Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2005, 23:21   #1
fientje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 november 2003
Berichten: 74
Standaard Tsunami 12-12 is geen alternatief voor Offerfeest

[size=4]20/01 Imam: "Tsunami 12-12 is geen alternatief voor Offerfeest"[/size]

[size=2]GVA 20.01.05[/size]

Een bedrag ter waarde van een schaap of een rund storten voor noodhulp aan de slachtoffers van de vloedgolf in Zuidoost-Azië is geen goed alternatief voor het offeren van een dier. Dat zegt sp.a-kamerlid en Turkse imam Cemal Cavdarli.
Zijn partijgenote en senator Fatma Pehlivan betreurde dat de Moslimexecutieve dit jaar het Offerfeest niet in teken stelde van de tsoenami.

Cavdarli die in het zog van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur en Inburgering Marino Keulen (VLD) de tijdelijke slachtvloer in Gent bezocht, waarschuwt voor een vervlakking van de symboolwaarde van het offer. Een gift doen tijdens het Offerfeest zodat een behoeftige moslim elders ter wereld een schaap of een ander dier kan offeren, is een goed alternatief, zegt Cavdarli. Maar tijdens het offerfeest geld storten voor een goed doel, is dat niet. "De gift moet gebruikt worden voor een offer en als vlees overhandigd worden aan de behoeftigen."





Een fraai staaltje van islamitische solidariteit en prioriteiten stellen.
Het tegengaan van de vervlakking van de symboolwaarde van het offer is prioritair op het helpen van noodlijdenden.

Wat de laatste zin van die imam betreft : hoe moeten al die geoffreerde schapekoteletten in Zuid-Oost Azië geraken?
fientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 23:25   #2
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

m.a.w. er moet bloed vloeien, anders is het geen echt feest.
bah...


Laatst gewijzigd door Mitgard : 20 januari 2005 om 23:28.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 09:04   #3
rodeo
Gouverneur
 
rodeo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.128
Standaard



kzou kik ook wel ne keer graag een slaap slachten, alleen om da ne keer te doen....

natuurlijk is da populairder dan storten, nu kan je er tenmiste nog van eten
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 10:13   #4
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo


kzou kik ook wel ne keer graag een slaap slachten, alleen om da ne keer te doen....

natuurlijk is da populairder dan storten, nu kan je er tenmiste nog van eten
een slaap slachten?

Ik vind het trouwens nogal een voorhistorisch ritueel. Het kan ook moeilijk diervriendelijk zijn, tenzij ze zich netjes aan de regels houden en hun schaap laten slachten door een slager, maar dat is pas belachelijk: ge kiest u een schaap, dat schaap verdwijnt, en even later krijgt ge uw schaap terug in diepvriesporties, bij wijze van spreken.

Eet gewoon een een lekker stukje schapevlees uit den delhaize diene dag, en ga voor de rest wat solidair wezen met de behoeftigen, denk ik dan.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 10:21   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Eet gewoon een een lekker stukje schapevlees uit den delhaize diene dag, en ga voor de rest wat solidair wezen met de behoeftigen, denk ik dan.
Nee natuurlijk niet! het moet een halal geslacht schaap zijn: kop richting Mekka, een speciaal gebed erbij gepreveld, niet verdoofd en de keel overgesneden.
Ge gaat toch geen haram schaap uit de Delhaize halen dat eerst verdoofd werd alvorens te slachten zeker?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:35   #6
HerrUU
Gouverneur
 
HerrUU's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 1.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Nee natuurlijk niet! het moet een halal geslacht schaap zijn: kop richting Mekka, een speciaal gebed erbij gepreveld, niet verdoofd en de keel overgesneden.
Ge gaat toch geen haram schaap uit de Delhaize halen dat eerst verdoofd werd alvorens te slachten zeker?
Circe, effe terzijde, waarom slachten jullie dat schaap eigenlijk?
__________________
Om mani padme hum
HerrUU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:45   #7
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Terwijl men in alle landen show worden georganiseerd om geld in te zamelen die zullen dienen om de werkingskosten van de aangesloten NGO's te financieren, eerder dan de bevolking te steunen ginder, zijn er gisteren +/-50.000 schapen vertrokken richting rampgebied zodat de mensen ginder tenminste wat luxevoedsel kunnen eten.

Tijdens de laatste dag van bedevaart moet men ook een offer doen.
Reken maar uit:
dit jaar waren er +/-3miljoen man aanwezig.
Allemaal moeten ze een offer doen ofwel in schaap, koe of kameel of geld geven ten waarde van minimum een schaap.
Een deftig schaap kost +/- 130euro.
Reken het voor je zelf maar uit.
De mensen die de bedevaart verrichten gaan hun schaap niet laten patrieren naar hun thuisland ze!

En het geld wordt rechtstreeks ontvangen door Islamic Relief en de Rode Halve maan. Dus geen tussenkomst van de staat.
Direct vertrekt het naar rampgebied en andere gebieden waar men het moeilijk heeft.

Laatst gewijzigd door Mustapha : 21 januari 2005 om 11:46.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:53   #8
HerrUU
Gouverneur
 
HerrUU's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 1.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Terwijl men in alle landen show worden georganiseerd om geld in te zamelen die zullen dienen om de werkingskosten van de aangesloten NGO's te financieren, eerder dan de bevolking te steunen ginder, zijn er gisteren +/-50.000 schapen vertrokken richting rampgebied zodat de mensen ginder tenminste wat luxevoedsel kunnen eten.

Tijdens de laatste dag van bedevaart moet men ook een offer doen.
Reken maar uit:
dit jaar waren er +/-3miljoen man aanwezig.
Allemaal moeten ze een offer doen ofwel in schaap, koe of kameel of geld geven ten waarde van minimum een schaap.
Een deftig schaap kost +/- 130euro.
Reken het voor je zelf maar uit.
De mensen die de bedevaart verrichten gaan hun schaap niet laten patrieren naar hun thuisland ze!

En het geld wordt rechtstreeks ontvangen door Islamic Relief en de Rode Halve maan. Dus geen tussenkomst van de staat.
Direct vertrekt het naar rampgebied en andere gebieden waar men het moeilijk heeft.
Mustapha, wordt dit geld aan alle behoeftigen gegeven, of enkel aan moslims?

Deze vraag is niet discriminerend bedoeld hoor, maar ik heb er tot nog toe geen duidelijk antwoord op mogen ontvangen.
__________________
Om mani padme hum
HerrUU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:58   #9
ashrawi
Lokaal Raadslid
 
ashrawi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2005
Berichten: 326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Nee natuurlijk niet! het moet een halal geslacht schaap zijn: kop richting Mekka, een speciaal gebed erbij gepreveld, niet verdoofd en de keel overgesneden.
Ge gaat toch geen haram schaap uit de Delhaize halen dat eerst verdoofd werd alvorens te slachten zeker?
Ondertussen is ook bewezen (door wetenschappelijk onderzoek) dat een dier dat ritueel geslacht wordt, direct na het slachten, geen hersenactiviteit meer toont waardoor het dus geen pijn voelt.
Een dier dat op de westerse manier geslacht wordt vertoont wel hersenactiviteit (tot het doodbloed) en sterft hierdoor een trage en pijnlijke dood.

Dit heb ik een tijdje geleden gelezen op het internet, maar ik weet niet juist waar.
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:08   #10
HerrUU
Gouverneur
 
HerrUU's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 1.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ashrawi
Ondertussen is ook bewezen (door wetenschappelijk onderzoek) dat een dier dat ritueel geslacht wordt, direct na het slachten, geen hersenactiviteit meer toont waardoor het dus geen pijn voelt.
Een dier dat op de westerse manier geslacht wordt vertoont wel hersenactiviteit (tot het doodbloed) en sterft hierdoor een trage en pijnlijke dood.

Dit heb ik een tijdje geleden gelezen op het internet, maar ik weet niet juist waar.
Maar waarom een schaap doden? Uit devotie?
__________________
Om mani padme hum
HerrUU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:31   #11
ashrawi
Lokaal Raadslid
 
ashrawi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2005
Berichten: 326
Standaard

Schaap of rund,

Omdat moslims geen vleesetende dieren mogen eten.
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:37   #12
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ashrawi
Ondertussen is ook bewezen (door wetenschappelijk onderzoek) dat een dier dat ritueel geslacht wordt, direct na het slachten, geen hersenactiviteit meer toont waardoor het dus geen pijn voelt.
Een dier dat op de westerse manier geslacht wordt vertoont wel hersenactiviteit (tot het doodbloed) en sterft hierdoor een trage en pijnlijke dood.

Dit heb ik een tijdje geleden gelezen op het internet, maar ik weet niet juist waar.
Dan vind ik dat moslim moeten gaan ijveren voor het constant ritueel zonder verdoving slachten van dieren!

Waarom zouden we die eerst nog moeten verdoven als "kop richting Mekka, gebed en halssnede" beter is?

(Ik las trouwens dat het bij een rund zeker nog verschillende minuten duurt alvorens het dier dood is, zonder verdoving lijkt me dat tamelijk lang, maar wie ben ik).

Zullen we bij euthanasie ook ineens maar de onthoofding gaan promoten? Blijkbaar is dat beter dan verdoving? toch?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 21 januari 2005 om 12:38.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:42   #13
HerrUU
Gouverneur
 
HerrUU's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 1.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ashrawi
Schaap of rund,

Omdat moslims geen vleesetende dieren mogen eten.
Ok, maar waarom slacht je het? Wat is de reden van het offerfeest?
__________________
Om mani padme hum
HerrUU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:44   #14
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ashrawi
Ondertussen is ook bewezen (door wetenschappelijk onderzoek) dat een dier dat ritueel geslacht wordt, direct na het slachten, geen hersenactiviteit meer toont waardoor het dus geen pijn voelt.
Een dier dat op de westerse manier geslacht wordt vertoont wel hersenactiviteit (tot het doodbloed) en sterft hierdoor een trage en pijnlijke dood.

Dit heb ik een tijdje geleden gelezen op het internet, maar ik weet niet juist waar.
ja hoor, en ze mekkeren van blijdschap.

trouwens, irakees moslimgespuis heeft ook al enkele gijzelaars op dezelfde manier geslacht.
je kunt de filmpjes bekijken op ogrish.com.

zoals je kan zien en horen zijn ze meteen dood en voelen ze geen pijn.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:44   #15
ashrawi
Lokaal Raadslid
 
ashrawi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2005
Berichten: 326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Dan vind ik dat moslim moeten gaan ijveren voor het constant ritueel zonder verdoving slachten van dieren!

Waarom zouden we die eerst nog moeten verdoven als "kop richting Mekka, gebed en halssnede" beter is?

(Ik las trouwens dat het bij een rund zeker nog verschillende minuten duurt alvorens het dier dood is, zonder verdoving lijkt me dat tamelijk lang, maar wie ben ik).

Zullen we bij euthanasie ook ineens maar de onthoofding gaan promoten? Blijkbaar is dat beter dan verdoving? toch?
Je hebt me verkeerd begrepen...
Bij het ritueel slachten van een dier duurt het ook een paar minuten voor het sterft.

De hersenactiviteit stopt direct na de slachting, waardoor er geen signalen (pijnprikkels) meer worden doorgestuurd. Het hart blijft nog wel even kloppen.
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 15:25   #16
ashrawi
Lokaal Raadslid
 
ashrawi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2005
Berichten: 326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Ok, maar waarom slacht je het? Wat is de reden van het offerfeest?
Hetzelfde verhaal als bij de joden (en christenen ?).
Abraham die van god opdracht krijgt om zijn zoon te offeren (wat hij ook van plan was), maar wordt op het laatste moment tegengehouden.
Die geeft hem daarna de opdracht om in het vervolg een schaap te offeren.

In grote lijnen, je zult het verhaal al wel eerder gehoord hebben.
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 19:19   #17
HerrUU
Gouverneur
 
HerrUU's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 1.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ashrawi
Hetzelfde verhaal als bij de joden (en christenen ?).
Abraham die van god opdracht krijgt om zijn zoon te offeren (wat hij ook van plan was), maar wordt op het laatste moment tegengehouden.
Die geeft hem daarna de opdracht om in het vervolg een schaap te offeren.

In grote lijnen, je zult het verhaal al wel eerder gehoord hebben.
Niet echt, maar bedankt voor de toelichting. Maar heeft diezelfde god juist later niet verboden om nog offers te doen? Was er niet zoiets met een gouden kalf?
__________________
Om mani padme hum
HerrUU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 13:39   #18
ashrawi
Lokaal Raadslid
 
ashrawi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2005
Berichten: 326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Niet echt, maar bedankt voor de toelichting. Maar heeft diezelfde god juist later niet verboden om nog offers te doen? Was er niet zoiets met een gouden kalf?
Je bent over het joodse volk bezig, maar dit verhaal staat ook in de bijbel en de koran.

Het joodse volk had niet lang na hun bevrijding uit egypte een gouden kalf gemaakt, omdat ze vonden dat ze iets 'tastbaars' nodig hadden om voor te knielen en te aanbidden.

In monotheistische geloven wordt zoiets gezien als afgoden (Mozes was op dat moment niet aanwezig omdat hij 40 nachten moest doorbrengen op 'een berg').

Veel meer weet ik ook niet over dit verhaal.

Hier is een site waar wat over staat, maar dan wel in de koran
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 14:39   #19
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Dan vind ik dat moslim moeten gaan ijveren voor het constant ritueel zonder verdoving slachten van dieren!

Waarom zouden we die eerst nog moeten verdoven als "kop richting Mekka, gebed en halssnede" beter is?

(Ik las trouwens dat het bij een rund zeker nog verschillende minuten duurt alvorens het dier dood is, zonder verdoving lijkt me dat tamelijk lang, maar wie ben ik).

Zullen we bij euthanasie ook ineens maar de onthoofding gaan promoten? Blijkbaar is dat beter dan verdoving? toch?
Omdat onze religie niet gebaseerd is op filosofie !
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 14:40   #20
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Ok, maar waarom slacht je het? Wat is de reden van het offerfeest?
Ter herdenking van onze vader Abraham !
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be