Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juni 2015, 23:18   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uiteraard, als die 45 kph mogen rijden waar anderen maar 25 kph mogen rijden gaan die dat doen.
Waar geldt dan wel zo'n regeling?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 23:21   #262
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar geldt dan wel zo'n regeling?
Dat is zo voor alle 25 kph begrensde fietsen, dus overal.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2015, 04:34   #263
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
OK bij die van u wel, maar is het onmogelijk om een speed speedelec te maken waar bij 45 kph 99% van het vermogen van de elektrische motor komt?
Dan zal het geen "speed pedelec" meer zijn, maar gewoon een elektrische bromfiets. Voor 45 kph is overigens en vermogen van minstens 750W nodig, en mijn Flyer heeft een motor van 250W...

Er is dus een verschil tussen een bromfiets met een elektrische aandrijving, en een fiets met elektrische trapondersteuning. Die elektrische brommer gaat een motor van zo'n 1,5 kW hebben, terwijl die elektrische fiets het met 250W moet doen. Die elektrische brommer zal ook een veel hoger gewicht hebben, en dat is voor het ongevalrisiko best relevant.

Als ik naar mijn werk fiets dan haal ik 40 kph op een stuk kaarsrecht vlak fietspad (van zo'n 5 km). Daar zie ik gewone fietsers echter ook die snelheid halen, en ben ik eigenlijk in het nadeel, want mijn fiets is zwaarder. Het voordeel is als ik een helling op moet (en die zijn hier overvloedig aanwezig...) of in de stad waar je telkens weer moet starten en stoppen bij het rood licht. (Ik houdt me namelijk strikt aan de verkeersregels).
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2015, 04:41   #264
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De wereld is aan de durvers.

Ik zou zeggen: ga op de baan met uw 45 kph electrische fiets. Neem een familiale bij Ethias.

En laat ons weten hoe het verder zit als je er een ongeluk mee veroorzaakt.
Dat is wat je dus wettelijk kan regelen. Ik heb een dergelijke "snelle" elektrische fiets, en daar heeft men hier een afzonderlijke categorie voor.
Ik hoef dus in tegenstelling tot brommers bijvoorbeeld geen achteruitkijkspiegel ed. te monteren.
Maar wat ik dus wel moet is:
- Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid nemen (kost mij 40 euro per jaar).
- Een fietshelm dragen.
- Een rijbewijs (minstens A1) hebben.
En de fiets heeft ook een nummerplaat (zit bij mij op de voorvork)

Wat "een ongeluk veroorzaken" betreft: Mijn totale massa (fiets + mijzelf) is nog altijd een stuk lichter dan die van een brommer...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2015, 06:40   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is zo voor alle 25 kph begrensde fietsen, dus overal.
Kortom, uw eerdere opmerking klopte dan niet:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uiteraard, als die 45 kph mogen rijden waar anderen maar 25 kph mogen rijden gaan die dat doen.
U had het hier over de plaats, terwijl u het nu heeft over de begrenzing van het voertuig. Twee onderscheiden zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2015, 13:35   #266
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Duitse wetgeving is glashelder en maakt daar een duidelijk onderscheid in. Misschien moet u daar eens mee beginnen.
Wat is er dan zo 'anders' aan die Duitse wetgeving (link), behalve dan dat de categoriën bij naam genoemd worden, de plichten en rechten komen toch op hetzelfde neer zoals in de Belgische wetgeving ?

Voor de S-Pedelec in Duitsland komt het ook neer op rijbewijsplicht, kentekenplicht, BA-verzekeringsplicht (geen dekking door familiale), valhemplicht (er wordt verwezen naar de ECE-R22 richtlijnen, dat is een richtlijn voor valhelmen voor brom/motor-fietsen...), spiegelplicht, plaats op de openbare weg... in wezen geen verschil met wat hier geldt voor bromfietsen cat. B.

Dat er een onderscheidt gemaakt wordt tussen e-bikes met max. 20 km/u en max. 45 km/u is ook hier min of meer reeds aanwezig in de wegcode: e-bikes beperkt tot weliswaar 18 km/u vallen onder 'gemotorizeerde voortbewegingstoestellen' en de overige bromfietsen cat. B
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2015, 15:29   #267
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Wat is er dan zo 'anders' aan die Duitse wetgeving (link), behalve dan dat de categoriën bij naam genoemd worden, de plichten en rechten komen toch op hetzelfde neer zoals in de Belgische wetgeving ?
In de Belgische wetgeving bestaat er geen categorie speedpedelec, zoals ik al meerdere keren aangaf. Ook Zwitser herhaalde hetzelfde. Wij beiden brachten ook al het belangrijkste technisch verschil aan tussen beide voertuigen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2015, 18:05   #268
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de Belgische wetgeving bestaat er geen categorie speedpedelec, zoals ik al meerdere keren aangaf. Ook Zwitser herhaalde hetzelfde. Wij beiden brachten ook al het belangrijkste technisch verschil aan tussen beide voertuigen.
Wat is het nut om aparte categorieën te definiëren als men dan toch dezelfde technische vereisten oplegt ?

Hoe dan ook - de huidige Duitse wetgeving is er aan voor de moeite.. vanaf 2016 wordt EU verordening 168/2013 van kracht in alle lidstaten. Ziehier de toekomst (uit het Official Journal of the EU 2.3.2013 L60/94) :

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  1.jpg
Bekeken: 158
Grootte:  185,4 KB
ID: 98680

Alles wat niet voldoet (tot 4 kW) aan L1e-A (trapondersteuning tot 25 km/h, max. 1 kW mechanisch vermogen) valt onder L1e-B, "mopeds" oftewel bromfietsen. Dit betekent dat S-pedelecs, bromfietsen cat.B en e-bikes allen in één categorie terecht komen en aan dezelfde technische vereisten moeten voldoen (aka 'type rating').

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 24 juni 2015 om 18:08.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2015, 19:18   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Wat is het nut om aparte categorieën te definiëren als men dan toch dezelfde technische vereisten oplegt ?
Heel eenvoudig: het gaat niet om dezelfde technische eigenheden. Bij een speedpedelec is de aandrijving niet autonoom. Ze functioneert als ondersteuning. D.w.z. geen trapbeweging van de fietser, geen motorondersteuning.

Bij een bromfiets werkt het zo niet. In die zin staat de bromfiets veel dichter bij de e-bike dan bij de (speed)pedelec.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2015, 06:37   #270
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dit betekent dat S-pedelecs, bromfietsen cat.B en e-bikes allen in één categorie terecht komen en aan dezelfde technische vereisten moeten voldoen (aka 'type rating').
En dat is een probleem, want je kan een elektrische fiets niet dezelfde technische eisen opleggen als een bromfiets. Een S-Pedelec zal in de praktijk minder snel onderweg zijn dan een brommer. In Zwitserland mag je daarom met een S-Pedelec wel een kinderaanhangwagen trekken, met een brommer niet. Dat is maar een van de verschillen.
En dan is er de helmdraagplicht. Een motorhelm is ongeschikt voor een S-Pedelec.
Dus afwijkingen zijn toch gewenst.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 14:46   #271
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En dat is een probleem, want je kan een elektrische fiets niet dezelfde technische eisen opleggen als een bromfiets. Een S-Pedelec zal in de praktijk minder snel onderweg zijn dan een brommer.
Dat hangt geheel van het vermogen af... de meeste S-pedelecs worden nu uitgevoerd met slechts 500 W, hoewel de toekomstrige wetgeving tot 4 kW zal toelaten. Nochtans, er zijn reeds modellen zoals de Stealth F-37 pedelec, die een 3.7 kW motor aan boord heeft, wat zal er dan sneller zijn ? Een 3.7 kW en 35 kg wegende pedelec of 50 cc 2.3 kW scooter die 100 kg weegt...?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In Zwitserland mag je daarom met een S-Pedelec wel een kinderaanhangwagen trekken, met een brommer niet.
Bromfietsen (A en B) mogen sinds jaar en dag een aanhangwagen (0.75 m breed) trekken in België...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En dan is er de helmdraagplicht. Een motorhelm is ongeschikt voor een S-Pedelec.
Een motorhelm verplicht ? Dat is maar een halve waarheid...Een standaard fietshelm voldoet ook niet. De nieuwe EU-normering eist een ECE-R22.05 conforme helm en er zijn reeds fabrikanten die binnen de ruimte die deze norm toelaat, aangepaste S-pedelec helmen op de markt brengen...

Ik zie weinig (zeg maar geen) redenen tot noodzaak van een aparte categorie.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 16:00   #272
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat hangt geheel van het vermogen af... de meeste S-pedelecs worden nu uitgevoerd met slechts 500 W, hoewel de toekomstrige wetgeving tot 4 kW zal toelaten. Nochtans, er zijn reeds modellen zoals de Stealth F-37 pedelec, die een 3.7 kW motor aan boord heeft, wat zal er dan sneller zijn ? Een 3.7 kW en 35 kg wegende pedelec of 50 cc 2.3 kW scooter die 100 kg weegt...?
Je kan daar in de regelgeving mee rekening houden. De speciale "snelle elektrofietsen" kategorie die men in Zwitserland geschapen heeft laat een maximum vermogen van 500W toe.
Die "Stealth F-37" is overigens een interest ding. In normale modus heeft de motor maar 250W, waarschijnlijk inderdaad om gewoon legaal te kunnen rondrijden. In performance mode is dat 3,7 Kw, maar dan is je batterij wel in een kwartiertje leeg. Dat dient dus enkel maar om te stunten op een off-road parcours...

De meeste hebben echter een motor van 250W. Het enige verschil tussen die fietsen en de standaard elektrofiets is dat de ondersteuning langer actief is.
Ik rij elke dag met zo een fiets naar mijn werk. Ik doe in totaal zo een 2 uur fietsen op een batterij. Die batterij, daar zit slechts 600 Wh in. Dat betekent dat ik met een gemiddeld motorvermogen van 5W(!) onderweg ben.

Een brommer is begrensd op 45 kph, maar heeft voldoende vermogen om sneller te gaan. Hij kan zonder problemen aan aan kruissnelheid van 45 kph rijden.
Een snelle elektrofiets is gewoon een fiets waar de ondersteuning ook boven de 25 nog werkt. Met een dergelijke fiets ga je echter geen kruissnelheid van 45 kph kunnen aanhouden, tenzij je erg fit bent, en in dat geval kan je dat met een koersfiets ook...

Citaat:
Bromfietsen (A en B) mogen sinds jaar en dag een aanhangwagen (0.75 m breed) trekken in België...
Niet met kinderen er in dacht ik...

Citaat:
Een motorhelm verplicht ? Dat is maar een halve waarheid...Een standaard fietshelm voldoet ook niet. De nieuwe EU-normering eist een ECE-R22.05 conforme helm en er zijn reeds fabrikanten die binnen de ruimte die deze norm toelaat, aangepaste S-pedelec helmen op de markt brengen...
Interessant. Kan je mij een link geven?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 17:41   #273
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Niet met kinderen er in dacht ik...
Vind ik niet onmiddellijk iets van terug in de wegcode. Kinderen mogen pas vanaf 3 jaar als passagier op de bromfiets dat wel, maar of dit ook betrekking heeft op de aanhangwagen, geen idee....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Interessant. Kan je mij een link geven?
hier
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2015, 13:38   #274
devotus
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 augustus 2015
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat is wat je dus wettelijk kan regelen. Ik heb een dergelijke "snelle" elektrische fiets, en daar heeft men hier een afzonderlijke categorie voor.
Ik hoef dus in tegenstelling tot brommers bijvoorbeeld geen achteruitkijkspiegel ed. te monteren.
Maar wat ik dus wel moet is:
- Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid nemen (kost mij 40 euro per jaar).
- Een fietshelm dragen.
- Een rijbewijs (minstens A1) hebben.
En de fiets heeft ook een nummerplaat (zit bij mij op de voorvork)

Wat "een ongeluk veroorzaken" betreft: Mijn totale massa (fiets + mijzelf) is nog altijd een stuk lichter dan die van een brommer...
Waar heb jij je laten verzekeren? Kbc vroeg mij 180 euro om mijn Stromer st2 te laten verzekeren
devotus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2015, 15:53   #275
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.385
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door devotus Bekijk bericht
Waar heb jij je laten verzekeren? Kbc vroeg mij 180 euro om mijn Stromer st2 te laten verzekeren
Zwitser heeft zijn forumnaam met een reden. Ik twijfel eraan dat die zijn speedelec heeft laten verzekeren in Blegië.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2015, 21:00   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Vind ik niet onmiddellijk iets van terug in de wegcode. Kinderen mogen pas vanaf 3 jaar als passagier op de bromfiets dat wel, maar of dit ook betrekking heeft op de aanhangwagen, geen idee....
Ik denk niet dat het in België toegelaten is een kinderkar achter een bromfiets te hangen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2015, 21:01   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door devotus Bekijk bericht
Waar heb jij je laten verzekeren? Kbc vroeg mij 180 euro om mijn Stromer st2 te laten verzekeren
Ja, wadde! Een Stromer st2... Bijzonder mooie fiets, met uitstekende prestaties, maar die prijs!

Op welke afstanden zet je die meestal in?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 05:15   #278
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zwitser heeft zijn forumnaam met een reden. Ik twijfel eraan dat die zijn speedelec heeft laten verzekeren in Blegië.
De mijne valt gewoon onder de huisraad verzekering. Nu, hij staat bij mij ook altijd binnen. Mijn huidige werkgever heeft in de parkeergarage onder het kantoor volop parkeerplaatsen voor fietsen. En thuis staat die ook in de garage.

Verder heb ik de (voor speedelecs verplichte) burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor bromfietsen, die kost me zo'n 45 euro per jaar. Ongevallen worden door mijn normale ongevallen verzekering gedekt (dezelfde die mij ook dekt als ik bijvoorbeeld in de bergen een been zou breken...)
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 05:18   #279
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, wadde! Een Stromer st2... Bijzonder mooie fiets, met uitstekende prestaties, maar die prijs!
Ik heb de Stromer proefgereden, en he is een behoorlijk snel machien. Echter ik had toen al mijn Flyer.
Mij Flyer heeft mij ook zo'n 5000,- CHF gekost. Maar dit is dus het voertuig waar ik elke dag mee naar mijn werk ga, en ondertussen gaat hij wel al 9 jaar mee. Ik heb ondertussen wel al een keer de batterij moeten vervangen, maar dat was verwacht.
Als ik nu een nieuwe fiets nodig zou hebben, dan zou ik ook een Stromer ST2 kopen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 14:18   #280
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

https://www.gva.be/cnt/dmf20181003_0...twerpse-parken

Ik ben het eens met die man op z'n speedpedelec. Pas uw rijgedrag aan aan uw omgeving. Ik rij met een gewoon rijwiel en ik doe dat ook. Maar ik schrik me soms een hoedje hoe snel men mij in parken en op drukke plaatsen voorbij fietst. Diegenen die het verbrodden voor de rest door hun snelheid niet aan te passen, kinderen en andere weggebruikers in gevaar brengen, moeten we zelf mogen aanpakken. Geef ons het recht om die automobilisten op de fiets onderuit te sjotten ipv af en toe eens boetes te geven tijdens een actie.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be