Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 mei 2010, 14:22   #1
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard EU-leningen Grieken achtergesteld'

Citaat:
De leningen van Europese landen aan Griekenland, waaronder bijna 5 miljard euro van Nederland, blijken een 'junior status' te hebben. Mocht Griekenland bankroet gaan, dan kan de belastingbetaler waarschijnlijk fluiten naar zijn geld.

Hetzelfde geldt volgens diverse bronnen voor de IMF-kredieten, die gewoonlijk een ‘super senior status’ bezitten. In normale economische verhoudingen heeft de ‘lender of last resort’ de eerste rechten, maar in dit geval staan de EU-landen waarschijnlijk achter in de rij. De zaak kwam aan het rollen via Amerikaanse media. De VS hebben een aandeel van 20 procent in het IMF en dragen 8 miljard dollar bij.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1...try.php?id=634
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 16:56   #2
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Kut! Wie heeft dat bedongen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 18:59   #3
Fredo
Burgemeester
 
Fredo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2005
Berichten: 537
Standaard

De junior status heeft zowel goede als slechte kanten. Aan de ene kant zorgt het ervoor dat de bestaande houders van Griekse obligaties nu hopelijk minder snel tot verkoop zullen overgaan, waardoor de prijzen niet verder dalen en de rente niet verder stijgt. Dit zou minder het geval zijn indien de leningen super senior status hebben.
Aan de andere kant is het risico voor de overheden (en dus de belastingbetalers) natuurlijk veel groter omdat ze niets zullen recupereren in het worst case scenario. Het vergroot ook de kans dat de crisis verder overslaat naar andere landen nog voor Griekenland in default gaat, omdat de andere Zuid-Europese landen nu een groter risico lopen om grote kapitaalverliezen te lijden.
Verder lijkt de junior status nog een ander zeer negatief gevolg te hebben. Ze zet de deur open tot meer leningen in de toekomst. Een Griekse default zou nu immers als eerste de regeringen treffen die geld geleend hebben, en dus zullen diezelfde regeringen nog moeilijker nee kunnen zeggen tegen nog meer leningen in de toekomst.
Fredo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 19:25   #4
Nussbaum
Burgemeester
 
Nussbaum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 546
Standaard

Het valt me wel op hoe negatief de amerikaanse media is. Ik volg Bloomberg TV een beetje en men kan maar niet ophouden over Griekenland. De een na de andere econoom/investeerder wordt opgetrommeld om te vertellen hoe erg de situatie wel niet is. Ik heb deze week nog geen enkele persoon gehoord die zei dat Griekenland nu uit de brand is, wat vreemd is gezien ze nu de komende twee jaar nu van geld voorzien zijn.

Nu las ik vandaag dat ik niet de enige die hier zo over denkt. Blijkbaar is de Spaanse regering nu bezig met een onderzoek naar de rol van de media in dit geheel. (klik) Uiteraard is het moeilijk tot onmogelijk met zekerheid te zeggen dat het hier daadwerkelijk gaat om manipulatie. Ik zou niet weten hoe men zoiets zou organiseren, maar ik vind de situatie wel verdacht.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 19:57   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum Bekijk bericht
Het valt me wel op hoe negatief de amerikaanse media is. Ik volg Bloomberg TV een beetje en men kan maar niet ophouden over Griekenland. De een na de andere econoom/investeerder wordt opgetrommeld om te vertellen hoe erg de situatie wel niet is. Ik heb deze week nog geen enkele persoon gehoord die zei dat Griekenland nu uit de brand is, wat vreemd is gezien ze nu de komende twee jaar nu van geld voorzien zijn.

Nu las ik vandaag dat ik niet de enige die hier zo over denkt. Blijkbaar is de Spaanse regering nu bezig met een onderzoek naar de rol van de media in dit geheel. (klik)
Ach ja, de verantwoordelijken proberen zich weer te verschuilen achter de rol van de media. Hadden die gezwegen over de Griekse schulden dan was er geen vuiltje aan de lucht en ook de Spaanse regering kon het vastgoed drama in de doofpot stoppen. Maar zo gaat het niet, de banken moeten de leningen op een moment terugbetalen en dan komt de aap uit de mouw. De debiteuren laten het afweten. En nu zeggen vele economen en ook politici in Nederland (in Nova) dat de Grieken met de regeling niet geholpen zijn omdat ze de leningen nooit kunnen terugbetalen met hun kleine BNP. Dus stellen ze voor om de schulden te saneren mede door de huidige kredietverstrekkers. Mag Nova als onderdeel van de media hierover niet praten met kamerleden omdat dit een negatieve stemming op de financiële markten teweegbrengt?

Politici vragen aan de betrokken banken om een deel van de schuld van Griekenland als verlies af te boeken zodat Griekenland een redelijk perspectief op een toekomst krijgt. Dus politici geloven niet in de huidige maatregelen. Zij hebben hun inzichten echter gekregen van financiële experts. Geen wonder dat de beurs negatief is.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 20:16   #6
Nussbaum
Burgemeester
 
Nussbaum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 546
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ach ja, de verantwoordelijken proberen zich weer te verschuilen achter de rol van de media. Hadden die gezwegen over de Griekse schulden dan was er geen vuiltje aan de lucht en ook de Spaanse regering kon het vastgoed drama in de doofpot stoppen. Maar zo gaat het niet, de banken moeten de leningen op een moment terugbetalen en dan komt de aap uit de mouw. De debiteuren laten het afweten. En nu zeggen vele economen en ook politici in Nederland (in Nova) dat de Grieken met de regeling niet geholpen zijn omdat ze de leningen nooit kunnen terugbetalen met hun kleine BNP. Dus stellen ze voor om de schulden te saneren mede door de huidige kredietverstrekkers. Mag Nova als onderdeel van de media hierover niet praten met kamerleden omdat dit een negatieve stemming op de financiële markten teweegbrengt?

[...]
Het één sluit het ander niet uit.Ten tweede, waarom heb je het over banken die leningen moeten betalen, het gaat hier over de nationale schuld. Ten derde had ik, noch het artikel het over Nova.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be