Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2008, 22:47   #1
De rechtvaardige rechter
Parlementslid
 
De rechtvaardige rechter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 1.666
Standaard Albert Speer

Ik onlangs is een documentaire gezien over Albert Speer. Ik weet toch niet wat ik over dien gast moet denken.
__________________
Tiocfaidh ár lá!
Links en Vlaams
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 23:13   #2
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Ik onlangs is een documentaire gezien over Albert Speer. Ik weet toch niet wat ik over dien gast moet denken.
Tsja, tussen wat men zegt en wat men denkt zit altijd een discrepantie. Albert Speer is er erg makkelijk afgekomen(hoewel hij wel de 20 jaar heeft moeten uitzitten) aangezien hij zeer dicht bij Hitler stond en zijn plan om Hitler te vermoorden kan makkelijk een geconstrueerde leugen zijn. Maar hij is inderdaad erg controversieel.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 02:04   #3
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Vanzelfsprekend heeft Speer zijn vrijheid afgekocht met geheime kennis over het 3de Rijk, doorgespeeld aan de geallieerden. Waarom zouden ze iedereen opgeknoopt hebben en uitgerekend hem niet? alsof ze geen touw meer zouden gehad hebben of zo...??? Speer was als minister van bewapening tijdens de oorlog voor de V2 raketten die ontelbare slachtoffers hebben gemaakt in oa Londen. En precies hem zou men dan willen sparen hebben?
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 05:18   #4
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texas Ranger Bekijk bericht
Vanzelfsprekend heeft Speer zijn vrijheid afgekocht met geheime kennis over het 3de Rijk, doorgespeeld aan de geallieerden. Waarom zouden ze iedereen opgeknoopt hebben en uitgerekend hem niet? alsof ze geen touw meer zouden gehad hebben of zo...??? Speer was als minister van bewapening tijdens de oorlog voor de V2 raketten die ontelbare slachtoffers hebben gemaakt in oa Londen. En precies hem zou men dan willen sparen hebben?
Speer heeft de oorlogsproductie van Duitsland bepaald maar dit slechts voor nog geen 3 jaar. De strategische beslissingen voor het gebruik van die wapens lagen niet in zijn handen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 08:54   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Ik onlangs is een documentaire gezien over Albert Speer. Ik weet toch niet wat ik over dien gast moet denken.
Een nazi....ze hebben hem net niet voldoende persoonlijk met bloed van onschuldigen aan zijn handen kunnen betrappen,maar hij was toch hoog genoeg in de hierarchie om hem een tijdje te laten brommen.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 12:17   #6
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Albert Speer is er inderdaad met twintig jaar zeer goedkoop van af gekomen. Hij was inderdaad slechts verantwoordelijk voor de Duitse oorlogsindustrie na de dood van Dr. Todt in 1942, en had dus geen rol in de aanloop naar de oorlog en kan dus niet als oorlogsstoker worden beschouwd - maar gedurende de periode 1942-1945 was hij dus wel mede verantwoordelijk voor de slaveninzet in de wapenindustrie. Fritz Sauckel als hoofd van de Arbeitseinsatz werd voor zijn rol hierin wel ter dood gebracht, terwijl hij enkel de "foernier" van de slaven was en Speer ze opgebruikte. Speer wist dus wel degelijk meer dan hij toegaf.

Hij had het voordeel in Nuremberg dat enerzijds hij zich goed kon verdedigingen (hij stelde zich op verschillende punten tegen Hitler verzet te hebben en beweerde zelfs een aanslag gepland te hebben) en was een van de weinige nazi kopstukken die getuigde van (al dan niet oprechte) wroeging en schuld.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 19:19   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik begrijp niet dat Speer maar het dubbele kreeg van Dönitz waar de man duizend-en-één meer dingen op zijn kerfstok had.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 09:47   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Ik onlangs is een documentaire gezien over Albert Speer. Ik weet toch niet wat ik over dien gast moet denken.
Ik wel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 10:26   #9
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Speer is inderdaad zeer goed weggekomen, gelet op de vrij gruwelijke misdaden waar hij mee voor verantwoordelijk was (vooral dwangarbeid).
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 10:50   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Speer is inderdaad zeer goed weggekomen, gelet op de vrij gruwelijke misdaden waar hij mee voor verantwoordelijk was (vooral dwangarbeid).
Top-Technocraten als Speer zouden zelfs voor de Moer van de duivel werken, en dat hebben ze ook altijd gedaan. Zelfs voor de Amerikanen werkten veel nazi's.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 10:51   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Dwangarbeid ging volgens Speer boven vergassing, dat laatste leverde alleen maar verlies van dwangwerkuren op.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 04:50   #12
VlaamseKracht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Locatie: Kortrijk,de Guldensporenstad
Berichten: 484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik begrijp niet dat Speer maar het dubbele kreeg van Dönitz waar de man duizend-en-één meer dingen op zijn kerfstok had.
Wat heeft Dönitz dan op zijn kerfstok staan?
U doelt toch niet op het "Laconia-bevel" uit 1942.
Dönitz was totaal niet op de hoogte van de concentratiekampen.
VlaamseKracht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 05:50   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht Bekijk bericht
Wat heeft Dönitz dan op zijn kerfstok staan?
U doelt toch niet op het "Laconia-bevel" uit 1942.
Dönitz was totaal niet op de hoogte van de concentratiekampen.
Ik betwijfel of iemand van die rang niet op de hoogte was van de concentratiekampen; ik betwijfel dat zelfs ernstig - ik vind het zelfs niet ernstig om het in overweging te nemen.

Maar ja, Dönitz is - als ik me goed herinner - vooral tien jaar de cel in gevlogen omdat hij aanbevelingen had gegeven om vijandelijke overlevenden niet op te pikken (in sommige gevallen kwam dat agressief uit) en omdat hij krijgsgevangenen als dwangarbeiders gebruikte.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 09:40   #14
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik betwijfel of iemand van die rang niet op de hoogte was van de concentratiekampen; ik betwijfel dat zelfs ernstig - ik vind het zelfs niet ernstig om het in overweging te nemen.

Maar ja, Dönitz is - als ik me goed herinner - vooral tien jaar de cel in gevlogen omdat hij aanbevelingen had gegeven om vijandelijke overlevenden niet op te pikken (in sommige gevallen kwam dat agressief uit) en omdat hij krijgsgevangenen als dwangarbeiders gebruikte.
Dönitz werd inderdaad vooral bestraft omwille van de wijze waarop de U-bootoorlog werd gevoerd.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 16:25   #15
VlaamseKracht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Locatie: Kortrijk,de Guldensporenstad
Berichten: 484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik betwijfel of iemand van die rang niet op de hoogte was van de concentratiekampen; ik betwijfel dat zelfs ernstig - ik vind het zelfs niet ernstig om het in overweging te nemen.

Maar ja, Dönitz is - als ik me goed herinner - vooral tien jaar de cel in gevlogen omdat hij aanbevelingen had gegeven om vijandelijke overlevenden niet op te pikken (in sommige gevallen kwam dat agressief uit) en omdat hij krijgsgevangenen als dwangarbeiders gebruikte.
En toch is het zo,Dönitz was totaal niet op de hoogte van wat er zich in de kampen afspeelde.

"Toen Dönitz het bericht kreeg van de vreselijke toestanden in de Duitse concentratie- en vernietigingskampen, wilde hij dat er onmiddellijk een onderzoek zou worden ingesteld. Zover kwam het niet meer, omdat de regering-Dönitz op 23 mei alsnog werd gearresteerd"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_D%C3%B6nitz

Wat de U-bootoorlog betreft vind ik het uitvaardigen van het Laconia bevel gerechtvaardigd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laconia-incident


Als we de lijn van dit incident doortrekken dan mocht "Bomber Harris" ook veroordeeld worden voor oorlogsmisdaden.
VlaamseKracht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 16:48   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dönitz werd inderdaad vooral bestraft omwille van de wijze waarop de U-bootoorlog werd gevoerd.


US-duikboten hebben in diezelfde oorlog dik 25% van de Japanse koopvaardij gekelderd en wees maar gerust,ze namen van in het begin zelfs niet de moeite te gaan zien....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 21:21   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht Bekijk bericht
En toch is het zo,Dönitz was totaal niet op de hoogte van wat er zich in de kampen afspeelde.

"Toen Dönitz het bericht kreeg van de vreselijke toestanden in de Duitse concentratie- en vernietigingskampen, wilde hij dat er onmiddellijk een onderzoek zou worden ingesteld. Zover kwam het niet meer, omdat de regering-Dönitz op 23 mei alsnog werd gearresteerd"
Toch is het niet zo. Tijdens de Nuremberg-processen heeft hij zijn toon drastisch gematigd, en de rechtbank zelf ging er niet dieper op in omdat een directe link met de Holocaust en de democide op anderen niet voorhanden was.

Hij was voor de rest een meer-dan-actieve Hitler-dweper, aanhanger van het nazisme en voorstander van het verwijderen van joden uit het alledaagse Duitse beeld. Dit gebeurde tijdens WO II ook effectief. Dat hij niets wist van concentratiekampen is onmogelijk. Dat hij niets wist van vernietigingskampen is weinig waarschijnlijk.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 21:58   #18
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht Bekijk bericht
Wat heeft Dönitz dan op zijn kerfstok staan?
U doelt toch niet op het "Laconia-bevel" uit 1942.
Dönitz was totaal niet op de hoogte van de concentratiekampen.
Dönitz was vooral het slachtoffer van het feit dat hij de opvolger van Hitler was en dus de laatste personificatie van het politieke Duitsland dat terecht stond in Nuremberg.

Wat het voeren van de U-boot oorlog betrof, getuigde zelfs admiraal Nimitz schriftelijk in zijn voordeel op het proces...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 22:03   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Dönitz was vooral het slachtoffer van het feit dat hij de opvolger van Hitler was en dus de laatste personificatie van het politieke Duitsland dat terecht stond in Nuremberg.

Wat het voeren van de U-boot oorlog betrof, getuigde zelfs admiraal Nimitz schriftelijk in zijn voordeel op het proces...
Dönitz een slachtoffer.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 22:08   #20
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Ik onlangs is een documentaire gezien over Albert Speer. Ik weet toch niet wat ik over dien gast moet denken.
http://www.dhm.de/lemo/html/biografien/SpeerAlbert/
Zijn zoon is niet beschaamd:
http://www.albert-speer.de/Generationen.php

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 oktober 2008 om 22:12.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be