Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2021, 21:06   #1
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard Eredoctoraat voor zwarte atleten die statement maakten op podium Olympische Spelen68

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211005_93003000

De Leuvense universiteit geeft dus een eredoctoraat aan de zwarte atleten die een soort gelijkheidsgroet brachten op het podium van de Olympische Spelen in 1968. Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Je zou kunnen zeggen dat sport en politiek gescheiden horen te blijven, waar eindigt dit anders: Wout Van Aert die op ‘t podium van de Ronde van Vlaanderen een statement maakt tegen de sluiting van de kerncentrales? Nina Derwael die op het podium van de Olympics protesteert tegen de begroting van de regering De Croo?

Anderzijds kan je me dan wel beschuldigen van inconsequentie, want ik vind dat pakweg de het WK voetbal nooit in Quatar zou mogen doorgaan wegens de mensenrechtenschendingen, of de hypocrisie van het Olympisch comité dat enerzijds Zuid-Afrika onder het Apartheidsregime steeds uitsloot, maar wel spelen hield in een duistere dictatuur zoals China.

Ik vind het een moeilijke. Wat is jullie mening?
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2021, 21:16   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211005_93003000

De Leuvense universiteit geeft dus een eredoctoraat aan de zwarte atleten die een soort gelijkheidsgroet brachten op het podium van de Olympische Spelen in 1968. Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Je zou kunnen zeggen dat sport en politiek gescheiden horen te blijven, waar eindigt dit anders: Wout Van Aert die op ‘t podium van de Ronde van Vlaanderen een statement maakt tegen de sluiting van de kerncentrales? Nina Derwael die op het podium van de Olympics protesteert tegen de begroting van de regering De Croo?

Anderzijds kan je me dan wel beschuldigen van inconsequentie, want ik vind dat pakweg de het WK voetbal nooit in Quatar zou mogen doorgaan wegens de mensenrechtenschendingen, of de hypocrisie van het Olympisch comité dat enerzijds Zuid-Afrika onder het Apartheidsregime steeds uitsloot, maar wel spelen hield in een duistere dictatuur zoals China.

Ik vind het een moeilijke. Wat is jullie mening?
Wat een opluchting zeg, nu dat we een bewijs aangereikt krijgen dat de KUL zich helemaal thuis voelt in het Woke-wereldje…
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 10:03   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211005_93003000

De Leuvense universiteit geeft dus een eredoctoraat aan de zwarte atleten die een soort gelijkheidsgroet brachten op het podium van de Olympische Spelen in 1968. Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Je zou kunnen zeggen dat sport en politiek gescheiden horen te blijven, waar eindigt dit anders: Wout Van Aert die op ‘t podium van de Ronde van Vlaanderen een statement maakt tegen de sluiting van de kerncentrales? Nina Derwael die op het podium van de Olympics protesteert tegen de begroting van de regering De Croo?

Anderzijds kan je me dan wel beschuldigen van inconsequentie, want ik vind dat pakweg de het WK voetbal nooit in Quatar zou mogen doorgaan wegens de mensenrechtenschendingen, of de hypocrisie van het Olympisch comité dat enerzijds Zuid-Afrika onder het Apartheidsregime steeds uitsloot, maar wel spelen hield in een duistere dictatuur zoals China.

Ik vind het een moeilijke. Wat is jullie mening?
De situatie van de zwarte bevolking in de US in 1968 vergelijken met de federale begroting is er wel over.
De segregatie was net afgeschaft, MLK was vermoord en de KuKlux Clan liep nog vrolijk vrij rond aanslagen te plegen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 10:29   #4
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De situatie van de zwarte bevolking in de US in 1968 vergelijken met de federale begroting is er wel over.
De segregatie was net afgeschaft, MLK was vermoord en de KuKlux Clan liep nog vrolijk vrij rond aanslagen te plegen.
Toen had zo'n gebaar nog enige betekenis.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 10:43   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Wat is de bedoeling van de KUL eigenlijk. Een eerbetoon meer dan 50 jaar na datum. Nogal absurd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 10:48   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat is de bedoeling van de KUL eigenlijk. Een eerbetoon meer dan 50 jaar na datum. Nogal absurd.
Eredoctoraten kunnen voor om het even wat zijn. Meestal worden die aan niet wetenschappers gegeven ivm thema’s die de univ relevant vindt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 11:01   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211005_93003000

De Leuvense universiteit geeft dus een eredoctoraat aan de zwarte atleten die een soort gelijkheidsgroet brachten op het podium van de Olympische Spelen in 1968. Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Je zou kunnen zeggen dat sport en politiek gescheiden horen te blijven, waar eindigt dit anders: Wout Van Aert die op ‘t podium van de Ronde van Vlaanderen een statement maakt tegen de sluiting van de kerncentrales? Nina Derwael die op het podium van de Olympics protesteert tegen de begroting van de regering De Croo?

Anderzijds kan je me dan wel beschuldigen van inconsequentie, want ik vind dat pakweg de het WK voetbal nooit in Quatar zou mogen doorgaan wegens de mensenrechtenschendingen, of de hypocrisie van het Olympisch comité dat enerzijds Zuid-Afrika onder het Apartheidsregime steeds uitsloot, maar wel spelen hield in een duistere dictatuur zoals China.

Ik vind het een moeilijke. Wat is jullie mening?
Wat met de mensenrechtenschendingen door de Belgische staat? Stoppen met de Diablo Rouge dan maar?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 12:21   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
...
Ik vind het een moeilijke. Wat is jullie mening?
Eigenlijk is het geen moeilijke keuze.
Je zal nooit kunnen uitsluiten dat iemand gebruik maakt van zijn vrije meningsuiting.
Een overheid zal zich dat nooit kunnen permitteren. Dat zou pas censuur zijn.
Een sportfederatie of whatever kan een verbod nastreven en "straffen" (boete, inhouden prijzengelden, uitsluiten lidmaatschap), maar zal dat nooit voor 100 procent kunnen waarmaken. Niet in het minst omdat echt populaire figuren niet gelost zullen worden. Maar evengoed omdat die uiting van een politieke mening ook zeer subtiel gegeven kan worden. Zo subtiel dat het pas achteraf opgemerkt zou kunnen worden.

Wie een beetje de achtergrond van Vlaamse betogingen edm kent, weet ook dat er diverse uitspraken geweest zijn van vb. de Raad van State, die stelde dat het dragen/voeren/... van symbolen deel uitmaakt van de grondwettelijk gegarandeerde vrije meningsuiting.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 12:25   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Toen had zo'n gebaar nog enige betekenis.
Nog enige betekenis?
Het was van grote betekenis. En erg belangrijk.

Nu is het achterhaald, omdat reeds zoveel mensen een veel eerlijker zicht hebben op hoe we kijken op de diverse (niet biologische maar sociologische) rassen.
Nu is het beter om te focussen op de verworven vooruitgang om die uit te breiden, dan om te focussen op de dingen die nog achterwege gebleven zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 12:27   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat is de bedoeling van de KUL eigenlijk. Een eerbetoon meer dan 50 jaar na datum. Nogal absurd.
Ik vind het een mooie combinatie van geschiedenis en de actuele toestand, die nog niet volledig ok is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 16:23   #11
Boa
Schepen
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind het een mooie combinatie van geschiedenis en de actuele toestand, die nog niet volledig ok is.


Inderdaad, gelijk heb je. Zwarte school shooters die al na een paar uur terug naar huis mogen om feestjes te vieren. Terwijl blanke school shooters onmiddellijk verdwijnen in de gevangenis.

Nog veel werk aan de winkel daar in de USA.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 16:28   #12
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht


Inderdaad, gelijk heb je. Zwarte school shooters die al na een paar uur terug naar huis mogen om feestjes te vieren. Terwijl blanke school shooters onmiddellijk verdwijnen in de gevangenis.

Nog veel werk aan de winkel daar in de USA.
inderdaad, maar NIET zoals gij het hier tracht te kaderen
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2021, 16:34   #13
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik vind het een moeilijke. Wat is jullie mening?
Feel good messages don’t need to make sense.
Zolang er maar moreelridders hun narcistische zelf in de kijker kunnen zetten en de rest kan relaten is alles honky dorry.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 05:38   #14
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Toen had zo'n gebaar nog enige betekenis.
Dit.

Toen ging het nog om echte discriminatie.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 14:16   #15
Boa
Schepen
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
inderdaad, maar NIET zoals gij het hier tracht te kaderen
Ken je een "school shooter" met een witte (mag blanke nog?) huidskleur die na 24 uur terug thuis is om feestjes te vieren in de laatste 30 jaar?
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2021, 15:49   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Die 2 atleten hebben al meerdere erkenningsprijzen gehaald, de laatste is van 2018 in Dresden.

Dus KUL kon niet anders.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tommie_Smith#Recognition

Recognition

Tommie Smith is featured in the 1999 HBO documentary Fists of Freedom: The Story of the '68 Summer Games. The documentary looks at events leading up to, during and after the 1968 Olympics. It features interviews with Smith, Carlos and sociologist Harry Edwards. There is archival footage of the Games and the fallout after the raised fist salutes by Carlos and Smith. Smith says in the programme:[29]

We were not Antichrists. We were just human beings who saw a need to bring attention to the inequality in our country. I don't like the idea of people looking at it as negative. There was nothing but a raised fist in the air and a bowed head, acknowledging the American flag – not symbolizing a hatred for it.

For his lifelong commitment to athletics, education, and human rights, Smith received the Courage of Conscience Award from The Peace Abbey in Sherborn, Massachusetts.[30] In 2004, a sports hall bearing his name was inaugurated in his presence at Saint-Ouen, France.[31]

In 2005, a statue showing Smith and Carlos on the medal stand was constructed by political artist Rigo 23 and dedicated on the campus of San Jose State University.[32] Norman's silver medal position was left vacant at his request, so visitors could pose for photos in solidarity with Smith and Carlos, as Norman had stood.[33]

A mural of the photo taken with Smith on the podium at the 1968 Olympics with Carlos and Norman was painted on the brick wall of a residence in Newtown, New South Wales, Australia, titled "Three Proud People Mexico 68". The house's owner, Silvio Offria, allowed an artist known only as "Donald" to paint the mural, and said that Norman came to Newtown to see the mural and have his photo taken with it before he died in 2006.[34] The mural faces the train tracks linking Sydney city to the Western and Southern Suburbs. In 2012, the Sydney City Council heritage listed the mural to safeguard it, after it had faced possible demolition in 2010 to make way for a railway tunnel.[35] Smith and Carlos were pallbearers at Norman's funeral in Melbourne in 2006.[34]

On July 16, 2008, Smith and Carlos accepted the Arthur Ashe Award for Courage for the salute at the 2008 ESPY Awards.[36] In 2018, Smith received the Dresden Peace Prize.[37]
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2021, 12:27   #17
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Ken je een "school shooter" met een witte (mag blanke nog?) huidskleur die na 24 uur terug thuis is om feestjes te vieren in de laatste 30 jaar?
je bedoelt vrijgelaten na het betalen van een borgsom van 75K?

en blij dat ge "school shooter" tussen aanhalingstekens zet. Want dit was geen Columbine 3.0
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be