Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juli 2019, 09:37   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard Fraude met kilometerteller: 1648 gevallen betrapt in 2018

En wat heel raar is niemand heeft zijn km-teller veel verdergedraaid voor te stoefen (grapje)

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190509_04387924

Vooral bij Mercedes en Volkswagen

Meer fraude met tweedehandswagens: kilometerteller 1.650 keer teruggedraaid

09/05/2019 om 14:31 door evdg | Bron: BELGA

Vorig jaar zijn 1.648 gevallen van kilometertellerfraude bij Belgische occasiewagens aan het licht gekomen. Daarbij werd de teller gemiddeld met 64.326 kilometer teruggedraaid.
Dat blijkt donderdag uit het jaarverslag van Car-Pass, de vzw die sinds eind 2006 bij elke verkoop van een tweedehandswagen verplicht voor een certificaat zorgt. In 2017 werden 1.557 gevallen van tellerfraude met Belgische occasiewagens vastgesteld.

Volgens Car-Pass zoeken Belgen hun tweedehandsvoertuigen steeds meer in het buitenland, waardoor de kans op tellerfraude toeneemt.

De meest flagrante tellerfraude was voor rekening van een bestelwagen Iveco Daily uit 2011, waarbij de tellerstand teruggedraaid werd van 572.670 kilometer naar 65.173 kilometer. De zwaarste fraudgevallen vonden voornamelijk plaats op voertuigen van de Duitse autobouwers Volkswagen en Mercedes.

Uit Nederland

Car-Pass stelt voorts vast dat 38 procent van alle vastgestelde fraudegevallen importvoertuigen uit Nederland betreft, die dankzij de uitwisseling van tellerstanden tussen Car-Pass en de Nederlandse RDW aan het licht zijn gekomen. Op 2 jaar tijd is de fraude met Nederlandse voertuigen hierdoor met 58 procent gedaald, klinkt het.

In totaal deelden 11.848 ondernemingen uit de autosector vorig jaar 16,1 miljoen kilometerstanden mee aan Car-Pass, of gemiddeld 2,5 registraties per ingeschreven voertuig. Voor een Volkswagen Sharan uit 2012, werd de hoogste kilometerstand bij de personenwagens genoteerd, namelijk 999.981 kilometer.

Een Belgische dieselwagen van minder dan twee jaar oud legde vorig jaar gemiddeld 26.657 kilometer af, een benzinewagen van dezelfde leeftijd 14.219 kilometer. Hoe ouder een wagen, hoe minder kilometer er jaarlijks mee gereden wordt.

Vooral benzine

In 2018 werden er in totaal 819.345 Car-Pass-documenten afgeleverd. Bijna één Car-Pass op de tien betrof een geïmporteerde tweedehandse auto. Dit aantal is op 3 jaar tijd met 50 procent gestegen. De meerderheid (51 procent) van de geïmporteerde tweedehandsvoertuigen rijdt op benzine. Men zoekt in het buitenland ook naar hybride en elektrische voertuigen.

Maar met de toename van de import stijgt ook het risico op fraude, benadrukt Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass. “Vanaf 1 januari 2020 zullen de autoconstructeurs en invoerders verplicht zijn om de kilometerstanden uit hun centrale databank, aan Car-Pass mee te delen, wanneer het voertuig naar België wordt geïmporteerd. Bij gebrek aan een Europese wetgeving, komt deze federale wetgeving dus niets te vroeg”, aldus Peelman.
Europese wetgeving is er nog niet, maar toch kan Car-pass al heel wat (import)wagens betrappen op fraude.

Persoonlijk heb ik een defecte km-teller gehad 3 jaar geleden, uiteraard laten vervangen met rekening enz...
Voor in orde te zijn met carpass (tijdens de jaarlijkse keuring) moest ik een verklaringsformulier ondertekenen dat vanaf xxx.xxx kms op dag x de kilometerteller terug bij 0 km begon. Een exemplaar moet altijd in de wagen blijven en bij elke keuring getoond worden.
(maar ik hou sowieso al +30 jaar alle rekeningen bij, ook bandenwissels met km-stand)


N.B.
Citaat:
https://www.car-pass.be/nl/verkopen?...xoCRzcQAvD_BwE

Als verkoper moet je een geldige Car-Pass bezorgen aan de koper.

Je bent verplicht om aan de koper een Car-Pass af te leveren, behalve als de koper een professionele auto-handelaar is. Doe je dit niet? Dan is de verkoop ongeldig en kan de koper achteraf altijd zijn geld terugvragen. Zorg er dus voor dat de koper tekent voor ontvangst van de Car-Pass.

Een Car-Pass haal je bij de autokeuring

Voordat je de wagen verkoopt, moet je een tweedehandskeuring laten uitvoeren. Anders kan de koper hem niet inschrijven. De inspecteur noteert je kilometerstand en zal dan automatisch een Car-Pass laten afdrukken als de auto slaagt voor de keuring.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2019 om 09:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 13:25   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Wat ik hieromtrent nu gelezen heb, is vanzelfsprekend een goede zaak, maar .... interesseert me slechts matig.

Wat me wel interesseert: hoeveel van die oplichters zitten momenteel achter de tralies?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 13:36   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik hieromtrent nu gelezen heb, is vanzelfsprekend een goede zaak, maar .... interesseert me slechts matig.

Wat me wel interesseert: hoeveel van die oplichters zitten momenteel achter de tralies?
Is daar nog plaats?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150527_01701745
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 13:41   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Er zijn er die km vooruitdraaien, dat bestaat
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 13:54   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Er zijn er die km vooruitdraaien, dat bestaat
Met welke bedoeling?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 14:31   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Er zijn er die km vooruitdraaien, dat bestaat
Die doen dat meestal op de eenvoudigste manier die er bestaat, gewoon met de auto rijden volstaat.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 14:42   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met welke bedoeling?
Fiscaal...
Toegegeven, heb ooit maar een eens gehoord die dit verteld heeft, en is al dertig jaar terug ondertussen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 24 juli 2019 om 14:43.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 15:45   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Fiscaal...
Toegegeven, heb ooit maar een eens gehoord die dit verteld heeft, en is al dertig jaar terug ondertussen.
Fiscaal... daar lach ik ook mee.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2019 om 15:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 15:50   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Allez, ge hebt één foefelaar gevonden van zoveel jaren geleden ... maar welk het vonnis was, en hoe lang hij gezeten heeft effectief ... daar hebben we het raden naar.

(dat is geen kritiek op jou, vanzelfsprekend, en nog minder op carpass,
wel op onze slappe politiekers ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2019, 15:51   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Edit: eigenlijk zouden vooral de sossen hier moeten aandacht geven aan een strenger beleid.
Een kapitaalkrachtige zal geen occasiewagen kopen in een flut-garage.
Die koopt wel een mooie nieuwe.
Sukkelaars zijn slachtoffer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 11:08   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wat heel raar is niemand heeft zijn km-teller veel verdergedraaid voor te stoefen (grapje)



Europese wetgeving is er nog niet, maar toch kan Car-pass al heel wat (import)wagens betrappen op fraude.

Persoonlijk heb ik een defecte km-teller gehad 3 jaar geleden, uiteraard laten vervangen met rekening enz...
Voor in orde te zijn met carpass (tijdens de jaarlijkse keuring) moest ik een verklaringsformulier ondertekenen dat vanaf xxx.xxx kms op dag x de kilometerteller terug bij 0 km begon. Een exemplaar moet altijd in de wagen blijven en bij elke keuring getoond worden.
(maar ik hou sowieso al +30 jaar alle rekeningen bij, ook bandenwissels met km-stand)


N.B.
Ik onthou vooral :
Uit Nederland

Car-Pass stelt voorts vast dat 38 procent van alle vastgestelde fraudegevallen importvoertuigen uit Nederland betreft,
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 12:17   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik onthou vooral :
Uit Nederland

Car-Pass stelt voorts vast dat 38 procent van alle vastgestelde fraudegevallen importvoertuigen uit Nederland betreft,
En Belgen die zich laten bedriegen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be