Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ziektebriefje afschaffen voor kort ziekte periode?
Ja, goed idee 14 60,87%
neen, geen goed idee 9 39,13%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2021, 07:15   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
Als je iets verkeerd hebt gegeten ?
Trouwens bij een verkoudheid heb ik eigenlijk liever dat de mensen thuis blijven in plaats van de collega's aan te steken.
Degenen die er zo een werkethos op nahouden van : "ik ben een beetje ziek maar ik ben geen watje dus ik ga werken", dat is eigenlijk verkeerd.
Het punt is dat ge wel om de 3 of 4 weken zo een moment hebt dat het wat minder is, dat ge U wat minder fris voelt, en soms zelfs het idee dat ge misschien wel een verstopte neus zou gaan hebben. Wie weet zijt ge in volle besmettelijkheid van een virus. Of niet. Thuisblijven

Ik denk dat de oplossing eigenlijk voor de hand ligt: telewerken

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 oktober 2021 om 07:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 07:18   #22
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.167
Standaard

Maandagziekte, dat is nochtans heel logisch.
Het weekend is 2 dagen, iemand die zich op maandag ziek meldt, is dus vaak al van zaterdag (of misschien zelfs vrijdagnamiddag) niet al te best.
In het weekend voelt die zich ook niet goed, maar hij moet sowieso niet werken dan.
Dus de redenering : "hoe kun je nu één dag zo ziek zijn, en de dag erna toch niet?", is gewoon gebaseerd op een denkfout.
Ik denk niet dat er de vrijdag zoveel nepziekte gemeld wordt, overigens.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 07:25   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.431
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
Bedenking, je staat s'morgens op en je voelt je belabberd en ziek. Hoe weet je of dat maar 2 dagen gaat duren ?
Tenzij je weet wat er mis is (mensen met dingen zoals migraine weten het na een paar keer wel heel goed), is dat moeilijk.

Maar daar is al iets in de regels ingebakken. Je moet je werkgever zo snel mogelijk verwittigen dat je niet komt. Het doktersbriefje moet binnen de 48u op't werk zijn.
Dus, je wordt ziek wakker, je verwittigd je baas, en als je eerlijk bent, zeg je gewoon dat je tegen 's avonds niet beter bent, je naar de dokter gaat. En anders dat er een dag vrij ingeschreven mag worden.

Natuurlijk, dat werkt alleen als:
  • De werknemer het spel eerlijk speelt volgens de geplogenheden.
  • De baas/werkgever menselijk is.

Anders heeft de "zieke" het snel door, en gaat ie niet naar de dokter voor 1 of 2 dagen geschreven te krijgen, dan is dat in 1 keer voor een week.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 07:42   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat dokters dit een bijzonder slecht idee vinden.
3 kwart van hun gemakkelijke consultaties naar de botten !
En je hebt gemakkelijke briefjesschrijvers. Ze zijn gekend.

Gisteren hoorde ik FVDB in het journaal. Als ik hem goed begrijp dan zou er bespaard worden op terugbetaling van consultaties. Klinkt nobel.
Dat de drempel om thuis te blijven wordt verlaagd ontgaat hem. Een typische sossentruk waarmee hij zich populair maakt bij werknemers.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 07:43   #25
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Bazen zijn voor het grootste deel per definitie smeerlappen.
Ze zetten u zonder scrupules aan de deur als ze u niet meer nodig denken te hebben.
Je bent maar een nummer in hun lijstje. Geen medelijden met bazen.
Uiteraard gaat van het niet nodig hebben van een briefje "misbruik" worden gemaakt. De drempel om thuis te blijven wordt zo nog kleiner dan als je bij een dokter langs moet gaan.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 07:47   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.431
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En je hebt gemakkelijke briefjesschrijvers. Ze zijn gekend.
Ga maar eens kijken in de wachtkamer van Artsen voor het Volk.

Citaat:
Gisteren hoorde ik FVDB in het journaal. Als ik hem goed begrijp dan zou er bespaard worden op terugbetaling van consultaties. Klinkt nobel.
Citaat:
Dat de drempel om thuis te blijven wordt verlaagd ontgaat hem. Een typische sossentruk waarmee hij zich populair maakt bij werknemers.
Die wel eens zou kunnen ontploffen in zijn eigen gezicht.

Het is gewoon een kwestie van een statistiekje bij te houden van wie veel van die "ziekdagen" begint te gebruiken.
Even vergelijken met "vorige periodes" en presto, je hebt een selectiemethode om de minder nuttigen te selecteren.

En wie een hond wil slaan, vind wel een stok.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:06   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Bazen zijn voor het grootste deel per definitie smeerlappen.
Ze zetten u zonder scrupules aan de deur als ze u niet meer nodig denken te hebben.
Je bent maar een nummer in hun lijstje. Geen medelijden met bazen.
Dat is zoals alle andere klanten he. Uw baas is uw klant voor uw werk. Gij gaat als klant toch ook niet naar een bakkerij als ge geen brood nodig hebt he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:07   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik hem goed begrijp dan zou er bespaard worden op terugbetaling van consultaties. Klinkt nobel.
Dat is niet nobel voor de dokters over wiens inkomsten men het daar heeft he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:09   #29
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is zoals alle andere klanten he. Uw baas is uw klant voor uw werk. Gij gaat als klant toch ook niet naar een bakkerij als ge geen brood nodig hebt he.
Diegenen die zich als "baas" opstellen zijn meestal ook maar gewoon werknemers maar willen dat niet beseffen. Van deze soort :
https://www.jobat.be/nl/art/is-jouw-baas-een-psychopaat
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:12   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Diegenen die zich als "baas" opstellen zijn meestal ook maar gewoon werknemers maar willen dat niet beseffen. Van deze soort :
https://www.jobat.be/nl/art/is-jouw-baas-een-psychopaat
Ik denk dat men moet ophouden met "uw baas" als uw "overste" te beschouwen, maar als uw klant.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:15   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Ik stel mij de vraag hoe ze dit gaan toepassen in bijvoorbeeld het onderwijs waar er gewerkt wordt met ziektedagen. Er zijn nu al heel wat benoemden die te pas en onpas hun kat sturen, en perfect in de gaten houden over hoeveel ziektedagen ze nog beschikken. Zonder ziektebriefje wordt dit een soep.

Over de rest van de openbare sector, de ambtenarij, zullen we dan maar zwijgen. Het ziekteverzuim is al enorm groot. Zonder ziektebriefje zie ik geen beterschap, integendeel.
Ah, gisteren hoorde ik ook dat er een inspanning wordt gevraagd van de werkgevers, kwestie van het personeel te motiveren. Er zijn echt nog mensen die geloven in sinterklaas, bij wijze van spreken.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:20   #32
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat men moet ophouden met "uw baas" als uw "overste" te beschouwen, maar als uw klant.
Die verhoudingen en machtsposities liggen wel even anders in werkgever versus werknemer en leverancier versus klant relaties.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:52   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
De federale regering heeft plannen om het verplichte ziektebriefje af te schaffen voor wie slechts een paar dagen ziek is. Of het om één, twee of drie dagen gaat, is nog voer voor discussie.

HLN.

Wat denken jullie?

Persoonlijk vind ik het een goed idee.
Nu gaan de 'profiteurs' bij hun dokter faken dat ze ziek zijn. Buikpijn, hoofdpijn, diarree enz..

De meeste dokters schrijven al snel een 'briefje'.

Als werkgever kan je dan weinig doen. Controle arts? oke maar dan wordt het woord tegen woord, en uw huisdokter heeft uw medisch dossier en trekt meestal aan het langste eind.

Dat word anders als je u ziek meldt zonder briefje. Als er dan enig ziekte misbruik wordt vastgesteld. Kan uw baas uw buiten gooien.

Dus ja, ik denk dat dit op termijn het ziekteverzuim zal temperen.
Nee, het ziekte briefje moet blijven, zelfs voor enkele uren afwezigheid om medische reden.

Afwezigheden wegens mediache reden moeten door de werkgever vergoed worden, de werkgever heeft dus het recht om te weten of deze afwezigheden gerechtvaardigd zijn, zonder daar zelf extra inspanningen voor te moeten leveren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:58   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat men moet ophouden met "uw baas" als uw "overste" te beschouwen, maar als uw klant.
In de veel gevallen is de baas, zelf slechts een werknemer en zijn de echte bazen aandeelhouders.
Daarnaast zitten we nu binnen sommige beroepsgroepen in een situatie, waarin de baas blij mag zijn dat een werknemer voor hem wil werken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:59   #35
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een werkgever mag gerust vragen wat er scheelt, maar er is geen enkele verplichting tot accuraat antwoord.

Trouwens, hoe kan je nu als werkgever een accuraat antwoord verwachten van iemand die niets van de medische termen begrijpt?

En natuurlijk, wat is die werkgever met de informatie, accuraat of niet?
Ik voel me niet goed volstaat.

Trouwens, als de wet toelaat dat je ziek thuisblijft op basis van uw eigen diagnose, dan moet men niet verbaasd zijn dat de diagnose verkeerd gesteld is als bouwvakker/facteur.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 10:07   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Die verhoudingen en machtsposities liggen wel even anders in werkgever versus werknemer en leverancier versus klant relaties.
Ik zie het verschil niet. In sommige gevallen is de markt eerder gunstig voor de leverancier (werknemer) in andere, voor de klant (werkgever). Het is in alle geval het aanbod van een dienst versus een kostprijs (werk vs loon). De markt bepaalt de prijs he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 oktober 2021 om 10:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 10:14   #37
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Die verhoudingen en machtsposities liggen wel even anders in werkgever versus werknemer en leverancier versus klant relaties.
Ik zie het verschil niet. In sommige gevallen is de markt eerder gunstig voor de leverancier (werknemer) in andere, voor de klant (werkgever). Het is in alle geval het aanbod van een dienst versus een kostprijs (werk vs loon). De markt bepaalt de prijs he.
In sommige beroepsgroepen, bieden werkgevers zelfs premies om bij hen te komen werken.
Premies van 5 000€ om een jaar bij hen te blijven zijn geen uitzonderingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 10:19   #38
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, het ziekte briefje moet blijven, zelfs voor enkele uren afwezigheid om medische reden.

Afwezigheden wegens mediache reden moeten door de werkgever vergoed worden, de werkgever heeft dus het recht om te weten of deze afwezigheden gerechtvaardigd zijn, zonder daar zelf extra inspanningen voor te moeten leveren.
Wat een onzin. Alsof een ziektebriefje ook maar enige indicatie geeft over de gerechtvaardigdheid van het thuisblijven. Er zijn betere indicatoren om te kijken of iemand er de kantjes afrijdt met kortdurend ziekteverzuim hoor.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 10:20   #39
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Die verhoudingen en machtsposities liggen wel even anders in werkgever versus werknemer en leverancier versus klant relaties.
Klopt wel. Bij ons hebben werknemers veel meer macht dan onze klanten. Onze werknemers zijn gegeerd en onze klanten weten dat ook. Onze klanten smeken bijna om samen te werken.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 10:24   #40
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie het verschil niet. In sommige gevallen is de markt eerder gunstig voor de leverancier (werknemer) in andere, voor de klant (werkgever). Het is in alle geval het aanbod van een dienst versus een kostprijs (werk vs loon). De markt bepaalt de prijs he.
Ik wel.
In een relatie werkgever(klant) en werknemer(leverancier) heeft de klant alle macht in handen.
In een leverancier en klant relatie heeft de leverancier alles in handen.
Al niet tegengekomen dat je bijna moet smeken om klant te mogen/kunnen zijn?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be