Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: VB-j wil ‘legerdienst’ terug invoeren. Goed idee?
Ja 3 18,75%
Neen 8 50,00%
Enkel als Laurent opperbevelhebber wordt 5 31,25%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2021, 12:17   #21
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik heb zelf nog legerdienst gedaan. Erg efficiënt leek me dat niet en ik denk ook niet dat we daar volwaardig werden voorbereid. Maar goed, in vredestijd valt dat niet op. Bij andere maatschappelijke taken is het erger als er iemand met zijn pet naar gooit. Je wil dat niet in een woonzorgcentrum of een creche.
Je plan trekken, samen werken met anderen, omgaan met discipline
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 17 oktober 2021 om 12:19.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 12:19   #22
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Je plan trekken, samen werken met anderen, omgaan met discipline ????
Als je dat na je school nog nergens hebt gedaan heb je in een grot gewoond.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 12:20   #23
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als je dat na je school nog nergens hebt gedaan heb je in een grot gewoond.
Heb je dan niets interessants geleerd in t leger?
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 12:32   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Een gemeenschapsdienst van negen maanden bij het leger of de hulpdiensten, daarmee wil de jongerenafdeling van Vlaams Belang jongeren opnieuw fysiek en mentaal “weerbaar” maken en hen “burgerzin” bijbrengen. (citaat)

Ik ben geen voorstander.
De legerdienst werd terecht afgeschaft. Het is tijdverspilling in een mensenleven, waarmee ik niet wil zeggen dat er geen jongens geweest zijn die het best leuk vonden.
Een verplichte gemeenschapsdienst invoeren is achter het net vissen. Ik lees twee sleutelwoorden: weerbaarheid en burgerzin. Als er al een probleem is dan los je dit niet op door een verplichte gemeenschapsdienst.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 12:42   #25
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Een beter professioneel leger zonder moslims om in de toekomst de autochtone minderheid te verdedigen is wat we nodig hebben. Geen wokes en moslims met wapens.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 12:45   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Moest het nu nog een opleiding makakkenjager zijn...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 12:45   #27
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Je plan trekken, samen werken met anderen, omgaan met discipline
Mogelijk is de mentaliteit vandaag wat veranderd, maar 35jaar geleden zei een "chef" nog tegen mij "ge moet niet denken, wij denken in uw plaats". Sorry, maar voor dat soort zinloze "discipline" pas ik. En wat dat samenwerken en plantrekken betreft, ik ben als matroos 25dagen op zee geweest (Hoogzee-mijnenveger 75man bemanning), en daar is niet één verkeerd woord gevallen. En niemand nochtans die het ons/mij heeft aangeleerd.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 17 oktober 2021 om 12:46.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 12:46   #28
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Heb je dan niets interessants geleerd in t leger?
pinten drinken
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 13:15   #29
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
pinten drinken
Dat kon ik al voor ik binnenging.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 13:16   #30
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat kon ik al voor ik binnenging.
Ik ook, maar toen werd het dagelijkse kost (weeral de schuld van ABL, want er was na de werkuren geen andere vorm van ontspanning dan de kantine (of op stap gaan).
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 13:35   #31
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Pinten drinken is stom.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 16:29   #32
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Mogelijk is de mentaliteit vandaag wat veranderd, maar 35jaar geleden zei een "chef" nog tegen mij "ge moet niet denken, wij denken in uw plaats". Sorry, maar voor dat soort zinloze "discipline" pas ik. En wat dat samenwerken en plantrekken betreft, ik ben als matroos 25dagen op zee geweest (Hoogzee-mijnenveger 75man bemanning), en daar is niet één verkeerd woord gevallen. En niemand nochtans die het ons/mij heeft aangeleerd.
En de goede herinneringen dan? Een jaar en half geleden (net voor de corona) was er in mijn stad een tentoonstelling over de legerdienst. Ze hadden bij de opening iedereen die nog gediend had, gevraagd om hun oude hoofddeksel te dragen, het was een bonte verzameling van 40-plussers met baretten in alle mogelijke kleuren (de rode heb ik onthouden, met die gasten wil ik nooit ambras). Een tandarts die ik ken, vroeg ik of hij dan luchtmacht of zo geweest was (droeg kepi) maar dit bleek officier van medische dienst te zijn. Zo kon je toch wat je specialiteit doen hé.

Soit mijnheer de schepen (toch een VLD'er) liet in z'n toespraak verstaan dat hij wel voorstander was van een herinvoering van de dienstplicht.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 16:48   #33
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
En de goede herinneringen dan? Een jaar en half geleden (net voor de corona) was er in mijn stad een tentoonstelling over de legerdienst. Ze hadden bij de opening iedereen die nog gediend had, gevraagd om hun oude hoofddeksel te dragen, het was een bonte verzameling van 40-plussers met baretten in alle mogelijke kleuren (de rode heb ik onthouden, met die gasten wil ik nooit ambras). Een tandarts die ik ken, vroeg ik of hij dan luchtmacht of zo geweest was (droeg kepi) maar dit bleek officier van medische dienst te zijn. Zo kon je toch wat je specialiteit doen hé.

Soit mijnheer de schepen (toch een VLD'er) liet in z'n toespraak verstaan dat hij wel voorstander was van een herinvoering van de dienstplicht.
Bij de voetbal kan hetzelfde alleen is er wel een kans op een enorme jackpot als je goed bent.

Leger; richten, Vuur! Lopen, kogel door je kop.

Wauw ...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 16:59   #34
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In denk dat zoiets echt niet meer gaat. Honderdduizend Zoomers met smartphones proberen te drillen.
Ik denk dat ook.
Als ik denk aan al het gescheld de verwijten en vernederingen we daar letterlijk naar ons hoofd kregen geslingerd zie ik dat met die woke generatie met hun oneindig lange tenen niet meer gebeuren.
Welke ouder zou nu nog toestaan dat zijn heilig kind achter in een open camion wordt vervoerd bij vriestemperaturen en zonder gordels
En stel je voor het dat ze zich als camouflage met zwarte schoensmeer zouden moeten inwrijven.....Niet meer voor te stellen....er zouden uren moeten worden vergaderd om te weten welke kleur van schoensmeer wel niet kwetsend zou zijn.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 oktober 2021 om 17:00.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 17:03   #35
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

Dit zijn onze beste units.

Het bataljon met 6 zelfmoord strepen. Die zijn niet zo bang...

-_-

Dat is zeker, generaal. Zeker..

Die komen in de "zone" onder immense druk.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 19:46   #36
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik denk dat ook.
Als ik denk aan al het gescheld de verwijten en vernederingen we daar letterlijk naar ons hoofd kregen geslingerd zie ik dat met die woke generatie met hun oneindig lange tenen niet meer gebeuren.
Welke ouder zou nu nog toestaan dat zijn heilig kind achter in een open camion wordt vervoerd bij vriestemperaturen en zonder gordels
En stel je voor het dat ze zich als camouflage met zwarte schoensmeer zouden moeten inwrijven.....Niet meer voor te stellen....er zouden uren moeten worden vergaderd om te weten welke kleur van schoensmeer wel niet kwetsend zou zijn.
Bij de opleiding Bivak in Zonhoven mochten we geen put graven als miniloopracht om het kamp te verdedigen wegens natuurverstoring. Ik kreeg nog een maand extra opleiding in Duitsland waar we wel degelijk 2-mans loopgraven moesten graven.

Lijftstraffen mochten niet meer gegeven worden. Alle persoonlijke en groepsstraffen waren PT ( Physical Training).
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 19:51   #37
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Ik was de beste schutter van mijn eenheid. 23 op 20 bij een schietoefening. De milicien die naast me lag had ook op mijn schijf gemikt.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 20:02   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

In 2016 was reeds 1/3 van de aanwervingen een technische job, ook ingenieurs met diploma werden gevraagd.

En die 1/3 met stijgende tendens want vele technici gingen vanaf 2020 met (dik) pensioen, en dit meestal met 56 jaar.

Uiteraard niet echt voor watjes. Studeren voor technieker of ingenieur gaat natuurlijk ook.

https://engineeringnet.be/nl/nieuws/item/11078

27/06/2016 | Els Jonckheere

Engineers in het leger: «Ook voor burgers met specifiek diploma »

Niet alleen bedrijven kampen met een tekort aan ingenieurs en technisch geschoold personeel. Ook het Belgische leger ziet zich met dit probleem geconfronteerd.

HR
ENGINEERINGNET.BE
- En zij heeft extra uitdagingen bij het aanwerven van ‘nieuw’ personeel. Enerzijds moeten de meeste rekruten nog starten met hun opleiding, dus is nog niet geweten of ze ook effectief het diploma zullen behalen.

Anderzijds moeten de nieuwe werknemers bereid zijn om het land te dienen.Toch blijkt het niet allemaal zo zwart/wit: het leger kan ‘aanwervingen via SELOR’ doen, waarbij het burgers met een specifiek diploma inlijft.

Dit jaar zal het leger 900 nieuwe manschappen aanwerven, waarvan één derde een technische functie dient uit te oefenen. Normaal gezien zullen in de komende jaren eenzelfde aantal worden gerekruteerd.

Kolonel Rudy Vlasselaer, directeur van het competentiecentrum voor vliegend materieel en communicatie- en informatiesystemen (CC V&C) en kwartiercommandant van het kwartier Majoor Housiau (kazerne van Peutie): «De behoefte aan technisch personeel is eigenlijk dubbel zo groot, maar de budgettaire beperkingen gooien roet in het eten. Dat de nood aan dergelijke profielen zo prangend is, heeft twee grote redenen. Enerzijds kampen we met een bepaalde graad van vergrijzing.

Tegen 2020 gaan heel wat van onze manschappen op pensioen, waaronder bijzonder veel technische mensen. Anderzijds wordt het materiaal waarmee we werken alsmaar technischer. Het is evident dat dit zijn repercussies op het vlak van onderhoud heeft. Maar we zien ook een probleem bij de exploitatie, die steeds minder kan gebeuren door mensen zonder technische achtergrond.»

De pro’s...

Tot nu toe slaagt het leger er nog steeds in om zijn vacatures relatief gemakkelijk in te vullen. Kolonel Vlasselaer: «Er zijn nog altijd voldoende jongeren die zich geroepen voelen om het land te dienen. Natuurlijk moeten we een inspanning leveren om ze zover te krijgen dat ze effectief voor defensie kiezen. Vandaar dat we jaarlijks verschillende rekruteringscampagnes lanceren.

We promoten het leger via de media, de scholen en jobbeurzen. En daarnaast organiseren we in het voorjaar een aantal grote job-events in verschillende van onze eenheden. Het feit dat bij heel wat vacatures de studies door ons worden betaald en de jobzekerheid, blijken nog steeds twee van onze grootste troeven te zijn om jongeren voor een carrière in defensie te laten kiezen.»

«Daarnaast is er een grote categorie die voor het leger kiest omdat ze avontuurlijk is aangelegd en een job met grote uitdagingen zoekt. Heel wat van onze rekruten vervoegt de gelederen omdat ze werkelijk hun steentje willen bijdragen aan de veiligheid van de maatschappij.

En we zien dat de fysieke kant van een job in het leger eveneens een motiverende factor is. Dan zijn er nog de jongeren die niks met een ‘commerciële’ job willen te maken hebben en ernaar streven om met pure techniek bezig te zijn. Tenslotte blijkt ook de mogelijkheden tot bevelvoering wel een zekere aantrekkingskracht te hebben.»

... en de contra’s

«Daar tegenover staan wel enkele ‘nadelen’ die potentiële kandidaten doen afhaken. Het feit dat ze gedurende hun carrière in verschillende kazernes kunnen worden gestationeerd, is een nefaste factor. Tweede grote reden is onze methode om jobs toe te kennen.

In het leger gaan omdat je gebrand bent op een carrière in het onderhoud van pakweg gevechtsuitrustingen, is nutteloos. Gewoonweg omdat het totaal niet zeker is of je die job je hele loopbaan zal kunnen doen. Want wij werken als volgt: diegene met de hoogste punten krijgen als eerste de gelegenheid om te kiezen welke vacature ze willen invullen. Aan de anderen wordt een job toegewezen die ze niet kunnen weigeren.»

Helpen kiezen....

Een belangrijke uitdaging van het leger is de rekruten te begeleiden in hun studiekeuze eenmaal ze zijn gerekruteerd. Kolonel Vlasselaer: «Velen hebben eigenlijk geen idee welke job ze precies willen of kunnen doen bij ons. Vandaar dat we via gesprekken peilen naar hun interesses, behaalde diploma’s, vaardigheden, opgedane kennis en ervaringen, zodat ze uiteindelijk voor de studierichting kiezen waarin ze zich goed voelen en die ze ook aankunnen.

Want aangezien wij de kosten voor de opleiding dragen, streven we natuurlijk naar een minimaal faalpercentage. En ik moet toegeven dat we het blijkbaar niet zo slecht doen. Want in de technische richtingen, zowel op lager als hoger niveau, behaalt een zeer hoog percentage van onze studenten hun diploma.»

Ingenieurs in het leger

Maar hoe gaat alles nu in zijn werk? Potentiële burgelijk ingenieurs worden door de Koninklijke Militaire School aangeworven en krijgen na hun diploma automatisch de status van officier.

Er zijn twee afdelingen: de niet-technische afdeling SSMW en de afdeling polytechniek die het diploma van burgerlijk ingenieur aflevert. De school biedt vier studierichtingen aan: telecom, ballistiek, mechanica en constructie. Het accent van de opleiding ligt op het academische gedeelte, maar het lessenpakket omvat ook militaire lessen en sport. Daarnaast worden de studenten tijdens de vakanties op kamp gestuurd.

Kolonel Vlasselaer: «Rekruten die graag industrieel ingenieur willen worden, moeten school lopen in een burgerinstelling. Ook zij krijgen na afstuderen de titel van officier. Deze studenten worden eveneens in de vakanties op kamp gestuurd. En na het behalen van hun diploma krijgen ze een extra militaire opleiding van een zestal maanden vooraleer ze in hun eenheid worden ondergebracht.

Tenslotte rekruteert Defensie ook ingenieurs op basis van hun diploma. Zo zijn er dit jaar vacatures voor ingenieurs die reeds een diploma hebben in elektromechanica, ICT, telecommunicatie of bouwkunde. Ook zij worden aangenomen als officier.»

En wat met de technici?

Technisch personeel krijgt de titel van onderofficier of vrijwilliger. Deze jongeren worden gerekruteerd op basis van hun diploma of worden door defensie gevraagd om een specifieke opleiding te volgen.

Kolonel Vlasselaer: «Iedereen krijgt wel eerst een militaire opleiding. Vervolgens kijken we in functie van de vacatures en de interesses van de kandidaten in welk domein ze zich best specialiseren. Soms gebeurt het dat we ze naar een burgerschool sturen, maar dat komt eigenlijk niet zo vaak voor. Veelal lopen ze stagens bij producenten of krijgen ze een vorming via een privaat opleidingscentrum.»

«Belangrijk om te melden, is dat zowel ingenieurs als gewoon technisch personeel veelal nog zes ?* twaalf maanden binnen hun eenheid worden opgeleid. Want veel van de uitrustingen zijn zo specifiek dat je er nog extra over moet bijleren. En de beste manier om dit te doen, is door in de praktijk mee te draaien onder begeleiding van een ervaren medewerker.»

Ook niet-militairen...

De mogelijkheden om in het leger als ingenieur of technieker aan de slag te kunnen, zijn enorm groot. Er zijn de transportmiddelen (voertuigen, vliegtuigen en helikopters, schepen), allerhande constructies en technische installaties, ICT, koks (valt onder de benoeming techniek in het leger), bewapening, gespecialiseerde kledij, specialisten radar, sonar en avionics, elektriciens, lassers, ...

Juist omwille van die diversiteit blijkt het toch niet altijd even evident te zijn om voor alle vacatures de geschikte kandidaat te vinden. Vooral de jobs die een sterke specialisatie vereisen, durven nogal eens een probleem te vormen. Kolonel Vlasselaer: «Denk maar aan geografen, medisch personeel, bepaalde ICT-jobs,... Maar we zien zelfs dat het om een gewone elektricien of vliegtuigtechnicus kan gaan.»

«Gelukkig heeft het leger voor dergelijke situaties uitwijkmogelijkheden. Sinds enkele jaren mogen ook wij werkkrachten ‘importeren’ uit het buitenland. Want niet-Belgen mogen solliciteren om bij het Belgische leger te komen, toch zolang ze over een Europees paspoort beschikken.

Maar de eerlijkheid gebiedt me om toe te geven dat we zelden van deze mogelijkheid gebruik maken om vacatures in te vullen. Wat we wel alsmaar vaker doen, zijn 'aanwervingen via SELOR’ waarbij we burgers met een specifiek diploma rekruteren. Deze mensen worden van de militaire opleiding en fysieke trainingen vrijgesteld. Momenteel gaat het al om een vijftigtal personen per jaar, en ik verwacht dat dit aantal alleen maar zal toenemen.»

«Eigenlijk vind ik dat geen slechte evolutie. Want ze geven een zekere stabiliteit aan de eenheid: ze zijn er immers altijd en kunnen niet worden opgeroepen voor missies of militaire opleidingen. Deze werknemers kunnen met andere woorden 100% renderen op hun technische job en de continuïteit van exploitatie, onderhoud of uitwerking van nieuwe projecten garanderen.»

Eenmaal bij het leger, altijd bij het leger?

Vraag is natuurlijk of de jongeren na hun diploma ook daadwerkelijk in het leger blijven. Of zien ze het als een goedkope manier om te studeren? Kolonel Vlasselaer: «Er zijn er die tijdens de opleiding zelf afhaken omdat de fysieke proeven toch zwaarder uitvallen dan verwacht.

Maar dat betreft een minderheid. Eens de opleiding voorbij is, ondervinden we eigenlijk weinig problemen van mensen die ons verlaten. Het verloop in het totale leger is kleiner dan in een gemiddeld bedrijf, terwijl iedereen wel de vrijheid heeft om na een rendementsperiode van anderhalf keer de studietijd ontslag te nemen.

Degenen die het leger verlaten, doen dit veelal om praktische redenen: ze zijn te ver van huis gestationeerd of ze krijgen het moeilijk met de fysieke kant van de job. Verloop omwille van economische redenen zien we quasi nooit.»

«Het is inderdaad wel zo dat een ingenieur in de piek van zijn carrière wellicht meer in de privé kan verdienen. Maar als je het totale plaatje van de loopbaan bekijkt, dus inclusief het gratis studeren en het pensioen, dan komt de vergoeding min of meer overeen met die van een goed betaalde ingenieur in de privé. Ook is het zo dat je in het leger wel degelijk carrière kunt maken en de ladder opklimmen, wat eveneens een positief effect op het loon heeft.»

«En er is de mogelijkheid om na enkele jaren totaal iets anders te gaan doen: het volstaat om intern te solliciteren op openstaande vacatures. Wellicht zijn wij één van de enige werkgevers in het land die zoveel verschillende carrièremogelijkheden kan aanbieden!»

- - - -

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2021 om 20:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 20:57   #39
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bij de opleiding Bivak in Zonhoven mochten we geen put graven als miniloopracht om het kamp te verdedigen wegens natuurverstoring. Ik kreeg nog een maand extra opleiding in Duitsland waar we wel degelijk 2-mans loopgraven moesten graven.

Lijftstraffen mochten niet meer gegeven worden. Alle persoonlijke en groepsstraffen waren PT ( Physical Training).
in welk jaar heb je gediend?
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 17 oktober 2021 om 21:21.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 21:20   #40
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Het zou ook de jongerenwerkloosheid bestrijden én een oplossing betekenen voor het “nijpende personeelstekort bij defensie.
Jongerenwerkloosheid bestrijden op een moment dat werkgevers noodgedwongen op zoek moeten naar werknemers uit het buitenland. Terwijl er honderdduizenden werkloze Belgen zijn? Of gaan ze die miliciens allemaal in de kantines opleiden tot horecapersoneel?
Op een ogenblik dat er een enorm grote vraag is naar ingenieurs, gaat men die mensen zoals vroeger anderhalf jaar hun broek laten verslijten in het leger?
De VB-jongeren die het Belgische leger willen steunen? Dat zijn dus de Vooruit-België-jongeren? Ocharme Witte Kaproen. Forza Flandia ijvert voor Forza Belgica.

Laatst gewijzigd door pajoske : 17 oktober 2021 om 21:20.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be