Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juni 2011, 11:41   #41
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Een der volkeren wil helemaal niet zelfstandig worden.
Zelfs bij de kiezers van NVA is er verre van een meerderheid voor.
Doorprik de vlaamse zeepbel aub niet.
Ze hebben niets anders om van te dromen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 13 juni 2011 om 11:41.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 12:32   #42
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Doorprik de vlaamse zeepbel aub niet.
Ze hebben niets anders om van te dromen.
Waarom schreeuwen de Franstalige partijen dan moord en brand als de Vlamingen enige hervormingen willen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 12:37   #43
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stuurboord Bekijk bericht
Ben ik het mee eens.
Ik ben het daarmee oneens.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 14:32   #44
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ik ben een voorstander
Wil je in een Turkse enclave wonen? Ik zou op zijn minst een Turkse/Berberse provincie eisen.

@Kenan, als je Sint-Genesius-Rode van het BHG losmaakt en Edingen, Vloesberg en Wezet aan Vlaanderen geeft wil ik er nog wel mee akkoord gaan.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 14:36   #45
Stuurboord
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 juni 2011
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ben het daarmee oneens.
zou je ook je eigen voorstel willen posten dan?
__________________
Do or do not, there is no try ~ Yoda.
Stuurboord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 15:22   #46
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Wil je in een Turkse enclave wonen? Ik zou op zijn minst een Turkse/Berberse provincie eisen.

Turks-Berbers? Lijkt wel een kiem voor het volgend communitair gebakkelei. Neen neen, Turks en verder worden de andere minder- en meerderheden aangepakt zoals in het moederland.

Citaat:
@Kenan, als je Sint-Genesius-Rode van het BHG losmaakt en Edingen, Vloesberg en Wezet aan Vlaanderen geeft wil ik er nog wel mee akkoord gaan.
Ik ben Di Rupo niet en ga dus niet moeilijk doen. Ge moogt ze hebben.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2011, 06:26   #47
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Wil je in een Turkse enclave wonen? Ik zou op zijn minst een Turkse/Berberse provincie eisen.

@Kenan, als je Sint-Genesius-Rode van het BHG losmaakt en Edingen, Vloesberg en Wezet aan Vlaanderen geeft wil ik er nog wel mee akkoord gaan.
SGR behoort niet tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Alleen Edingen is onterecht bij Wal gevoegd, Wezet en Vloesberg hadden reeds een Franstalige meerderheid voor de Belgische tijd.

bron
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2011, 17:29   #48
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Doorprik de vlaamse zeepbel aub niet.
Ze hebben niets anders om van te dromen.
Sorry

__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 02:28   #49
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
wat voor de nederlanden belangrijk was is de slag om woeringen, daarmee is definitief de scheiding ingezet tussen de lage landen en duitsland. verklaart ook waarom limburg in de lage landen ligt
Dat gaat me wat ver, bij de slag van Woeringen versloeg de hertog van Brabant, zijn rivaal voor de regio (ook toen al groter dan het feitelijke hertogdom) en het hertogdom Neder-Lotharingen, namelijk andere erfgenaam van de hertog van Limburg.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 21:45   #50
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Een zoveelste vaststelling dat die zogenaamde "Groot" () -Nederlanders steeds weer op een kinderlijk niveau blijven zitten: als ze geen vlagjes uitzoeken voor hun als ideaal land voorgestelde constructie, dan is het maar landkaartjes kleuren.


En ondertussen de REALITEIT: de kaaskoppen weigeren ALWEER de afspraken over de Schelde na te komen. Verdragen die ze tekenden met de Vlaamse overheid schuiven ze gewoon terzijde.


Ik wens een onafhankelijk Vlaanderen, maar heb verdomme nog liever het huidige belgië dan te moeten onder één staatkundig dak leven met de Hollanders.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 21:56   #51
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hier voel ik nog wel wat voor. Vlaanderen mag nooit in z'n geheel toetreden tot het Nederlandse staatsverband. Anders ontstaat er een veel te groot machtsblok. Alleen als de Vlaamse provincies zich los bij Nederland voegen valt er met mij over te praten. En verder ook geen speciale voorrechten of uitzonderingen voor Vlaanderen. Gewoon one man, one vote. Anders hoeft het voor mij niet.
U toont zich van uw vergevingsgezinde kant. En dat na al die discussies met de heer system! Toch maar bedankt.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 11:48   #52
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het staat hier iedereen vrij om hier zijn favoriete/meest ideale verdeling van België te posten.
De enigste regel is wel dat er een kaart wordt gepost. Je mag het verder uitleggen, graag zelfs, maar zonder een kaart 'telt het niet'.
Telt het niet mee? Voor wat telt het niet mee? De Miss Kaart verkiezing?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 11:57   #53
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
*Rent hard weg voor alle hoenders in het knuppelhok.*
Kijk, dit vind ik nog eens een kaart die het overwegen valt. België wil niet verdeeld worden, zowat alle peilingen wijzen dat uit, en de sentimenten tegenover de Nederlanders zijn nog nooit zo goed geweest. Moest Luxemburg daar nog bij kunnen hebben we een bier- en wijnland en we staan sterker in Europa.

Ik vind het alleen jammer dat er geen enkele dynamiek is die deze beweging op gang kan brengen. Men heeft door de politieke impasse trachten dit plan N als oplossing aan te reiken, maar dat is intellectuele spielerei. Bovendien is de indeling met o.a. een Verenigd Brabant niet meer van deze tijd.

Logischer zou zijn: Nederland, Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg en een federaal district Brussel als hoofdstad van Nederland, zoals het altijd geweest is tot een of anders omhooggevallen dorpje 's-Gravenhage die titel usurpeerde.

Kan dat ook tellen als knuppel in het hoenderhok?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 12:39   #54
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Een zoveelste vaststelling dat die zogenaamde "Groot" () -Nederlanders steeds weer op een kinderlijk niveau blijven zitten: als ze geen vlagjes uitzoeken voor hun als ideaal land voorgestelde constructie, dan is het maar landkaartjes kleuren.
Iedereen heeft een beetje lol en idioterie nodig op zijn tijd. Nou ja, ik in ieder geval wel.

Kaartjes kleuren kan wat dat betreft nog best in een zinnig denkproces uitmonden, vlaggen zijn "in the grand scheme of things" details, en dus puur voor de lol.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 13:04   #55
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Kijk, dit vind ik nog eens een kaart die het overwegen valt. België wil niet verdeeld worden, zowat alle peilingen wijzen dat uit, en de sentimenten tegenover de Nederlanders zijn nog nooit zo goed geweest. Moest Luxemburg daar nog bij kunnen hebben we een bier- en wijnland en we staan sterker in Europa.

Ik vind het alleen jammer dat er geen enkele dynamiek is die deze beweging op gang kan brengen. Men heeft door de politieke impasse trachten dit plan N als oplossing aan te reiken, maar dat is intellectuele spielerei. Bovendien is de indeling met o.a. een Verenigd Brabant niet meer van deze tijd.

Logischer zou zijn: Nederland, Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg en een federaal district Brussel als hoofdstad van Nederland, zoals het altijd geweest is tot een of anders omhooggevallen dorpje 's-Gravenhage die titel usurpeerde.

Kan dat ook tellen als knuppel in het hoenderhok?
Dat kan zeker tellen.

Ik zal beginnen met er even op wijzen dat het witte gedeelte van de kaart ingedeeld was bij "maakt me niet uit wat er mee gebeurd", en het kaartje daarom draaide om het ingekleurde gedeelte. Puur als excuus om mijn oude avatar weer eens van stal te halen.

Maar, nu we toch bezig zijn zal ik eens serieus reageren.

In principe ga ik uit van het beginsel "meer zielen meer vreugd". Binnen de lage landen hebben we allemaal genoeg gemeen en in principe zou ik het een heel mooi initiatief vinden om tot een "Beneluxië"/heel-Nederland/wat voor werktitel je het ook wilt geven om verwarring met andere begrippen te voorkomen te komen. Ik zou er best aan kunnen wennen, en diep in mijn ideologische zelf heeft dit scenario zelfs min of meer de voorkeur. Ik zie echter wel een aantal beren op de weg. Ik vrees namelijk dat dit de huidige Belgische patstelling niet ontmatelt, maar juist op scherp zet. Een Wallonië dat opeens meer dan 20 miljoen "Vlamingen" tegenover zich heeft staan schiet in de verdediging, en dwingt misschien nog wel meer wetten af die het blokkeren van de besluitvorming door een landsdeel mogelijk maken dan dat er nu in België zijn. Of, veel smpeler natuurlijk, gaat in de eerste plaats niet akkoord. Dat is niet bedoeld als een uiting van anti-Waals sentiment van mij, dat is een hele normale reactie, dat doen mensen vaak in zo'n geval.

Als Wallonië zulke bevoegdheden krijgt, dan een aantal andere landsdelen ook. Straks kan het complete nationale parlement geen besluiten nemen omdat bijvoorbeeld Friesland andere partijen heeft verkozen dan de rest van het land, dan krijg je een Fryske non voor je niezen. Oftewel: Er moet wel systeem achter zitten.

En het taalbeleid is natuurlijk het eerste waarover een extreem moeilijk akkoord gesloten moet worden dat ervoor zorgt dat bevolkingsgroepen in hetzelfde land misschien nog wel harder langs elkaar heen praten dan voorheen. En geheel op het Nederlands overschakelen is zeker ook geen optie, ook Walen verdienen het om in hun waarde gelaten te worden.

Oftewel, ik weet het zo net nog niet.

Wat betreft Luxemburg in dit scenario: daar maak ik me volstrekt geen zorgen om. Het zou leuk zijn als ze mee doen, maar als ze niet vast willen zitten aan de Nederlandse kilometerheffing, het Nederlandse imgratiebeleid en nog zo wat dingen waar ze daar voorlopig nog niet veel van hoeven te weten is dat een te respecteren keuze. Als ze wel meestappen verwacht ik geen grote problemen, Luxemburg is al langer dan vandaag goed in aardig zijn tegen en samen spelen met de andere landjes. Bovendien is de hele kwestie (in de best mogelijke zin van het woord) redelijk irrelevant, het gaat over een van de 24 provincies en een half van de 27 miljoen inwoners. Ik heb geen zin om Luxemburgers te gaan pesten alleen maar zodat ik dan een mooier kaartje kan tekenen.

Maar goed, dat idee dus.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 16:30   #56
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Kijk, dit vind ik nog eens een kaart die het overwegen valt. België wil niet verdeeld worden, zowat alle peilingen wijzen dat uit, en de sentimenten tegenover de Nederlanders zijn nog nooit zo goed geweest. Moest Luxemburg daar nog bij kunnen hebben we een bier- en wijnland en we staan sterker in Europa.

Ik vind het alleen jammer dat er geen enkele dynamiek is die deze beweging op gang kan brengen. Men heeft door de politieke impasse trachten dit plan N als oplossing aan te reiken, maar dat is intellectuele spielerei. Bovendien is de indeling met o.a. een Verenigd Brabant niet meer van deze tijd.

Logischer zou zijn: Nederland, Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg en een federaal district Brussel als hoofdstad van Nederland, zoals het altijd geweest is tot een of anders omhooggevallen dorpje 's-Gravenhage die titel usurpeerde.

Kan dat ook tellen als knuppel in het hoenderhok?
In Wallonië moet je met dat voorstel in ieder geval niet afkomen. "Ons nog verder laten minoriseren door les boches du nord? Non!"
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 18:56   #57
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hier voel ik nog wel wat voor. Vlaanderen mag nooit in z'n geheel toetreden tot het Nederlandse staatsverband. Anders ontstaat er een veel te groot machtsblok. Alleen als de Vlaamse provincies zich los bij Nederland voegen valt er met mij over te praten. En verder ook geen speciale voorrechten of uitzonderingen voor Vlaanderen. Gewoon one man, one vote. Anders hoeft het voor mij niet.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 19:10   #58
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Spinoza's Breda ligt niet in Zuid-Brabant, wellicht is hij er wel voor te vinden. Waarom trouwens Eindhoven hoofdstad van Noord-Brabant en niet 's Hertogenbosch ?

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 juni 2011 om 19:11.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 19:14   #59
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Spinoza's Breda ligt niet in Zuid-Brabant, wellicht is hij er wel voor te vinden. Waarom trouwens Eindhoven hoofdstad van Noord-Brabant en niet 's Hertogenbosch ?
Ik vermoed omdat Eindhoven groter is.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 19:22   #60
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik vermoed omdat Eindhoven groter is.
En niet zo'n beetje ook niet.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niks te zeggen is voor behoud van historie en bestaande infrastructuur, maar als Eindhovenaar moest ik het toch even kwijt.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be