Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 december 2020, 19:35   #401
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zij willen vooral hun eigen politieke gedachtengoed beschermen ten koste van alles.
Da's dan inderdaad het enige wat voor hun telt + hun bankrekening !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 22:36   #402
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Los daarvan is Nederlands de daktaal van de Nederlandse Limburgers en verschillen de Limburgse dialecten onderling nogal.
Jaja, zoals Frans de daktaal is van de Frans-Vlamingen, de Elzassers en vele andere volkeren die het slachtoffer zijn geworden van taalimperialisme.
"Daktaal" stinkt naar staatsnationalisme en heeft iets pseudolinguïstisch.
Daartegenover staat het begrip 'dialektcontiniüum.
Citaat:
Ik ken een vrouw uit Maastricht en een vrouw uit Echt die onderling Nederlands spreken, omdat ze elkaars dialect niet volledig begrijpen.
Dat zegt beslist meer over die vrouwen dan over het Limburgs....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2020 om 22:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 22:46   #403
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Jaja, zoals Frans de daktaal is van de Frans-Vlamingen, de Elzassers en vele andere volkeren ndie het slachtoffer zijn geworden van taalimperialisme.
Da
Ik ken een vrouw uit Maastricht en een vrouw uit Echt die onderling Nederlands spreken, omdat ze elkaars dialect niet volledig begrijpen. Ook kunnen alle Limburgers die ik ken het Kerkraads niet verstaan en wordt dat een geannexeerd stukje Duitsland genoemd.
Denkt maar niet dat er één Nederlander in Kerkrade bij Duitsland wil horen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 22:56   #404
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt maar niet dat er één Nederlander in Kerkrade bij Duitsland wil horen!
Mijn bericht was nog niet klaar want het werd geplaatst zonder dat ik het wou.

Maar goed, wat u stelt is mij zeer bekend ( of moet ik zeggen gekend ?).
Net zoals ik vrees dat er niet één Frans-Vlaming is die nog bij de Nederlanden/België wil horen. Net zoals er niet één Elzasser is die terug bij Duitsland wil horen. Spijtig, want Jan met de Pet kent zijn geschiedenis en zijn verleden, en dus zijn wortels niet. Daarom dat ik tegen elk referendum ben over staatsgrenzen. Nieuw geannexeerden morren het begin maar na enkele generaties konformeren ze zich vrij snel en gaan zich snel identificeren met hun nieuw land terwijl de eerste generatie nog verzet voerde. Nationalisme is dus kneedbaar door machthebbers.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2020 om 23:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 23:08   #405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Mijn bericht was nog niet klaar.

Maar goed, wat u stelt is mij zeer bekend ( of moet ik zeggen gekend ?).
Net zoals ik vrees dat er niet één Frans-Vlaming is die nog bij de Nederlanden/België wil horen. Net zoals er niet één Elzasser is die terug bij Duitsland wil horen. Spijtig, want Jan met de Pet kent zijn geschiedenis en zijn verleden, en dus zijn wortels niet. Daarom dat ik tegen elk referendum ben over staatsgrenzen. Nieuw geannexeerden morren het begin maar na enkele generaties konformeren ze zich. Nationalisme is dus kneedbaar door machthebbers.
Niemand van Kerkrade is cultureel van zijn wortels afgesneden. Dat is wel wat anders in de Elzas of in Frans-Vlaanderen. U mag de aard van het dialect niet verwarren met de geschiedenis en de cultureel-identitaire vorming die daar vorm heeft gekregen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 23:15   #406
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand van Kerkrade is cultureel van zijn wortels afgesneden. Dat is wel wat anders in de Elzas of in Frans-Vlaanderen. U mag de aard van het dialect niet verwarren met de geschiedenis en de cultureel-identitaire vorming die daar vorm heeft gekregen.
Ik sprak mij niet uit over Kerkrade, hoor en ik vervolledigde mijn bericht.

Begrijp ik nu: "U mag de aard van het dialect niet verwarren met de geschiedenis en het kultureelimperialsme dat nieuw-geannexeerden ondergingen" ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2020 om 23:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 23:16   #407
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik sprak mij niet uit over Kerkrade, hoor en ik vervolledigde mijn bericht.

Begrijp ik nu: "U mag de aard van het dialect niet verwarren met de geschiedenis en het kultureelimperialsme dat nieuw-geannexeerden ondergingen" ?
Waarom wilt u een organisch ontwikkelde culturele identiteit als "imperialistisch" neerzetten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 23:20   #408
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom wilt u een organisch ontwikkelde culturele identiteit als "imperialistisch" neerzetten?
Wablieft ! ?
Stelt u nu dat de Frans-Vlamingen en de Elzassers, de nieuw-geannexeerden, een nieuwe organisch ontwikkelde kulturele identiteit hebben aangenomen...?

Ik dacht dat ik beter kende, ofwel zitten we hier met een zwaar misverstand.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2020 om 23:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 23:41   #409
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wablieft ! ?
Stelt u nu dat de Frans-Vlamingen en de Elzassers, de nieuw-geannexeerden, een nieuwe organisch ontwikkelde kulturele identiteit hebben aangenomen...?

Ik dacht dat ik beter kende, ofwel zitten we hier met een zwaar misverstand.
Had ik het niet over Kerkrade?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 00:11   #410
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Kerkrade en de vreemde bochten der Weense dansers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Had ik het niet over Kerkrade?
Gij wel, maar ik niet.
Maar ik zocht op: "Kerkrade was een deel van Rode ( 's-Hertogenrode of 's-Hertogenrade) in het Brabantse land van Overmaas. Bij de opheffing van het departement van de Beneden-Maas als gevolg van het Congres van Wenen op 5 april 1815 wordt 's-Hertogenrade zelf toegewezen aan Pruisen, maar Kerkrade wordt daarvan afgesplitst en blijft Nederlands grondgebied."

Blijkbaar behoorde Kerkrade sinds eeuwenlang bij de Nederlanden en is dat dus geen nieuw verworven Nederlands gebied.

Maar het treft mij weer maar eens dat Pruisen zich toch wel heel erg goed bediende op het Weense Kongres. En dat nog wel ten nadele van een bondgenoot in de strijd tegen de Franse agressor, die gewoon terug in zijn kot gedreven werd, zonder enige territoriale sanktie!
De Zuidelijke Nederlanden, die eigenlijk deel uitmaakten van de koalitie en de bondgenoten tegen Frankrijk, (!) verloren bij mijn weten althans de streek rond Bitburg, Kronenburg, Schleiden, Eupen-Malmedy-Sankt-Vith en ook nog eens (een stuk van) de Landen van Overmaas minus Kerkrade.
Logischer ware geweest dat die geen terreinverlies zouden gemaakt hebben, maar integendeel terreinwinst !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2020 om 00:19.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 09:34   #411
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

In Kerkrade en het aangrensde Duitse grensgebied wordt nochthans eenzelfde dialect gesproken...De Duits-Nederlandse grens is van oorsprong geen taalgrens.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 16:48   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
In Kerkrade en het aangrensde Duitse grensgebied wordt nochthans eenzelfde dialect gesproken...De Duits-Nederlandse grens is van oorsprong geen taalgrens.
Dat klopt, maar ook in het grensgebied van Duitsland en Zwitserland wordt hetzelfde dialect gesproken. Waag het evenwel niet om de Alemannische Zwitsers als Duitsers te beschouwen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2020, 18:45   #413
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Nou ja, Duitstalige Zwitzers spreken nu eenmaal...een Duits dialect.

Hoe je het ook noemt, maakt verder niet uit. Ik kan wel geloven dat er zoiets bestaat als een Zwitzerse identeit, komt denk ik omdat de Zwitzers zelf er voor gekozen hebben hun land gestalte te geven, dit in tegenstelling tot bv krankzinnige constructies zoals België, de EU, of eertijds Joegoslavië.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Alemannisch
https://www.alemannisch.de/eip/pages...-sprooch-1.php

siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 00:41   #414
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt, maar ook in het grensgebied van Duitsland en Zwitserland wordt hetzelfde dialect gesproken. Waag het evenwel niet om de Alemannische Zwitsers als Duitsers te beschouwen.
Maar ze bekenen zich waarschijnlijk wel tot het Deutschtum ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2020, 17:36   #415
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt maar niet dat er één Nederlander in Kerkrade bij Duitsland wil horen!
Wat weet gij daar van? Hebt gij enig idee hoeveel Nederlanders uit die omgeving al in Duitsland zijn gaan wonen? Ik denk het niet.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2020, 17:57   #416
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Gij wel, maar ik niet.
Maar ik zocht op: "Kerkrade was een deel van Rode ( 's-Hertogenrode of 's-Hertogenrade) in het Brabantse land van Overmaas. Bij de opheffing van het departement van de Beneden-Maas als gevolg van het Congres van Wenen op 5 april 1815 wordt 's-Hertogenrade zelf toegewezen aan Pruisen, maar Kerkrade wordt daarvan afgesplitst en blijft Nederlands grondgebied."

Blijkbaar behoorde Kerkrade sinds eeuwenlang bij de Nederlanden en is dat dus geen nieuw verworven Nederlands gebied.


Maar het treft mij weer maar eens dat Pruisen zich toch wel heel erg goed bediende op het Weense Kongres. En dat nog wel ten nadele van een bondgenoot in de strijd tegen de Franse agressor, die gewoon terug in zijn kot gedreven werd, zonder enige territoriale sanktie!
De Zuidelijke Nederlanden, die eigenlijk deel uitmaakten van de koalitie en de bondgenoten tegen Frankrijk, (!) verloren bij mijn weten althans de streek rond Bitburg, Kronenburg, Schleiden, Eupen-Malmedy-Sankt-Vith en ook nog eens (een stuk van) de Landen van Overmaas minus Kerkrade.
Logischer ware geweest dat die geen terreinverlies zouden gemaakt hebben, maar integendeel terreinwinst !

FF verduidelijken. Kerkrade was onderhorig aan het hertogdom Limburg. Het hertogdom Limburg behoorde toe aan Luxemburg. Beiden werden onderhorig aan Brabant na de slag van Woeringen (met oorlogsgeweld dus). Met gevolg Brabants taalimperialisme.
Maar tegelijkertijd bleef land van Loon, beschermd door het prinsbisdom Luik tegen het Brabantse veroveringsdrang naar het Oosten. En tegelijkertijd was het graafschap Reckheim, waar veel van mijn voorouders woonden, een onafhankelijk vorstendom, rechtstreeks afhankelijk van de Duitse keizer.
Na de nederlaag van Napoleon werd Reckheim niet teruggegeven aan de graaf, maar werd hij voor dat verlies gecompenseerd met gebeid in Duitsland.
Kerkrade werd in 1839 tegen haar wil bij bij Nederland gevoegd.

Wat betreft taal:

Citaat:
De door mij beschreven getrapte toename van het Nederlandse element moet met de expansie van de Nederlandse cultuurtaal, die zich sinds de 19e eeuw in Limburg manifesteert, in verband gebracht worden. Uit een in 1937 (!) verschenen(6) studie van Scherdin - hierbij rekening houdend met de kritiek van Kessen, Roukens en Goossens(7) - blijkt dat Hoogduitse inscripties op grafstenen en grafkruisen in de 19e eeuw tot een lijn Schinveld-Heerlen-Slenaken (deze plaatsen inbegrepen voorkomen(8). De oostwaarts schrijdende uitbreiding van de Nederlandse cultuursfeer valt samen met de intensivering van de plaatselijke steenkolenexploitatie en het openen van nieuwe mijnen die immigratie uit noordelijker gelegen Nederlandse provincies veroorzaakte en het Nederlandse element versterkte. De ontwikkeling naar het Nederlands en oriëntatie naar Nederland toe werd door de beide wereldoorlogen nog versneld. In Vaals, waar het Duits zich nog het beste had kunnen handhaven, moest het n.a.v. de tweede wereldoorlog zijn laatste domein prijsgeven: in mei 1940 verdween het laatste spoor van de Duitse cultuurtaal uit de misviering van de hoofdkerk.
....
Scherdins bewering (p. 84) dat het Duits in Oost-Nederlands-Limburg ook onderwijstaal geweest is, wordt door Roukens (p. 48) heftig bestreden. Collega Kokkelmans uit Eys (gem. Wittem bij Vaals) deelt mij echter mee dat hij over inlichtingen beschikt die aantonen dat het Duits in de 19e eeuw in Simpelveld wel degelijk onderwijstaal geweest is.
bron: https://www.dbnl.org/tekst/sege010ta...01_01_0003.php
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2020, 00:25   #417
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat weet gij daar van? Hebt gij enig idee hoeveel Nederlanders uit die omgeving al in Duitsland zijn gaan wonen? Ik denk het niet.
Gewoon de vraag beantwoorden, beste man. Geen nood om zo uit te vallen. Gewoon de vraag beantwoorden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2020, 16:53   #418
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gewoon de vraag beantwoorden, beste man. Geen nood om zo uit te vallen. Gewoon de vraag beantwoorden.
Er was geen vraag.

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt maar niet dat er één Nederlander in Kerkrade bij Duitsland wil horen!
Dat is een bewering van uwentwege waarop ik vraag wat gij daarvan afweet. Komt dat uit uw dikke teen of beschikt gij over informatie die uw bewering staven.

Ik kan wel bevstigen dat ik persoonlijk heb vastgesteld dat over de Duitse grens in de buurt van Kerkrade (en Sittard) heel veel Nederlanders wonen.

PS einde 2019 woonden er 70.150 Nederlanders in Noord-RIjn-Westfalen. Vooral dicht bij de Nederlandse grens.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlanders_in_Duitsland
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2020, 21:31   #419
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Spijtig genoeg alleen maar cijfers, en niets over enige verhuismotivatie...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 december 2020 om 21:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2020, 21:33   #420
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
FF verduidelijken. Kerkrade was onderhorig aan het hertogdom Limburg. Het hertogdom Limburg behoorde toe aan Luxemburg. Beiden werden onderhorig aan Brabant na de slag van Woeringen (met oorlogsgeweld dus). Met gevolg Brabants taalimperialisme.
Maar tegelijkertijd bleef land van Loon, beschermd door het prinsbisdom Luik tegen het Brabantse veroveringsdrang naar het Oosten. En tegelijkertijd was het graafschap Reckheim, waar veel van mijn voorouders woonden, een onafhankelijk vorstendom, rechtstreeks afhankelijk van de Duitse keizer.
Na de nederlaag van Napoleon werd Reckheim niet teruggegeven aan de graaf, maar werd hij voor dat verlies gecompenseerd met gebeid in Duitsland.
Goed en wel, maar het moge u dus duidelijk wezen dat ge bevestigt wat ik stelde nml.:
Blijkbaar behoorde Kerkrade sinds eeuwenlang bij de Nederlanden en is dat dus geen nieuw verworven Nederlands gebied.

Citaat:
Kerkrade werd in 1839 tegen haar wil bij bij Nederland gevoegd.
Tja, zoals de rest van oostelijk Limburg. Een interne verhuis van de zuidelijke naar de noordelijke Nederlanden. Alleen maar jammer dat niet de ganse zuidelijke Nederlanden werden overgedragen.

Wat uw opmerkingen over taal betreffen, denk ik aan het Pruisische taalimperialisme in de Duitse Nederrijn, de Pruisische Nederlanden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 december 2020 om 21:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be