Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 april 2024, 03:50   #61
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.906
Standaard

De inflatie blijft voortduren. 3,37% in april tegenover 3,18% in maart. Spilindex overschreden, lonen stijgen. Belastinginkomsten stijgen, schulden verwateren, net als (pensioen)spaargeld.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2024, 10:38   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.529
Standaard

Mijn ambtenarenpensioentje zal stijgen in mei.
Alweer een vette streep door het budget van Vivaldi.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2024, 13:41   #63
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De inflatie blijft voortduren. 3,37% in april tegenover 3,18% in maart. Spilindex overschreden, lonen stijgen. Belastinginkomsten stijgen, schulden verwateren, net als (pensioen)spaargeld.

Inflatie is nu eenmaal een zegen voor de overheid (en alle andere mensen met schuld).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2024, 14:09   #64
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn ambtenarenpensioentje zal stijgen in mei.
Alweer een vette streep door het budget van Vivaldi.
ik WIST het....

het budget van de overheid die U na een leven niets doen een pensioen geeft om nog wat meer niets te doen, komt voor de volle 100% van mensen die WEL iets doen.

en dan fier zijn dat u nog wat meer kan teren op de productieven van de samenleving.....
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 30 april 2024 om 14:12.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2024, 15:12   #65
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Inflatie is nu eenmaal een zegen voor de overheid (en alle andere mensen met schuld).
Dat lijkt me een mes dat aan 2 kanten snijdt.

Je koopt een huis en heb stevig geleend. Door de inflatie stijgt de waarde (in euro) van je huis. Het lijkt alsof je een goeie zaak hebt gedaan want nu is het meer waard. Maar ondertussen stijgt ook de prijs van je winkelkar. Velen kunnen door de prijsinflatie van gewone goederen hun hypotheek niet meer betalen, en dreigen de boel te moeten verkopen.

Ik weet dus niet of mensen met een hypothecaire schuld alleen maar te winnen hebben bij inflatie.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2024, 16:52   #66
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Dat lijkt me een mes dat aan 2 kanten snijdt.

Je koopt een huis en heb stevig geleend. Door de inflatie stijgt de waarde (in euro) van je huis. Het lijkt alsof je een goeie zaak hebt gedaan want nu is het meer waard. Maar ondertussen stijgt ook de prijs van je winkelkar. Velen kunnen door de prijsinflatie van gewone goederen hun hypotheek niet meer betalen, en dreigen de boel te moeten verkopen.

Ik weet dus niet of mensen met een hypothecaire schuld alleen maar te winnen hebben bij inflatie.
Voor mensen met schulden is inflatie een goede zaak. De schulden zijn namelijk nominaal; de waarde van het goed waar je eigenaar van bent, evolueert tenminste deels mee de inflatie.

Verder is inflatie ook een goede zaak voor de overheid, want belastingschalen zijn statisch en de belastingsvoet neemt toe met een hogere schaal (...die dus wel constant blijven). Zo evolueert langzaam iedereen naar een hogere belastingschaal en is het netto-effect een toename van de belastinginkomsten voor overheid, zonder dat overheid iets moet doen wat politiek risico inhoudt.


Er zijn allerlei perverse effecten mbt inflatie...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2024, 16:55   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
ik WIST het....

het budget van de overheid die U na een leven niets doen een pensioen geeft om nog wat meer niets te doen, komt voor de volle 100% van mensen die WEL iets doen.

en dan fier zijn dat u nog wat meer kan teren op de productieven van de samenleving.....
Dat is wel zeer denigrerend geformuleerd !!
Ik ben mijn pree dubbel en dik waard geweest.
Het enige waar ik echt van geprofiteerd heb, is dat ik mijn pensioen aangevraagd heb op de eerste dag dat dit mogelijk was (dus niet op mijn 65ste).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2024, 19:40   #68
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is wel zeer denigrerend geformuleerd !!
Ik ben mijn pree dubbel en dik waard geweest.
Het enige waar ik echt van geprofiteerd heb, is dat ik mijn pensioen aangevraagd heb op de eerste dag dat dit mogelijk was (dus niet op mijn 65ste).
Wat hebt ge “gedaan?”

Ne klinkerlegger die klinkers legt “doet” iets.

Nen ambtenaar die controleert of de klinkerlegger wel de juiste handschoenen draagt, of controleert of de klinkerlegger zich wel voldoende laat belasten (allez, bestelen, maar we houden het beschaafd hé) “doet” just geen kloten van de schoof.

Of was je treinbestuurder? Of postbode? Want die “doen” inderdaad iets.

Dus, hoe hebt ge geproduceerd voor de maatschappij, beste schoof?

Daarnaast, op welke leeftijd ben je beginnen te werken? Meteen als ambtenaar? Of eerst in de privé? En wanneer kon je met pensioen?
En hoe lang ben je al met pensioen?

Durf je dat allemaal eerlijk meedelen??
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 30 april 2024 om 19:49.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2024, 18:31   #69
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Dat lijkt me een mes dat aan 2 kanten snijdt.

Je koopt een huis en heb stevig geleend. Door de inflatie stijgt de waarde (in euro) van je huis. Het lijkt alsof je een goeie zaak hebt gedaan want nu is het meer waard. Maar ondertussen stijgt ook de prijs van je winkelkar. Velen kunnen door de prijsinflatie van gewone goederen hun hypotheek niet meer betalen, en dreigen de boel te moeten verkopen.

Ik weet dus niet of mensen met een hypothecaire schuld alleen maar te winnen hebben bij inflatie.
De prijs van de winkelkar stijgt, maar hun loon stijgt ook. Effect van deze twee samen praktisch nihil.
Maar werkt wel in het voordeel van de huiskoper. De waarde van zijn woning zal stijgen (daarom niet zo direct, overgangsverschijnselen kunnen soms rare sprongen maken door het feit dat naar alle waarschijnlijkheid de intrest zal stijgen en nieuwe huiskopers over minder middelen zullen beschikken) en de afbetaling blijft hetzelfde, maw zal procentueel een kleinere slok van het loon opslorpen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2024, 21:25   #70
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De prijs van de winkelkar stijgt, maar hun loon stijgt ook. Effect van deze twee samen praktisch nihil.
Maar werkt wel in het voordeel van de huiskoper. De waarde van zijn woning zal stijgen (daarom niet zo direct, overgangsverschijnselen kunnen soms rare sprongen maken door het feit dat naar alle waarschijnlijkheid de intrest zal stijgen en nieuwe huiskopers over minder middelen zullen beschikken) en de afbetaling blijft hetzelfde, maw zal procentueel een kleinere slok van het loon opslorpen.
Exact.

Inflatie is in (relatief) voordeel van wie schulden heeft.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2024, 21:46   #71
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De inflatie blijft voortduren. 3,37% in april tegenover 3,18% in maart. Spilindex overschreden, lonen stijgen. Belastinginkomsten stijgen, schulden verwateren, net als (pensioen)spaargeld.
3-4% is normaal en ok.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 11:29   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Wat hebt ge “gedaan?”

Ne klinkerlegger die klinkers legt “doet” iets.

Nen ambtenaar die controleert of de klinkerlegger wel de juiste handschoenen draagt, of controleert of de klinkerlegger zich wel voldoende laat belasten (allez, bestelen, maar we houden het beschaafd hé) “doet” just geen kloten van de schoof.

Of was je treinbestuurder? Of postbode? Want die “doen” inderdaad iets.

Dus, hoe hebt ge geproduceerd voor de maatschappij, beste schoof?

Daarnaast, op welke leeftijd ben je beginnen te werken? Meteen als ambtenaar? Of eerst in de privé? En wanneer kon je met pensioen?
En hoe lang ben je al met pensioen?

Durf je dat allemaal eerlijk meedelen??
Ja hoor, maar 't is plezanter om daar wat mysterie over te laten hangen. Voor reacties zoals die ik dus gequoted heb.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 12:39   #73
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
3-4% is normaal en ok.
Nogal aan den hoge kant. Zowat het dubbel van het streefdoel van het ecb.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 14:45   #74
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
3-4% is normaal en ok.
Zoals gewoonlijk weer een reactie die nergens ook maar enigszins blijk heeft van kennis ter zake. Als de inflatie in de rest van de eurozone pakweg 1-2% bedraagt, dan is 3-4% niet normaal en al zeker niet ok. Jezelf uit de markt prijzen is nu niet meteen iets wat toe te juichen valt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 3 mei 2024 om 14:46.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 15:38   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Zoals gewoonlijk weer een reactie die nergens ook maar enigszins blijk heeft van kennis ter zake. Als de inflatie in de rest van de eurozone pakweg 1-2% bedraagt, dan is 3-4% niet normaal en al zeker niet ok. Jezelf uit de markt prijzen is nu niet meteen iets wat toe te juichen valt.
Zeker niet !
Inflatie is diefstal ten nadele van de arme.

Maar het kan een prijs zijn die we bereid zijn te betalen, voor een hoger doel: de federale te verzwakken om eindelijk tot een zelfstandig Vlaanderen te komen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2024, 18:51   #76
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.906
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
3-4% is normaal en ok.
Neen 2% is het doel. En zelfs dat is hoog als je het bekijkt zoals men samengestelde intrest bekijkt. Maar dat is het doel van de ECB en overheden, echter niet van de PS waarschijnlijk maar die partij is onder druk van de peeteebee helemaal heen. En dat terwijl inflatie het zwaarst weegt op de laagste lonen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2024, 21:36   #77
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De prijs van de winkelkar stijgt, maar hun loon stijgt ook. Effect van deze twee samen praktisch nihil.
Ja kroket

Winkelkar in 2 jaar 29 procent duurder

Niemand heeft 29% loonsopslag in 2 jaar gekregen.
Prijzen stijgen VEEL harder dan je loon.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2024, 21:45   #78
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Voor mensen met schulden is inflatie een goede zaak. De schulden zijn namelijk nominaal; de waarde van het goed waar je eigenaar van bent, evolueert tenminste deels mee de inflatie.
Toch een paar zware kanttekeningen hierbij.
Dit lijkt me een goede zaak op voorwaarde dat je die schulden kan afbetalen.
Veel mensen in onze samenleving hebben zich overleend omdat ze anders geen vastgoed konden bekomen. Ze gaan uit van de veronderstelling dat 1) vastgoed altijd duurder wordt en 2) zij hun schuld kunnen aflossen. Maar de zeepbel kan ook barsten (Spanje 2008 bijvoorbeeld) en er zijn veel scenario's waarin mensen hun schuld niet meer kunnen aflossen.

Wie door hyperinflatie de vaste levenskost niet meer kan betalen (winkelkar 30% duurder in 2 jaar), en bijgevolg ook zijn hypothecaire lening niet meer kan aflossen, is zijn eigendom kwijt. Is het voor die persoon dan een goeie zaak? Ik zie niet waarom. Aan het einde van de rit hebben ze niks.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2024, 12:20   #79
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Toch een paar zware kanttekeningen hierbij.
Dit lijkt me een goede zaak op voorwaarde dat je die schulden kan afbetalen.
Veel mensen in onze samenleving hebben zich overleend omdat ze anders geen vastgoed konden bekomen. Ze gaan uit van de veronderstelling dat 1) vastgoed altijd duurder wordt en 2) zij hun schuld kunnen aflossen. Maar de zeepbel kan ook barsten (Spanje 2008 bijvoorbeeld) en er zijn veel scenario's waarin mensen hun schuld niet meer kunnen aflossen.

Wie door hyperinflatie de vaste levenskost niet meer kan betalen (winkelkar 30% duurder in 2 jaar), en bijgevolg ook zijn hypothecaire lening niet meer kan aflossen, is zijn eigendom kwijt. Is het voor die persoon dan een goeie zaak? Ik zie niet waarom. Aan het einde van de rit hebben ze niks.
Ingeval van hyperinflatie smelt zijn lening wel als sneeuw in de zon. Zoals het spaargeld dan ook smelt als sneeuw in de zon. Sommigen worden bij(hyper)inflatie rijk, anderen arm.
Voor de begroting is inflatie, alleszins op korte termijn, een goede zaak.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2024, 12:24   #80
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ja kroket

Winkelkar in 2 jaar 29 procent duurder

Niemand heeft 29% loonsopslag in 2 jaar gekregen.
Prijzen stijgen VEEL harder dan je loon.
De globale winkelkar is wel wat omvangrijker dan enkele voedingsmiddelen. Er zijn ook nog zaken zoals tv's... en deze zijn een stuk minder in prijs gestegen.
Globaal zal de index het loon wel volgen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be