Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2012, 16:02   #1
Zwijgt
Partijlid
 
Zwijgt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2012
Locatie: Gent
Berichten: 253
Standaard Socio-economische visie N-VA

Citaat:
Op het sociaal-economische vlak is de N-VA een partij die verantwoordelijkheid centraal stelt. Wij geloven in de verdiensten van een vrijemarkteconomie en vinden dat de overheid aan individuen en bedrijven alle kansen moet geven om initiatief te nemen. De overheid moet wel een normerend en regulerend kader bepalen en moet ook de solidariteit organiseren tussen sterkeren en zwakkeren. Die solidariteit moet georganiseerd worden op een transparante, efficiënte en doelmatige manier. Geen hangmat maar een vangnet, en liefst zelfs een trampoline. De N-VA is dus zeker geen neoliberale partij, geen voorstander van een “laisser faire, laisser aller” aanpak, maar we vinden wel dat de overheid zich moet focussen op haar kerntaken en voor het overige voldoende ruimte laten aan het vrije initiatief van burgers en ondernemingen.
Bron: N-VA

Ik vind het mooi verwoord. Vooral de trampolinemetafoor spreekt me wel aan. (maar ik ben en blijf een blancostemmer hoor! Vergis u niet als u me een stickertje wenst op te kleven!)
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 16:27   #2
schaduwpremier
Schepen
 
Geregistreerd: 6 september 2010
Berichten: 483
Standaard

geen neoliberalisme??? dan heb je het programma niet gelezen
schaduwpremier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 16:38   #3
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

In zo'n 'ideologisch gebrabbel' kan je natuurlijk alles schrijven wat je wilt, elke indruk wekken die je wilt. Het is geschreven op zo'n manier dat iedereen het kan interpreteren als 'goed voor mij'. De ene omdat er 'weinig overheidsbemoeienis' is. De andere omdat ze 'voorstander van solidariteit' zijn. Je kan er eigenlijk in lezen wat je wilt.

Maar wat natuurlijk uitmaakt, is wat ze willen veranderen aan de bestaande situatie? En wat is het verschil met de ideeën van anderen?

Voorstander van solidariteit, mijn voeten. Op solidariteit wordt 'bespaard'. Geen van de andere gevestigde waarden in de partijpolitiek wilt zo weinig uitkering en pensioen als de N-VA.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 16:40   #4
Zwijgt
Partijlid
 
Zwijgt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2012
Locatie: Gent
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwpremier Bekijk bericht
geen neoliberalisme??? dan heb je het programma niet gelezen
Dit komt recht van de N-VA zelve als antwoord op mijn vraag naar hun socio-economische visie. Je mag de bron dus letterlijk nemen, dit zou uit hun visietekst moeten komen. Ik denk dat menig N-VA'er dit kan beamen als zijnde authentiek.
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 16:41   #5
Zwijgt
Partijlid
 
Zwijgt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2012
Locatie: Gent
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
In zo'n 'ideologisch gebrabbel' kan je natuurlijk alles schrijven wat je wilt, elke indruk wekken die je wilt. Het is geschreven op zo'n manier dat iedereen het kan interpreteren als 'goed voor mij'. De ene omdat er 'weinig overheidsbemoeienis' is. De andere omdat ze 'voorstander van solidariteit' zijn. Je kan er eigenlijk in lezen wat je wilt.

Maar wat natuurlijk uitmaakt, is wat ze willen veranderen aan de bestaande situatie? En wat is het verschil met de ideeën van anderen?

Voorstander van solidariteit, mijn voeten. Op solidariteit wordt 'bespaard'. Geen van de andere gevestigde waarden in de partijpolitiek wilt zo weinig uitkering en pensioen als de N-VA.
De trampolinemetafoor
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 16:42   #6
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
De trampolinemetafoor
Op de trampoline en "Hup!" van de trampoline af met de smoel tegen de grond.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 16:44   #7
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
Dit komt recht van de N-VA zelve als antwoord op mijn vraag naar hun socio-economische visie. Je mag de bron dus letterlijk nemen, dit zou uit hun visietekst moeten komen. Ik denk dat menig N-VA'er dit kan beamen als zijnde authentiek.
Exact dezelfde bewoordingen ben ik volgens mij al wel eens tegengekomen in hun beginselenverklaring of zoiets.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 16:50   #8
Zwijgt
Partijlid
 
Zwijgt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2012
Locatie: Gent
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Op de trampoline en "Hup!" van de trampoline af met de smoel tegen de grond.
Nice!
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 16:53   #9
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwpremier Bekijk bericht
geen neoliberalisme??? dan heb je het programma niet gelezen
Kan je me de passages aangeven in hun programma die rechtstreeks verwijzen naar hun neo-liberale insteek?
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:17   #10
Zwijgt
Partijlid
 
Zwijgt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2012
Locatie: Gent
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Kan je me de passages aangeven in hun programma die rechtstreeks verwijzen naar hun neo-liberale insteek?
Citaat:
“De overheid moet namelijk meer durven
teruggeven aan de markt dan nu het geval is
door middel van uitbesteding.”
(Verkiezingsprogramma N-VA 2010)
Dit zou er kunnen voor doorgaan, gezien privatiseren en uitbesteden het hoofdkenmerk is van neoliberalisme. Toch? Of niet akkoord?
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:22   #11
Frans Oghtendlicht
Parlementslid
 
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
Standaard

Luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden.

Het palmares van de N-VA inzake de bankencrisis wijst niet alleen op een 'neoliberale insteek' maar zelfs op een volslagen afwijzen van hun eigen beginselen. De ondernemende vrije burger wordt zwaar bestraft voor het wanbeheer van de banksector en N-VA geeft daar overtuigd haar goedkeuring aan.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:23   #12
Zwijgt
Partijlid
 
Zwijgt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2012
Locatie: Gent
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
“’Regel matig’ is ons motto.
Het uitgangspunt van een
ondernemingsvriendelijke overheid moet
zijn ondernemerschap zo toegankelijk
mogelijk te maken door regels die de
marktwerking beperken weg te nemen,
zonder aan de kwaliteit te raken.”
(Verkiezingsprogramma N-VA 2010)
Het accent op een zo vrij mogelijke markt... Klinkt naar mijn gevoel nogal neoliberaal, toch?
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:40   #13
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
Het accent op een zo vrij mogelijke markt... Klinkt naar mijn gevoel nogal neoliberaal, toch?
zo vrij mogelijke markt =/= neoliberaal

zelfs een sociaal-democraat wenst een "zo vrij mogelijk markt"

de grens ligt gewoon ergens anders

daarenboven is de huidige welvaartstaat niet in staat de welvaart zo effectief te verdelen dat er zo goed als geen armoede meer is. Wat van een "Sozialstat" minstens verwacht mag worden.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 9 februari 2012 om 17:42.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:42   #14
Zwijgt
Partijlid
 
Zwijgt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2012
Locatie: Gent
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
zo vrij mogelijke markt =/= neoliberaal

zelfs een sociaal-democraat wenst een "zo vrij mogelijk markt"

de grens ligt gewoon ergens anders
Oh, boeiend! Kun je me dat eens uitleggen?
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:45   #15
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
Oh, boeiend! Kun je me dat eens uitleggen?
noem eens een partij in het parlement of beter: regering die volledig tegen vrije markt is?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:51   #16
Zwijgt
Partijlid
 
Zwijgt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2012
Locatie: Gent
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
noem eens een partij in het parlement of beter: regering die volledig tegen vrije markt is?
Niemand, tot zover had ik het begrepen. Enkel aan de marxistische kant is men daar tegen. Maar als je iemand als John Crombez of Johan Vande Lanotte hoort spreken, dan hebben die het toch vaak over het nog beter reguleren van de markt? Dat is toch niet een zo vrij mogelijke markt willen? En een zo "vrij mogelijke markt" is toch niet gelijk aan een "vrije markt"? Om het zo uit te drukken: een been dat op drie plaatsen gebroken is, is toch ook een gebroken been?

Laatst gewijzigd door Zwijgt : 9 februari 2012 om 17:52.
Zwijgt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 17:52   #17
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwijgt Bekijk bericht
Niemand, tot zover had ik het begrepen. Enkel aan de marxistische kant is men daar tegen. Maar als je iemand als John Crombez of Johan Vande Lanotte hoort spreken, dan hebben die het toch vaak over het nog beter reguleren van de markt? Dat is toch niet een zo vrij mogelijke markt willen? En een zo "vrij mogelijke markt" is toch niet gelijk aan een "vrije markt"? Om het zo uit te drukken: een been dat op drie plaatsen gebroken is, is toch ook een gebroken been?
Belgacom is geliberaliseerd onder vandelanotte en co ...
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 18:29   #18
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
. Geen van de andere gevestigde waarden in de partijpolitiek wilt zo weinig uitkering en pensioen als de N-VA.
bron?
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 18:55   #19
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Op het sociaal-economische vlak is de N-VA een partij die verantwoordelijkheid centraal stelt. Wij geloven in de verdiensten van een vrijemarkteconomie en vinden dat de overheid aan individuen en bedrijven alle kansen moet geven om initiatief te nemen. De overheid moet wel een normerend en regulerend kader bepalen en moet ook de solidariteit organiseren tussen sterkeren en zwakkeren. Die solidariteit moet georganiseerd worden op een transparante, efficiënte en doelmatige manier. Geen hangmat maar een vangnet, en liefst zelfs een trampoline. De N-VA is dus zeker geen neoliberale partij, geen voorstander van een “laisser faire, laisser aller” aanpak, maar we vinden wel dat de overheid zich moet focussen op haar kerntaken en voor het overige voldoende ruimte laten aan het vrije initiatief van burgers en ondernemingen.

Precies een horoscoop.
En als je dan ziet wat ze er in het echt van maken lijkt het meer op een hororscoop.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 19:21   #20
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

verhogen van kindergeld en standpunten gezondheidszorg bv zijn zeker niet neoliberaal

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nva standpunten
De N-VA wil niet lijdzaam toezien op de steeds hogere en bijna onbetaalbaar geworden gezondheidsfactuur. De sluipende privatisering van de gezondheidszorg ondermijnt de solidariteit én de gezondheid van de patiënt. De exploderende kosten van de gezondheidszorg moeten een halt toegeroepen worden, de misbruiken en de overconsumptie moeten eruit. Een jaarlijkse op voorhand vastgelegde groeinorm van de uitgaven met maar liefst 4,5 % is niet betaalbaar. De mensen betalen zich blauw aan belastingen en desondanks betalen ze zelf een alsmaar groter deel van de factuur.

Omdat privé-hospitalisatieverzekeringen alsmaar duurder worden stelde de N-VA een Vlaamse hospitalisatieverzekering voor, die voor zieken en zwakkeren wel betaalbaar moet zijn. Dat idee werd ingeschreven in het Vlaams regeerakkoord en wordt de komende jaren concreet uitgewerkt. Met een Vlaamse kindpremie en een Vlaamse hospitalisatieverzekering starten we met een eigen Vlaamse sociale zekerheid.

De N-VA is voorstander van een overheveling van de gezondheidszorg naar de deelstaten. De taalgrens blijkt een zorggrens te zijn. Vlaanderen kiest meer voor de huisarts en voor preventie, Wallonië meer voor de duurdere dienstverlening via het ziekenhuis. De Vlaamse overheid moet de geestelijke gezondheidszorg beter uitbouwen. In de welzijnssector willen we zo snel mogelijk de wachtlijsten wegwerken, zeker in de gehandicaptensector, de bejaardenzorg, de kinderopvang en de jeugdzorg.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 9 februari 2012 om 19:24.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be