Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke dag vindt u het meest geschikt als nationale feestdag voor de Lage Landen
23 januari - Unie van Utrecht 3 6,82%
3 februari - Oprichting Benelux 1 2,27%
13 februari - vereniging Nederlanden (1815) 5 11,36%
24 april - geboorte Willem van Oranje 0 0%
30 April - Koninginnedag 3 6,82%
15 mei - Vrede van Munster 2 4,55%
6 juni - verjaardag Koning Albert 0 0%
18 juni - overwinning Slag bij Waterloo 4 9,09%
11 juli - Guldensporendag 1 2,27%
26 juli - Plakkaat van Verlatinge 19 43,18%
31 juli - geboortedag Filips de Goede 1 2,27%
15 augustus - Val van Antwerpen (scheiding der Nederlanden) 1 2,27%
4 november - Pragmatieke Sanctie 2 4,55%
onbekend - oprichting Vlaams-Nederlandse confederatie 10 22,73%
Overig 2 4,55%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2018, 16:14   #401
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik suggereer nog een andere datum voor onze nostalgiekers : 12 december.
Lijkt mij een dag zoals zovele andere...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2018, 16:15   #402
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dit was een interne machtsstrijd tussen protestanten onderling en ging vooral de de vrije wil van de mens en in relatie daarmee de strikte predestinatie.

De remonstranten werden ervan beschuldigd aan de kant van de katholieken te staan vanwege de erkenning van de vrije wil van de mens. De remonstranten moesten toen het onderspit delven. De katholieken werden al langer gedoogd en stonden buiten het bestuur. Nu dus ook de remonstranten.

Nog vele afsplitsingen daarna zullen volgen in het protestantse kamp. De katholieke kerk is in de leer altijd een een eenheid gebleven.

Binnen de katholieke kerk is men ook wat genuanceerder dan in het protestantse kerk en is er meer ruimte voor interpretatie. De katholieke catechismus is ook dikker dan de protestantse.

De Oranjes hebben altijd een twijfelachtige rol gespeeld in onze nationale geschiedenis wanneer het om godsdienstvrijheid en mensenrechten ging. Net als Pontius Pilatus wasten zij vaak achteraf hun handen in onschuld. Voor mij staat het vast dat zij de moorden op Oldenbarnevelt en de gebroeders Witt hadden kunnen voorkomen. De terechtstelling van Oldenbarnevelt is gewoon moord voor mij.

Daarom ook ben ik republikein en geen monarchist. Een bewuste keuze dus.
Het was inderdaad ook een godsdienststrijd tussen de vooral uit het Zuiden komende strenge Calvinisten , die de strikte predestinatie preekten en de meer vrijzinnigen die ruimte hielden voor andere opvattingen.
Het was ook een politieke strijd tussen het burgerlijk gezag met Oldenbarnevelt die meer op Frankrijk georiënteerd was en de oorlogvoerende Maurits,
als hoofd van de krijgsmacht, die meer op Engeland en oorlogvoeren was gericht.

Als het om de Oranjes gaat ,heb ik op dit moment geen probleem met de koning, alleen hebben ze te vaak aan geschiedsvervalsing gedaan.

Laatst gewijzigd door cato : 7 oktober 2018 om 16:15.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2018, 18:57   #403
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het was inderdaad ook een godsdienststrijd tussen de vooral uit het Zuiden komende strenge Calvinisten , die de strikte predestinatie preekten en de meer vrijzinnigen die ruimte hielden voor andere opvattingen.
Het was ook een politieke strijd tussen het burgerlijk gezag met Oldenbarnevelt die meer op Frankrijk georiënteerd was en de oorlogvoerende Maurits,
als hoofd van de krijgsmacht, die meer op Engeland en oorlogvoeren was gericht.

Als het om de Oranjes gaat ,heb ik op dit moment geen probleem met de koning, alleen hebben ze te vaak aan geschiedsvervalsing gedaan.
De in Brugge geboren François Gomaer (Gomarus) was de voorman van de contra remonstranten.

Daarnaast was hij de drijvende kracht achter het schrijf- en vertaalwerk van de bijbel wat uitmondde in de Statenbijbel.

Je zou hem vandaag rustig de hoofdvertaler mogen noemen. De Statenbijbel is dus ook een (West-) Vlaams product. Veel van onze zuiderburen weten dit niet, maar dit is gewoon een feit.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 oktober 2018 om 19:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2018, 22:43   #404
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nederland en België zitten samen in de Benelux.
Het werkt niet.

En hoewel ik nog geen 500m van de Belgisch-Nederlandse grens woon, begrijpt mijn vriendin onze taal niet.
Als wij hier niet letten op het woordgebruik en de tongval, dan spreken wij Chinees voor haar.

En nee, ik heb niks tegen Nederlanders, heb zelfs veel Nederlandse vrienden.
Maar Nederlanders en Belgen samen in 1 bestuur, dat geeft gewoon vonken en vuur.
Als u niet in staat bent een Nederlander te begrijpen, is er een ernstig probleem met de kennis van uw eigen moedertaal.

Duitsers begrijpen elkaar wel, alhoewel er bijna geen groter verschil kan zijn tussen de omgangstaal die aan beide uitersten wordt gesproken. Vele malen groter dan de verschillen tussen Noord en Zuid in de Dietse Nederlanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2018, 23:08   #405
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En nee, ik heb niks tegen Nederlanders, heb zelfs veel Nederlandse vrienden.
Maar Nederlanders en Belgen samen in 1 bestuur, dat geeft gewoon vonken en vuur.
Zelfs als dat bestuur enkel uit Nederlanders bestaat geeft dat al vuur!..
Zo herinner ik mij het jaar 2001. In de stad Middelburg waren de katholieke inwoners van plan om een carnavalstoet te organiseren in de stad en zij stelden dit voor tijdens de gemeenteraad. U moet weten dat in Middelburg de bevolking uit 2 delen bestaat: in het zuiden wonen katholieken en in het noorden van de stad protestanten. Het voorstel van de katholieken werd afgewezen door de protestanten omdat zij die carnaval als een "te heidens" feest beschouwden.
Toch ongelooflijk als ge als Belg zoiets hoort vertellen?

Norbert

Laatst gewijzigd door Strandkruier : 8 oktober 2018 om 23:09.
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2018, 23:17   #406
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Zelfs als dat bestuur enkel uit Nederlanders bestaat geeft dat al vuur!..
In uw wereld is er blijkbaar in België op politiek en levensbeschouwelijk vlak geen verschil te merken.

Merkwaardig. Waar komen dan al die partijen in België vandaan? Omdat we het onder elkaar ook zo eens zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2018, 23:20   #407
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
U moet weten dat in Middelburg de bevolking uit 2 delen bestaat: in het zuiden wonen katholieken en in het noorden van de stad protestanten.
In Oost-Souburg, in de buurt van Middelburg, bestaat er een school met de naam "Het Kompas", dat is een confessionele school waar praktizerende protestanten en katholieken elkaar gevonden hebben. Dit past overduidelijk niet in uw eenzijdig beeld van wat Nederlanders horen te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 05:53   #408
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Zelfs als dat bestuur enkel uit Nederlanders bestaat geeft dat al vuur!..
Zo herinner ik mij het jaar 2001. In de stad Middelburg waren de katholieke inwoners van plan om een carnavalstoet te organiseren in de stad en zij stelden dit voor tijdens de gemeenteraad. U moet weten dat in Middelburg de bevolking uit 2 delen bestaat: in het zuiden wonen katholieken en in het noorden van de stad protestanten. Het voorstel van de katholieken werd afgewezen door de protestanten omdat zij die carnaval als een "te heidens" feest beschouwden.
Toch ongelooflijk als ge als Belg zoiets hoort vertellen?

Norbert
Genoeg carnevalsoptochten daar in Zeeland.

Link: https://www.zeeuwsenzo.nl/carnaval-in-zeeland/
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 08:12   #409
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Genoeg carnevalsoptochten daar in Zeeland.

Link: https://www.zeeuwsenzo.nl/carnaval-in-zeeland/
De Belgen moeten niet zeuren ,want zij hebbende strenge Calvinisten naar Nederland gebracht.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 08:56   #410
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Belgen moeten niet zeuren ,want zij hebbende strenge Calvinisten naar Nederland gebracht.
en gejaagd
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 09:05   #411
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Belgen moeten niet zeuren ,want zij hebbende strenge Calvinisten naar Nederland gebracht.
Klopt. En zoals een Vlaams politicus het ooit formuleerde: hadden na 1585 enkele tienduizenden protestanten in het hedendaagse Vlaanderen kunnen blijven dan zouden wij een heel stuk zelfbewuster en weerbaarder geweest zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 15:21   #412
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Klopt. En zoals een Vlaams politicus het ooit formuleerde: hadden na 1585 enkele tienduizenden protestanten in het hedendaagse Vlaanderen kunnen blijven dan zouden wij een heel stuk zelfbewuster en weerbaarder geweest zijn.
Ik heb toch mijn twijfels over dat vermeend 'vanzelfsprekende' verband tussen 'protestantisme' enerzijds en 'zelfbewustzijn' & 'weerbaarheid' anderzijds.


Engeland is toch ook massaal 'protestant', maar het zit nog altijd opgescheept met een oubollige 'klassenmaatschappij' waarbinnen de adel & het koningshuis een dikke vinger in de pap hebben. Inmiddels zijn er zelfs al sharia-rechtbanken.


Schotland, ook massaal 'protestant', ligt al enkele eeuwen onder de knoet van Engeland en geraakt er maar niet van onder, en ondertussen wordt er zelfs amper nog Gaelic gesproken.


Daartegenover kunnen we dan pakweg Polen, massaal 'katholiek', plaatsen: nadat het gedurende iets meer dan een eeuw niet eens meer op de landkaarten voorkwam, is het als een feniks uit de as herrezen en loopt het over van 'zelfbewustzijn' en 'weerbaarheid', tot grote ergernis van de EU-cratie.


Het 'Jodendom' doet het wat betreft 'zelfbewustzijn' en 'weerbaarheid' zelfs nog véél beter, me dunkt.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 9 oktober 2018 om 15:22.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 15:26   #413
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Lijkt mij een dag zoals zovele andere...
Ik kan mij natuurlijk altijd vergissen, maar volgens mij dacht "Het Oosten" met zijn voorstel voor 'nationale feestdag voor de Lage Landen' aan de sterfdag van Willem I, Koning der Nederlanden (12 december 1843).
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 16:52   #414
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Zelfs als dat bestuur enkel uit Nederlanders bestaat geeft dat al vuur!..
Zo herinner ik mij het jaar 2001. In de stad Middelburg waren de katholieke inwoners van plan om een carnavalstoet te organiseren in de stad en zij stelden dit voor tijdens de gemeenteraad. U moet weten dat in Middelburg de bevolking uit 2 delen bestaat: in het zuiden wonen katholieken en in het noorden van de stad protestanten. Het voorstel van de katholieken werd afgewezen door de protestanten omdat zij die carnaval als een "te heidens" feest beschouwden.
Toch ongelooflijk als ge als Belg zoiets hoort vertellen?

Norbert
Wat is de cultuur van de belgen dat ze hun leeuwtje in Nederland droppen
om het kwijt te zijn?

citaat NHD:

Het leeuwenwelpje dat zondag in een weiland werd gevonden, was van een Belgische particulier. Dat meldt Stichting AAP.

Belgische autoriteiten waren de man al op het spoor. Hij had behalve het leeuwtje, ook een wasbeer, aap en caracal (een katachtige) thuis. Er waren plannen om een inval bij de man thuis te doen, maar hij kwam daar achter en wilde snel van de leeuw af. Waarom de man voor een Nederlands weiland koos, is stichting AAP ook een raadsel. Woordvoerder Shanti Haas: ,,De grenzen zijn gewoon open. Misschien is hij gewoon maar gaan rijden.’’
Er is al flink wat gezeuld met het leeuwtje. De Belg had het waarschijnlijk gekocht of gekregen van een Frans of Duits circus. Omdat niet overal in Europa een verbod is op wilde dieren in het circus, kan deze vorm van handel blijven bestaan, aldus AAP. ,,Daarom pleiten we voor gelijke regels in Europa.’’
Het dier wordt voorlopig opgevangen door stichting Leeuw in Anna Paulowna. Mogelijk gaat het over een paar jaar naar een nog grotere opvang in Afrika, waar meer dieren van stichting Leeuw naartoe gaan. Het welpje, dat nu is omgedoopt tot ’Remy’, maakt het volgens directeur Robert Kruijff goed.
Of de Belg zijn andere illegale exotische dieren ook heeft gedumpt, is nog niet bekend.


https://www.noordhollandsdagblad.nl/...L_SK=SK4826806

Laatst gewijzigd door cato : 9 oktober 2018 om 16:52.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 16:57   #415
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Ik mocht vroeger niet van mijn moeder naar V&D ommdat er "Roomse papers" werkten. Idem roomse bakkers en slagers.
Mijn vader was wars van dat soort prietpraat. Ergo, hij vroeg eens aan de dominee: "geloof je die onzin nou allemaal zelf"?
Mijn eerste lief was joods, dat werd thuis niet gewaardeerd.
__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 9 oktober 2018 om 17:00.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 18:47   #416
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Genoeg carnevalsoptochten daar in Zeeland.

Link: https://www.zeeuwsenzo.nl/carnaval-in-zeeland/
Inderdaad, dat is waar! Zelfs in mijn buurtgemeente (Sas-van-Gent), hier net over de grens hebben ze een carnavaldag.
Maar ik zie Middelburg (dat is toch de hoofdstand van Zeeland, nietwaar?) toch niet in uw lijstje staan en ik heb u daar ook de reden voor opgegeven!
Zoiets illustreert m.i. de tweedeling in de geesten die er nog steeds bestaat in Nederland: die tussen katholieken en protestanten. Wij, Belgen, zien dat niet goed in maar in feite is Nederland een verdeeld land, net zoals België. Hier bij ons gaat het hem dan wel over Vlamingen en Walen maar in Nederland gaat het hem over katholieken en protestanten. In België is de scheiding goed zichtbaar want er is een taalgrens. Die bestaat in Nederland niet. Ofschoon ze daar in de geesten ook gescheiden zijn lopen ze daar gewoon door mekaar. Maar gesplitst zijn ze!! Akkoord, ze zeggen wel eens dat de kerkelijkheid in Nederland fors achteruitgelopen is, tegenwoordig! Maar in Middelburg hebben ze nog altijd geen carnavaldag!!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 20:21   #417
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, dat is waar! Zelfs in mijn buurtgemeente (Sas-van-Gent), hier net over de grens hebben ze een carnavaldag.
Maar ik zie Middelburg (dat is toch de hoofdstand van Zeeland, nietwaar?) toch niet in uw lijstje staan en ik heb u daar ook de reden voor opgegeven!
Zoiets illustreert m.i. de tweedeling in de geesten die er nog steeds bestaat in Nederland: die tussen katholieken en protestanten. Wij, Belgen, zien dat niet goed in maar in feite is Nederland een verdeeld land, net zoals België. Hier bij ons gaat het hem dan wel over Vlamingen en Walen maar in Nederland gaat het hem over katholieken en protestanten. In België is de scheiding goed zichtbaar want er is een taalgrens. Die bestaat in Nederland niet. Ofschoon ze daar in de geesten ook gescheiden zijn lopen ze daar gewoon door mekaar. Maar gesplitst zijn ze!! Akkoord, ze zeggen wel eens dat de kerkelijkheid in Nederland fors achteruitgelopen is, tegenwoordig! Maar in Middelburg hebben ze nog altijd geen carnavaldag!!
Uw bewering gaat voorbij aan de vanzelfsprekende werkelijkheid dat er ook in België allerlei maatschappelijke kloven bestaan. Een van de belangrijkste is de enorme verzuiling. We zien het in ons onderwijs: een groot katholiek net versus een veel kleiner gemeenschapsnet, met daarnaast nog enkele specifieke onderwijskoepels als bijvoorbeeld Steiner. We zien die verdeeldheid ook terugkeren op allerlei andere vlakken: verzuiling in de vakbonden, ziekenfondsen, ziekenhuizen, ziekenzorg aan huis... De scheiding der geesten loopt ook bij ons "door mekaar".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 20:26   #418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb toch mijn twijfels over dat vermeend 'vanzelfsprekende' verband tussen 'protestantisme' enerzijds en 'zelfbewustzijn' & 'weerbaarheid' anderzijds.

Engeland is toch ook massaal 'protestant', maar het zit nog altijd opgescheept met een oubollige 'klassenmaatschappij' waarbinnen de adel & het koningshuis een dikke vinger in de pap hebben. Inmiddels zijn er zelfs al sharia-rechtbanken.
Het anglicanisme kan je voor geen meter vergelijken met het calvinisme en/of het anabaptisme (die laatste stroming was ooit razend populair in wat nu Vlaanderen is). De anglicaanse Kerk is van oorsprong een Kerk die gesticht werd omwille matrimoniale problemen van de Engelse koning. Met leerstellige verschillen had het toen weinig te maken. Pas later is de Engelse Kerk van binnenuit "gereformeerd", om enkele eeuwen later weer sterk onder invloed te komen van het Rooms ritualisme en bepaalde devotionele praktijken. In de huidige anglicaanse Kerk kan je eucharistievieringen meemaken die nog veel katholieker zijn dan wat de RKK voor de jaren zestig nog kende. Dat ga je heus niet meemaken in een kerk van de PKN of bij de bevindelijken.

Het huidige Engeland is trouwens verre van "nog massaal protestant". Het kerkbezoek is heel laag bij de anglicanen, dit ondanks de grote staatssteun die de Kerk nog steeds geniet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 20:54   #419
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het anglicanisme kan je voor geen meter vergelijken met het calvinisme en/of het anabaptisme (die laatste stroming was ooit razend populair in wat nu Vlaanderen is). De anglicaanse Kerk is van oorsprong een Kerk die gesticht werd omwille matrimoniale problemen van de Engelse koning. Met leerstellige verschillen had het toen weinig te maken. Pas later is de Engelse Kerk van binnenuit "gereformeerd", om enkele eeuwen later weer sterk onder invloed te komen van het Rooms ritualisme en bepaalde devotionele praktijken. In de huidige anglicaanse Kerk kan je eucharistievieringen meemaken die nog veel katholieker zijn dan wat de RKK voor de jaren zestig nog kende. Dat ga je heus niet meemaken in een kerk van de PKN of bij de bevindelijken.

Het huidige Engeland is trouwens verre van "nog massaal protestant". Het kerkbezoek is heel laag bij de anglicanen, dit ondanks de grote staatssteun die de Kerk nog steeds geniet.
Daar hebt u volkomen gelijk in Jan. Wat u schrijft werd overigens door de Engelse geschiedenis bevestigd. Het was geen toeval dat tijdens het bewind van Elisabeth I in de 16e eeuw er binnen de Anglicaanse Kerk een beweging ontstond die The Puritans werd genoemd. Die werden prompt vervolgd zowel tijdens het bewind van Elisabeth als dat van de na haar komende Stuart dynastie. Het motief van de Puritans was dat zij meenden dat de Anglicaanse Kerk onvoldoende protestants was en te veel van het Katholicisme had overgehouden. De Puritans wensten meer in de richting van de Schotse Presbytarian Church te evolueren. De Puritans hebben een niet te onderschatten rol gespeeld tijdens de Engelse burgeroorlog in de 17e eeuw. De leider van de parlementaire troepen, Oliver Cromwell, was een overtuigde Puritan.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2018, 22:36   #420
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, dat is waar! Zelfs in mijn buurtgemeente (Sas-van-Gent), hier net over de grens hebben ze een carnavaldag.
Maar ik zie Middelburg (dat is toch de hoofdstand van Zeeland, nietwaar?) toch niet in uw lijstje staan en ik heb u daar ook de reden voor opgegeven!
Zoiets illustreert m.i. de tweedeling in de geesten die er nog steeds bestaat in Nederland: die tussen katholieken en protestanten. Wij, Belgen, zien dat niet goed in maar in feite is Nederland een verdeeld land, net zoals België. Hier bij ons gaat het hem dan wel over Vlamingen en Walen maar in Nederland gaat het hem over katholieken en protestanten. In België is de scheiding goed zichtbaar want er is een taalgrens. Die bestaat in Nederland niet. Ofschoon ze daar in de geesten ook gescheiden zijn lopen ze daar gewoon door mekaar. Maar gesplitst zijn ze!! Akkoord, ze zeggen wel eens dat de kerkelijkheid in Nederland fors achteruitgelopen is, tegenwoordig! Maar in Middelburg hebben ze nog altijd geen carnavaldag!!

Norbert
Iedere streek heeft zijn eigen feesten ,daar is niks mis mee.
Nederlanders echter zijn niet zo gek dat ze leeuwen fokken om bij de buren uit te zetten.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be