Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2021, 09:57   #1
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard Rode kruis heeft nog maar 7 van de 40 miljoen uitgegeven aan de watersnood

Ik lees nu dat het rode kruis 40 miljoen in hunne pot heeft zitten voor de slachtoffers van de overstromingen.
7 miljoen is ervan uitgekeerd.

Nu zou men het resterende geld uitgeven aan het bouwen van scholen en psychische hulp.

Het bouwen van scholen!!! Is dat geen overheidsopdracht?

Ik dacht dat het opgehaalde geld rechtstreeks naar de slachtoffers zou gaan om het persoonlijke materiële verlies te compenseren.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 10:30   #2
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Het rode kruis is ook uitgegroeid tot 1 van die geldverslindende monsters die dringend eens een onafhankelijke doorlichting zouden moeten krijgen. Er blijft veel te veel geld pakken op plaatsen waar dat niet hoort.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 10:48   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Het rode kruis is ook uitgegroeid tot 1 van die geldverslindende monsters die dringend eens een onafhankelijke doorlichting zouden moeten krijgen. Er blijft veel te veel geld pakken op plaatsen waar dat niet hoort.
Zoals alle profiteer-organisaties bestaan ze in de eerste plaats voor zichzelf.

De lijst is lang, vakbonden, ziekenkassen, OCMW enz...
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 11:39   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Het rode kruis is ook uitgegroeid tot 1 van die geldverslindende monsters die dringend eens een onafhankelijke doorlichting zouden moeten krijgen. Er blijft veel te veel geld pakken op plaatsen waar dat niet hoort.
Van alle giften gaat er meer dan 50% naar werkingskosten, net zoals bij elke NGO.
Hun personeel moet immers ook betaald worden.
Er zijn zelfs ambtenaren die hun job bij de overheid opgeven, omdat ze bij de NGO's meer kunnen verdienen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 11:56   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik lees nu dat het rode kruis 40 miljoen in hunne pot heeft zitten voor de slachtoffers van de overstromingen.
7 miljoen is ervan uitgekeerd.

Nu zou men het resterende geld uitgeven aan het bouwen van scholen en psychische hulp.

Het bouwen van scholen!!! Is dat geen overheidsopdracht?

Ik dacht dat het opgehaalde geld rechtstreeks naar de slachtoffers zou gaan om het persoonlijke materiële verlies te compenseren.
Nee, scholen bouwen is geen overheidsopdracht.
De meeste schoolgebouwen zijn zelfs geen eigendom van de overheden.
Het zijn enkel de rijksscholen, provinciale en gemeentelijke scholen die eigendom zijn van overheden.
De gemeenschappen, niet de gewesten of federale overheid zijn verantwoordelijk voor het onderwijsbeleid en de eindnormen, niet de andere overheden. Maar niet voor de gebouwen.

Er is zo discussie aan de gang tussen het BHG-regering en de Brusselse N-VA.

https://www.bruzz.be/samenleving/n-v...len-2011-05-31

Maar de Brusselse N-VA zit fout. Zelfs het Rode Kruis of iedere andere instelling of persoon mag scholen bouwen.
Het zijn echter de gewesten die bepalen of ze de gegeven opleiding als geldig erkennen en subsideren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 12:15   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Het komt me toch voor dat wie een bijdrage stort aan het Rode Kruis, voor de overstromingen in de Ardennen, dit doet om NU en ONMIDDELLijk de getroffen mensen ter plaatse te helpen met de dagelijks noden van bed (waar slapen deze nacht), brood (wat eten deze middag, avond en morgenvroeg) en dak (herstel of vervanging van huis, in de vorm van een voorschot op de brandverzekering). En ja, dat de kinderen dezelfde dag liefst nog toch naar een tijdelijke school zouden kunnen, dat ook.

Zelfs al zou je kunnen zeggen dat al die hulp meteen ook en grondig geleverd zou moeten worden door de bevoegde overheid.

Tevens wil ik best aannemen dat ook het Rode Kruis overweldigd was door de omvang en intensiteit van de ramp, en daardoor niet zo vlug kon schakelen dan wenselijk.
Maar dat ze dat dan zeggen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 12:39   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het komt me toch voor dat wie een bijdrage stort aan het Rode Kruis, voor de overstromingen in de Ardennen, dit doet om NU en ONMIDDELLijk de getroffen mensen ter plaatse te helpen met de dagelijks noden van bed (waar slapen deze nacht), brood (wat eten deze middag, avond en morgenvroeg) en dak (herstel of vervanging van huis, in de vorm van een voorschot op de brandverzekering). En ja, dat de kinderen dezelfde dag liefst nog toch naar een tijdelijke school zouden kunnen, dat ook.

Zelfs al zou je kunnen zeggen dat al die hulp meteen ook en grondig geleverd zou moeten worden door de bevoegde overheid.

Tevens wil ik best aannemen dat ook het Rode Kruis overweldigd was door de omvang en intensiteit van de ramp, en daardoor niet zo vlug kon schakelen dan wenselijk.
Maar dat ze dat dan zeggen.
Het is steeds met de gedachten dat de donaties snel en doeltreffend worden aangewend voor ommiddelijke hulp aan de slachtoffers, dat er giften worden gedaan.

Het probleem is echter dat Vlaamse instanties niet zomaar hulp aan de slachtoffers kunnen aanbieden.
Die hebben daar toelating van de plaatselijke overheden en bevoegde instanties voor nodig.
Ze hebben die trouwens ook nodig voor het bouwen van scholen en om psychische hulp aan de slachtoffers te verlenen.
Dat geld trouwens niet enkel voor Wallonië.

Bij de tsunami kerst2004 in Indonesië haalde het Rode Kruis ook tientallen miljoenen aan giften binnen.
Maar ook daarvan is nog steeds slechts 1/4 naar hulp aan de slachtoffers gegaan.
Al de rest staat nog steeds ergens op een bankrekening van het rode kruis.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 21:12   #8
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is steeds met de gedachten dat de donaties snel en doeltreffend worden aangewend voor ommiddelijke hulp aan de slachtoffers, dat er giften worden gedaan.

Het probleem is echter dat Vlaamse instanties niet zomaar hulp aan de slachtoffers kunnen aanbieden.
Die hebben daar toelating van de plaatselijke overheden en bevoegde instanties voor nodig.
Ze hebben die trouwens ook nodig voor het bouwen van scholen en om psychische hulp aan de slachtoffers te verlenen.
Dat geld trouwens niet enkel voor Wallonië.

Bij de tsunami kerst2004 in Indonesië haalde het Rode Kruis ook tientallen miljoenen aan giften binnen.
Maar ook daarvan is nog steeds slechts 1/4 naar hulp aan de slachtoffers gegaan.
Al de rest staat nog steeds ergens op een bankrekening van het rode kruis.
Nee toch niet ....

Kom maar eens kijken in de Motstraat in Mechelen ,en zie welke twee schitterende gebouwen ,compleet met ruime parking ze daar hebben neergepoot...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 09:49   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Nee toch niet ....

Kom maar eens kijken in de Motstraat in Mechelen ,en zie welke twee schitterende gebouwen ,compleet met ruime parking ze daar hebben neergepoot...
Die gebouwen hebben ze neergepoot met subsidies en andere donaties.
Het geld van Tsunami 2004 staat onder controle van het Internationaal Rode Kruis en Unicef.
En dat zijn niet de enige inkomsten van het Rode Kruis, het verdiend ook aan de bloedinzamelingen, de 100 dienst, ziekenvervoer, hulpverlening bij evenementen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 10:20   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Daarom dat ik dus geen cent aan NGO's geef, de enige uitzondering is hun stickeractie omdat dat lokale afdelingen steunt.

Maar ik wil absoluut voorkomen dat mijn geld eventueel gebruikt zou worden om mensenhandel , prostitutie en verkrachting zou financieren in den vreemde.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 11:00   #11
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Even wat dingen in perspectief zetten:

Lijst all in salarissen directeuren goede doelen (2017)

Het Rode Kruis: salaris directeur €167.000

https://www.deondernemer.nl/actueel/....google.com%2F

Geen euro geef ik er aan, niet zolang die graaiers geen 80% van hun loon doorstorten aan een 'goed doel'.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 14:31   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is steeds met de gedachten dat de donaties snel en doeltreffend worden aangewend voor ommiddelijke hulp aan de slachtoffers, dat er giften worden gedaan.

Het probleem is echter dat Vlaamse instanties niet zomaar hulp aan de slachtoffers kunnen aanbieden.
Die hebben daar toelating van de plaatselijke overheden en bevoegde instanties voor nodig.
Ze hebben die trouwens ook nodig voor het bouwen van scholen en om psychische hulp aan de slachtoffers te verlenen.
Dat geld trouwens niet enkel voor Wallonië.

Bij de tsunami kerst2004 in Indonesië haalde het Rode Kruis ook tientallen miljoenen aan giften binnen.
Maar ook daarvan is nog steeds slechts 1/4 naar hulp aan de slachtoffers gegaan.
Al de rest staat nog steeds ergens op een bankrekening van het rode kruis.
Het eerste is dikke fantasie.
Het tweede, dat weet ik niet, maar zonder erntsige link kijk ik er zelfs niet naar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 14:45   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Even wat dingen in perspectief zetten:

Lijst all in salarissen directeuren goede doelen (2017)

Het Rode Kruis: salaris directeur €167.000

https://www.deondernemer.nl/actueel/....google.com%2F

Geen euro geef ik er aan, niet zolang die graaiers geen 80% van hun loon doorstorten aan een 'goed doel'.
Geen € geef ik er aan, punt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 15:21   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het eerste is dikke fantasie.
Het tweede, dat weet ik niet, maar zonder erntsige link kijk ik er zelfs niet naar.
Het eerste.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08...-wie-wat-waar/

Het Tweede.

Veel van het geld werd gebruikt voor eigen doeleinden en het Rode Kruis besteedde +/-13mil€ aan hulp in de getroffen gebieden
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2021, 12:03   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het eerste.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08...-wie-wat-waar/

Het Tweede.

Veel van het geld werd gebruikt voor eigen doeleinden en het Rode Kruis besteedde +/-13mil€ aan hulp in de getroffen gebieden
Je link is helemaal niet ter zake ivm je opmerking.

Ik stel vast dat er twee organisaties erin gelukt zijn om met een aantal vrijwilligers op dag 1 of 2 naar de getroffen gebieden te trekken met wat borstels en poetsgerief, en zo maar te bekijken waar ze werk zagen liggen.
Dat waren Voorpost en de pvda.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2021, 13:13   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je link is helemaal niet ter zake ivm je opmerking.

Ik stel vast dat er twee organisaties erin gelukt zijn om met een aantal vrijwilligers op dag 1 of 2 naar de getroffen gebieden te trekken met wat borstels en poetsgerief, en zo maar te bekijken waar ze werk zagen liggen.
Dat waren Voorpost en de pvda.
Klopt.

Maar deze vrijwilligers gingen, net zoals de brandweermannen de eerste dagen, niet als personen gezonden door een instelling, maar als particulieren.
Als burgers, die medeburgers gingen helpen.

De vrijwilligers die via het Rode Kruis Vlaanderen gingen, hadden eerst de toelating nodig van het Croix-Rouge de Belgique.
Want het Rode Kruis Vlaanderen mag niet zonder toelating in het werkgebied van het Croix-Rouge de Belgique actief zijn of omgekeerd.

Citaat:
Het Belgische Rode Kruis heeft een federale structuur. Dit betekent dat de dienstverlening en de activiteiten van de gemeenschappen autonoom zijn.

Rode Kruis-Vlaanderen en de Franstalige vleugel van het Belgische Rode Kruis bepalen elk hun eigen koers, gericht op de noden in hun gemeenschap.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kent een bijzondere regeling. Een aantal activiteiten zijn gemeenschappelijk voor de Vlaamse en de Franstalige gemeenschap van het Rode Kruis, zoals de hulpverlening bij rampen. De eerstehulpcursussen worden dan weer apart georganiseerd.
De Duitstalige gemeenschap van het Rode Kruis kan een beroep doen op de diensten en de infrastructuur van de Franstalige gemeenschap van het Rode Kruis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Kruis_Belgi%C3%AB
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2021, 13:33   #17
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

Het rode kruis is het eerste federale instituut dat koos voor de vlaamse 'onafhankelijkheid', reden: financiële disputen of wat dacht u

De Gewesten zijn verantwoordelijk voor het GO, de lokale overheden voor het 'vrije' onderwijs, écht (financiëel) vrij & onafhankelijk onderwijs situeert zich nog enkel in strakke religieuze groeperingen.

En ja enkele dagen na de ramp werd het crisisbeheer overgedragen aan het gewest, en beslissen zij wie & wanneer mag komen helpen
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be