Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2020, 12:03   #41
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2020 om 12:08.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 12:06   #42
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Uiteraard gaat het hier om een metafoor. In opdracht van het sanhedrin maakte Paulus jacht op Jezus-gezinde joden. Je kan dit vergelijken met de islam; gematigde moslims en fundamentalisten en gematigde moslims. Fundamentalistische joden brachten de fragiele vrede in gevaar, wat later zou blijken. Om een of andere reden heeft Paulus z'n kar gekeerd ( van zijn paard gevallen ), was blind geworden ( voor de joodse erbarmelijke toestand ) en is opnieuw ziende geworden. Arabië had ook toen de betekenis van ' gebied buiten een landsgrens '. We kunnen Paulus beschouwen als spion voor de joodse royalisten. Hiervoor noemde hij nog Sa'ul HaTarsi.

Indien hij een spion was, dan had hij vooral niet wereldwijd moeten gaan reizen. Maar in Jeruzalem en omstreken moet blijven.

Voskuilen schreef ook zo' n fictief verhaal in een soort roman. Maar hier staat spion Paulus op de betaalrol van Rome.

[

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2020 om 12:07.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 12:11   #43
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik ook.
En toch neemt u voor waar aan dat Paulus een opdracht kreeg van het Sanhedrin. Op welke betrouwbare historische basis of tekst steunt u om dit aan te nemen?

Een andere vraag is: is Paulus wel geboortig van Tarsus? Nergens zegt Paulus dit letterlijk voor zover ik weet.

Een ander ongerijmdheid is het verhaal dat de kleren van Stefanus aan de voeten werden gelegd van een jonge man Saul. Dat kan onmogelijk de latere Paulus zijn geweest. Want toen Jezus de kruisdood stierf, was Paulus zo rond de 50 jaar oud, of iets minder. Tenminste indien we aannemen dat hij geboren werd rond het jaar 18 vóór Chr. Maar zelfs indien we aannemen dat hij geboren werd in het jaar 3, dan was hij veel te jong om die functie te vervullen. Want zulke functie werd toevertrouwd aan mensen van boven de 30 jaar. En voor het vervolgen van tegenstanders werd het commando meestal gegeven aan mensen van boven de 40 jaar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2020 om 12:39.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 13:06   #44
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien hij een spion was, dan had hij vooral niet wereldwijd moeten gaan reizen. Maar in Jeruzalem en omstreken moet blijven.
Wereldwijd ? Is dit niet wat overdreven ? En waarom zou hij in Jeruzalem en omstreken moeten blijven ????
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 13:11   #45
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En toch neemt u voor waar aan dat Paulus een opdracht kreeg van het Sanhedrin. Op welke betrouwbare historische basis of tekst steunt u om dit aan te nemen?
Geen zin om mijn bron op te zoeken.


Citaat:
Want toen Jezus de kruisdood stierf, was Paulus zo rond de 50 jaar oud, of iets minder. Tenminste indien we aannemen dat hij geboren werd rond het jaar 18 vóór Chr. Maar zelfs indien we aannemen dat hij geboren werd in het jaar 3, dan was hij veel te jong om die functie te vervullen. Want zulke functie werd toevertrouwd aan mensen van boven de 30 jaar. En voor het vervolgen van tegenstanders werd het commando meestal gegeven aan mensen van boven de 40 jaar.
Bron ?? ( waar haal jij die onzin nu weer vandaan ??)
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 13:12   #46
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wereldwijd ? Is dit niet wat overdreven?
In zijn tijd was dit 'wereldwijd'.

Citaat:
En waarom zou hij in Jeruzalem en omstreken moeten blijven ????

Wat zou een joodse royalistische spion nu te zoeken hebben in Troje?
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 14:15   #47
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
"Geen zin om mijn bron op te zoeken.


Bron ?? ( waar haal jij die onzin nu weer vandaan ??)
Van Fik Meijer's Paulus: "Een leven tussen Jeruzalem en Rome"

Dat Paulus vroeger dan we doorgaans aannamen werd geboren was wellicht al te begrijpen door de mededeling serieus te nemen dat hij omstreeks 30 in opdracht van de hogepriesters het commando had over de vervolging van de aanhangers in het volk van de Gezalfde Gods. Het verlenen van gezag, autoriteit was bij de joden, net zo als bij de Romeinen, aan strenge leeftijdsgrenzen gebonden. Autoriteit werd alleen verleend aan mannen boven de dertig en beslissende bevoegdheden aan hen die boven de veertig waren. Toen de Gezalfde Gods aan het kruis stierf, in het jaar 30, liep Paulus tegen de vijftig."

Meijer is historicus en algemeen gewaardeerd. Zelfs Vergeer is er lovend over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2020 om 14:28.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 14:57   #48
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zou een joodse royalistische spion nu te zoeken hebben in Troje?
Een houten paard misschien ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 15:11   #49
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Van Fik Meijer's Paulus: "Een leven tussen Jeruzalem en Rome"

Dat Paulus vroeger dan we doorgaans aannamen werd geboren was wellicht al te begrijpen door de mededeling serieus te nemen dat hij omstreeks 30 in opdracht van de hogepriesters het commando had over de vervolging van de aanhangers in het volk van de Gezalfde Gods. Het verlenen van gezag, autoriteit was bij de joden, net zo als bij de Romeinen, aan strenge leeftijdsgrenzen gebonden. Autoriteit werd alleen verleend aan mannen boven de dertig en beslissende bevoegdheden aan hen die boven de veertig waren. Toen de Gezalfde Gods aan het kruis stierf, in het jaar 30, liep Paulus tegen de vijftig."

Meijer is historicus en algemeen gewaardeerd. Zelfs Vergeer is er lovend over.
Dat is dan wel een uitschuiver van Meijer. Misschien had hij geen weet van een proces tegen Paulus waarvan Vergeer wel op de hoogte van was, en dat is wel een extern Bijbelse bron. Algemeen gewaardeerd, maar dan niet door mij. Hier is wat Vergeer er over te vertellen heeft :https://www.damon.nl/book/paulus
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:37   #50
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is dan wel een uitschuiver van Meijer. Misschien had hij geen weet van een proces tegen Paulus waarvan Vergeer wel op de hoogte van was, en dat is wel een extern Bijbelse bron. Algemeen gewaardeerd, maar dan niet door mij. Hier is wat Vergeer er over te vertellen heeft :https://www.damon.nl/book/paulus
Uitschuiver? Ik zie niet in hoe. De historicus Meijer is volgens mij zeker op de hoogte van de geplogenheden op dit punt. We zouden het altijd eens kunnen checken.

En als men wat even nadenkt, is het nogal wiedes dat de overheid geen jonge snaak van in de twintig aan het hoofd gaat plaatsen van een groep gewapende soldaten die tegenstanders van de staat moet gaan oppakken.

Kortom, als Meijer effectief gelijk zou hebben, dan klopt het hele verhaal van een jonge Saul aan wiens voeten men de kleren van Stefanus deponeert, of die aan het hoofd van een gewapende groep op weg naar Damascus (welk 'Damascus' het ook moge wezen) om volgelingen van de Christus te arresteren, van geen kanten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2020 om 16:48.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:48   #51
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uitschuiver? Ik zie niet in hoe. De historicus Meijer is volgens mij zeker op de hoogte van de geplogenheden op dit punt. We zouden het altijd eens kunnen checken.

En als men wat even nadenkt, is het nogal wiedes dat de overheid geen jonge snaak van in de twintig aan het hoofd gaat plaatsen van een groep gewapende soldaten die tegenstanders van de staat moet gaan oppakken.

Kortom, als Meijer effectief gelijk zou hebben, dan klopt het hele verhaal van een jonge Saul aan wiens voeten men de kleren van Stefanus deponeert, of die aan het hoofd op weg naar Damascus (welk 'Damascus' het ook moge wezen) is om volgelingen van de Christus te arresteren, van geen kanten.
Daar gebruikte men toen gepensioneerden voor.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:49   #52
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Daar gebruikte men toen gepensioneerden voor.
Neen, maar zeker ook geen al te jonge mensen.

Paulus blijft een moeilijk te begrijpen figuur. Dat begint met de onzekerheid over zijn geboortejaar: Meijer argumenteert dat Paulus was geboren vóór zijn ouders naar Tarsus kwamen. In deze optiek is hij bij aanvang van zijn tweede zendingsreis een vijftiger.

Paulus moet dan rond de 35 jaar zijn geweest toen Stefanus werd gedood. Moeilijk dan nog te spreken van Paulus als 'jonge man'. zoals Handelingen ons wil diets maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2020 om 17:18.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 17:42   #53
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Een houten paard misschien ?
Zelfs dit verhaal is wellicht een fictie. Precies of dat de Trojanen dit houten Griekse paard niet eerst goed van binnen gecontroleerd hadden voordat ze het binnen de muren van Troje haalden. Dan zouden ze toch wel heel dom geweest zijn na 10 jaar oorlog met de Grieken. Kortom, weer zo'n wonderbaarlijk verhaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2020 om 17:44.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 18:26   #54
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zelfs dit verhaal is wellicht een fictie. Precies of dat de Trojanen dit houten Griekse paard niet eerst goed van binnen gecontroleerd hadden voordat ze het binnen de muren van Troje haalden. Dan zouden ze toch wel heel dom geweest zijn na 10 jaar oorlog met de Grieken. Kortom, weer zo'n wonderbaarlijk verhaal.
Jij bent toch in voor domme verhalen ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 18:31   #55
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Jij bent toch in voor domme verhalen ?
Neen, u gelooft eerder in de verhaaltjes van Handelingen. U gelooft zelfs dat Paulus opdracht kreeg van het Sanhedrin om volgelingen van Jezus te vervolgen. Maar u geeft wel geen bron ( zogezegd omdat u er geen zin in heeft...dixit Aton), tenzij een vaag verwijzen naar een boek van Vergeer. Boek dat dan blijkbaar voor u een historische bron is. Wat gemakkelijk.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 19:42   #56
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, u gelooft eerder in de verhaaltjes van Handelingen. U gelooft zelfs dat Paulus opdracht kreeg van het Sanhedrin om volgelingen van Jezus te vervolgen. Maar u geeft wel geen bron ( zogezegd omdat u er geen zin in heeft...dixit Aton), tenzij een vaag verwijzen naar een boek van Vergeer. Boek dat dan blijkbaar voor u een historische bron is. Wat gemakkelijk.
Denk ge nu echt dat ik bij elke domme scheet je laat op mijn boekenplank spring ? O ja nog dit betreft een van je scheten ivm. leeftijd van zelotenjagers: Flavius Joesphus ( 37 - 100n.C ), zelotenleider tijdens de Joodse Oorlog ( 66 - 70 n.C. ) was toen 29 jaar toen die uitbrak. Zal vast al enkele jaren voordien zijn pluimen verdient hebben. Was fundamentalistische jood zoals Jezus en zijn achterban.
Ik denk niet dat ik me nog verder met jou ga inlaten. Er is ergens bij jou een hoek af.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 19:55   #57
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Denk ge nu echt dat ik bij elke domme scheet je laat op mijn boekenplank spring ? O ja nog dit betreft een van je scheten ivm. leeftijd van zelotenjagers: Flavius Joesphus ( 37 - 100n.C ), zelotenleider tijdens de Joodse Oorlog ( 66 - 70 n.C. ) was toen 29 jaar toen die uitbrak. Zal vast al enkele jaren voordien zijn pluimen verdient hebben. Was fundamentalistische jood zoals Jezus en zijn achterban.
Ik denk niet dat ik me nog verder met jou ga inlaten. Er is ergens bij jou een hoek af.
Allemaal naast de kwestie.

U zei 'ja!' in post #39 op mijn vraag of we moeten geloven wat de schrijver van Handelingen beweert wanneer hij schrijft dat Paulus de opdracht kreeg volgelingen van Jezus aan te houden in Damascus.

Ik vraag u gewoon op welke historische bron u steunt om dit zo maar aan te nemen. Daarover gaat de discussie.

Er is dus geen reden om u zo op te winden. Geef de bron en het probleem is opgelost.

Maar u doet het niet. En dus neem ik aan dat u niet beschikt over een valabele historische bron om uw aanname in deze te ondersteunen. Tenzij Handelingen natuurlijk. Edoch, Handelingen wordt meer en meer een verzameling van gefingeerde verhalen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2020 om 20:00.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 20:51   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Denk ge nu echt dat ik bij elke domme scheet je laat op mijn boekenplank spring ? O ja nog dit betreft een van je scheten ivm. leeftijd van zelotenjagers: Flavius Joesphus ( 37 - 100n.C ), zelotenleider tijdens de Joodse Oorlog ( 66 - 70 n.C. ) was toen 29 jaar toen die uitbrak. Zal vast al enkele jaren voordien zijn pluimen verdient hebben. Was fundamentalistische jood zoals Jezus en zijn achterban.
Ik denk niet dat ik me nog verder met jou ga inlaten. Er is ergens bij jou een hoek af.

Dan nog. Een jonge man zoals Handelingen Saul omschrijft, is bij mij iemand van 16, 17,18, misschien 20 jaar. En niet iemand van bijna 30.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 08:54   #59
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan nog. Een jonge man zoals Handelingen Saul omschrijft, is bij mij iemand van 16, 17,18, misschien 20 jaar. En niet iemand van bijna 30.
En bijgevolg, indien Saul zo jong is geweest als Handelingen suggereert, kan Paulus onmogelijk die ‘posse’ op weg naar Damascus hebben geleid en is het hele verhaal verzonnen en dus onbestaand.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2020, 09:07   #60
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

OPGEPAST ! Hier is een TROL actief !!
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be