Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2008, 14:14   #101
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
kerel, ze bedoelt gewoon dat ze tegen de gevolgen en dus tegen de oorzaken ervan is. Makkelijk hé zo mensen pakken enkel op hun woorden.
Het is altijd beter na te denken voor men iets schrijft.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 14:47   #102
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
kerel, ze bedoelt gewoon dat ze tegen de gevolgen en dus tegen de oorzaken ervan is. Makkelijk hé zo mensen pakken enkel op hun woorden.
Jammer dat de exacte gevolgen onbekend zijn. Er bestaan alleen wat projecties van mogelijke gevolgen.

Nobelprijswinnaar Svante Arrhenius was pro global warming. Dat was niet zonder reden. Niet dat hij persé gelijk had, maar hij had ook niet a priori ongelijk.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 15:43   #103
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Bent u eigenlijk echt tegen klimaatsverandering? Ik niet hoor. Indien het klimaat op de Aarde onveranderlijk zou zijn zou dat enkel kunnen betekenen dat ze een dode planeet is geworden. Niet echt waar ik naar streef.
Nog eens voor ne frank:

Er stonden leestekens bij, namelijk deze ". Die stonden daar niét toevallig. Ik had ze daar gezet ...
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 18:33   #104
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Nog eens voor ne frank:

Er stonden leestekens bij, namelijk deze ". Die stonden daar niét toevallig. Ik had ze daar gezet ...
U bent dus niet tegen klimaatsverandering? Zeg dat dan zo.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 18:36   #105
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U bent dus niet tegen klimaatsverandering? Zeg dat dan zo.
Blijkbaar zijt gij een van die hobbyisten op dit forum die liever op de vorm speelt dan op de inhoud.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 14:01   #106
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Een typerend voorbeeldje van de discussie over de gevolgen van de klimaatopwarming vind ik onderstaande uit http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1080267 :

Citaat:
Zo'n beetje ieder deel van de planeet, met uitzondering van Antarctica, is sinds 1970 warmer geworden. Gletsjers smelten weg, de lente komt vroeger en het leefgebied van tal van planten en dieren is naar de polen aan het opschuiven.
Voor de meeste mensen heeft dat weinig uitgemaakt. We hebben misschien wat meer hittegolven moeten uitzweten, maar de winters zijn milder geworden. Ook de komende twee decennia mogen we een wisselend beeld verwachten. De rekening voor de verwarming zal omlaag gaan, die voor de airconditioning omhoog. Er zullen wat meer doden vallen door hittegolven, maar minder door de kou.
Dat klinkt helemaal niet zo erg, en voor de meeste mensen zal het dat ook niet zijn. In koelere regionen zullen de voordelen misschien wel groter zijn dan de nadelen, al naar gelang hoe je het bekijkt. Rijke mensen en landen zullen zich bij de meeste veranderingen op korte termijn kunnen aanpassen. Door de bank genomen zal de landbouw aanvankelijk meer gaan opbrengen.
Er wordt in het artikel zwart op wit weergegeven dat de gevolgen in eerste instantie globaal positief zullen zijn. “De landbouw zal door de bank genomen meer gaan opbrengen.” Maar dan komt de apocalyps naar voren:

Citaat:
Echt penibel wordt het als de temperatuur stijgt naar zo'n drie graden boven het huidige niveau, wat in het meest pessimistische scenario al vóór het eind van deze eeuw het geval kan zijn.
Na de aanvankelijke positieve gevolgen wordt plotsklaps overgeschakeld op het meest pessimistische scenario. Waarom gebeurt dat? Waarom wordt niet verder verteld over het meest optimistische scenario? Je zou het meest optimistische scenario kunnen uitwerken en vervolgens de kansen afwegen tussen het meest optimistische en meest pessimistische scenario. Dat zou redelijk zijn en dat gebeurt meestal ook bij scenario’s. Er zullen vast wel uitwerkingen van optimistische scenario’s zijn, alleen ik ben ze nog niet tegengekomen. Als iemand me daar naar kan verwijzen, houd ik me aanbevolen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 14:20   #107
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Blijkbaar zijt gij een van die hobbyisten op dit forum die liever op de vorm speelt dan op de inhoud.
Verkiest u mensen die het tegenovergestelde schrijven van wat ze beweren te willen zeggen? ik vind dat vrij verwarrend.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 21:45   #108
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

De EU is zich ook bewust van de voordelen van de opwarming in haar eerste beleidsvoornemen jegens de Arctische regio:
Citaat:
Faster transit routes, including the fabled Northwest Passage sought by explorers for centuries, and expanded possibilities for polar tourism also provide exciting opportunities for businesses, according to the EU executive, which on Thursday (20 November) adopted a communication outlining Europe's first ever policy towards the Land of the Midnight Sun.
Bron: http://euobserver.com/9/27152

In het licht van dit bericht is het de vraag wat de betekenis is van het EU-klimaatplan? Wordt de lippendienst, die zij klimaat en milieu in soms gezwollen bewoordingen hebben bewezen, hier in concreto uitgewerkt?
Is het overigens tekenend voor het belang dat de Commisie aan het milieu hecht dat het voor de commissaris van milieu niet nodig werd gevonden aanwezig te zijn bij de presentatie?
Citaat:
The commission said that environment commissioner was unable to attend as he was in Strasbourg.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 00:24   #109
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

sjaax, je kan niet zomaar de postieive effecten isoleren en de negatieve volkomen negeren.
dat volgens IPCC er reden voor bezorgdheid is, komt doordat IPCC concludeert dat de nadelen de voordelen overtreffen.
100 keer herposten dat er scheepvaart mogelijk wordt in arctische gebieden gaat de negatieve effecten niet teniet doen ...

Laatst gewijzigd door Jedd : 21 november 2008 om 00:25.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 00:31   #110
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Welke negatieve effecten?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 10:41   #111
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
sjaax, je kan niet zomaar de postieive effecten isoleren en de negatieve volkomen negeren.
dat volgens IPCC er reden voor bezorgdheid is, komt doordat IPCC concludeert dat de nadelen de voordelen overtreffen.
100 keer herposten dat er scheepvaart mogelijk wordt in arctische gebieden gaat de negatieve effecten niet teniet doen ...
Dit is wel leuk. Jij verwijt mij hetzelfde als wat ik klimaatpessimisten verwijt: een ongenuanceerde opstelling. Misschien doe ik dat wel bewust, om de klimaatpessimisten te dwingen wat concreter te worden in hun negativisme. Is het verdwijnen van de biotoop van de ijsbeer het belangrijkste gevolg? Oké, het is niet sterk om op een dergelijke manier te bagatelliseren. Maar volgens de voorlichting over de klimaatverandering lijkt de ijsbeer het voornaamste slachtoffer te worden.

Adrian vaagt zich af:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Welke negatieve effecten?
In deze topic heb ik al een schema gemaakt van positieve en negatieve effecten. Ik kan dus de stelling makkelijk weerleggen dat ik alleen oog heb voor positieve effecten. Aan de andere kant heb ik de klimaatpessimisten nog weinig zien toevoegen aan het gegeven schema, behalve mogelijke vage projecties.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 21 november 2008 om 10:44.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 13:03   #112
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Welke negatieve effecten?
heb je het AR4 nu al gelezen ?
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 13:13   #113
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Welke negatieve effecten?
stijging zeespiegel (verlies van land en de productie op dat land)?
verlies van gletsjers (=bron van water voor veel beschavingen)?

om er maar twee te noemen
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 14:19   #114
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
stijging zeespiegel (verlies van land en de productie op dat land)?
Het verlies aan land is een nadeel. Dat zal ik niet ontkennen. Maar het is waarschijnlijk beperkt. Eerder schreef ik:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Negatief
- Sommige stukken land zullen onder lopen. Meer specifiek een paar godvergeten eilanden in de Stille Zuidzee;
Ten tweede geef je aan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
verlies van gletsjers (=bron van water voor veel beschavingen)?
Daar heb ik ook aandacht aan besteed, weliswaar enigszins ironisch:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax
- Het skitoerisme in de Alpen zal teruglopen, zo niet onmogelijk worden.
Maar om wat serieuzer op deze zaak in te gaan: het klopt dat sommige gletsjers zullen verdwijnen. Maar de neerslag zal sowieso vallen. De Nijl en de Amazone zijn geen gletsjerrivieren, toch hebben ze geen gebrek aan water. Het voordeel van een gletsjerrivier is zijn relatieve gelijkmatigheid. De aangevoerde hoeveelheid water is veel constanter dan bij een regenrivier. Maar die gelijkmatigheid valt gedeeltelijk op te lossen met stuwdammen. In de Nijl heeft men bvb de Aswandam gebouwd.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 22 november 2008 om 14:22.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 14:27   #115
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
heb je het AR4 nu al gelezen ?
Je lijkt Adrian wel. Als je hem vraagt naar concrete voorbeelden van de gunstige gevolgen van wetteloosheid (absoluut vrije markt) dan verwijst hij alleen maar naar dikke boeken, zonder ook ooit maar een keer concreet te worden.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 14:53   #116
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het verlies aan land is een nadeel. Dat zal ik niet ontkennen. Maar het is waarschijnlijk beperkt. Eerder schreef ik:
Ten tweede geef je aan:
Daar heb ik ook aandacht aan besteed, weliswaar enigszins ironisch:
Maar om wat serieuzer op deze zaak in te gaan: het klopt dat sommige gletsjers zullen verdwijnen. Maar de neerslag zal sowieso vallen. De Nijl en de Amazone zijn geen gletsjerrivieren, toch hebben ze geen gebrek aan water. Het voordeel van een gletsjerrivier is zijn relatieve gelijkmatigheid. De aangevoerde hoeveelheid water is veel constanter dan bij een regenrivier. Maar die gelijkmatigheid valt gedeeltelijk op te lossen met stuwdammen. In de Nijl heeft men bvb de Aswandam gebouwd.
stuwdammen zijn een slechte zaak, geomorfologisch gezien. Het vergt een constant onderhoud (baggeren) en veroorzaakt door het klaar-water effect een toegenomen erosie en landdegradatie stroomafwaarts de dam.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 14:55   #117
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het verlies aan land is een nadeel. Dat zal ik niet ontkennen. Maar het is waarschijnlijk beperkt. Eerder schreef ik:
Ten tweede geef je aan:
Daar heb ik ook aandacht aan besteed, weliswaar enigszins ironisch:
Maar om wat serieuzer op deze zaak in te gaan: het klopt dat sommige gletsjers zullen verdwijnen. Maar de neerslag zal sowieso vallen. De Nijl en de Amazone zijn geen gletsjerrivieren, toch hebben ze geen gebrek aan water. Het voordeel van een gletsjerrivier is zijn relatieve gelijkmatigheid. De aangevoerde hoeveelheid water is veel constanter dan bij een regenrivier. Maar die gelijkmatigheid valt gedeeltelijk op te lossen met stuwdammen. In de Nijl heeft men bvb de Aswandam gebouwd.
beperkt??

Er bereiken ons nu al berichten van eilanden die geevacueerd moeten worden. Ik weet niet of ge bekend zijt met het feit dat oa grote delen van Nederland onder zeeniveau liggen, en dat ook Vlaanderen in potentieel gevaar is als de stijgingstrends zich verderzetten?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 17:13   #118
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Er bereiken ons nu al berichten van eilanden die geevacueerd moeten worden. Ik weet niet of ge bekend zijt met het feit dat oa grote delen van Nederland onder zeeniveau liggen, en dat ook Vlaanderen in potentieel gevaar is als de stijgingstrends zich verderzetten?
Aan die kaaskoppen is niet veel verloren. Laat ze maar naar Brussel verhuizen, dan wordt daar tenminste weer Nederlands gesproken.

Citaat:
beperkt??
Wat is beperkt? Dat kan je altijd strijd over leveren. Dat de Solomonseilanden geëvacueerd moeten worden, ruim een half miljoen mensen, zou vervelend zijn, maar noem ik beperkt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 17:58   #119
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat de Solomonseilanden geëvacueerd moeten worden, ruim een half miljoen mensen, zou vervelend zijn, maar noem ik beperkt.
Behalve als je daar zelf woont.
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 21:33   #120
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Er bereiken ons nu al berichten van eilanden die geevacueerd moeten worden. Ik weet niet of ge bekend zijt met het feit dat oa grote delen van Nederland onder zeeniveau liggen, en dat ook Vlaanderen in potentieel gevaar is als de stijgingstrends zich verderzetten?
Excuus dat ik in eerste instantie nogal flauw reageerde:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Aan die kaaskoppen is niet veel verloren. Laat ze maar naar Brussel verhuizen, dan wordt daar tenminste weer Nederlands gesproken.
Maar ik had er al eerder in deze topic over geschreven:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Citaat:
Otto-Bliesner et al. (Science, 311, Maart 2006) laten zien dat een klimaatmodel de geschatte temperatuur op het Noordelijk Halfrond goed kan simuleren (ongeveer 4 graden warmer dan in het huidige klimaat, vergelijkbaar met projecties voor het jaar 2100, maar het Zuidelijk Halfrond wordt niet goed gesimuleerd). Met een ijskapmodel is berekend dat in zo’n klimaat Groenland voor ongeveer de helft zal afsmelten en een bijdrage van maximaal 3.4 meter aan zeespiegel gaf. Het afsmelten duurt in het model 3000 jaar.
Citaat:
Als we uitgaan van de hoogste gemeten waarde, dan betekent dat 6.3 cm in 2100 tov 1990.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be