Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2024, 16:54   #61
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Tömmchen is zelfs voorstander van religieus georganiseerd onderwijs in Vlaanderen. Moslimscholen moeten dus kunnen voor het Blok.
Niet echt, want dan ga je er vanuit dat de Islam een religie is, wat uiteraard niet het geval is.

Ik ben overigens een vurig tegenstander van religie binnen het onderwijs. Het probleem waar we echter mee kampen is dat veel van de beste scholen katholiek zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 14:04   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen die niet geloven trouwen?
Voor de sier?
Zij geven wat uitleg over hun motivering:

link: Ze willen in kerk trouwen, maar Bjorn en Kiana zijn niet welkom: “Op een arrogante manier aan de deur gezet”
titel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038

Citaat:
Oudegem -

Bjorn Augustijnen (24) en Kiana De Wint (23) willen in mei in het huwelijk treden. Zowel voor de kerk als in het stadhuis. Maar de medepastoor in Oudegem wil de trouw ‘on hold’ zetten en vroeg het koppel om nog eens goed na te denken over hun geloof. “We werden op een arrogante manier aan de deur gezet”, zeggen Bjorn en Kiana.
Stef Van Overstraeten
Gisteren om 09:35

Veertien maanden zijn Bjorn Augustijnen en Kiana De Wint samen. Ze willen hun prille geluk bezegelen met een trouwpartij met alles op en aan. Voor de kerk en in het stadhuis. “We kennen elkaar al sinds we tieners zijn en verloren elkaar enkele jaren uit het oog, maar we vonden elkaar terug. Mijn ouders en mijn grootouders zijn in de kerk van Oudegem getrouwd, ik ben hier geboren en getogen en in diezelfde kerk gedoopt”, zegt Kiana De Wint. “We gingen een tijdje geleden na of de datum die we voor ogen hadden vrij was, zowel voor het stadsbestuur als voor de kerk. En dat was zo, dus legden we die vast.” (Lees verder onder de foto)
Kiana en Bjorn willen voor de kerk trouwen maar dat mag voorlopig niet.

Kiana en Bjorn willen voor de kerk trouwen maar dat mag voorlopig niet. — © svov

Ongeveer een half jaar voor de plechtigheid werd het koppel uitgenodigd door de medepastoor in Oudegem, die naast deken en pastoor Johan Mattheys de belangen van de geloofsgemeenschap behartigt. “We werden vriendelijk ontvangen, maar na een paar vragen vroeg die man waarin we geloofden en of we thuis bidden”, zegt Bjorn. “Thuis bidden doen we niet, maar we zijn wel gedoopt, we hebben onze communie gedaan en gingen naar katholieke scholen. We zijn dus met alles in orde wat ons betreft. Niet iedereen gaat nog elke week naar de kerk. Die manier van werken, is niet meer van deze tijd.”
Uitnodigingen al gedrukt

Maar daar dacht de medepastoor anders over. “We werden op een arrogante manier de deur gewezen”, zegt Kiana. “We mochten nog eens nadenken over hoe we ons geloof beleefden. Toen hij aan Bjorn vroeg waarin hij geloofde, zei hij dat hij tegen het graf babbelt van zijn mama, die nog niet zo lang geleden overleden is. Die pastoor antwoordde dat de eskimo’s ook tegen de doden praten. Dat vonden we een zeer rare opmerking. We zaten wel met de handen in het haar, want onze uitnodigingen waren al gedrukt.” (Lees verder onder de foto)
De uitnodigingen waren al gedrukt.

De uitnodigingen waren al gedrukt. — © svov

Het koppel plaatste op de sociale media dat ze niet welkom waren om te trouwen in de kerk. “Die pastoor zei dat hij ons wel wilde trouwen met een persoonlijke ceremonie op een andere plek, maar niet in de kerk en daarom zetten we dat op Facebook. Ik contacteerde ook de burgemeester en zij belde met de deken. Bij hem gaan we zondag langs voor een gesprek, want we hopen nog altijd wél in de kerk te kunnen trouwen, maar niet met de pastoor die ons de deur wees”, zegt Bjorn.

Deken Johan Mattheys reageert kort. “Dit weekend heb ik een afspraak met die mensen. Wie mij kent, weet dat het een open en constructief gesprek zal zijn. Op de sociale media heb ik niet gereageerd. Het formulier voor het huwelijk voorziet een aantal mogelijkheden, ik denk wel dat we eruit zullen geraken samen.”
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 15:20   #63
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Ge kunt als hetero al heel moeilijk voor de kerk trouwen, tenzij katholiek ofzo.
Waarom zou het dan voor een homo anders zijn?
Moet de Kerk van haar traditie afstappen en hetero's discrimineren om homo's te trouwen, of beide verder aan hetzelfde vormsel onderwerpen?

Zonde is zonde. Wij bepalen dat niet, het is reeds bepaald.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 15:23   #64
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Niet echt, want dan ga je er vanuit dat de Islam een religie is, wat uiteraard niet het geval is.

Ik ben overigens een vurig tegenstander van religie binnen het onderwijs. Het probleem waar we echter mee kampen is dat veel van de beste scholen katholiek zijn.
Of het probleem ligt bij andere scholen als christelijk onderwijs nog steeds het beste is?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 15:27   #65
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

De samenleving vraagt eigenlijk aan christenen het equivalent van moslims vragen honden, schoenen en varkens in de moskee toe te laten.

Het is toch logisch dat een imam weigert zoiets goed te keuren? Zo is het huwelijk zeer heilig binnen christendom, en dat is door God en niet de mens bepaalt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 19:35   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
De samenleving vraagt eigenlijk aan christenen het equivalent van moslims vragen honden, schoenen en varkens in de moskee toe te laten.

Het is toch logisch dat een imam weigert zoiets goed te keuren? Zo is het huwelijk zeer heilig binnen christendom, en dat is door God en niet de mens bepaalt.
Als je lid wilt worden van een club, dan leef je de spelregels van die club na.

Dus de pastoor moet systematisch vragen aan huwelijkskandidaten of ze al gepoept hebben. Zo ja, dan moeten ze biechten en niet meer poepen tot na hun trouw.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 19:46   #67
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je lid wilt worden van een club, dan leef je de spelregels van die club na.

Dus de pastoor moet systematisch vragen aan huwelijkskandidaten of ze al gepoept hebben. Zo ja, dan moeten ze biechten en niet meer poepen tot na hun trouw.
Onze club acht homoseksualiteit zondig en zal dat dus nooit huwen.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 19:48   #68
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Onze club acht homoseksualiteit zondig en zal dat dus nooit huwen.
Ik denk niet dat er veel homosexuelen staan te trappelen voor een kerkelijk huwelijk.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 19:51   #69
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk niet dat er veel homosexuelen staan te trappelen voor een kerkelijk huwelijk.
Ge zou er nog van verschieten.
Het is precies ook een must geworden dat iedereen maar lgbqt moet accepteren.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2024, 15:41   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ge zou er nog van verschieten.
Het is precies ook een must geworden dat iedereen maar lgbqt moet accepteren.
Elke mens moet geaccepteerd worden. Wij zijn toch geen communistische Russen of Chinezen zeker!
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be