Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2007, 22:43   #61
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Het gaat er niet om of het personeel AN moet kennen wel of het waarschijnlijk is dat ze dit met de term exotisch hebben willen benadrukken. En dat lijkt me eerlijk gezegd toch wel zeer onwaarschijnlijk.
Op het eerste zicht en vooral om positief te blijven, denk ik dat aan een individuele fout van een werknemer die bij het woord exotisch idd langharige bimbo's op het oog had.
Er wordt geen personeel aangenomen bij de DB dat zich niet perfect in correct AN, zoals het hoort trouwens, kan uitdrukken. Dat de DB daarenboven van het personeel verwacht dat ze de correcte haarsnit en outfit in het acht nemen, lijkt me normaal gezien het clienteel van de bank dat niet behoort tot de lagere echelonen van de maatschappij.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:44   #62
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Zodat we weten waar we het over hebben:


exo·tisch (bn.)
1 uitheems, zoals men vindt in verre landen
2 ongewoon, bijzonder => zonderling



Zolang we niet weten of DB betekenis 1 of betekenis 2 gebruikte kunnen we hier niks over zeggen en iedereen die hier stellig durft te beweren dat het pertinent wel of geen discriminatie is loopt uit zijn/haar nek te zeveren.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:46   #63
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ja joh, ze willen echt geen negers. Allez, nu goed?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:47   #64
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja joh, ze willen echt geen negers. Allez, nu goed?
Ze hebben er in dienst ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:48   #65
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Er wordt geen personeel aangenomen bij de DB dat zich niet perfect in correct AN, zoals het hoort trouwens, kan uitdrukken. Dat de DB daarenboven van het personeel verwacht dat ze de correcte haarsnit en outfit in het acht nemen, lijkt me normaal gezien het clienteel van de bank dat niet behoort tot de lagere echelonen van de maatschappij.
Nouja, ik ben bij DB weleens geholpen door een Duitse dame die het Nederlands niet helemaal machtig, althans haar uitspraak was bijzonder lachwekkend. Toen heb ik haar vriendelijk verzocht of ze gewoon Duits kon praten, dan zou ik mijzelf wel bij het Nederlands houden.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:49   #66
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Er wordt geen personeel aangenomen bij de DB dat zich niet perfect in correct AN, zoals het hoort trouwens, kan uitdrukken. Dat de DB daarenboven van het personeel verwacht dat ze de correcte haarsnit en outfit in het acht nemen, lijkt me normaal gezien het clienteel van de bank dat niet behoort tot de lagere echelonen van de maatschappij.
Maar om een verkeerde Dress-code nu uit te drukken met "exotisch"
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:49   #67
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Ze hebben er in dienst ...
Ik het weet, ik het weet, maar het was gewoon een uitspraak in de kille nevel die rood-opgeblazen-hoofdje heet.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 08:52   #68
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Wel ja. Misschien bedoelen ze met exotisch palmbomen. Of kanaries.
Misschien wou men bij DB met "exotisch" gewoon beleefd blijven en niemand tegen de borst stoten... Maar alle mogelijke, gewilde of ongewilde, dubbelzinnigheden worden hier ten lande steevast misbruikt dank zij waninrichtingen als "Het Centrum" die dat mogelijk maken.
__________________
Vlaming, pas u aan de islam aan of verhuis !!
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 09:01   #69
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Waar staat dat men met "exotisch personeel" vreemdelingen wil viseren? Het kan goed zijn dat de bank in kwestie daarmee wil zeggen dat ze geen kwiebus met groen haar en 20 piercings in 't gezicht aan de balie wil hebben? Wat zijn we weer snel met veroordelen....Kif-Kif ..
Dat vraag ik me ook af, misschien bedoelen ze wel dat ze mensen met dit soort looks liever niet hebben, hetgeen ik goed kan begrijpen

__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 09:33   #70
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ben je nu aan't solliciteren? Je mag gerust es afkomen hoor maar niet beginnen zagen over Arabisch op de werkvloer he
de officiële communicaties van de werkgever naar de werknemer dienen op zijn minst in het Nederlands te zijn (loonbrieven e.d.) ... zo niet ben je volgens mij onwettig bezig ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:02   #71
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
de officiële communicaties van de werkgever naar de werknemer dienen op zijn minst in het Nederlands te zijn
Schandalig.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:19   #72
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Schandalig.
tja idd archaisch taalgebruik, je hebt gelijk
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:21   #73
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Het ging mij vooral over het verplichtend karakter dat daaruit zou blijken.

Als ik met mijn werkgever in het Swahili wil praten, laat mij eens. Verdorie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:23   #74
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja joh, ze willen echt geen negers. Allez, nu goed?
Er werken wél zwarten bij de Deutsche Bank...Maar geen "exotisch "uitziende.Lees= deftige negers,in kostuum-kravat, zonder rastalock's & bijhorende joint
Exit racisme-klacht.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:32   #75
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
En "waar forumspook aan denkt" zou de rechter wél als maatstaf moeten nemen?
Wat een schertsfiguur bent u toch.
De rechter hoeft mijn ideeën niet als maatstaf aan te nemen, maar die van u zeker en vast ook niet.Of denkt u nu écht dat uw mening meer waard is als die van iemand anders?
Feit is en blijft, dat die Deutsche Bank nergens uitdrukkellijk vermeld heeft dat ze van geen kleurlingen moeten weten.Dus uw racisme klacht is ongegrond.En DAT zal de rechter waarschijnlijk wél besluiten.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:44   #76
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard schaakmat

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Mijn logica inderdaad, en die van o.m. het verklarend woordenboek der Nederlandse taal. Maar daar hoeft u zich niet aan te storen. Noemt u een konijn gerust 'giraf' als u daar zin in heeft.
exotisch:1).m.b.t.vreemde landen:uitheems
2) ongewoon, vreemd
bron:kleine Larousse
Twee betekenissen dus Nu, als de rechter de vraag stelt aan D.B, dan zullen die hun avokaten zeggen: "onze klanten wilden ongewoon, vreemd, zeggen.Met betrekking op het uiterlijk van de personen in kwestie. Hun haarsnit, kleding, eventuele uiterlijke kenmerken zoals opvallende piercings, tatouages en dergelijke".En weet u wat de rechter dan zal zeggen: "oh, natuurlijk, een misverstand."...De Deutsche Bank, dat is geen zatte volksmens, die in een fritkot "vuile makak" roept tegen een arabier die net voor zijn voeten gespuugd heeft. Die mensen hebben avokaten, die kan men niet zomaar aan de schandpaal nagelen.
En hou nu maar op met leuteren. Van uw klacht komt niets in huis.Zoek maar al iets anders om over te komen zagen.

Laatst gewijzigd door forumspook : 4 oktober 2007 om 10:48. Reden: iets vergeten
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 12:30   #77
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de officiële communicaties van de werkgever naar de werknemer dienen op zijn minst in het Nederlands te zijn (loonbrieven e.d.) ... zo niet ben je volgens mij onwettig bezig ...
Daar zeg je zoiets... zo gaat het idd, contracten, loonfiches... zijn in het Nederlands.
Maar wat bij problemen? Is het wettelijk om iemand iets te laten ondertekenen zuiver op vertrouwen? Niemand van ons personeel kan Nederlands lezen.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 12:35   #78
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Daar zeg je zoiets... zo gaat het idd, contracten, loonfiches... zijn in het Nederlands.
Maar wat bij problemen? Is het wettelijk om iemand iets te laten ondertekenen zuiver op vertrouwen? Niemand van ons personeel kan Nederlands lezen.
wettelijk moet jij die communicatie in t Nederlands doen, en terecht natuurlijk.

Niets staat jou als werkgever in de weg om die documenten voor handtekening ook door een beëdigd vertaler te laten omzetten natuurlijk maar de handtekening moet wel op de NL versie.

maar dit is geen nieuw probleem hé, je bent immers ook nooit verplicht geweest werknemers aan te nemen die ueberhaupt kunnen lezen ...

er stelt zich wel een probleem qua veiligheid me dunkt, de verplichte veiligheidswaarschuwingen (niet roken, veiligheidsbril/schoenen,nooduitgang, ... )zijn verplicht in t Nederlands (ps de Antwerpse Zwembaden zondigen hier allemaal met Engelstalige waarschuwingen voor natte pas gekuiste vloeren- wie doet daar iets aan ?) ... maar wellicht zorg je zelf best voor een vertaling ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 13:58   #79
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Er werken wél zwarten bij de Deutsche Bank...Maar geen "exotisch "uitziende.Lees= deftige negers,in kostuum-kravat, zonder rastalock's & bijhorende joint
Exit racisme-klacht.
Kunnen ze die nu ook al een kostuum en een kravat aan doen? Sjonge jonge, de vooruitgang verbleekt ook bij het zien van haar eigen verwezenlijkingen eh.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 10:57   #80
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Daar zeg je zoiets... zo gaat het idd, contracten, loonfiches... zijn in het Nederlands.
Maar wat bij problemen? Is het wettelijk om iemand iets te laten ondertekenen zuiver op vertrouwen? Niemand van ons personeel kan Nederlands lezen.

Dan moeten ze dat leren.Of op eigen kosten een vertaler huren.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be