Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart "Deze jongedame gooide als voorzitter van Jong VLD Groot-Antwerpen de stok in het liberale hondenhok door met enkele straffe resoluties naar voor te treden op het nationaal congres. Ze maakt zich stilaan klaar om de stap te zetten naar de nationale p

 
 
Discussietools
Oud 22 maart 2004, 09:28   #1
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jasper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 889
Standaard

U heeft een actie gevoerd tegen het "migrantenstemrecht"

Is dit voor u geen goede maatregel in verband met integratie?

Welke andere maatregelen kunnen er dan volgens u genomen worden?
Jasper is offline  
Oud 22 maart 2004, 14:11   #2
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Ik denk dat dit juist de band met integratie doorknipt. Door nationaliteitsvereiste te koppelen aan stemrecht, had men nog minimale zekerheid dat mensen die gingen stemmen ook +- ingeburgerd waren. Nu kan iedere niet europese vreemdeling op eenvoudig verzoek zijn stem uitbrengen... (wat mij nog het meeste stoort is dat Belgen nog steeds stemPLICHT hebben. Dit is een discriminatie.)

Maatregelen om integratie te bevorderen: verplichte inburgering (o.a. taallessen,...) voor iedere nieuwkomer, ontradend beleid naar hoofddoeken toe (recente voorstellen Patrick De Wael), bijzondere begeleiding op zowel arbeidsmarkt, als niveau van onderwijs voor achtergestelde groepen allochtonen, actief betrekken van allochtone ouders bij schoolverloop van hun kids,...
Annick De Ridder is offline  
Oud 22 maart 2004, 17:49   #3
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jasper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 889
Standaard

Is het aangaan van een dialoog ook geen prioriteit?

Men kan de problemen van de verschillende gemeenschappen slechts leren kennen, door met elkaar te praten; en zo lang men praat, vecht men niet.

Nu zie ik wel een probleem: hoe die dialoog organiseren? Ik ken de oplossing niet, maar ik ben dan ook geen politieker
(Als voorbeeld wil ik wel stellen: de moslim-executieve, die blijkbaar niet zo best draait; dit maar om één voorbeeld te geven).
Jasper is offline  
Oud 22 maart 2004, 18:59   #4
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Ik denk dat dit juist de band met integratie doorknipt. Door nationaliteitsvereiste te koppelen aan stemrecht, had men nog minimale zekerheid dat mensen die gingen stemmen ook +- ingeburgerd waren. Nu kan iedere niet europese vreemdeling op eenvoudig verzoek zijn stem uitbrengen... (wat mij nog het meeste stoort is dat Belgen nog steeds stemPLICHT hebben. Dit is een discriminatie.)

Maatregelen om integratie te bevorderen: verplichte inburgering (o.a. taallessen,...) voor iedere nieuwkomer, ontradend beleid naar hoofddoeken toe (recente voorstellen Patrick De Wael), bijzondere begeleiding op zowel arbeidsmarkt, als niveau van onderwijs voor achtergestelde groepen allochtonen, actief betrekken van allochtone ouders bij schoolverloop van hun kids,...
Geef de migranten stemplicht en dat probleem is dan ook opgelost!

Heb je trouwens bij iedere Belg zekerheid dat hij voldoende geïntegreerd is om te stemmen?

De hoofddoeken kwestie is nog zieliger dan het migrantenstemrechtverhaal.
Indien het inhoudelijke hierover jouw aangrijpt, werk dan daaraan en niet aan het symbool ervan! (de emancipatie is ook niet verwezenlijkt door de vrouwenjeans).

Verder zijn je voorstel goed hoor, maar koppel dat los van het stemrechtverhaal. Stemrecht is namelijk iets fundamenteels in een democratie.
De migranten moeten zich ook voor andere redenen integreren om in onze maatschappij mee te draaien. Waarom koppelen we die integratie niet aan de meer dagdagelijkse zaken dan aan iets wat zelfs bij de modale Belg boven het hoofd passeerd (maw politiek dus)?
Koppel het bijvoorbeeld aan werk, wonen, onderwijs, gezondheidszorg of noem maar op. Voor al deze zaken moeten de nieuwkomer ook hun gang vinden in onze maatschappij.
Stimuleer (ipv 'verplicht') hen bijvoorbeeld op deze manier.
Het Skill Effect is offline  
Oud 22 maart 2004, 20:45   #5
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Ik denk dat dit juist de band met integratie doorknipt.
En? Sinds wanneer is "geintegreerd" zijn een voorwaarde die verbonden is met het bezitten van bepaalde rechten/plichten?
In onze Westerse/liberale polyarchie is een aanhanger van het communisme, nazisme, ...aan te vullen naar keuze... ook niet "geintegreerd", maar dat is geen reden om hen stemrecht of eender welk ander recht/plicht te ontzeggen.
Integratie is een sofisme in deze discussie en zelfs een ronduit anti-liberale eis. Of om het met de woorden van Mathias De Clercq te zeggen:
Citaat:
In deze discussie wordt het tijd dat de liberalen eindelijk eens voor hun mening uitkomen en het migrantenstemrecht in hun programma opnemen. Een partijprogramma moet uitgaan van de kracht van de eigen ideologie en moet geen weerspiegeling zijn van een marktonderzoek bij de kiezers. Liberalen moeten om hun programma te bepalen zich niet wegsteken achter wat de meerderheid van de bevolking zou willen. Liberalen moeten opkomen voor het migrantenstemrecht en aan de bevolking uitleggen waarom. Liberalen dienen, hun eigen principes respecterend, voor het migrantenstemrecht te pleiten en zich niet, ingegeven door electorale overwegingen, in allerlei bochten te wringen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Door nationaliteitsvereiste te koppelen aan stemrecht
Het peiten voor het migrantenstemrecht is inderdaad pleiten voor de loskoppeling van stemrecht en nationaliteit, en dat is maar goed ook! De loskoppeling van nationaliteit en rechten/plichten is een logische evolutie op weg naar een meer liberale wereld, het is een bij uitstek liberale eis!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
wat mij nog het meeste stoort is dat Belgen nog steeds stemPLICHT hebben. Dit is een discriminatie.
Daar kan ik u enkel en alleen in bijtreden, het is echter niet meer dan bladvulling in deze discussie. Immers, de VLD heeft nog nooit enig initatief genomen om het bestaan van de opkomstplicht om te vormen tot stemrecht en het dan ook veel beter geweest om in deze discussie omtrent het migrantenstemrecht te eisen dat ook Belgen stemrecht zouden krijgen of om te pleiten voor een totale loskoppeling tussen (stem)recht(en) en nationaliteit!
Door dit niet te doen, vervalt de VLD in het hokjes- en anti-liberaal denken van alle op nationaliteit gebouwde ideologieën.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 22 maart 2004, 21:01   #6
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Als u werkelijk overtuigd bent dat het MSR een "slecht" iets is, waarom hebt u dan op het congres uw woorden ingeslikt en bent u braafjes Verhofstadt achterna gelopen?

De kopstukken van de VLD hebben voor de federale verkiezingen staan roepen: "Met ons in de regering, komt het migrantenstemrecht er NOOIT !!"
En wat gebeurde er een tiental maanden later? Het MSR is er door en alle partijfunctionarissen die het lef hadden om er tegen in te gaan werden stuk voor stuk de mond gesnoerd.
De PS/SPa stonden te glimlachen terwijl uw partij voor de zoveelste maal haar kiezers en heel Vlaanderen bedroog en verkocht.
__________________
Hij strijdt nu duizend jaren voor vrijheid, land en God;
En nog zijn zijne krachten in al haar jeugdgenot.
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rainman is offline  
Oud 23 maart 2004, 00:54   #7
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Dialoog zeker belangrijk. Er is trouwens juist op nationaal niveau een dergelijk overleg opgestart, onder impuls van als ik mij niet vergis Arena?
Annick De Ridder is offline  
Oud 23 maart 2004, 00:56   #8
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Opteer dan eerder voor stemRECHT voor iedereen ...
Annick De Ridder is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:01   #9
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Geef ze werk, desnoods gemeenschapswerk !

Dat is duizendmaal beter dan dat bolleke dat ze éénmaal om de zes jaar "mogen" kleuren.

Werk = integratie !
Eénmaal om de zes jaar stemmen = geen garantie dat isolement blijft !

Trouwens over gemeenschapswerk gesproken, misschien tijd om te duiden op een nog niet beantwoorde topic :
"Wat is uw recept om de huidige crisis op te lossen ?"

Ik heb de premier onlangs ook het woord "gemeenschapswerk" horen uitspreken. Lopen ze nu al iets warmer ?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:19   #10
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Dialoog zeker belangrijk. Er is trouwens juist op nationaal niveau een dergelijk overleg opgestart, onder impuls van als ik mij niet vergis Arena?
kan u dat eens uitleggen: een dialoog onder leiding van ee PS-apparatchik. is dat zoiets als de 'communautaire dialoog'? Een diepvriesoperatie dus waarbij de Vlamingen weer eens goed bedrogen worden : een dialoog voorspiegelen, en dan ondertussen de ene na de andere éénzijdige aanpassing van de bestaande afspraken en evenwichten.
Rudi Dierick is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:27   #11
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainman
Als u werkelijk overtuigd bent dat het MSR een "slecht" iets is, waarom hebt u dan op het congres uw woorden ingeslikt en bent u braafjes Verhofstadt achterna gelopen?
Zeggis Rainman. Ik heb mijn woorden niet ingeslikt op het Congres, maar heb mij enkel neergelegd bij de beslissing van de meerderheid van de leden, wat niet meer dan normaal is. Ik kan toch moeilijk eerst een toepassing van de burgerdemocratie binnen onze partij eisen, en dan vrolijk verklaren dat ik die beslissing niet erken !
Annick De Ridder is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:50   #12
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Opteer dan eerder voor stemRECHT voor iedereen ...
Ik neem aan dat dit aan mijn adres gericht is?
Ik ben een hevig voorstander van stemrecht voor iedereen, zoals toch ook wel blijkt uit mijn schrijven dacht ik zo.
Mijn verontwaardiging als overtuigd liberaal bij de strategie van de VLD heeft dan ook net te maken dat de VLD hier op geen enkel ogenblik voor gepleit heeft! Een beetje jammer dat u niet echt ingaat op mijne volledige uiteenzetting en argumentatie.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 23 maart 2004, 09:38   #13
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Annick,

Dus met stemrecht voor iedereen (en een degelijk dialoog) is er eigenlijk geen probleem, of ben ik mis?
Het Skill Effect is offline  
Oud 23 maart 2004, 13:53   #14
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Chill effect,

Ik ben en blijf tegenstander van dat migrantenstemrecht.

Maar indien het er toch moest komen, had ik daar liever wat liberale accenten in zien aangebracht worden, zoals stemrecht voor iedereen. Dat algemeen stemRECHT staat trouwens al jaaaren in het VLD programma
Annick De Ridder is offline  
Oud 23 maart 2004, 13:58   #15
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Chill effect,

Ik ben en blijf tegenstander van dat migrantenstemrecht.

Maar indien het er toch moest komen, had ik daar liever wat liberale accenten in zien aangebracht worden, zoals stemrecht voor iedereen. Dat algemeen stemRECHT staat trouwens al jaaaren in het VLD programma
Ik heb respect voor jouw mening, Annick.
Meningen mogen verschillen hé

Zijn er trouwens al stappen gezet om dit algemeen stemrecht erdoor te krijgen?
Het Skill Effect is offline  
Oud 23 maart 2004, 16:23   #16
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Ik ben en blijf tegenstander van dat migrantenstemrecht.

Maar indien het er toch moest komen, had ik daar liever wat liberale accenten in zien aangebracht worden
Had het niet veel liberaler geweest om ervoor te pleiten dat iedereen die deel uitmaakt van deze samenleving (iedereen die hier woont, m.a.w. ook mensen met een andere nationaliteit) stemrecht zou krijgen?
Het is namelijk heel leuk dat u tegen dat migrantenstemrecht gekant blijkt, maar veel argumentatie heb ik daarvoor nog niet gezien vanuit het kamp van de VLD.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 23 maart 2004, 17:15   #17
w.e.
Vreemdeling
 
w.e.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong VLD Groot-Antwerpen
Waarom moeten wij weeral een stap naar die gemeenschap zetten (in de vorm van het geven van stemrecht) terwijl die gemeenschap blijkbaar verknokt aan hun nationaleit vasthoudt.
Je kan het ook anders stellen. Waarom zouden marokanen en turken zich volledig in de maatschappij integreren als ze geen enkele verantwoordelijkheid krijgen.
Ze worden hier bijna gedwongen om religie, cultuur en principes aan de kant te zetten. Nogal logisch dat de meesten zich niet aanvaard voelen.
[size=5]En het weigeren van het stemrecht(dat in verkiezingsresultaten niet meespeelt) zal niet tot meer integratie leiden.[/size]
Dus je argumentatie klopt langs geen kanten, veel holle zinnen die maar niet opgevuld kunnen worden!
w.e. is offline  
Oud 23 maart 2004, 17:58   #18
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Annick,

Ik wil je nog een praktische vraag stellen, los van de ideologische discussie voor of tegen stemrecht voor migranten.
Over jouw 'groot' Antwerpen verscheen er in de Standaard net een interessant artikel over de verplichte inburgering.

Ik quote ze even een stukje:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door www.standaard.be
Nu al wachtlijst voor nieuwe inburgeringregeling
Geen lessen Nederlands voor laaggeschoolde nieuwkomers

ANTWERPEN - Vanaf 1april moeten nieuwkomers verplicht een inburgeringstraject volgen, maar voor de laaggeschoolden zal er in Antwerpen geen plaats zijn om lessen Nederlands te volgen. Er is al een wachtlijst van 2.000 kandidaat-studenten. Dat heeft de Antwerpse schepen Chantal Pauwels gezegd tijdens de voorstelling van de campagne ,,Stadsklap''. Daarmee wil men Antwerpenaren en nieuwkomers samenbrengen om de Scheldestad te leren kennen.
Ik wil dit verhaal nog even aanvullen met een ervaring uit mijn nabije omgeving, maar dat staat wat los van mijn onderstaande vraag.
Bij een CLB is de vraag binnengekomen over een jonge nieuwekomer die reeds basiskennis Nederlands heeft doorgelopen. Hij zou echter meer Nederlands moeten kennen om verder te geraken dan het middelbaar beroepsonderwijs. De motivatie en intelligentie is dus duidelijk aanwezig.
Echter bij bevraging aan het PRIC (Provinciaal Integratie Centrum) bleek dat er naast basiscursussen Nederlands geen verdere opleidingen beschikbaar zijn.
Dan vragen wij ons af hoe het komt dat er zoveel migranten in het beroepsonderwijs terecht komen...

Maar nu mijn praktische vraag:
Hoe kan je eisen dat vreemdelingen zich eerst moeten inburgeren voordat ze hun stem mogen uiten, terwijl er nog voor het officiële begin van de inburgeringsregeling al problemen opduiken met wachtlijsten?
Het Skill Effect is offline  
Oud 23 maart 2004, 18:14   #19
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Zeggis Rainman. Ik heb mijn woorden niet ingeslikt op het Congres, maar heb mij enkel neergelegd bij de beslissing van de meerderheid van de leden, wat niet meer dan normaal is. Ik kan toch moeilijk eerst een toepassing van de burgerdemocratie binnen onze partij eisen, en dan vrolijk verklaren dat ik die beslissing niet erken !
Maar u kon probleemloos de wil van de meerderheid van de bevolking naast u neerleggen?

U leek trouwens toch niet echt teleurgesteld toen Verhofstadt door manipulatie en een wel opgevoerde show het MSR er toch door kreeg. Zelfs de oude garde werd uit het museum gehaald om mee te spelen in de poppenkast.

Het komt er dus op neer dat verkiezingsbeloften zomaar overboord mogen gegooid worden om enkele vetbetaalde postjes te kunnen bemachtigen/behouden. De VLD is er medeverantwoordelijk voor, dat een wet is goedgekeurd, waar de meerderheid van de bevolking tegen is. De VLD is net als de SPa een marionet geworden van de PS. De VLD heeft hiermee nogmaals aangetoond dat zij een ANTI-Vlaamse partij is, dat zij van zichzelf vindt dat zij geen rekenschap moet houden met Vlaamse belangen. Eigenbelang is belangrijker dan de wil van de meerderheid.

De rekening voor dit volksverraad zal uw partij later gepresenteerd krijgen. Manipulatie van de media zal niet veel meer helpen.
__________________
Hij strijdt nu duizend jaren voor vrijheid, land en God;
En nog zijn zijne krachten in al haar jeugdgenot.
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rainman is offline  
Oud 25 maart 2004, 00:24   #20
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainman
Als u werkelijk overtuigd bent dat het MSR een "slecht" iets is, waarom hebt u dan op het congres uw woorden ingeslikt en bent u braafjes Verhofstadt achterna gelopen?
Zeggis Rainman. Ik heb mijn woorden niet ingeslikt op het Congres, maar heb mij enkel neergelegd bij de beslissing van de meerderheid van de leden, wat niet meer dan normaal is. Ik kan toch moeilijk eerst een toepassing van de burgerdemocratie binnen onze partij eisen, en dan vrolijk verklaren dat ik die beslissing niet erken !
Goed geantwoord! Dat kan ik enkel bijtreden, én inzake de voorstellen die ADR deed, én inzake haar evidente keuze om zich aan te sluiten bij de meerderheidsbeslissing. Als er eens een pak meer politieke mandatarissen zo zouden handelen -én opbouwende vorostellen doen, én de boot niet doen kapseizen uit onwil om zich bij een meerderheidsblissing neer te leggen- dan zou onze politiek vééééééél netter verlopen, véééééééééél minder geld verspillen en ook véél begrijpelijker zijn.
Rudi Dierick is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be