commissie Adriaansens in volle vrijheid kon werken, iets wat onder de vorige kardinaal niet kon. Danneels wilde de zaak Vangheluwe "in den minne regelen", terwijl Leonard open kaart speelt.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:55   #36
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het feit dat de commissie Adriaansens in volle vrijheid kon werken, iets wat onder de vorige kardinaal niet kon. Danneels wilde de zaak Vangheluwe "in den minne regelen", terwijl Leonard open kaart speelt.
De zaak van Gheluwe "lag op zijn bord", hij kon niet anders meer aangezien het al publiek was.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:57   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
geen reden om het gerecht niet te verwittigen. Het gerecht beslist wel of feiten al dan niet verjaard zijn, niet hij.
Het gerecht beslist dat niet. De strafwet voorziet de verjaringstermijn. Of denkt u misschien dat iedere magistraat het vrij staat zomaar te bepalen wanneer iets verjaart misschien?

D�*t is dan een grote misvatting!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 20:00   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hier hebt u zonder twijfel een punt.
Persoonlijk denk ik dat de tijd van sociologisch katholicisme in West-Europa zo goed als voorbij is. Soms denk ik dan wel eens dat het sterk maatschappelijk gedragen katholicisme uit de vorige eeuw op de een of andere wijze niet diep genoeg geworteld was en eerder gebaseerd was op andere elementen dan het geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 20:02   #39
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het gerecht beslist dat niet. De strafwet voorziet de verjaringstermijn. Of denkt u misschien dat iedere magistraat het vrij staat zomaar te bepalen wanneer iets verjaart misschien?

D�*t is dan een grote misvatting!
Hij had het gerecht moeten verwittigen. "Rome" is folkloristische zever.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 20:07   #40
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat de tijd van sociologisch katholicisme in West-Europa zo goed als voorbij is. Soms denk ik dan wel eens dat het sterk maatschappelijk gedragen katholicisme uit de vorige eeuw op de een of andere wijze niet diep genoeg geworteld was en eerder gebaseerd was op andere elementen dan het geloof.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat dit ook zo was. Het was echter ook in vorige eeuwen niet anders. Maar dat is bij alle godsdiensten zo. Er spelen vaak andere elementen mee die niet altijd worden herkend.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2010 om 20:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be