Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 maart 2015, 15:58   #81
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat dacht u van "het Dietse Rijk der Herenigde Nederlanden"??
Bekt lekker weg
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 16:09   #82
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Het grote verschil met Duitsland is echter dat er generaties Duitsers waren die zowel de scheiding als de hereniging hebben meegemaakt. Voor die Duitsers was een hereniging dus een vanzelfsprekendheid. Dat ligt bij ons wel eventjes anders. Wij moeten de geschiedenisboeken induiken om te weten wat wenselijk is, wat de norm-aliteit is en wat de abnormaliteit. Om de weten hoe de geschiedenis is ontspoord, wie daarbij de winnaars en wie de verliezers waren, en wat in dat opzicht Historische Gerechtigheid betekent. Wel, de Herenigde Nederlanden zet de mensen net ertoe aan daarover na te denken. De eerste vraag die bij Jan met de Pet zal opkomen is immers: “hoezo herenigde” en misschien komt hij dan wel tot het juiste inzicht. En dat is toch wat wij willen bereiken ?
Er is geen enkel precedent van een "herenigd" land.

"Herenigd Vietnam"?
"Herenigd Jemen"?
"Herenigd Italië"?
"Herenigd Roemenië"?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 16:10   #83
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Gaan we een nog belachelijker naam verzinnen dan de Former Yugoslav Republic of Macedonia?

Laatst gewijzigd door dalibor : 21 maart 2015 om 16:12.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 16:16   #84
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Gaan we een nog belachelijker naam verzinnen dan de Former Yugoslav Republic of Macedonia?
Macedonië kiest daar niet zelf voor.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 16:49   #85
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik ga natuurlijk niet beweren dat de Nederlanden geen prima benaming zou zijn.
Als romantikus verkies ik echter Dietsland omdat het authentieker is, tenminste in die zin dat Diets de eerste benaming was waarmee onze taal werd aangeduid, lang voordat andere benamingen als Nederduits en Nederlands de kop opstaken.

IK ben er mij echter terdege van bewust dat Dietsland een "beladen" begrip is. Maar laat dat het probleem zijn van diegenen die die beladen associatie maken; ikzelf weiger aan te nemen dat het kleinzielige, kortzichtige klootjesvolk de norm stelt van wat aanvaardbaar is en wat niet. Dat is trouwens ook het probleem van diegenen die de Prinsenvlag en zelfs de Leeuwevlag beschouwen als kollaboratievlaggen, maar niet het mijne.

Integendeel, ik pleit resoluut voor een eerherstel van Dietsland, een kultuurhistorische benaming van het Nederlandse taalgebied, dat waarschijnlijk voor het eerst gebruikt werd rond 1860 door een bevlogen geest als Constant Hansen die terecht meende dat Dietsland ook echt objektief 'bestond'; alleen niet staatkundig verenigd was, maar dat wel moest worden, en hij probeerde dit te promoten.
In hun streven van Nederland en Vlaanderen te verenigen in één staat zouden vanaf de jaren 1920 voormannen van de Grootnederlandse Beweging zoals Jan Derk Domela Nieuwenhuis Nyegaard en de historikus Pieter Geyl de term Dietsland overnemen. (Twee personen die overigens in aanvaring kwamen met de nazi's omwille van hun Grootnederlandse ideeën. Geyl zat zelfs vast in het koncentratiekamp van Buchenwald. )
Dietsland werd vervolgens in de Vlaamse Beweging een populair begrip voordat de nazi's hun intrede deden. Reeds de jaren 20 waren er tal van Dietse verenigingen.
Deze bijvb. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsch_Studentenverbond
(En dat is bijvb. iets dat niet gesteld wordt in het Wikistuk over Dietsland dat te weinig neutraal is en te eenzijdig de klemtoon legt op de nazistische associatie.)
En o ironie: In het Grossdeutsche Reich dat de nazi's wilden was geen plaats voor een Dietsland. Het éne sloot als het ware het andere uit. Wel hebben kollaborerende Dietsers hun wensen voor werkelijkheid genomen. Zij die echter wel een klare kijk hadden gingen in het verzet. Zij die de eed aan Hitler aflegden pleegden verraad aan Dietsland en toonden daarmee aan dat ze als puntje bij paaltje kwam, ze in de eerste plaats nazi's waren.

Iets anders: Ik houd ook van de schoonheid van het gotische schrift en smokkel dat lettertype soms op mijn werk in verslagen. Het zegt echter meer over mijn kollega's zelf, die 'Sieg Heil' schreeuwen bij het zien daarvan, dan over de gotische Fraktur op zich.
De gotische Fraktur bleef eeuwenlang de meest gebruikte drukletter, maar werd in de meeste landen allengs vervangen door antiqua-typen (onze rechtopstaande leter). En wat de ironie wil in dit geval: In Duitsland bleef het gotische type de norm tot 1941; maar toen werd het door Hitler verboden, waarschijnlijk omdat het gebruik van de Antiqua een internationale propagandaverspreiding beter mogelijk maakte.

Interessante Wikilinks:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...msgeschiedenis)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diets

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietsland (al moet ik dringend de objektiviteit van dat artikel een beetje meer in balans brengen ipv mijn tijd te verdoen op dit forum....)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benamin...de_Lage_Landen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benamingen_van_Nederland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
Ik stel voor:
Utopia.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 17:05   #86
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik stel voor:
Utopia.
Voor wie het nog niet wist....sinds 1950 zijn België en Nederland al herenigd in Europa....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 19:15   #87
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wij Hollandse Nederlanders zijn van oorsprong merendeels Friezen die de Frankische taal hebben overgenomen.
Het Nederlands is een mengsel van Fries -Frankisch en Saksisch.

Dus waarom zouden we over Diets spreken?

Laatst gewijzigd door cato : 21 maart 2015 om 19:18.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 19:27   #88
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het Nederlands is een mengsel van Fries -Frankisch en Saksisch.

Dus waarom zouden we over Diets spreken?
Ik weet ook niet waarom we over Diets zouden moeten spreken. In het zuiden noemde men zichzelf vroeger ook Nederlanders. Dus waarom weet ik niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 21:06   #89
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik weet ook niet waarom we over Diets zouden moeten spreken. In het zuiden noemde men zichzelf vroeger ook Nederlanders. Dus waarom weet ik niet.
Tegenwoordig wordt de term Dietsland (naast de termen 'Heel- & Groot-Nederland') gebruikt om een staatkundige hereniging der lage landen aan te geven, in andere talen spreekt men af en toe van:

Duits: Dietschland
Engels: Dutchland
Frans: Thiogne of Pays d'Thiois
Fries: Dietsklân of Dytsklân (ook zonder t)
Nedersaksisch: Dieslaand
West-Fries: Dietskland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch
http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Fries_(dialectgroep)

Het probleem bij deze naam is :
* dat het niet de lading dekt en geen recht doet aan de verschillende talen en binnen het Nederlands
* dat het te veel associaties heeft met de collaboratie in het verleden.
* dat het geen verband heeft met de huidige naamgeving

Laatst gewijzigd door cato : 21 maart 2015 om 21:14.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 21:22   #90
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Tegenwoordig wordt de term Dietsland (naast de termen 'Heel- & Groot-Nederland') gebruikt om een staatkundige hereniging der lage landen aan te geven, in andere talen spreekt men af en toe van:

Duits: Dietschland
Engels: Dutchland
Frans: Thiogne of Pays d'Thiois
Fries: Dietsklân of Dytsklân (ook zonder t)
Nedersaksisch: Dieslaand
West-Fries: Dietskland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch
http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Fries_(dialectgroep)

Het probleem bij deze naam is :
* dat het niet de lading dekt en geen recht doet aan de verschillende talen en binnen het Nederlands
* dat het te veel associaties heeft met de collaboratie in het verleden.
* dat het geen verband heeft met de huidige naamgeving
Ik ben bang dat dit juist is....de term Diets is te beladen..jammer, maar waar!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 maart 2015 om 21:32.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 22:16   #91
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Het Koninkrijk der Nederlanden.
__________________
Ik verwerp mijn vroegere denkbeelden.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 00:12   #92
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het Nederlands is een mengsel van Fries -Frankisch en Saksisch.

Dus waarom zouden we over Diets spreken?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...msgeschiedenis)

Ik verwijs voorts naar de eerste regels van mijn post #1
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2015 om 00:14.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 00:22   #93
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het probleem bij deze naam is :
* dat het niet de lading dekt en geen recht doet aan de verschillende talen en binnen het Nederlands
* dat het geen verband heeft met de huidige naamgeving
Toch wel, Diets IS namelijk de oorspronkelijke benaming van Nederlands.
Zie trouwens # 40 op pagina 2.
.
Citaat:
* dat het te veel associaties heeft met de collaboratie in het verleden.
Dat hebt ge reeds gesteld in het begin van de draad.
En u bent niet de eerste die dat hier stelt, maar mijn tegengumentatie is nog altijd dezelfde. Zie hoger in o.a. # 1. Wat stel U en Edwin hier tegenover ?
Men kan ook stellen dat de Dietse Gedachte überhaupt beladen is.

Of hoe beladen is het gebruik van prikkeldraad niet, want...u weet toch wel waar, en door wie, dat gebruikt werd, nietwaar...?

De nazi's kaapten ook het hakenkruis uit de Oosterse kultuur en toch wordt dat NU nog gebruikt op Indische tempels.

Hitler was ook dol op Wagner. Is Wagner beladen ?

En zo kunnen we nog eventjes doorgaan....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2015 om 00:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 00:33   #94
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik weet ook niet waarom we over Diets zouden moeten spreken. In het zuiden noemde men zichzelf vroeger ook Nederlanders. Dus waarom weet ik niet.
Op het onderscheid tussen de benaming van de taal en die van het land wees ik ook reeds; #53 op bladzijde 3.

Voor de goede begrijper: het is echt wel een misvatting dat men zich door het gebruik van Diets/Dietsland per se wil afzetten tegen het gebruik van Nederlands/De Nederlanden en dat men dat laatste verkééérd vindt. En dat in tegenstelling tot iemand die zich uitsluitend identificeert met Vlaams/ Vlaming/Vlaanderen of Belg/België.

NB Het is een algemeen euvel op dit en andere fora; iedereen post zomaar zonder het hele topic gelezen te hebben.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2015 om 00:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 01:05   #95
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard vervolg vorige post

Voor de goede begrijper: het is echt wel een misvatting dat men zich door het gebruik van Diets/Dietsland per se wil afzetten tegen het gebruik van Nederlands/De Nederlanden en dat men dat laatste verkééérd vindt. En dat in tegenstelling tot iemand die zich uitsluitend identificeert met Vlaams/ Vlaming/Vlaanderen of Belg/België.
Diets/Nederlands zijn synoniemen en duiden dus niet op enige inhoudelijke breuk; het is enkel een semantische voorkeur. Het interbellum bracht vele bevlogen Grootnederlandse idealisten voort en is het eerder ook een beetje met die traditie die ik niet wil breken. EN ja goed, er waren de excessen en dwalingen van een fascistische groep, maar waarom niet fokussen op de demokratische groep rond Geyl en Gerretsen, het dagblad De Schelde, en het tijdschrift Vlaanderen ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2015 om 01:14.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 10:16   #96
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Voor de goede begrijper: het is echt wel een misvatting dat men zich door het gebruik van Diets/Dietsland per se wil afzetten tegen het gebruik van Nederlands/De Nederlanden en dat men dat laatste verkééérd vindt. En dat in tegenstelling tot iemand die zich uitsluitend identificeert met Vlaams/ Vlaming/Vlaanderen of Belg/België.
Diets/Nederlands zijn synoniemen en duiden dus niet op enige inhoudelijke breuk; het is enkel een semantische voorkeur. Het interbellum bracht vele bevlogen Grootnederlandse idealisten voort en is het eerder ook een beetje met die traditie die ik niet wil breken. EN ja goed, er waren de excessen en dwalingen van een fascistische groep, maar waarom niet fokussen op de demokratische groep rond Geyl en Gerretsen, het dagblad De Schelde, en het tijdschrift Vlaanderen ?
U mag rustig weten dat ik u volkomen begrijp, maar er moet ook een noodzaak zijn om af te wijken van de term Nederland of Nederlanden.
De vraag is dan ook waarom wijziging?
Welke meerwaarde heeft de term Diets boven Nederlands? En mocht het geen meerwaarde hebben, waarom dan deze naam gebruiken?
Dat ontgaat mij nog even...
En sorry, maar de term Diets moet nu wel heel veel meerwaarde hebben, want het ligt zeer heel gevoelig in Nederland. Temeer deze naam nu gegijzeld wordt door extreem rechts....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 maart 2015 om 10:32.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 12:10   #97
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Voor de goede begrijper: het is echt wel een misvatting dat men zich door het gebruik van Diets/Dietsland per se wil afzetten tegen het gebruik van Nederlands/De Nederlanden en dat men dat laatste verkééérd vindt. En dat in tegenstelling tot iemand die zich uitsluitend identificeert met Vlaams/ Vlaming/Vlaanderen of Belg/België.
Diets/Nederlands zijn synoniemen en duiden dus niet op enige inhoudelijke breuk; het is enkel een semantische voorkeur. Het interbellum bracht vele bevlogen Grootnederlandse idealisten voort en is het eerder ook een beetje met die traditie die ik niet wil breken. EN ja goed, er waren de excessen en dwalingen van een fascistische groep, maar waarom niet fokussen op de demokratische groep rond Geyl en Gerretsen, het dagblad De Schelde, en het tijdschrift Vlaanderen ?
Als je al moeite moet doen om een product te verduidelijken omdat mensen het niet zullen begrijpen of associëren met iets negatieft, een tip: breng het niet op de markt - of onder een andere naam.

De Nederlanden dus.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 13:14   #98
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

België.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 13:26   #99
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
België.
Hetgeen in mijn ogen de slechts denkbare keuze is. Ik grijp immers terug op Diets omdat het de meest authentieke en oorspronkelijke benaming voor onze taal is. Totaal in tegenstelling tot België dat althans in het Nederlands en neologisme is.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2015, 13:57   #100
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard waarom

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De vraag is dan ook waarom wijziging?
Niet echt een wijziging: Diets bestaat reeds en zelfs eeuwen langer dan Nederlands.
Citaat:
Welke meerwaarde heeft de term Diets boven Nederlands?
Niet boven maar eerder ernaast zoals in de lijn wat u zelf suggereerde in en waar ik uiteindelijk zou voor kiezen in een Grootnederlands staatkundig konsept Nml. De Herenigde Dietse Nederlanden.
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=47

Wat de waaromvraag betreft vat ik samen wat ik en deels ook TheFourHorsemen ( #40 op bladzijde 2. !) hierboven schreef:

1. de authenticiteit van de naam.

2. het is een etnische maar geen geografische aanduiding in tegenstelling tot Nederlanden.
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=40

3. wat mij bekoort is het idealisme en de vervoering die uit de naam spreekt, want het is als het ware een staatkundig programma. Het werd gebruikt door Grootnederlandse hardliners. En die bezieling is er tegenwoordig niet meer.
Van wie de D-woorden in de mond neemt wéét men dat hij Grootnederlanders is, in tegenstelling tot wie eerder de neutrale N-woorden bezigt.

4. "de Nederlanden" is het omgekeerde van een "pars pro tot". (Hoe noemt men dat eigenlijk ?) Wat men nu het Koninkrijk der Nederlanden noemt is slechts een deel van het geheel. Men geeft daarmee te kennen dat men de rest opgeeft en daarvan krijg ik toch maar een wrang gevoel en zou gelukkiger zijn met iets in de aard van "Het koninkrijk der Vrije Nederlanden"...
Dat maakt de Herenigde Dietse Nederlanden nu net zo perfekt mijns inziens als Franstaligen en Duitstaligen er niet zouden bij zijn. En dat zou ook niet op het onbegrip stuiten dat "Het koninkrijk der Vrije Nederlanden" wél zou doen bij Belgicisten.
Geef toe: de Herenigde Nederlandstalige Nederlanden: neen toch!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2015 om 14:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be