Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2010, 12:19   #1
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard Over honden en varkens

Ik heb een vraag: waarom worden varkens en honden als onreine dieren beschouwd in de islam? Van waar komt dat?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 12:26   #2
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

De vraag moet eerder zijn: Waarom worden ze vandaag nog als onrein beschouwd?

Vroeger konden ze misschien ziektes overbrengen als de pest.
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 12:28   #3
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paddo Bekijk bericht
.
In kleine omheiningen gehouden zijn alle dieren onrein want kippen schijten ook waar ze staan.
En koeien. En paarden.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:02   #4
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/Trichinosis
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:13   #5
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter
 
Bert Deckers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 2.064
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
"...raw or undercooked pork..."

Nu weten we het nog niet.
__________________
Bert Deckers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:15   #6
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Het zijn dezelfde dieren die ook als "onrein" worden beschouwdd in de joodse godsdienst, die overigens ook alles dat uit de zee afkomstig is als onrein beschouwd, behalve indien het een dier "met graten" is. Zijn dus "onrein" mosselen, kreeft, krab, garnalen....

Het "verbod" op sommige voedingswaren is overigens niet alleen eigen aan joden of moslims ook vegetariërs, veganisten, bhoedisten, Hindoes enz.; hebben specifieke voedingsvoorschriften

Nog een punt inzake voeding is dat vele mensen bepaalde afkeer hebben tegenover de meest diverse zaken. Ik zag ooit een TV programma van de BBC ivm "smaak" waarbij een engels gezin een typische chinese specialiteit te eten kregen nl. oude eieren, die een tijdje ondergronds gerijpt waren & een chinees gezin een rypische engelse specialiteit nl. stilton kaas. Beide gezinnen vonden het cultureel verschil tussen het specifieke gerecht en hun smaakpapillen zodanig groot dat het voor de kijkers zichtbaar overkwam.

Persoonlijk kan ik met de beste wil van de wereld geen couscous eten...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:26   #7
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik heb een vraag: waarom worden varkens en honden als onreine dieren beschouwd in de islam? Van waar komt dat?
Bijgeloof
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:27   #8
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
"...raw or undercooked pork..."

Nu weten we het nog niet.

Maar jij moet helemaal niks weten.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:29   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Een geloof met een godheid heeft als basis nu eenmaal ge- en verboden
bovendien functioneert elke maatschappij met overgeleverde en aanvaarde waarden
(dat heeft dus zelfs niets met een religie te maken)
Zelfs atheïsten kunnen om diverse redenen wat eten betreft sommige zaken uit ideologische motieven "taboe" verklaren.

Dat is gewoon algemeen menselijk.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:30   #10
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik heb een vraag: waarom worden varkens en honden als onreine dieren beschouwd in de islam? Van waar komt dat?
Vraag het aan een ultra-orthodoxe jood..die passage is gewoon een copy&paste van de joodse religie..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:32   #11
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een geloof met een godheid heeft als basis nu eenmaal ge- en verboden
bovendien functioneert elke maatschappij met overgeleverde en aanvaarde waarden
(dat heeft dus zelfs niets met een religie te maken)
Zelfs atheïsten kunnen om diverse redenen wat eten betreft sommige zaken uit ideologische motieven "taboe" verklaren.
Dat is gewoon algemeen menselijk.
Nee..alleen omwille van gezondheids-, culturele of morele redenen
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:55   #12
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Ik at eens een boterham met varkensbeleg en er zat een moslim naast mij en die zei dat dat slecht was omdat er allemaal kleine beestjes inzitten.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 10:23   #13
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Waarom krijg ik hier nu eigenlijk geen klaar en duidelijk antwoord op mijn vraag?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 10:27   #14
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waarom krijg ik hier nu eigenlijk geen klaar en duidelijk antwoord op mijn vraag?
Omdat de meesten onder ons geen Moslim zijn, de Koran niet gelezen hebben, of het gewoon niet weten.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 10:41   #15
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het zijn dezelfde dieren die ook als "onrein" worden beschouwdd in de joodse godsdienst, die overigens ook alles dat uit de zee afkomstig is als onrein beschouwd, behalve indien het een dier "met graten" is. Zijn dus "onrein" mosselen, kreeft, krab, garnalen....

Het "verbod" op sommige voedingswaren is overigens niet alleen eigen aan joden of moslims ook vegetariërs, veganisten, bhoedisten, Hindoes enz.; hebben specifieke voedingsvoorschriften

Nog een punt inzake voeding is dat vele mensen bepaalde afkeer hebben tegenover de meest diverse zaken. Ik zag ooit een TV programma van de BBC ivm "smaak" waarbij een engels gezin een typische chinese specialiteit te eten kregen nl. oude eieren, die een tijdje ondergronds gerijpt waren & een chinees gezin een rypische engelse specialiteit nl. stilton kaas. Beide gezinnen vonden het cultureel verschil tussen het specifieke gerecht en hun smaakpapillen zodanig groot dat het voor de kijkers zichtbaar overkwam.

Persoonlijk kan ik met de beste wil van de wereld geen couscous eten...
Die chinese eieren heten "duizend jaar oude eieren". Dat zijn hardgekookte eieren die een speciale behandeling hebben ondergaan. Ieder zijn meug he. Er zijn nog wel typisch Chinese gerechten die voor ons kwasi niet "eetbaar" zijn
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 10:42   #16
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ik at eens een boterham met varkensbeleg en er zat een moslim naast mij en die zei dat dat slecht was omdat er allemaal kleine beestjes inzitten.
Das ne straffe! Hoe kon die zien dat je beleg van een varken kwam?? Zat daar nog een krulstaart aan of zo? Of zag JIJ niet goed, en zaten er wormen in je beleg, en verkoos je om hem biet te geloven?
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 10:44   #17
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waarom krijg ik hier nu eigenlijk geen klaar en duidelijk antwoord op mijn vraag?
Het antwoord is al gegeven: het staat in het oude testament. Ook insecten mag je niet eten bvb. Wil je misschien een verwijzing naar een passage?
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 10:56   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik heb een vraag: waarom worden varkens en honden als onreine dieren beschouwd in de islam? Van waar komt dat?
Varkens zijn alleseters. Ook hun eigen uitwerpselen en die van anderen. Dit kan parasitaire ziektes veroorzaken omdat de voedselketen niet onderbroken wordt (de beesten leggen eitjes in het varkensvlees, het wordt opgegeten door de mens, de beestekes groeien in het menselijke lichaam en de eitjes worden weer door de varkens opgegeten via de uitwerpselen van de mens).

Natuurlijk geven wij geen uitwerpselen te eten aan de varkens, maar lang geleden was dat dus wel de gewoonte. Vandaar het gebod (of verbod) voor varkensvlees. Allah had dus beter gezegd dat ze die beesten geen uitwerpselen mochten laten eten maar die kennis over die parasieten had Allah toen nog niet opgedaan zeker?

Van honden weet ik enkel dat Mohammed er schrik van had, omdat hij dacht dat Satan in zwarte honden huisde. En Mohammed kan het weten. (een mogelijke verklaring = Mohammed's lijfgeur, veroorzaakt door zijn ziekte die verhoogde zweetafscheiding veroorzaakt (acromyelie). Misschien hadden honden die geur niet graag?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 12:35   #19
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Als het alleen om opeten ging kon ik het nog wel begrijpen. Varkensvlees schijnt inderdaad sneller te bederven dan andere soorten, en als je in de woestijn leeft en geen koelkast hebt is dat een probleem. Bovendien zijn varkens voor een goede afweer net als bijvoorbeeld olifanten aangewezen op een modderbad op zijn tijd, iets waar ze bij lang niet alle vormen van houden (ook niet in de moderne bioindustrie) toegang toe hebben. Honden eten is gewoon uiterst inefficient, het verbod op het eten van alle roofdieren (tenminste, landroofdieren, grote vissen eten mag dan weer wel) is daarom best logisch.

Maar het gaat niet alleen om eten, ook blindegeleidehonden zijn haram. Ja, honden brengen vast meer ziektes over dan geiten of schapen, maar ze kunnen in kleine aantallen al bijzonder nuttig zijn. Een verbod op het houden van honden lijkt mij dan ook vrij onzinnig.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 12:40   #20
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Een verbod op het houden van honden lijkt mij dan ook vrij onzinnig.
moslims mogen best werkhonden houden, alleen niet als huis-dier.

Als U verwijst naar dat blindegeleidepaardje: blijkbaar leven die langer en zijn ze toch wel zindelijk te krijgen. Een blindegeleidehond is niet enkel werkhond maar ook huis-dier, vandaar dat ze het met een pony zal moeten doen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be