Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 april 2018, 10:41   #1601
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Tesla heeft daar een minimaal aandeel in, de strengere normen en de kosten daaraan verbonden pushen het. En niet zozeer de kosten om de diesels binnen de normen te houden, want die zijn zeer goed beheersbaar, maar wel de kosten door de hogere CO2 uitstoot door het groter aandeel benzines motoren en de daaraan verbonden belastingen voor de producenten.
https://www.ft.com/content/782d053c-...0-90a9d1bc9691

Tesla heeft aangetoond dat er een markt was voor deze wagens. En ze staan mijlenver voor de concurrentie. Omdat ze all-in gaan, met risico op falliet. Maar als ze slagen zijn de opbrengsten des te groter.

En de CO2 limieten: indien EV geen optie was, zouden die nooit zo streng gezet worden. Tesla heeft aangetoond dat EV's een optie zijn, ook voor langere afstanden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:46   #1602
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Tesla’s strategy of being more integrated than other carmakers has echoes of Apple, which makes its own mobile chips and designs its own software. Another echo is the way both exploited a change in technology — for Tesla, the change from combustion engines to electric, and for Apple, the evolution from 2G to mobile broadband at the time of the 2007 iPhone launch.
De reden waarom ik inderdaad aandelen heb gekocht. Tesla is Apple na aan het doen.

Apple is 800 miljard dollar waard, nog niet zo lang geleden stonden ze ook op het randje van het falliet....

Gij zweert bij "koop het bij toeleveranciers". Wel, dat is een strategie die voor sterk innoverende bedrijven niet werkt. Tesla was correct om veel in eigen huis te doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:46   #1603
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Zet uw emoties nu eens opzij en bekijk het puur rationeel en dan zul je merken dat zonder in te spelen op emoties Tesla nog steeds zo goed als nergens staan ondanks alle emoties die ze aanspreken.

Je beseft toch dat er tegen 2020 zo een 100.000.000 nieuwe wagens wereldwijd per jaar zullen verkocht worden, als Tesla tegen dan op volle snelheid produceert zullen ze nog steeds maar 1% van dat totale aandeel op hun konto kunnen schrijven, in 2024 zal dit ongeveer 115.000.000 wagens zijn.
Eén automerk Tesla dat dan -tegen 2024- 1% van de wereldmarkt heeft? Dat vind ik enorm goed voor een merk dat dan pas 2012 zijn eerste limousines - meestal handwerk- gemaakt heeft.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:50   #1604
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
https://www.ft.com/content/782d053c-...0-90a9d1bc9691

Tesla heeft aangetoond dat er een markt was voor deze wagens. En ze staan mijlenver voor de concurrentie. Omdat ze all-in gaan, met risico op falliet. Maar als ze slagen zijn de opbrengsten des te groter.

En de CO2 limieten: indien EV geen optie was, zouden die nooit zo streng gezet worden. Tesla heeft aangetoond dat EV's een optie zijn, ook voor langere afstanden.
Zonder al de fiskale maatregelen en subsidies was er geen markt voor, is er zelfs nog steeds geen markt voor gezien hun prijszetting.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:51   #1605
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eén automerk Tesla dat dan -tegen 2024- 1% van de wereldmarkt heeft? Dat vind ik enorm goed voor een merk dat dan pas 2012 zijn eerste limousines - meestal handwerk- gemaakt heeft.
Als Tesla in 2024 1 miljoen wagens per jaar produceert (500k Model 3's en 400k Model Y's en 100k S en X'en), en daar bovenop nog eens hun energiebusiness en tesla semi....

Dan ga ik een very happy camper zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:51   #1606
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De reden waarom ik inderdaad aandelen heb gekocht. Tesla is Apple na aan het doen.

Apple is 800 miljard dollar waard, nog niet zo lang geleden stonden ze ook op het randje van het falliet....

Gij zweert bij "koop het bij toeleveranciers". Wel, dat is een strategie die voor sterk innoverende bedrijven niet werkt. Tesla was correct om veel in eigen huis te doen.
Nochtans koopt Apple het belangrijkste van hun smartphones, de CPU nog steeds elders aan.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:52   #1607
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Zonder al de fiskale maatregelen en subsidies was er geen markt voor, is er zelfs nog steeds geen markt voor gezien hun prijszetting.
Blijf het licht van de zon maar ontkennen.

We weten al langer dat u uit de hand van de Duitse constructeurs eet, en ze dus altijd zal blijvne verdedigen.

Ik hoop stiemen dat ze de weg van Nokia gaan, maargoed, dat zal wat te optimistisch zijn....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:54   #1608
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Nochtans koopt Apple het belangrijkste van hun smartphones, de CPU nog steeds elders aan.
De A-chips in hun smartphones zijn specifieke delen eigen aan Apple, ontworpen door apple. TMSC en Samsung maken ze, maar mogen ze zelf niet gebruiken.

Dit iit de automotive industry waar er zoveel mogelijk wordt gepoogd om common parts te hebben over automerken heen. Wat er toe leidt dat er buiten wat design bitter weinig verschil is tussen de wagens. Fiat motoren in Opels, enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:59   #1609
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als Tesla in 2024 1 miljoen wagens per jaar produceert (500k Model 3's en 400k Model Y's en 100k S en X'en), en daar bovenop nog eens hun energiebusiness en tesla semi....

Dan ga ik een very happy camper zijn.
Om in 2024 500k model 3 te produceren moeten ze er +/- 9500 per week kunnen produceren.

Met hun beloofde 5000 per week halen ze 260K per jaar of zoiets van 0,26% van het totaal in 2020 met hun model 3 , 6 keer minder dan het door mij voorspelde aandeel. Zelfs door de rest er bij te nemen blijft het een zeer optimistische voorspelling.

Om tot die zeer optimistische 1 tot 1,5% te geraken moeten ze dus echt heel goed hun best gaan doen de komende 6 jaren.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 11:02   #1610
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De A-chips in hun smartphones zijn specifieke delen eigen aan Apple, ontworpen door apple. TMSC en Samsung maken ze, maar mogen ze zelf niet gebruiken.

Dit iit de automotive industry waar er zoveel mogelijk wordt gepoogd om common parts te hebben over automerken heen. Wat er toe leidt dat er buiten wat design bitter weinig verschil is tussen de wagens. Fiat motoren in Opels, enz....

Aankopen dus wat bitter weinig verschil is met een automotive OEM die een opdracht geeft om specifieke onderdelen te maken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 11:05   #1611
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De A-chips in hun smartphones zijn specifieke delen eigen aan Apple, ontworpen door apple. TMSC en Samsung maken ze, maar mogen ze zelf niet gebruiken.
En dat is het zowat... al de rest is gewoon aangekocht bij derden. Scherm van LG/Samsung, batterij bij Samsung, modem-chip by Qualcomm, cameramodules van LG en de assemblage neemt Foxconn voor zijn rekening.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 11:20   #1612
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Zonder al de fiskale maatregelen en subsidies was er geen markt voor, is er zelfs nog steeds geen markt voor gezien hun prijszetting.
Dat dacht men ook bij de eerste dure benzine hybrides. Was dat even verschieten dat Toyota alleen ondertussen al ca. 11,5 miljoen hybrides verkocht heeft, en 2017 1,52 miljoen per jaar:
https://newsroom.toyota.co.jp/en/cor.../20966057.html

Toyota is ook dankzij hun electrisch concept n° 1 geworden:
https://focus2move.com/world-cars-brand-ranking/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:07   #1613
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als Tesla in 2024 1 miljoen wagens per jaar produceert (500k Model 3's en 400k Model Y's en 100k S en X'en), en daar bovenop nog eens hun energiebusiness en tesla semi....

Dan ga ik een very happy camper zijn.
Als ik vandaag een Tesla 3 bestel, wanneer rij ik er dan mee rond?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:21   #1614
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als ik vandaag een Tesla 3 bestel, wanneer rij ik er dan mee rond?
Er zijn 400 000 wachtenden voor u. De ramp up naar 10 k wagens per week (maximum dat de fabriek aankan) zal waarschijnlijk eindigen mide-eind 2019.

Dus ik vermoed 2020.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:29   #1615
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Het is allemaal toch minder rooskleuriger dan men de klanten doet geloven. Maar het blijft werken want ondanks de constante negatieve berichtgeving blijven de aandeelhouders er in geloven.

2020 - 2025 gaat een mooie tijd voor de autofabrikanten worden. De politiek is zich zodanig aan het moeien dat de bevolking wel zal moeten overgaan naar propere wagens. Ook een manier om mensen verplichten te consumeren en hun spaarcenten in nieuwe technologie te steken.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:38   #1616
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn 400 000 wachtenden voor u. De ramp up naar 10 k wagens per week (maximum dat de fabriek aankan) zal waarschijnlijk eindigen mide-eind 2019.

Dus ik vermoed 2020.
En daar, mijn beste, ligt het probleem. Ik wil mijn wagen sneller, dus wacht ik nog met de aanschaf van een elektrische wagen tot mijn volgende en tegen dan zijn de andere autoconstructeurs ook mee en die zullen in tegenstelling tot Tesla wel sneller kunnen leveren. Die hebben namelijk wel verstand van wagenproductie op grote schaal.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:41   #1617
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als ik vandaag een Tesla 3 bestel, wanneer rij ik er dan mee rond?
Zeer waarschijnlijk in 2019, op ~ 6 maanden na weet #Tesla dat nog niet.

hangt van volgende factoren af:

- kunnen ze de productie verder met factor-x langzaam opdrijven.
- hoeveel (oude) reserveringen zeggen hun bestelling af (dat is dus continu)
- en hoeveel nieuwe reserveringen gaan nog net voor jou reserveren (en wie weet later terug afzeggen)
- eventueel welke versie wil je reserveren... (indien mogelijk)

- #iets preciezer tussen ~ half april 2019 en ~half oktober 2019, volgens de website van Tesla model 3:
Citaat:
Reserveer uw Model 3 vandaag nog voor levering # binnen 12 tot 18 maanden.

https://www.tesla.com/nl_BE/model3
- de uiteindelijke definitieve bestelling (incl opties) volgt dan pas ergens in 2019 wslk enkele maanden voor de uitlevering.

Volgens het besteljaar en catalogusprijs kan men een Vlaamse premie krijgen:


https://www.egear.be/2018-premie-elektrische-auto/

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2018 om 12:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:47   #1618
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Wel een ruime marge dat ze nemen. Eigenlijk zeggen ze bestel nu uw wagen maar we weten niet in welk jaar je deze geleverd gaat krijgen. Ergens vind ik dat wel prachtig dat ze het gedaan krijgen. Enkel Tesla kan zich zoiets veroorloven. Als ik morgen naar een showroom ga en de verkoper zegt "een leveringstermijn van tussen de 12 en 18 maanden" dan bedank ik die man voor zijn verloren tijd en maak dat ik er weg ben.

Wat ik dan ook mooi vind is dat je nu zelf durft schrijven dat Tesla het zelf eigenlijk niet weet. Dus het is allemaal natte vingerwerk dat ze daar doen. En dat voor een miljardenbedrijf
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:51   #1619
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Wel een ruime marge dat ze nemen. Eigenlijk zeggen ze bestel nu uw wagen maar we weten niet in welk jaar je deze geleverd gaat krijgen. Ergens vind ik dat wel prachtig dat ze het gedaan krijgen. Enkel Tesla kan zich zoiets veroorloven. Als ik morgen naar een showroom ga en de verkoper zegt "een leveringstermijn van tussen de 12 en 18 maanden" dan bedank ik die man voor zijn verloren tijd en maak dat ik er weg ben.

Wat ik dan ook mooi vind is dat je nu zelf durft schrijven dat Tesla het zelf eigenlijk niet weet. Dus het is allemaal natte vingerwerk dat ze daar doen. En dat voor een miljardenbedrijf
Je kunt de wagen enkel reserveren, bestellen is later...

Ik heb 2 jaar gewacht op een BMW, ik wist ook niet welk jaar. Nu gij weer.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2018 om 12:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:52   #1620
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Het is allemaal toch minder rooskleuriger dan men de klanten doet geloven. Maar het blijft werken want ondanks de constante negatieve berichtgeving blijven de aandeelhouders er in geloven.

2020 - 2025 gaat een mooie tijd voor de autofabrikanten worden. De politiek is zich zodanig aan het moeien dat de bevolking wel zal moeten overgaan naar propere wagens. Ook een manier om mensen verplichten te consumeren en hun spaarcenten in nieuwe technologie te steken.
De reden waarom de aandeelhouders er in blijven geloven is simpel: men neemt hoge marges op de Model 3. Als men er genoeg van kan maken, is er financieel geen probleem en is het risico op falliet beperkt.

Op het huidige model (premium long range) wordt vaak ook nog de full autopilot optie gekozen.

35k + 5k premium + 8k long range battery + 1k kleurke + 8k full autopilot.

Het is geweten dat de 35k versie pas vanaf 5000 stuks rendabel is en voldoende marge oplevert, daarom dat ze eerst de premium versies verkopen.

Maar ga er maar van uit dat ze op die long range batterij 6k marge nemen, op dat kleurke 1k en op de autopilot ook alles, 8k (hardware zit standaard in de wagen, het is een licentie). De premium optie zal ook wel 4k winst zijn. Dat levert u los 19k per wagen marge op. Als ze vergelijkbare marges nemen op het basispakket als op de Model S (20 %) hebben ze daar ook 7k op. 26k marge per wagen. 45 %.

Dat doet geen duitse autoconstructeur u na en gelet op de lange rij van klanten, duidt dit op pricing power. Vergelijkbaar met Apple. Dankzij hun technologische voorsprong en innovatieve karakter.

26k * 5000*12 weken = 1,56 miljard dollar marge

*4 = 6.25 miljard dollar marge op een jaar

Allez ja....als we dan spreken over obligaties van 500 miljoen (dit jaar) en 1 miljard (begin volgend jaar) die aflopen en voor problemen zouden kunnen zorgen, dan zeg ik: als Model 3 loopt, is dat allemaal geen probleem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be