Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2004, 13:36   #1
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.773
Standaard B-h-v

KAMERCOMMISSIE BOOG ZICH OVER BHV
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De Kamercommissie Binnenlandse Zaken
heeft zich gebogen over de wetsvoor-
stellen die de kieskring Brussel-Halle-
Vilvoorde (BHV) willen wijzigen.

De Kamerleden bespreken een arrest van
het Arbitragehof. Dat wil dat Vlaams-
Brabant zich aanpast aan andere provin-
cies, waar één kieskring is. Met BHV en
Leuven heeft Vlaams-Brabant er twee. De
Vlamingen willen daarom BHV splitsen en
de kieskring Vlaams-Brabant vormen. De
Franstaligen hebben andere manieren om
het arrest uit te voeren.

De Kamercommissie heeft de debatten
uitgesteld tot half januari. Tegen dan
heeft de regering gezegd hoe het staat
met haar pogingen tot een akkoord.

nog maar eens uitstel, onverwijld ?????????
is dat echt zo moeilijk om de grondwet en een arrest van het Arbitragehof na te leven?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 13:39   #2
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

allez Vlaamse regeringspartijen...??... onverwijld aan het werk zenne....
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 13:40   #3
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

nu moet ik een ander kadoke voor onder de kerstboom vragen...
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 13:56   #4
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
KAMERCOMMISSIE BOOG ZICH OVER BHV
De Kamercommissie Binnenlandse Zaken
heeft zich gebogen over de wetsvoor-
stellen die de kieskring Brussel-Halle-
Vilvoorde (BHV) willen wijzigen.

De Kamerleden bespreken een arrest van
het Arbitragehof. Dat wil dat Vlaams-
Brabant zich aanpast aan andere provin-
cies, waar één kieskring is. Met BHV en
Leuven heeft Vlaams-Brabant er twee. De
Vlamingen willen daarom BHV splitsen en
de kieskring Vlaams-Brabant vormen. De
Franstaligen hebben andere manieren om
het arrest uit te voeren.

De Kamercommissie heeft de debatten
uitgesteld tot half januari. Tegen dan
heeft de regering gezegd hoe het staat
met haar pogingen tot een akkoord.

nog maar eens uitstel, onverwijld ?????????
is dat echt zo moeilijk om de grondwet en een arrest van het Arbitragehof na te leven?
Het arrest van de Raad van State was net het probleem, meende ik begrepen te hebben. Door de wijzigingen die ze hadden voorgesteld in de bestaande wetsvoorstellen, kregen de franstalige partijen een nieuwe kans om opnieuw de Raad van State om advies te vragen.

Dat de federale regering erin zal slagen een akkoord te sluiten lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, dus half januari komt het tot een stemming. En dan is het aan ALLE Vlaamse partijen om front te vormen achter één wetsvoorstel.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 14:12   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Bourgeois ging Brussel Halle Vilvoorde splitsen nog voor de verkiezingen plaatsvonden. Leterme nam een een ietsje zachter standpunt in qua termijn, maar even sterk in de overtuiging dat het zeer snel ging gebeuren.

Nu zijn het weer allemaal lul-verhalen over besprekingen, uitstel, tot een akkoord komen, wat willen wij en wat willen zij niet, en hoe denkt de Raad van State erover.

Kort samengevat : Noegabollen.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 14:15   #6
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

en/of betalen zullen we...
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 14:43   #7
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard B-h-v

In de Kamer is vanmorgen voor de eerste keer gepraat over de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde (B-H-V). Dat gebeurde in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken.

De commissie kwam vandaag alleen samen om de regeling van de werkzaamheden te bespreken. Er werd besloten om de discussie zelf met een maand uit te stellen.

De bedoeling van het uitstel is om aan de verschillende regeringen in ons land de kans te geven om vooruitgang te boeken in het dossier.

Ministers zullen in januari verslag uitbrengenHalf januari zullen de bevoegde federale ministers verslag uitbrengen in de Kamer over hun pogingen om een akkoord te bereiken over B-H-V.

Na dat verslag zullen dan de verschillende wetsvoorstellen over B-H-V worden behandeld. Het Vlaamse voorstel is daar maar één van.

Op Vlaams Belang na gingen alle partijen akkoord met deze regeling.

CD&V, dat de onverwijlde splitsing van B-H-V heeft ingeschreven in het Vlaams regeerakkoord, veronderstelt dat die nog in het voorjaar van 2005 een feit zal zijn


Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 20:25   #8
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

We moeten de Belgische grondwet beter respecteren en hem zijn glorie van vroeger teruggeven door de gewesten eruit te zwiepen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 20:27   #9
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
En dan is het aan ALLE Vlaamse partijen om front te vormen achter één wetsvoorstel.
Of anders...
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 21:06   #10
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Ik begrijp de Belangers wel; Bourgeois heeft wel een beetje te hoog van de toren geblazen. Maar je moet toch toegeven dat het nu toch weer op de agenda staat en dat we stappen dichter komen bij een splitsing. Zou het Vlaams Belang immers in de regering zitten zouden ze ook met dit probleem zitten, want je moet nu eenmaal samenwerken met andere partijen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 23:39   #11
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ik begrijp de Belangers wel; Bourgeois heeft wel een beetje te hoog van de toren geblazen. Maar je moet toch toegeven dat het nu toch weer op de agenda staat en dat we stappen dichter komen bij een splitsing. Zou het Vlaams Belang immers in de regering zitten zouden ze ook met dit probleem zitten, want je moet nu eenmaal samenwerken met andere partijen.
inderdaad, en Bart Dewever heeft dat vandaag weer goed uitgelegd. De splitsing kómt er!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 23:45   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ik begrijp de Belangers wel; Bourgeois heeft wel een beetje te hoog van de toren geblazen. Maar je moet toch toegeven dat het nu toch weer op de agenda staat en dat we stappen dichter komen bij een splitsing. Zou het Vlaams Belang immers in de regering zitten zouden ze ook met dit probleem zitten, want je moet nu eenmaal samenwerken met andere partijen.
Je MOET helemaal niet samenwerken met andere partijen. Als blijkt dat het water veel te diep is tussen de partijen moet men die samenwerking maar opblazen. Zo eenvoudig is dat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 00:05   #13
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Als het water zo diep is, waarom dan nog in één (volgens uw bewoordingen) "Vlaemsche staat" samenleven?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 17 december 2004 om 00:05.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 01:28   #14
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Je MOET helemaal niet samenwerken met andere partijen. Als blijkt dat het water veel te diep is tussen de partijen moet men die samenwerking maar opblazen. Zo eenvoudig is dat.
Hoe ga je dan aan een meerderheid geraken? Je moet inderdaad niks, maar als je er iets wil doorkrijgen kan je niets dommer doen dan samenwerking met andere partijen opblazen. En ik had (heb) het over de Vlaamse partijen; om enig misverstand te voorkomen.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 17 december 2004 om 01:29.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 01:30   #15
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
En dan is het aan ALLE Vlaamse partijen om front te vormen achter één wetsvoorstel.
Nu moet je niet beginnen zagen. Geertje wilde in de regering, Geertje zit in de regering. Om daar te geraken verraadde hij zijn ideologie en kiezers, moest hij in kartel gaan met een grote partij, en gebruikte hij termen als 'onverwijld' die dankzij hem een heel andere betekenis gekregen heeft. Dat hij het nu zelf ook maar oplost!

De N-VA eruit!
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'

Laatst gewijzigd door Yann : 17 december 2004 om 01:32.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 01:39   #16
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Nu moet je niet beginnen zagen. Geertje wilde in de regering, Geertje zit in de regering. Om daar te geraken verraadde hij zijn ideologie en kiezers, moest hij in kartel gaan met een grote partij, en gebruikte hij termen als 'onverwijld' die dankzij hem een heel andere betekenis gekregen heeft. Dat hij het nu zelf ook maar oplost!

De N-VA eruit!
Advies van een belgicist over een Vlaamse kwestie. Ik zou niet weten waarom, maar om de één of andere reden ben ik niet geneigd het op te volgen...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 08:54   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Advies van een belgicist over een Vlaamse kwestie. Ik zou niet weten waarom, maar om de één of andere reden ben ik niet geneigd het op te volgen...
Inderdaad.
Niet doen.
Blijf erin.
Baat het niet, het schaadt ook niet.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 09:13   #18
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Elio wil niet dat bhv gesplitst wordt of er moet nog veel meer geld naar het zuiden van het land stromen. En aangezien Elio over alles het laatste woord heeft in België weet je al hoe het gaat aflopen. De Vlaamse partijen zouden het zonder de franstaligen door het parlement kunnen jagen maar je hebt nu eenmaal de debielen van SP.a die liever in de kont van Elio zitten en Vlaanderen verraden.

Laatst gewijzigd door Geertje : 17 december 2004 om 09:14.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 11:35   #19
A
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juli 2003
Locatie: Dat is voor mij een weet en voor u een onbekende
Berichten: 1.301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Advies van een belgicist over een Vlaamse kwestie. Ik zou niet weten waarom, maar om de één of andere reden ben ik niet geneigd het op te volgen...
Ge kunt het gedraai en gekeer van Bourgeois toch moeilijk consequent en recht door zee noemen hé . Hij wilde niet in de regering als de kieskring niet gesplitst was en hij is er toch in gestapt . Ondanks het feit dat zijn ideologie , zijn eer en zijn kiezers toch eers bhv wilden gesplitst zien . dan zeg ik dat de Geert jullie allemala fijn bij de neus genomen heeft . Ge hebt hem aan een schoon dikbetaald postje geholpen en hij heeft jullie eisen daarna zo goed als verloochend . Sterk .

Of is dat allemaal onderdeel van het grote plan van den NVA ? 8)
__________________
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2004, 14:06   #20
Dorian
Parlementslid
 
Dorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Locatie: Franstalig België
Berichten: 1.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Elio wil niet dat bhv gesplitst wordt of er moet nog veel meer geld naar het zuiden van het land stromen. En aangezien Elio over alles het laatste woord heeft in België weet je al hoe het gaat aflopen. De Vlaamse partijen zouden het zonder de franstaligen door het parlement kunnen jagen maar je hebt nu eenmaal de debielen van SP.a die liever in de kont van Elio zitten en Vlaanderen verraden.
Da's puur gezever, zoals altijd ...
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be